BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר | (8)
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

מומחים בתעשייה מציינים כי בעיות כאלה אינן נדירות ברכבים חשמליים, אך ההיקף כאן, עם פגיעה בדגמים ישנים וחדשים כאחד, מעלה שאלות על תהליכי הבקרה האיכותית של BYD לאורך השנים.

קריאות לתיקון הן עניין שוטף בתעשיית הרכב, אך כאשר מדובר בתקלות המשפיעות על הסוללה או בקרת המנוע, האמון הציבורי נפגע כי מדובר בליבה של הרכב. ב-2024 דווח על מספר תאונות שריפה ברכבים סיניים שחלקן קשורות לבעיות סוללה דומות, מה שהוביל לדיון ציבורי נרחב בסין על בטיחות EV. הרגולטורים הסיניים, שמפקחים בקפדנות על יצרניות מקומיות, כבר הזהירו כי תקלות חוזרות עלולות להוביל לסנקציות כבדות יותר, כולל הגבלות על ייצור.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לחץ מתמשך בשוק הסיני

BYD נמצאת בעיצומה של מלחמת מחירים אגרסיבית בסין שגרמה לירידה בנתח השוק שלה ולפגיעה ביכולת השימור של המובילות המקומית. בחודש ספטמבר, לראשונה מזה שנה וחצי, דיווחה החברה על ירידה חודשית במכירות, ירידה של כ-2% בהשוואה לחודש קודם בעקבות הפחתות מחירים תחרותיות מצד טסלה ושיאומי. במקביל, החברה נאלצה להפחית את תחזית המכירות שלה לשנת 2025 מ־5.5 מיליון ל־4.6 מיליון רכבים בלבד.

נראה כי המרוץ להוזלת מחירים כדי להתמודד עם תחרות גוברת גובה מחיר באיכות. בעקבות ההודעה על הריקול, מניית BYD בשוק הסיני צנחה ב-3.5% ביום המסחר הראשון, מה שמשקף חששות מיידיים של המשקיעים מפני פגיעה בהכנסות.

שרשרת של תקלות

הקריאה הנוכחית מצטרפה לשורת קריאות נוספות שביצעה BYD בתקופה האחרונה:

בינואר 2025 זומנו כ־6,800 רכבי שטח מדגם Bao 5 עקב סכנת התלקחות, מדובר ב-6,843 יחידות של Fangchengbao Bao 5 שיוצרו בין אוקטובר 2023 לפברואר 2024 בגלל בעיה בהידוק ברגים במחברים חשמליים שיכולה לגרום לניצוצות ושריפה.

בספטמבר 2024 הוזמנו כ־97 אלף רכבים מדגמי Dolphin ו־Yuan Plus לתיקון תקלה במערכת ההיגוי, גם כן עקב חשש לשריפה. עוד קודם לכן דווח על דליפות במארזי סוללות בדגמי Tang ההיברידיים.

BYD אינה היחידה שניצבת בפני ביקורת רגולטורית, גם שיאומי מצאה עצמה תחת אור הזרקורים לאחר שתי תאונות קטלניות שבהן הייתה מעורבת. שיאומי, ששיגרה את דגם SU7 החשמלי רק ב-2024, דיווחה על בעיות היגוי ותאונות ראשוניות, מה שהוביל לדיון על בטיחות ברכבים חשמליים סיניים חדשים.

בשוק הרכב החשמלי, שבו החדשנות מהירה אך טווח הטעויות קטן, כל תקלה נתפסת ככשל מערכתי ולא רק של מוצר בודד. במקרה של BYD, מדובר ככל הנראה בשילוב בין קצב צמיחה מהיר מדי לבין התפשרות על איכות ובקרה הנדסית. החברה, שהפכה ליצרנית EV הגדולה בעולם עם מעל 3 מיליון מכירות ב-2024, נאלצת עכשיו להתמודד עם ביקורת על כך שהמרוץ לשליטה בשוק גובה מחיר בטיחותי.

ייתכן כי BYD תיאלצה להשקיע מאמצים ניכרים בשיקום האמון הציבורי ובהידוק בקרות איכות, גם במחיר של האטת קצב ההתרחבות. בד בבד, רגולטורים בסין שוקלים לקבוע סטנדרטים חדשים למנגנוני בטיחות, לרבות דרישות למנגנוני פתיחת דלתות בעקבות תאונות בהן נהגים נלכדו ברכב לאחר התהפכות. SAMR כבר הודיעה על תוכנית לבדיקות אקראיות תכופות יותר ביצרניות EV, מה שיכול להשפיע על כל השוק הסיני.

BYD פרסמה הצהרה רשמית שמדגישה את מחויבותה לבטיחות ומבטיחה שיפורים טכנולוגיים כמו חיישנים מתקדמים לאיתור דליפות. סקרים ראשוניים בסין מראים ירידה של 5% באמון הצרכנים ב-BYD לאחר ההודעה, מה שמדגיש את הרגישות של השוק.


תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אנונימי 23/10/2025 15:12
    הגב לתגובה זו
    77ב7ב36ןב7777777ט7
  • 7.
    אנונימי 19/10/2025 07:52
    הגב לתגובה זו
    המון תקלות תכף יהיה להם גם מס נסועה וגם כשירצו למכור את הרכב לא יהיו קונים לשטות הזאת
  • 6.
    אאני מה קרה 18/10/2025 21:55
    הגב לתגובה זו
    זה בסין ברכבים שם את מי מעניינת המודעה
  • 5.
    אנונימי 18/10/2025 19:06
    הגב לתגובה זו
    כתבה מגמתית ומפגרת אין כל קשר לאף אחד מהדגמים והשנים שנמכרו בארץ תמשיכו לנסות להכפיש את החברות הסיניות אבל הם מקדימים בעשור את שוק הרכב העולמי ומרסקים את שוק הרכב העולמי אם תרצו או לא.גילוי נאות בעלים של Byd atto 3 מעל שנתיים נהנה מכל רגע תמשיכו להלל את המאזדה טויוטה שלכם בעשור הקרוב גם לכם יהיה רכב סיני
  • 4.
    מעדיף תורכי על סיני (ל"ת)
    מיימון 18/10/2025 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 18/10/2025 06:28
    הגב לתגובה זו
    מכוניות מזוהמות מסוכנות בריאותית למשתמש ולסביבה כמה מטומטמים הרוכשים זבל סיני לא תודה !
  • 2.
    אנונימי 17/10/2025 14:51
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה סיני משלם ביוקר העיקר לקנות רכב פח
  • 1.
    זבל סיני כמו השולחן להרכבה עצמית שקניתי (ל"ת)
    אנונימי 17/10/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.