
BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל
חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.
לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.
מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.
בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.
מומחים בתעשייה מציינים כי בעיות כאלה אינן נדירות ברכבים חשמליים, אך ההיקף כאן, עם פגיעה בדגמים ישנים וחדשים כאחד, מעלה שאלות על תהליכי הבקרה האיכותית של BYD לאורך השנים.
קריאות לתיקון הן עניין שוטף בתעשיית הרכב, אך כאשר מדובר בתקלות המשפיעות על הסוללה או בקרת המנוע, האמון הציבורי נפגע כי מדובר בליבה של הרכב. ב-2024 דווח על מספר תאונות שריפה ברכבים סיניים שחלקן קשורות לבעיות סוללה דומות, מה שהוביל לדיון ציבורי נרחב בסין על בטיחות EV. הרגולטורים הסיניים, שמפקחים בקפדנות על יצרניות מקומיות, כבר הזהירו כי תקלות חוזרות עלולות להוביל לסנקציות כבדות יותר, כולל הגבלות על ייצור.
- תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק
- וואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
לחץ מתמשך בשוק הסיני
BYD נמצאת בעיצומה של מלחמת מחירים אגרסיבית בסין שגרמה לירידה בנתח השוק שלה ולפגיעה ביכולת השימור של המובילות המקומית. בחודש ספטמבר, לראשונה מזה שנה וחצי, דיווחה החברה על ירידה חודשית במכירות, ירידה של כ-2% בהשוואה לחודש קודם בעקבות הפחתות מחירים תחרותיות מצד טסלה ושיאומי. במקביל, החברה נאלצה להפחית את תחזית המכירות שלה לשנת 2025 מ־5.5 מיליון ל־4.6 מיליון רכבים בלבד.
נראה כי המרוץ להוזלת מחירים כדי להתמודד עם תחרות גוברת גובה מחיר באיכות. בעקבות ההודעה על הריקול, מניית BYD בשוק הסיני צנחה ב-3.5% ביום המסחר הראשון, מה שמשקף חששות מיידיים של המשקיעים מפני פגיעה בהכנסות.
שרשרת של תקלות
הקריאה הנוכחית מצטרפה לשורת קריאות נוספות שביצעה BYD בתקופה האחרונה:
בינואר 2025 זומנו כ־6,800 רכבי שטח מדגם Bao 5 עקב סכנת התלקחות, מדובר ב-6,843 יחידות של Fangchengbao Bao 5 שיוצרו בין אוקטובר 2023 לפברואר 2024 בגלל בעיה בהידוק ברגים במחברים חשמליים שיכולה לגרום לניצוצות ושריפה.
בספטמבר 2024 הוזמנו כ־97 אלף רכבים מדגמי Dolphin ו־Yuan Plus לתיקון תקלה במערכת ההיגוי, גם כן עקב חשש לשריפה. עוד קודם לכן דווח על דליפות במארזי סוללות בדגמי Tang ההיברידיים.
BYD אינה היחידה שניצבת בפני ביקורת רגולטורית, גם שיאומי מצאה עצמה תחת אור הזרקורים לאחר שתי תאונות קטלניות שבהן הייתה מעורבת. שיאומי, ששיגרה את דגם SU7 החשמלי רק ב-2024, דיווחה על בעיות היגוי ותאונות ראשוניות, מה שהוביל לדיון על בטיחות ברכבים חשמליים סיניים חדשים.
בשוק הרכב החשמלי, שבו החדשנות מהירה אך טווח הטעויות קטן, כל תקלה נתפסת ככשל מערכתי ולא רק של מוצר בודד. במקרה של BYD, מדובר ככל הנראה בשילוב בין קצב צמיחה מהיר מדי לבין התפשרות על איכות ובקרה הנדסית. החברה, שהפכה ליצרנית EV הגדולה בעולם עם מעל 3 מיליון מכירות ב-2024, נאלצת עכשיו להתמודד עם ביקורת על כך שהמרוץ לשליטה בשוק גובה מחיר בטיחותי.
ייתכן כי BYD תיאלצה להשקיע מאמצים ניכרים בשיקום האמון הציבורי ובהידוק בקרות איכות, גם במחיר של האטת קצב ההתרחבות. בד בבד, רגולטורים בסין שוקלים לקבוע סטנדרטים חדשים למנגנוני בטיחות, לרבות דרישות למנגנוני פתיחת דלתות בעקבות תאונות בהן נהגים נלכדו ברכב לאחר התהפכות. SAMR כבר הודיעה על תוכנית לבדיקות אקראיות תכופות יותר ביצרניות EV, מה שיכול להשפיע על כל השוק הסיני.
BYD פרסמה הצהרה רשמית שמדגישה את מחויבותה לבטיחות ומבטיחה שיפורים טכנולוגיים כמו חיישנים מתקדמים לאיתור דליפות. סקרים ראשוניים בסין מראים ירידה של 5% באמון הצרכנים ב-BYD לאחר ההודעה, מה שמדגיש את הרגישות של השוק.
- 1.זבל סיני כמו השולחן להרכבה עצמית שקניתי (ל"ת)אנונימי 17/10/2025 10:40הגב לתגובה זו

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.