
פולימרקט מזנקת לשווי של 15 מיליארד דולר; שוק התחזיות מזנק
הסטארט-אפ שמספק הימורי-תחזיות צומח במהירות, שובר שיאים וחותם שיתופי פעולה עם גופים מוסדיים - אך עדיין מתמודד עם אתגרי רגולציה
חברת פולימרקט Polymarket, המפעילה שוק תחזיות(סוג של שוק הימורים), נמצאת בשיחות עם משקיעים לגיוס הון לפי שווי של עד 15 מיליארד דולר. מדובר בקפיצה של פי 10 לעומת הערכת השווי של החברה לפני חצי שנה בלבד.
מאחורי Polymarket עומד שיין קופלן (Shayne Coplan), מייסד החברה ומנכ"לה. קרן Founders Fund של פיטר תיל השקיעה 200 מיליון דולר ביוני האחרון לפי שווי של כמיליארד דולר בלבד. באוקטובר דווח כי Intercontinental Exchange (ICE), הבעלים של בורסת ניו יורק, תשקיע עד 2 מיליארד דולר נוספים ב-Polymarket לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר (לפני הכסף).
תחרות גוברת: Kalshi מוערכת ביותר מ-10 מיליארד דולר
השחקנית המרכזית הנוספת בתחום היא Kalshi, שגם היא מקיימת שיחות מתקדמות לגיוס הון לפי שווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת הגיוס הקודם של Kalshi מלפני מספר שבועות בלבד, בסך 300 מיליון דולר בשווי של 5 מיליארד דולר. הנתונים מרמזים על עניין הולך וגובר בשווקים מבוססי תחזיות, המשלבים בין עולם הפיננסים לעולם ההימורים.
Polymarket ו-Kalshi דיווחו שתיהן על שיא במסחר השבועי - מעל 2 מיליארד דולר בשבוע שהסתיים ב-19 באוקטובר - נתון העוקף את רמות השיא שנרשמו בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה שעברה. השוק צובר תאוצה לא רק בקרב מהמרים פרטיים אלא גם בקרב מוסדות ושותפים אסטרטגיים, עם נפח מסחר שממשיך להיות גבוה גם בחודשים האחרונים של 2025 - כ-1.4-1.5 מיליארד דולר בספטמבר לבדו.
- מהמרים כבדים: פלטפורמות ההימורים פולימרקט וקלשי מטפסות לשווי שוק של מיליארדים
- בורסת ניו יורק תשקיע 2 מיליארד דולר בפולימרקט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה עם גופים אמריקאיים - כולל DraftKings ו-NHL
אחת ההתפתחויות המרכזיות היא שיתוף הפעולה החדש בין Polymarket לבין חברת ההימורים DraftKings. במסגרת ההסכם, Polymarket תשמש כגוף סליקה (clearinghouse) לפעילות בתחום שווקי התחזיות, בעקבות רכישת DraftKings את Railbird Technologies כחלק מכניסתה לשוקי החיזוי.
במקביל, ליגת ההוקי הלאומית (NHL) הודיעה על חתימת הסכמים רב-שנתיים עם Polymarket ו-Kalshi. מדובר בליגה הבכירה הראשונה המתחייבת לשתף פעולה עם פלטפורמות מסוג זה, כולל גישה לנתוני הליגה ולוגואים, לצד הגנות לצרכנים.
נראה כי מוסדות ועסקים מסורתיים מתחילים לזהות את הפוטנציאל הכלכלי והטכנולוגי של התחום, המאפשר מסחר במידע, תחזיות פוליטיות, תחזיות כלכליות ואפילו מזג אוויר, תוך שילוב מנגנוני הימור וחיזוי. החברות עצמן נהנות מעלייה דרמטית בכמות העסקאות, נזילות גבוהה ועניין מצד רגולטורים פדרליים, המאפשרים הרחבה בינלאומית ל-Kalshi ליותר מ-140 מדינות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סוגיות רגולטוריות וחשש ממניפולציות
עם זאת, התחום עדיין ניצב בפני שורה של אתגרים רגולטוריים. הרשות הפדרלית למסחר בחוזים עתידיים (CFTC) אמנם אישרה ל-Kalshi להקים שווקים חדשים, אך רשויות ההימורים המדינתיות בארה"ב - הרגולטוריות המסורתיות של הימורים בספורט - מביעות התנגדות ואף פועלות משפטית לעצור פעילות מסוימת.
בנוסף, קיימת אי-ודאות משפטית סביב נושאים כמו מניפולציות שוק, סחר במידע פנים, שאלות של זהות המשתתפים והגנה על פרטיות. כל אלה עשויים לעכב את כניסת התחום למיינסטרים הפיננסי ולהאט את צמיחתו - למרות הבאז הציבורי והעניין מצד משקיעים גדולים, הממשיכים להזרים מיליארדים לתחום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
