
מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.
ומה עם התחרות? כאן הבעיה האמיתית של טסלה. בשנים האחרונות יצרניות סיניות כמו BYD ו-MG הציפו את השוק בדגמים חשמליים באיכות גבוהה ובמחירים נמוכים בהרבה. גם יצרניות מערביות כמו ניסאן ושברולט מציעות דגמים קומפקטיים ויעילים במחירים של סביב 25 עד 30 אלף דולר. ניסאן ליף, לדוגמה, צפויה להימכר בכ-25 אלף דולר בגרסת הסוללה הקטנה, ושברולט בולט החדשה תעלה כ-30 אלף דולר בלבד. מול אלה, גם דגם מוזל של טסלה עדיין נראה יקר.
רמת האבזור תקשה בהתמודדות מול הסיניות בישראל
בישראל צפוי מחירה של מודל Y סטנדרט לנוע סביב 217 אלף שקל, לעומת יותר מ-240 אלף לדגם הרגיל כיום. מדובר בהוזלה שתוכל להפוך אותה לתחרותית יותר מול דגמים סיניים פופולריים, אך רמת האבזור המופחתת עלולה להקשות עליה להתמודד מול כלי רכב דומים שמציעים תמורה גבוהה יותר לכסף, כמו יונדאי איוניק 5. מנגד, מודל 3 סטנדרט עשויה דווקא למצוא קהל חדש, במחיר מוערך של כ-185 אלף שקל בלבד. היא יקרה בכ-10,000 שקל בלבד מסדאן היברידיות או פלאג-אין. בשילוב המוניטין של טסלה והחיסכון המשמעותי בעלויות השוטפות, ייתכן כי דווקא הדגם הזה ימשוך חברות ליסינג ונהגים עסקיים.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בסופו של דבר, ההכרזה של טסלה משקפת מציאות מורכבת. מצד אחד, החברה נדרשת להתאים את עצמה לתחרות הגוברת בשוק החשמליות, בעיקר מצד סין, ולחצים רגולטוריים ופוליטיים בארה"ב. מצד שני, היא מנסה לשמור על תדמית פרימיום ולא להפוך למותג “עממי” מדי. גרסאות הסטנדרט החדשות הן אולי הדרך שלה ללכת על החבל הדק שבין יוקרה לנגישות. השאלה הגדולה היא האם המהלך הזה יספיק כדי לשמר את ההובלה של טסלה בשוק החשמליות, או שמא מדובר בצעד מאוחר מדי בשוק שהולך ונהיה צפוף ותחרותי יותר מיום ליום.
האם הגרסאות המוזלות ישנו את מאזן הכוחות בשוק החשמליות בישראל?
ההכרזה של טסלה על גרסאות סטנדרט חדשות לדגמי Y ו-3 תשנה את שוק הרכב החשמלי בארץ. היא מקרבת את טסלה למחיר תחרותי יותר מול מותגי חשמליות סיניים. המשמעות לשוק הישראלי היא שכאשר תגיע הגרסה המוזלת של טסלה לארץ, היא עשויה ללחוץ על מחירי רכבי ה"פרימיום טק" הסיניים שכבר נמצאים בישראל, כמו זיקר, אקספנג ואחרים.
הגעת הדגמים תלויה גם במס הקנייה על רכבים חשמליים שצפוי להתעדכן בינואר, אם כי עדיין לא ברור בכמה. בטסלה לא נוהגים לאגור מלאי, ומסע השינוע לישראל אורך מעל חודש. המשמעות: אם טסלה ישראל לא תכריז על פתיחת הזמנות בקרוב, המחירים לצרכנים עלולים להיות גבוהים יותר בעקבות עליית המס.
אחד השווקים שבהם עשויה להיות לגרסה מוזלת של טסלה השפעה מיידית הוא תחום ציי הרכב והליסינג. מותג טסלה נתפס כסמל סטטוס בקרב קהלים כמו עובדי הייטק, אם כי ייתכן שגרסה מופחתת אבזור תחליש את האטרקטיביות עבור לקוחות כאלה - במיוחד כאשר הגאדג'טים והפינוקים ברכב הם חלק מהותי בשיקול הבחירה.
תמחור אגרסיבי עשוי למשוך לקוחות חדשים, במיוחד אם טסלה תצליח לגבש שיתופי פעולה טובים יותר עם חברות ליסינג. במקרה כזה, ייתכן שהמהלך יפגע ישירות במותגים הסיניים, ובעיקר באלה שהמותג שלהם עדיין לא מבוסס דיו.
כניסת גרסה מוזלת תשפיע גם על שוק היד השנייה. כל שינוי במחיר הרשמי משפיע מיידית על ערך הדגמים המשומשים, כלפי מעלה או מטה. עם זאת, אם הגרסה החדשה תיתפס כפחות ייחודית או נחשקת, היא עשויה דווקא לתרום ליציבות או לעלייה בערך הדגמים המתקדמים יותר של טסלה.
- 6.אנונימי 19/10/2025 12:47הגב לתגובה זושום מילה על נהיגה אוטונומית שתגיע בשלב כלשהו גם לארץ
- 5.יואל 16/10/2025 12:43הגב לתגובה זורואים שהבנאדם עושה הכול כדי להקטין את העלויות ללקוח ולכזה בנאדם צריך לתת להרוויח המס בארץ מאוד מטורף אבל עד שירון זליכה יהיה באוצר אני מפרנס את מי שעושה הכול כדיי להוריד מחירים וילון מאסק עושה את זה ובגדול פעם היא היתה יותר זולה אבל בגלל שהיו הטבות מס על חשמליות והמדינה ביטלה את זה
- אם כבר לקנא.. (ל"ת)אנונימי 16/10/2025 22:17הגב לתגובה זו
- חכם גדול הוא התכוון לקנות... (ל"ת)דוד 18/10/2025 19:38
- 4.אנונימי 15/10/2025 14:41הגב לתגובה זואז לשלם יותר בשביל הרבה פחות נשמע פחות הגיוני עדיף
- 3.נהג 15/10/2025 10:13הגב לתגובה זויכול מאוד להיות שבישראל זה יעלה 190200 אלף שח וזה כבר מחיר תחרותי
- 2.עושה חשבון 14/10/2025 17:16הגב לתגובה זויש איבזור מוסיף יוקרה ויש בזבוז. מושבי עור רך עושים הבדל בין נסיעה מהנה למכבידה . ההבדל בתאוצה מזערי .שמירה על נתיב הכרחי .
- מושבי עור במיוחד בשחור לא פרקטי לארץ מתחמם מאוד בשמש (ל"ת)אריק 16/10/2025 23:42הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 14/10/2025 13:30הגב לתגובה זוככה זה שלא מנהלים נכון!!

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
