
מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.
ומה עם התחרות? כאן הבעיה האמיתית של טסלה. בשנים האחרונות יצרניות סיניות כמו BYD ו-MG הציפו את השוק בדגמים חשמליים באיכות גבוהה ובמחירים נמוכים בהרבה. גם יצרניות מערביות כמו ניסאן ושברולט מציעות דגמים קומפקטיים ויעילים במחירים של סביב 25 עד 30 אלף דולר. ניסאן ליף, לדוגמה, צפויה להימכר בכ-25 אלף דולר בגרסת הסוללה הקטנה, ושברולט בולט החדשה תעלה כ-30 אלף דולר בלבד. מול אלה, גם דגם מוזל של טסלה עדיין נראה יקר.
רמת האבזור תקשה בהתמודדות מול הסיניות בישראל
בישראל צפוי מחירה של מודל Y סטנדרט לנוע סביב 217 אלף שקל, לעומת יותר מ-240 אלף לדגם הרגיל כיום. מדובר בהוזלה שתוכל להפוך אותה לתחרותית יותר מול דגמים סיניים פופולריים, אך רמת האבזור המופחתת עלולה להקשות עליה להתמודד מול כלי רכב דומים שמציעים תמורה גבוהה יותר לכסף, כמו יונדאי איוניק 5. מנגד, מודל 3 סטנדרט עשויה דווקא למצוא קהל חדש, במחיר מוערך של כ-185 אלף שקל בלבד. היא יקרה בכ-10,000 שקל בלבד מסדאן היברידיות או פלאג-אין. בשילוב המוניטין של טסלה והחיסכון המשמעותי בעלויות השוטפות, ייתכן כי דווקא הדגם הזה ימשוך חברות ליסינג ונהגים עסקיים.
- איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי
- מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בסופו של דבר, ההכרזה של טסלה משקפת מציאות מורכבת. מצד אחד, החברה נדרשת להתאים את עצמה לתחרות הגוברת בשוק החשמליות, בעיקר מצד סין, ולחצים רגולטוריים ופוליטיים בארה"ב. מצד שני, היא מנסה לשמור על תדמית פרימיום ולא להפוך למותג “עממי” מדי. גרסאות הסטנדרט החדשות הן אולי הדרך שלה ללכת על החבל הדק שבין יוקרה לנגישות. השאלה הגדולה היא האם המהלך הזה יספיק כדי לשמר את ההובלה של טסלה בשוק החשמליות, או שמא מדובר בצעד מאוחר מדי בשוק שהולך ונהיה צפוף ותחרותי יותר מיום ליום.
האם הגרסאות המוזלות ישנו את מאזן הכוחות בשוק החשמליות בישראל?
ההכרזה של טסלה על גרסאות סטנדרט חדשות לדגמי Y ו-3 תשנה את שוק הרכב החשמלי בארץ. היא מקרבת את טסלה למחיר תחרותי יותר מול מותגי חשמליות סיניים. המשמעות לשוק הישראלי היא שכאשר תגיע הגרסה המוזלת של טסלה לארץ, היא עשויה ללחוץ על מחירי רכבי ה"פרימיום טק" הסיניים שכבר נמצאים בישראל, כמו זיקר, אקספנג ואחרים.
הגעת הדגמים תלויה גם במס הקנייה על רכבים חשמליים שצפוי להתעדכן בינואר, אם כי עדיין לא ברור בכמה. בטסלה לא נוהגים לאגור מלאי, ומסע השינוע לישראל אורך מעל חודש. המשמעות: אם טסלה ישראל לא תכריז על פתיחת הזמנות בקרוב, המחירים לצרכנים עלולים להיות גבוהים יותר בעקבות עליית המס.
אחד השווקים שבהם עשויה להיות לגרסה מוזלת של טסלה השפעה מיידית הוא תחום ציי הרכב והליסינג. מותג טסלה נתפס כסמל סטטוס בקרב קהלים כמו עובדי הייטק, אם כי ייתכן שגרסה מופחתת אבזור תחליש את האטרקטיביות עבור לקוחות כאלה - במיוחד כאשר הגאדג'טים והפינוקים ברכב הם חלק מהותי בשיקול הבחירה.
תמחור אגרסיבי עשוי למשוך לקוחות חדשים, במיוחד אם טסלה תצליח לגבש שיתופי פעולה טובים יותר עם חברות ליסינג. במקרה כזה, ייתכן שהמהלך יפגע ישירות במותגים הסיניים, ובעיקר באלה שהמותג שלהם עדיין לא מבוסס דיו.
כניסת גרסה מוזלת תשפיע גם על שוק היד השנייה. כל שינוי במחיר הרשמי משפיע מיידית על ערך הדגמים המשומשים, כלפי מעלה או מטה. עם זאת, אם הגרסה החדשה תיתפס כפחות ייחודית או נחשקת, היא עשויה דווקא לתרום ליציבות או לעלייה בערך הדגמים המתקדמים יותר של טסלה.
- 6.אנונימי 19/10/2025 12:47הגב לתגובה זושום מילה על נהיגה אוטונומית שתגיע בשלב כלשהו גם לארץ
- 5.יואל 16/10/2025 12:43הגב לתגובה זורואים שהבנאדם עושה הכול כדי להקטין את העלויות ללקוח ולכזה בנאדם צריך לתת להרוויח המס בארץ מאוד מטורף אבל עד שירון זליכה יהיה באוצר אני מפרנס את מי שעושה הכול כדיי להוריד מחירים וילון מאסק עושה את זה ובגדול פעם היא היתה יותר זולה אבל בגלל שהיו הטבות מס על חשמליות והמדינה ביטלה את זה
- אם כבר לקנא.. (ל"ת)אנונימי 16/10/2025 22:17הגב לתגובה זו
- חכם גדול הוא התכוון לקנות... (ל"ת)דוד 18/10/2025 19:38
- 4.אנונימי 15/10/2025 14:41הגב לתגובה זואז לשלם יותר בשביל הרבה פחות נשמע פחות הגיוני עדיף
- 3.נהג 15/10/2025 10:13הגב לתגובה זויכול מאוד להיות שבישראל זה יעלה 190200 אלף שח וזה כבר מחיר תחרותי
- 2.עושה חשבון 14/10/2025 17:16הגב לתגובה זויש איבזור מוסיף יוקרה ויש בזבוז. מושבי עור רך עושים הבדל בין נסיעה מהנה למכבידה . ההבדל בתאוצה מזערי .שמירה על נתיב הכרחי .
- מושבי עור במיוחד בשחור לא פרקטי לארץ מתחמם מאוד בשמש (ל"ת)אריק 16/10/2025 23:42הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 14/10/2025 13:30הגב לתגובה זוככה זה שלא מנהלים נכון!!
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?
טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.
ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.
עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד
העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.
מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.
בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.
טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך
פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.
- משרד יחסי ציבור חדש ילווה את מותג הרכב לקסוס בישראל
- משבר הקורונה יוצר הזדמנויות חדשות? רכבי יוקרה יד 2 בהישג יד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.
לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה
לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.
מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו,
לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות.
מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.
מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.
- עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

