הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
יבואני הרכב מתארגנים מחדש עם פעילויות משלימות לתחום הייבוא הישיר, ועכשיו מגיע תחום הליסינג. למרות התמונה הברורה, יש חברות שעדיין יושבות על הגדר, אולם לא לאורך זמן.
למתבונן מהצד או ללקוח שרוכש רכב אחת לכמה שנים נדמה שענף הרכב המקומי הוא די מנומנם ורדום. גם חברות הליסינג פעילות יותר או פחות, עם אותם שמות מוכרים מזה מספר שנים. נדמה שהדבר היחיד שמעט מנער את הענף הוא חדירתם של מותגי רכב סיניים, שגם הם נחלקים לאותם יבואנים מוכרים הפועלים בשוק. אבל האמת היא שענף הרכב חווה בשנים האחרונות שינויים שניתן להגדיר אותם כשינויים טקטוניים, לא פחות.
ייבוא, מימון וביטוח
מצד אחד נמצאים היבואנים המוכרים לכולנו כמו כלמוביל, טלקאר, צ'מפיון, דלק מוטורס, יוניון מוטורס, מכשירי תנועה, סמלת, קבוצת מאיר, קבוצת לובינסקי, פריסבי, UMI ועוד רבים וטובים.
היבואנים פעלו לאורך שנים תוך התמקדות בייבוא המותגים להם הם מחזיקים זיכיונות יבוא בלעדיים, ומציגים רוויות נאה מפעילות הייבוא והחלפים. עם הזמן הכניסו היבואנים לתוך הפעילות העיקרית גם פעילויות מימון וביטוח, מתוך הבנה כי הלקוח שרוכש רכב בסוכנות יכול לצרוך גם מימון וגם ביטוח, ואם חברות המימון השונות לרבות הבנקים, וחברות הביטוח השונות מרוויחות מהפעילות שהיבואנים מעורבים בה, אז למה שהרווחיות לא תישאר בתוך הקבוצה? וכך ראינו פעילויות משלימות של מימון וביטוח, חלק תוך רכישת הפעילות וחלק עם שיתופי פעולה.
חריגה היתה קבוצת שלמה, חברת הליסינג הגדולה בישראל, שהחזיקה את זיכיון היבוא של מותג אופל בעבר, ומכרה אותו לקבוצת לובינסקי לפני מספר שנים. לפני למעלה משנתיים חזרה קבוצת שלמה לעולם הייבוא הישיר, והקימה יחד עם קבוצת אלייד (הבעלים של צ'מפיון מוטורס) את 'שלמה מוטורס' המייבאת את דגמי BYD בהצלחה גדולה.
- מחירי הדלק ירדו ב-16 אגורות החל ממוצ"ש
- ורידיס תרשום רווח של כ-170 מיליון שקל משיערוך נכסי אינפיניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד אירוע נקודתי אליו לא אתייחס הפעם, הוא פעילות הקבוצות הישראליות בחו"ל, ואם זה מפתיע אתכם, אז חשוב לדעת כי יש פעילות כזו, והיא משמעותית. גם עולמות ייבוא ציוד צמ"ה, משאיות ואוטובוסים יישאר כרגע מחוץ לדיון, וגם הוא משמעותי, לרבות פעילות של יבואנים מקבילים.
עליית כלי הרכב הסיניים פתחה לא מעט הזדמנויות חדשות אליהן נכנסו גם היבואנים המסורתיים, גם יבואנים חדשים וגם יבואנים שפעלו בתחום הרכב אבל לא בייבוא ישיר של כלי רכב.
יבואנים ופעילות ליסינג
חלק מהיבואנים, ובעיקר לובינסקי, פריסבי, UMI, קבוצת מאיר ומכשירי תנועה החזיקו גם פעילות ליסינג משמעותי באמצעות חברות ליסינג כמו פריים-ליס של לובינסקי, החברות ליס-פור-יו וקל אוטו שפעלו תחת המיתוג הישן של קבוצת קרסו ועברו למיתוג האחיד תחת פריסבי, Avis של UMI, אופרייט ליס של קבוצת מאיר, וכספא של מכשירי תנועה.
- משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי
- רווח ראשון לשיאומי ברכב החשמלי - אבל מה עם המניה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
קבוצת סמלת מחזיקה פעילות ליסינג תחת 'סמלת ליסינג' אולם פעילות זו קטנה יחסית וללא השפעה משמעותית על שוק כלי הרכב הפרטיים, וכלמוביל מחזיקה פעילות ליסינג המתמקדת בעיקר בכלי רכב מסחריים כמו משאיות, מסחריות ורכבי הובלה, ופחות בתחום כלי הרכב הפרטיים.
בה בעת פעלו בענף הרכב מספר חברות ליסינג גדולות, ולצידן חברות בינוניות וקטנות. עם הגדולות ניתן למנות את 'שלמה', ליס-פור-יו, אלדן, אלבר, דומיקאר (באדג'ט), פרי ועוד רבות ואחרות, חלקן חברות בוטיק וחלקן עם התמחות בסגמנט כזה או אחר, לדוגמא התמחות במסחריות, רכבי קירור ועוד.
כל ההקדמה הזו רק כדי להכניס אתכם הקוראים לרעידות האדמה בשוק, חלקן קטנות וחלקן גדולות יותר.
משבר הקורונה היה זרז להרבה תהליכים, ובהם הצורך או הרצון של היבואנים להחזיק את כלל התהליכים קרוב לחזה, ברמה של חדר ליד או קומה למעלה או למטה.
אלייד רוכשת את פרי, יוניון מקימה את מוביליטי
לפני כשלוש שנים הטילה קבוצת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה פצצה לשוק כאשר החלה להפעיל את פעילות ליסינג באמצעות חברת יוניון מוביליטי תוך שהיא פועלת לגיוס לקוחות מהחברות המסורתיות בשוק, אולם הפעילות של יוניון מוביליטי התמקדה אך ורק במותגים אותם מייבאת יוניון מוטורס – טויוטה, לקסוס וג'ילי. פעילות זו היתה במקביל לפעילות של פריים ליס של לובינסקי, והחברות של פריסבי. למי שהתבונן בשוק מהצד היה ברור שהמהלך של יוניון מוטורס לא נעלם מעיני היבואנים האחרים להם פעילות ליסינג מינורית או ללא פעילות ליסינג כלל. די מהר לאחר מכן הודיעה קבוצת אלייד שהיא מהקבוצות העסקיות הכי מרתקות במשק, (ובין היתר היא הבעלים של יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס יבואנית דגמי פולקסווגן, סקודה, סיאט, אודי, קופרה וכאמור גם שותפה לייבוא רכב BYD באמצעות שלמה מוטורס) על רכישת חברת הליסינג 'פרי ירוחם' שהיתה חברת ליסינג פרטית מנומנמת משהו. 'פרי' הפכה לחברה אחות לצ'מפיון מוטורס, ונראה כי יש רצון לשחזר את ההצלחה של יוניון מוביליטי של יוניון מוטורס. כך נוצר מצב כי שישה יבואנים חזקים מחזיקים בחברות ליסינג משמעותיות (לובינסקי – פריים ליס, פריסבי, יוניון מוטורס – יוניון מוביליטי, צ'מפיון - פרי, UMI – Avis, מאיר - אופרייט).
דלק משקיעה 500.0 מיליון שקל
לפני מספר ימים הודיעה קבוצת דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד, מאזדה, ב.מ.וו ו-מיני על רכישת 50.01% ממניות חברת יורודרייב, חברת ליסינג קטנה יחסית, בתמורה ל 100.0 מיליון ש"ח. רכישה זו מעניינת מאוד, בוודאי בהקשר של דלק מוטורס, אשר הודיעה בנובמבר על רכישת פעילות ייבוא דגמי דונגפנג מקבוצת מטרו מוטור במחיר של 110.0 מיליון שקלים, ובנוסף רכישת המלאי והרכוש הקבוע של פעילות הייבוא בעוד 275.0 מיליון שח. כלומר דלק רכב רכשה בתוך חודשים ספורים שתי פעילויות רכב בהיקף הקרוב ל 500.0 מיליון ₪, דבר הנראה כמו היערכות משמעותית של חברת דלק לתהליכים שהיא רואה בענף הרכב.
נוצר מצב כי בנוסף לששת היבואנים החזקים המחזיקים גם פעילות ליסינג, נוספה גם דלק מוטורס.
דלק רכב וקבוצת מאיר. קרדיט גוגל, פרוייקט תל-אביב
מי נשאר לבד?
אם זה המצב, ניתן להסתכל על השחקנים שעדיין פועלים בנפרד, אם כחברת ליסינג ששומרת על עצמאותה ואם כיבואן ללא חברת ליסינג משמעותית, ובהם ניתן למנות שני יבואנים עם משקל עצום בשוק – כלמוביל וטלקאר, ועוד יבואן עם ליין מותגים עצום, אבל כזה שאינו משחק בתחום הליסינג – סמלת.
מהצד השני נמצאות חברות ליסינג עצמאיות כמו אלבר, אלדן, דומיקאר, ועוד מספר חברות בינוניות (בגודל) וכמה עשרות חברות קטנות.
חברות הליסינג שהן חלק מקבוצה השייכת ליבואן נהנות היום מתיעדוף במחירים ובעיקר מקדימות בנגישות למלאים לפני כולם, דבר קריטי ללקוחות הקצה של חברת הליסינג. בנוסף, אותן חברות ליסינג יהיו מחוייבות יותר למותגי הבית של היבואן, ופחות למותגי יבואנים אחרים. כאן יש לשים לב למותגים עצמם. יש מותגים שנהנים מביקוש חזק בשוק הליסינג, טויוטה, יונדאי, סקודה, BYD, ויש מותגים שחברות הליסינג לא יריבו עליהם.
התוצאה היא שיש שלושה יבואנים שאם אני צריך להתמקד בהם, הם הבאים בתור לרכוש או להקים פעילות ליסינג משמעותית לכלי רכב הפרטיים – סמלת, טלקאר וכלמוביל. שלושתם לא יכולים להרשות לעצמם להידחק החוצה, ואין ספק שאני לא מגלה לבכירי החברות שום דבר חדש.
יהיו שינויים נוספים. בוודאות.
לעניות דעתי, המצב הזה שם את היבואנים שאין להם חברת ליסינג ביתית בעמדת נחיתות לקידום ודחיפת כלי הרכב שהם מייבאים, ומצד שני חברות הליסינג העצמאיות ימצאו עצמן נדחקות לפינה ללא יבואן שמחוייב להן. מצב זה ידחוף את השחקניות בשוק לחפש בריתות ושיתופי פעולה, ולא מן הנמנע שהמצב הנוכחי בשוק לא יישאר סטטי, ויש לצפות לעוד שינויים בשוק. שינויים אלו יכולים להיות בין אם במתווה של יוניון מוטורס, כלומר הקמת מערך של חברת ליסינג מבית, או במתווה של דלק מוטורס או קבוצת אלייד בצורה של רכישת חברת ליסינג פעילה.
אומר כאן בוודאות – יהיו עוד שינויים בשוק, ואם דובר בעבר על קבוצות יבואנים חזקות, הרי שהן עומדות להתחזק עוד יותר. לפני שמישהו קופץ עם 'תחרות', אז המצב הזה רק יגביר להערכתי את התחרות על כיסו של הלקוח.
חושבים שזה הסוף? ממש לא. ניתוח דומה אפשר לבצע גם על עולמות הטרייד אין, והשלב הבא הוא בתחום עמדות טעינה, תחום פעילות שגם אליו היבואנים מבקשים להיכנס, ויכול לייצר עוגן הכנסות לאורך זמן. גם זה יגיע.
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןנחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.
בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0
מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.
הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.
מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.
למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).
המחיר - 159,990 ש"ח
דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי
ישראל עוברת לשלב חדש במיזם הרחפנים הלאומי, כהכנה להפעלת שירותים מסחריים מבוססי רחפנים, ומתקדם מניסויים טכנולוגיים לבחינה מעשית של הפעלת רחפנים רציפה לשימושים מסחריים וציבוריים
לאחר חמש שנות פעילות אינטנסיבית שכללו אלפי טיסות, בדיקות בטיחות, בניית תשתית רגולטורית ופיתוח מערכות ניהול מרחב אווירי מתקדמות, משרד התחבורה מכריז על שלב חדש ומשמעותי במיזם הרחפנים הלאומי. לראשונה, הניסוי אינו מסתפק בבחינת יכולות טיסה ותקשורת, אלא בוחן את האופן שבו עתיד לפעול שוק רחפנים אמיתי: חיבור מפעילים, תיאום רציף, תפעול יומיומי, יצירת תהליכי עבודה והבנה מעשית של הסביבה הנדרשת להפיכת שירותים אוויריים למסחריים.
המיזם הלאומי לרחפנים ייכנס בקרוב לשלב חדש העובר מהדגמות נקודתיות לדימוי הפעלה אמיתית רציפה בשטח. במערכת הבריאות ייבחנו תרחישים שיאפשרו בעתיד יצירת פעילות אווירית סדירה, כגון העברת מנות דם מהדסה עין כרם להרצוג בירושלים מעל עומסי התנועה, או קבלת משלוחים בבית החולים זיו בצפת במסגרת תמיכה רפואית מתקדמת בפריפריה. זאת, במטרה לבדוק כיצד ניתן לבנות נתיבי שינוע רפואיים יציבים, מהירים ושוויוניים.
במרחב המוניציפלי ייפתח מערך ניסויים רחב שיבחן תהליכי עבודה חדשניים. בין היתר, ביישוב רהט ייבחנו יכולות לזיהוי מפגעים בזמן אמת, בירוחם יופעלו סיורי ביטחון מהאוויר שיספקו תמונת שטח רחבה, בכפר סבא תיבחן תגובה מהירה לדיווחים המגיעים למוקד העירוני, ברעננה יופעל פיקוח עירוני מרחפנים, ובאזור השרון תופעל מערכת שתאתר רחפנים לא מורשים. בפארק הירקון ייבחן מודל עתידי של משלוחי מזון אווירים בשיתוף פעולה עם רשת המסעדות בנדיקט.
אלה ורבים נוספים יהוו ניסויי שטח המייצרים סימולציה מלאה של שירות עתידי, שבהמשך יוצע גם לציבור הרחב. בתחום הלוגיסטיקה, יתחילו ניסויים שידמו הפעלה מסחרית. משלוחה ובנדיקט יתנסו במסלולי משלוחים קבועים, רשת רמי לוי תבחן שילוב רחפנים בשרשרת האספקה הקמעונאית, ובחופי ישראל ייבחן מודל להעברת ציוד לאסדות גז ולאוניות כחלופה לכלים מאוישים יקרים ומורכבים.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטרת הניסויים תהיה לימוד מעמיק של הפוטנציאל להפחתת עלויות ולשיפור המהירות והיעילות. במקביל תיבחן התשתית הטכנולוגית שבליבת המיזם. הרחפנים יתמודדו עם הפרעות תקשורת ו-GPS, עם תנאי מזג אוויר משתנים ועם דרישות בטיחות גבוהות, לרבות טיסה באזורי תעופה פעילים. מערכות בינה מלאכותית יספקו יכולות כמו זיהוי חריגות, ניתוח מצבים בזמן אמת וזיהוי כלי טיס שאינם משתפים פעולה. תהליכים אלה יאפשרו להבין כיצד הטכנולוגיות יוטמעו בעתיד בשירותים מסודרים.
