יבואני רכב
צילום: אתרי יבואנים, ב.ס.ר, גוגל

הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא

יבואני הרכב מתארגנים מחדש עם פעילויות משלימות לתחום הייבוא הישיר, ועכשיו מגיע תחום הליסינג. למרות התמונה הברורה, יש חברות שעדיין יושבות על הגדר, אולם לא לאורך זמן.

יואב פולס |

למתבונן מהצד או ללקוח שרוכש רכב אחת לכמה שנים נדמה שענף הרכב המקומי הוא די מנומנם ורדום. גם חברות הליסינג פעילות יותר או פחות, עם אותם שמות מוכרים מזה מספר שנים. נדמה שהדבר היחיד שמעט מנער את הענף הוא חדירתם של מותגי רכב סיניים, שגם הם נחלקים לאותם יבואנים מוכרים הפועלים בשוק. אבל האמת היא שענף הרכב חווה בשנים האחרונות שינויים שניתן להגדיר אותם כשינויים טקטוניים, לא פחות.


ייבוא, מימון וביטוח

מצד אחד נמצאים היבואנים המוכרים לכולנו כמו כלמוביל, טלקאר, צ'מפיון, דלק מוטורס, יוניון מוטורס, מכשירי תנועה, סמלת, קבוצת מאיר, קבוצת לובינסקי, פריסבי, UMI ועוד רבים וטובים.

היבואנים פעלו לאורך שנים תוך התמקדות בייבוא המותגים להם הם מחזיקים זיכיונות יבוא בלעדיים, ומציגים רוויות נאה מפעילות הייבוא והחלפים. עם הזמן הכניסו היבואנים לתוך הפעילות העיקרית גם פעילויות מימון וביטוח, מתוך הבנה כי הלקוח שרוכש רכב בסוכנות יכול לצרוך גם מימון וגם ביטוח, ואם חברות המימון השונות לרבות הבנקים, וחברות הביטוח השונות מרוויחות מהפעילות שהיבואנים מעורבים בה, אז למה שהרווחיות לא תישאר בתוך הקבוצה? וכך ראינו פעילויות משלימות של מימון וביטוח, חלק תוך רכישת הפעילות וחלק עם שיתופי פעולה.

חריגה היתה קבוצת שלמה, חברת הליסינג הגדולה בישראל, שהחזיקה את זיכיון היבוא של מותג אופל בעבר, ומכרה אותו לקבוצת לובינסקי לפני מספר שנים. לפני למעלה משנתיים חזרה קבוצת שלמה לעולם הייבוא הישיר, והקימה יחד עם קבוצת אלייד (הבעלים של צ'מפיון מוטורס) את 'שלמה מוטורס' המייבאת את דגמי BYD בהצלחה גדולה.

עוד אירוע נקודתי אליו לא אתייחס הפעם, הוא פעילות הקבוצות הישראליות בחו"ל, ואם זה מפתיע אתכם, אז חשוב לדעת כי יש פעילות כזו, והיא משמעותית. גם עולמות ייבוא ציוד צמ"ה, משאיות ואוטובוסים יישאר כרגע מחוץ לדיון, וגם הוא משמעותי, לרבות פעילות של יבואנים מקבילים.

עליית כלי הרכב הסיניים פתחה לא מעט הזדמנויות חדשות אליהן נכנסו גם היבואנים המסורתיים, גם יבואנים חדשים וגם יבואנים שפעלו בתחום הרכב אבל לא בייבוא ישיר של כלי רכב.


יבואנים ופעילות ליסינג

חלק מהיבואנים, ובעיקר לובינסקי, פריסבי, UMI, קבוצת מאיר ומכשירי תנועה החזיקו גם פעילות ליסינג משמעותי באמצעות חברות ליסינג כמו פריים-ליס של לובינסקי, החברות ליס-פור-יו וקל אוטו שפעלו תחת המיתוג הישן של קבוצת קרסו ועברו למיתוג האחיד תחת פריסבי, Avis של UMI, אופרייט ליס של קבוצת מאיר, וכספא של מכשירי תנועה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

קבוצת סמלת מחזיקה פעילות ליסינג תחת 'סמלת ליסינג' אולם פעילות זו קטנה יחסית וללא השפעה משמעותית על שוק כלי הרכב הפרטיים, וכלמוביל מחזיקה פעילות ליסינג המתמקדת בעיקר בכלי רכב מסחריים כמו משאיות, מסחריות ורכבי הובלה, ופחות בתחום כלי הרכב הפרטיים.

בה בעת פעלו בענף הרכב מספר חברות ליסינג גדולות, ולצידן חברות בינוניות וקטנות. עם הגדולות ניתן למנות את 'שלמה', ליס-פור-יו, אלדן, אלבר, דומיקאר (באדג'ט), פרי ועוד רבות ואחרות, חלקן חברות בוטיק וחלקן עם התמחות בסגמנט כזה או אחר, לדוגמא התמחות במסחריות, רכבי קירור ועוד.

כל ההקדמה הזו רק כדי להכניס אתכם הקוראים לרעידות האדמה בשוק, חלקן קטנות וחלקן גדולות יותר.

משבר הקורונה היה זרז להרבה תהליכים, ובהם הצורך או הרצון של היבואנים להחזיק את כלל התהליכים קרוב לחזה, ברמה של חדר ליד או קומה למעלה או למטה.


אלייד רוכשת את פרי, יוניון מקימה את מוביליטי

לפני כשלוש שנים הטילה קבוצת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה פצצה לשוק כאשר החלה להפעיל את פעילות ליסינג באמצעות חברת יוניון מוביליטי תוך שהיא פועלת לגיוס לקוחות מהחברות המסורתיות בשוק, אולם הפעילות של יוניון מוביליטי התמקדה אך ורק במותגים אותם מייבאת יוניון מוטורס – טויוטה, לקסוס וג'ילי. פעילות זו היתה במקביל לפעילות של פריים ליס של לובינסקי, והחברות של פריסבי. למי שהתבונן בשוק מהצד היה ברור שהמהלך של יוניון מוטורס לא נעלם מעיני היבואנים האחרים להם פעילות ליסינג מינורית או ללא פעילות ליסינג כלל. די מהר לאחר מכן הודיעה קבוצת אלייד שהיא מהקבוצות העסקיות הכי מרתקות במשק, (ובין היתר היא הבעלים של יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס יבואנית דגמי פולקסווגן, סקודה, סיאט, אודי, קופרה וכאמור גם שותפה לייבוא רכב BYD באמצעות שלמה מוטורס) על רכישת חברת הליסינג 'פרי ירוחם' שהיתה חברת ליסינג פרטית מנומנמת משהו. 'פרי' הפכה לחברה אחות לצ'מפיון מוטורס, ונראה כי יש רצון לשחזר את ההצלחה של יוניון מוביליטי של יוניון מוטורס. כך נוצר מצב כי שישה יבואנים חזקים מחזיקים בחברות ליסינג משמעותיות (לובינסקי – פריים ליס, פריסבי, יוניון מוטורס – יוניון מוביליטי, צ'מפיון - פרי, UMI Avis, מאיר - אופרייט).


דלק משקיעה 500.0 מיליון שקל

לפני מספר ימים הודיעה קבוצת דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד, מאזדה, ב.מ.וו ו-מיני על רכישת 50.01% ממניות חברת יורודרייב, חברת ליסינג קטנה יחסית, בתמורה ל 100.0 מיליון ש"ח. רכישה זו מעניינת מאוד, בוודאי בהקשר של דלק מוטורס, אשר הודיעה בנובמבר על רכישת פעילות ייבוא דגמי דונגפנג מקבוצת מטרו מוטור במחיר של 110.0 מיליון שקלים, ובנוסף רכישת המלאי והרכוש הקבוע של פעילות הייבוא בעוד 275.0 מיליון שח. כלומר דלק רכב רכשה בתוך חודשים ספורים שתי פעילויות רכב בהיקף הקרוב ל 500.0 מיליון ₪, דבר הנראה כמו היערכות משמעותית של חברת דלק לתהליכים שהיא רואה בענף הרכב.

נוצר מצב כי בנוסף לששת היבואנים החזקים המחזיקים גם פעילות ליסינג, נוספה גם דלק מוטורס.




                        דלק רכב וקבוצת מאיר. קרדיט גוגל, פרוייקט תל-אביב


מי נשאר לבד? 

אם זה המצב, ניתן להסתכל על השחקנים שעדיין פועלים בנפרד, אם כחברת ליסינג ששומרת על עצמאותה ואם כיבואן ללא חברת ליסינג משמעותית, ובהם ניתן למנות שני יבואנים עם משקל עצום בשוק – כלמוביל וטלקאר, ועוד יבואן עם ליין מותגים עצום, אבל כזה שאינו משחק בתחום הליסינג – סמלת.

מהצד השני נמצאות חברות ליסינג עצמאיות כמו אלבר, אלדן, דומיקאר, ועוד מספר חברות בינוניות (בגודל) וכמה עשרות חברות קטנות.

חברות הליסינג שהן חלק מקבוצה השייכת ליבואן נהנות היום מתיעדוף במחירים ובעיקר מקדימות בנגישות למלאים לפני כולם, דבר קריטי ללקוחות הקצה של חברת הליסינג. בנוסף, אותן חברות ליסינג יהיו מחוייבות יותר למותגי הבית של היבואן, ופחות למותגי יבואנים אחרים. כאן יש לשים לב למותגים עצמם. יש מותגים שנהנים מביקוש חזק בשוק הליסינג, טויוטה, יונדאי, סקודה, BYD, ויש מותגים שחברות הליסינג לא יריבו עליהם.

התוצאה היא שיש שלושה יבואנים שאם אני צריך להתמקד בהם, הם הבאים בתור לרכוש או להקים פעילות ליסינג משמעותית לכלי רכב הפרטיים – סמלת, טלקאר וכלמוביל. שלושתם לא יכולים להרשות לעצמם להידחק החוצה, ואין ספק שאני לא מגלה לבכירי החברות שום דבר חדש. 

יהיו שינויים נוספים. בוודאות.

לעניות דעתי, המצב הזה שם את היבואנים שאין להם חברת ליסינג ביתית בעמדת נחיתות לקידום ודחיפת כלי הרכב שהם מייבאים, ומצד שני חברות הליסינג העצמאיות ימצאו עצמן נדחקות לפינה ללא יבואן שמחוייב להן. מצב זה ידחוף את השחקניות בשוק לחפש בריתות ושיתופי פעולה, ולא מן הנמנע שהמצב הנוכחי בשוק לא יישאר סטטי, ויש לצפות לעוד שינויים בשוק. שינויים אלו יכולים להיות בין אם במתווה של יוניון מוטורס, כלומר הקמת מערך של חברת ליסינג מבית, או במתווה של דלק מוטורס או קבוצת אלייד בצורה של רכישת חברת ליסינג פעילה.

אומר כאן בוודאות – יהיו עוד שינויים בשוק, ואם דובר בעבר על קבוצות יבואנים חזקות, הרי שהן עומדות להתחזק עוד יותר. לפני שמישהו קופץ עם 'תחרות', אז המצב הזה רק יגביר להערכתי את התחרות על כיסו של הלקוח.

חושבים שזה הסוף? ממש לא. ניתוח דומה אפשר לבצע גם על עולמות הטרייד אין, והשלב הבא הוא בתחום עמדות טעינה, תחום פעילות שגם אליו היבואנים מבקשים להיכנס, ויכול לייצר עוגן הכנסות לאורך זמן. גם זה יגיע.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה



ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה