הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא

יבואני הרכב מתארגנים מחדש עם פעילויות משלימות לתחום הייבוא הישיר, ועכשיו מגיע תחום הליסינג. למרות התמונה הברורה, יש חברות שעדיין יושבות על הגדר, אולם לא לאורך זמן.

יואב פולס |

למתבונן מהצד או ללקוח שרוכש רכב אחת לכמה שנים נדמה שענף הרכב המקומי הוא די מנומנם ורדום. גם חברות הליסינג פעילות יותר או פחות, עם אותם שמות מוכרים מזה מספר שנים. נדמה שהדבר היחיד שמעט מנער את הענף הוא חדירתם של מותגי רכב סיניים, שגם הם נחלקים לאותם יבואנים מוכרים הפועלים בשוק. אבל האמת היא שענף הרכב חווה בשנים האחרונות שינויים שניתן להגדיר אותם כשינויים טקטוניים, לא פחות.


ייבוא, מימון וביטוח

מצד אחד נמצאים היבואנים המוכרים לכולנו כמו כלמוביל, טלקאר, צ'מפיון, דלק מוטורס, יוניון מוטורס, מכשירי תנועה, סמלת, קבוצת מאיר, קבוצת לובינסקי, פריסבי, UMI ועוד רבים וטובים.

היבואנים פעלו לאורך שנים תוך התמקדות בייבוא המותגים להם הם מחזיקים זיכיונות יבוא בלעדיים, ומציגים רוויות נאה מפעילות הייבוא והחלפים. עם הזמן הכניסו היבואנים לתוך הפעילות העיקרית גם פעילויות מימון וביטוח, מתוך הבנה כי הלקוח שרוכש רכב בסוכנות יכול לצרוך גם מימון וגם ביטוח, ואם חברות המימון השונות לרבות הבנקים, וחברות הביטוח השונות מרוויחות מהפעילות שהיבואנים מעורבים בה, אז למה שהרווחיות לא תישאר בתוך הקבוצה? וכך ראינו פעילויות משלימות של מימון וביטוח, חלק תוך רכישת הפעילות וחלק עם שיתופי פעולה.

חריגה היתה קבוצת שלמה, חברת הליסינג הגדולה בישראל, שהחזיקה את זיכיון היבוא של מותג אופל בעבר, ומכרה אותו לקבוצת לובינסקי לפני מספר שנים. לפני למעלה משנתיים חזרה קבוצת שלמה לעולם הייבוא הישיר, והקימה יחד עם קבוצת אלייד (הבעלים של צ'מפיון מוטורס) את 'שלמה מוטורס' המייבאת את דגמי BYD בהצלחה גדולה.

עוד אירוע נקודתי אליו לא אתייחס הפעם, הוא פעילות הקבוצות הישראליות בחו"ל, ואם זה מפתיע אתכם, אז חשוב לדעת כי יש פעילות כזו, והיא משמעותית. גם עולמות ייבוא ציוד צמ"ה, משאיות ואוטובוסים יישאר כרגע מחוץ לדיון, וגם הוא משמעותי, לרבות פעילות של יבואנים מקבילים.

עליית כלי הרכב הסיניים פתחה לא מעט הזדמנויות חדשות אליהן נכנסו גם היבואנים המסורתיים, גם יבואנים חדשים וגם יבואנים שפעלו בתחום הרכב אבל לא בייבוא ישיר של כלי רכב.


יבואנים ופעילות ליסינג

חלק מהיבואנים, ובעיקר לובינסקי, פריסבי, UMI, קבוצת מאיר ומכשירי תנועה החזיקו גם פעילות ליסינג משמעותי באמצעות חברות ליסינג כמו פריים-ליס של לובינסקי, החברות ליס-פור-יו וקל אוטו שפעלו תחת המיתוג הישן של קבוצת קרסו ועברו למיתוג האחיד תחת פריסבי, Avis של UMI, אופרייט ליס של קבוצת מאיר, וכספא של מכשירי תנועה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

קבוצת סמלת מחזיקה פעילות ליסינג תחת 'סמלת ליסינג' אולם פעילות זו קטנה יחסית וללא השפעה משמעותית על שוק כלי הרכב הפרטיים, וכלמוביל מחזיקה פעילות ליסינג המתמקדת בעיקר בכלי רכב מסחריים כמו משאיות, מסחריות ורכבי הובלה, ופחות בתחום כלי הרכב הפרטיים.

בה בעת פעלו בענף הרכב מספר חברות ליסינג גדולות, ולצידן חברות בינוניות וקטנות. עם הגדולות ניתן למנות את 'שלמה', ליס-פור-יו, אלדן, אלבר, דומיקאר (באדג'ט), פרי ועוד רבות ואחרות, חלקן חברות בוטיק וחלקן עם התמחות בסגמנט כזה או אחר, לדוגמא התמחות במסחריות, רכבי קירור ועוד.

כל ההקדמה הזו רק כדי להכניס אתכם הקוראים לרעידות האדמה בשוק, חלקן קטנות וחלקן גדולות יותר.

משבר הקורונה היה זרז להרבה תהליכים, ובהם הצורך או הרצון של היבואנים להחזיק את כלל התהליכים קרוב לחזה, ברמה של חדר ליד או קומה למעלה או למטה.


אלייד רוכשת את פרי, יוניון מקימה את מוביליטי

לפני כשלוש שנים הטילה קבוצת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה פצצה לשוק כאשר החלה להפעיל את פעילות ליסינג באמצעות חברת יוניון מוביליטי תוך שהיא פועלת לגיוס לקוחות מהחברות המסורתיות בשוק, אולם הפעילות של יוניון מוביליטי התמקדה אך ורק במותגים אותם מייבאת יוניון מוטורס – טויוטה, לקסוס וג'ילי. פעילות זו היתה במקביל לפעילות של פריים ליס של לובינסקי, והחברות של פריסבי. למי שהתבונן בשוק מהצד היה ברור שהמהלך של יוניון מוטורס לא נעלם מעיני היבואנים האחרים להם פעילות ליסינג מינורית או ללא פעילות ליסינג כלל. די מהר לאחר מכן הודיעה קבוצת אלייד שהיא מהקבוצות העסקיות הכי מרתקות במשק, (ובין היתר היא הבעלים של יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס יבואנית דגמי פולקסווגן, סקודה, סיאט, אודי, קופרה וכאמור גם שותפה לייבוא רכב BYD באמצעות שלמה מוטורס) על רכישת חברת הליסינג 'פרי ירוחם' שהיתה חברת ליסינג פרטית מנומנמת משהו. 'פרי' הפכה לחברה אחות לצ'מפיון מוטורס, ונראה כי יש רצון לשחזר את ההצלחה של יוניון מוביליטי של יוניון מוטורס. כך נוצר מצב כי שישה יבואנים חזקים מחזיקים בחברות ליסינג משמעותיות (לובינסקי – פריים ליס, פריסבי, יוניון מוטורס – יוניון מוביליטי, צ'מפיון - פרי, UMI Avis, מאיר - אופרייט).


דלק משקיעה 500.0 מיליון שקל

לפני מספר ימים הודיעה קבוצת דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד, מאזדה, ב.מ.וו ו-מיני על רכישת 50.01% ממניות חברת יורודרייב, חברת ליסינג קטנה יחסית, בתמורה ל 100.0 מיליון ש"ח. רכישה זו מעניינת מאוד, בוודאי בהקשר של דלק מוטורס, אשר הודיעה בנובמבר על רכישת פעילות ייבוא דגמי דונגפנג מקבוצת מטרו מוטור במחיר של 110.0 מיליון שקלים, ובנוסף רכישת המלאי והרכוש הקבוע של פעילות הייבוא בעוד 275.0 מיליון שח. כלומר דלק רכב רכשה בתוך חודשים ספורים שתי פעילויות רכב בהיקף הקרוב ל 500.0 מיליון ₪, דבר הנראה כמו היערכות משמעותית של חברת דלק לתהליכים שהיא רואה בענף הרכב.

נוצר מצב כי בנוסף לששת היבואנים החזקים המחזיקים גם פעילות ליסינג, נוספה גם דלק מוטורס.




                        דלק רכב וקבוצת מאיר. קרדיט גוגל, פרוייקט תל-אביב


מי נשאר לבד? 

אם זה המצב, ניתן להסתכל על השחקנים שעדיין פועלים בנפרד, אם כחברת ליסינג ששומרת על עצמאותה ואם כיבואן ללא חברת ליסינג משמעותית, ובהם ניתן למנות שני יבואנים עם משקל עצום בשוק – כלמוביל וטלקאר, ועוד יבואן עם ליין מותגים עצום, אבל כזה שאינו משחק בתחום הליסינג – סמלת.

מהצד השני נמצאות חברות ליסינג עצמאיות כמו אלבר, אלדן, דומיקאר, ועוד מספר חברות בינוניות (בגודל) וכמה עשרות חברות קטנות.

חברות הליסינג שהן חלק מקבוצה השייכת ליבואן נהנות היום מתיעדוף במחירים ובעיקר מקדימות בנגישות למלאים לפני כולם, דבר קריטי ללקוחות הקצה של חברת הליסינג. בנוסף, אותן חברות ליסינג יהיו מחוייבות יותר למותגי הבית של היבואן, ופחות למותגי יבואנים אחרים. כאן יש לשים לב למותגים עצמם. יש מותגים שנהנים מביקוש חזק בשוק הליסינג, טויוטה, יונדאי, סקודה, BYD, ויש מותגים שחברות הליסינג לא יריבו עליהם.

התוצאה היא שיש שלושה יבואנים שאם אני צריך להתמקד בהם, הם הבאים בתור לרכוש או להקים פעילות ליסינג משמעותית לכלי רכב הפרטיים – סמלת, טלקאר וכלמוביל. שלושתם לא יכולים להרשות לעצמם להידחק החוצה, ואין ספק שאני לא מגלה לבכירי החברות שום דבר חדש. 

יהיו שינויים נוספים. בוודאות.

לעניות דעתי, המצב הזה שם את היבואנים שאין להם חברת ליסינג ביתית בעמדת נחיתות לקידום ודחיפת כלי הרכב שהם מייבאים, ומצד שני חברות הליסינג העצמאיות ימצאו עצמן נדחקות לפינה ללא יבואן שמחוייב להן. מצב זה ידחוף את השחקניות בשוק לחפש בריתות ושיתופי פעולה, ולא מן הנמנע שהמצב הנוכחי בשוק לא יישאר סטטי, ויש לצפות לעוד שינויים בשוק. שינויים אלו יכולים להיות בין אם במתווה של יוניון מוטורס, כלומר הקמת מערך של חברת ליסינג מבית, או במתווה של דלק מוטורס או קבוצת אלייד בצורה של רכישת חברת ליסינג פעילה.

אומר כאן בוודאות – יהיו עוד שינויים בשוק, ואם דובר בעבר על קבוצות יבואנים חזקות, הרי שהן עומדות להתחזק עוד יותר. לפני שמישהו קופץ עם 'תחרות', אז המצב הזה רק יגביר להערכתי את התחרות על כיסו של הלקוח.

חושבים שזה הסוף? ממש לא. ניתוח דומה אפשר לבצע גם על עולמות הטרייד אין, והשלב הבא הוא בתחום עמדות טעינה, תחום פעילות שגם אליו היבואנים מבקשים להיכנס, ויכול לייצר עוגן הכנסות לאורך זמן. גם זה יגיע.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרןטויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרן

מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה החלה בשיווק מתיחת הפנים לטויוטה קורולה קרוס, במחירים שבין 180.0 אש"ח ל - 193.0 אש"ח

יואב פולס |

כמעט שלוש שנים מאז שהושקה בישראל, מתחילה יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל בשיווק הדגם העדכני של הטויוטה הקורולה קרוס. הקורולה קרוס ששיווקה החל בספטמבר 2022 הלכה ותפסה נתח שוק משמעותי בסגמנט הקרוסאוברים ההיברידיים. עם הפסקת השיווק של הקורולה ההיברידית הרגילה, עקב החרם הטורקי על ישראל, ניסתה הקורולה קרוס לתפוס את מקומה של הקורולה סדאן, גם ללקוחות ציי הרכב אבל בעיקר ללקוחות הפרטיים, שמזמן כבר מעדיפים תצורת 'ג'יפון' על פני רכב סדאן משפחתי.

גם הלקוחות מצביעים בכיס, כאשר אם בכל שנת 2024 נמכרו בישראל 6744 קורולה קרוס, רק בשבעת החודשים הראשונים של 2025 הנתון עומד על 5355 יחידות שעלו לכבישי ישראל. חלק לא מבוטל מהגידול במכירות הוא בזכות מאמץ של היבואנית לגשר על המחסור בקורולה הרגילה, ולהציע לציי רכב את הקורולה קרוס במקומה. מאמץ זה נראה נושא פרי לפי מספרי המסירות.

המימדים של הקורולה קרוס העדכנית נותרו ללא שינוי, 'על המילימטר', עם אורך כולל של 4.46 מטר, רוחב של 1.825 מטר, גובה של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 2.64 מטר.

גם מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי מהותי, כשהקורולה קרוס העדכנית מצויידת המערכת ההיברידית דור 5 של טויוטה. המשמעות היא מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר יחד עם הנעה חשמלית. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, ואין נתון מומנט משולב מאחר ונתוני המומנט המשולב משתנים בהתאם לשילוב אותו בוחר מחשב הרכב.


טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. סביבת נהג. צילום טויוטה


מונית
צילום: ביזפורטל

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות

ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג


ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.

עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.

נהגי המוניות מתנגדים 

בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.