
למה BYD נדרסה בהונג קונג -נחתכה ב-10%?
המתח בשוק הרכב החשמלי עולה: בסוף השבוע מניות הרכבים החשמליים הסיניות צנחו בבורסת הונג קונג כש-BYD הובילה עם צניחה של יותר מ-10% - BYD עקפה לראשונה את טסלה ברווח הנקי ומכרה לראשונה בתולדותיה למעלה ממיליון רכבים (יותר מפי 2 מטסלה) אז למה המניה מתרסקת?
הנה הפרדוקס: מצד אחד BYD Boyd Gaming Corp. 3.15% מדווחת על הרבעון הכי חזק שלה אי פעם, ההכנסות זינקו ב-36% לכ-23 מיליארד דולר, הרווח הנקי קפץ (במטבע המקומי) גם הוא פי 2 ליותר ממיליארד דולר ושיעור הרווח הגולמי התייצב על כ-20% גבוה משמעותית ביחס לשוק. בנוסף BYD התרגשה לספר שהיא מסרה ברבעון יותר ממיליארד רכבים בהם 416 אלף רכבים חשמליים טהורים - מספר שגבוה מטסלה זה רבעון שני ברציפות. אז אם כן למה השוק העניש את BYD והפיל אותה בהונג קונג ביום חמישי בכ-8.3% והיום בעוד כ-2% נוספים ובכלל למה כל סקטור הרכב החשמלי הסיני נמצא בצניחה חופשית?
מלחמת המחירים התחילה: BYD לוחצת על ה'ברייקס'
הכל התחיל בסוף בשבוע שעבר, כש-BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד
סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה
שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד.
ההודעה על ההוזלות הדרסטיות לא מגיעה משום מקום. השוק הסיני שזה שוק הרכב החשמלי הגדול ביותר בעולם סובל מהאטה בביקושים. לפי איגוד יצרני הרכב בסין (PCA) מלאי הרכבים
בסוכנויות זינק ל-3.5 מיליון כלי רכב או 57 ימי מלאי שיא שאותו שוק הרכב לא ראה מאז דצמבר 2023. הצרכנים לא ממהרים למגרשים, בסין יש כיום אבטלה גבוהה, ירידה בשכר וחוסר ודאות כלכלית מה שפוגע ישירות ברכישת רכבים. BYD הבינה שהמלאים המנופחים קרובים מתמיד לפגוע ברווחיות
שלה ובחרה ללחוץ על הדוושה והודיעה על הוזלות על כל דגמי הרכבים כדי לנסות ולעורר את הצרכנים לחזור לאולמות התצוגה.
ההנחות הגדולות לא רק פוגעות בשולי הרווח של BYD אלא גם מדליקות נורה אדומה למשקיעים. גם השוק שומע על ההוזלות ומיד שואל את עצמו - האם החברה תוכל לשמור על הצמיחה בלי להקריב את הרווחיות? וחוץ מזה, מה זה אומר על הענף - האם המהלך הזה הולך לגרור תגובת שרשרת של מתחרות שייאלצו להוריד מחירים גם הן?
- אריה הים של BYD מסתער על אקספנג G6 וטסלה מודל Y
- רכבים סינים - מגימיק להובלה בשוק המקומי; האם הרכב הבא שלכם יהיה סיני?
התשובה לשאלה השנייה היא כבר כן: צ'אנגן, ג'ילי, לי אוטו המתחרות הגדולות בסין מיהרו ללכת בעקבות
BYD. צ'אנגן לדוגמה נותנת הנחה משמעותית לדגם Deepal S07, בנוסף היא גם הוזילה את דגמי ה-C16 וה-C11 הפופולריים. התוצאה? מלחמת מחירים על ניקוי המלאים. קרב הישרדות שבו מי שיהיו הראשונים להיפגע הם שולי הרווח של היצרניות.
טסלה מדשדשת
אי אפשר
לדבר על רכב חשמלי מבלי להזכיר את טסלה Tesla 6.94% . בעוד BYD חוגגת שיאים במכירות 380,089 רכבים באפריל לבדו שמתוכם 195,740 רכבים חשמליים טהורים מה שמשקף עלייה של 45% משנה שעברה, טסלה דווקא מדשדשת. ברבעון הראשון של השנה טסלה
מסרה רק 336,681 כלי רכב, שזאת ירידה של 13% לעומת השנה הקודמת והנתון הנמוך ביותר של החברה מאז אמצע 2022. דגמי הפרימיום מודל S ומודל X מכרו פחות מ-13,000 יחידות, והסייברטרק - המשאית המפלצתית שהייתה אמורה להיות הקלף המנצח סובלת מביקושים חלשים וגם לא מעט ביקורות
על העיצוב ואיכות החומרים.
טסלה, חלוצת הרכב החשמלי עושה הכל כדי להחזיר לעצמה את ההובלה עם הבטחות שבקרוב תושק מערכת 'נהיגה אוטונומית מלאה' (FSD). אילון מאסק כדרכו בקודש עושה בילד-אפ לקראת השקת המערכת כשירות מסחרי בטקסס בחודש הבא. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד – ה-FSD עדיין לא הוכיח את עצמו כפתרון אמין עשרות הציוצים והטיזרים לא משכנעים עדיין והמשקיעים מתחילים לאבד סבלנות. טסלה נסחרת לפי שווי שוק של כ-1.09 טריליון דולר רחוקה מהשיא שיצרה בתחילת 2022 של 1.24 טריליון דולר. השווי שלה גבוה פי 7 מזה של BYD שעומד על כ-1.251 טריליון דולר הונג קונגי כמעט 160 מיליארד דולר אבל אלו מטפסות בקצב מהיר בהרבה ממנה ונוגסות משמעותית בנתח השוק.
- המהפכה הסינית בבינה המלאכותית: מדיפסיק לעליבאבא - מרוץ של מיליארדים
- למרות הורדת דירוג: קורוויב מזנקת ב-16% בדרך לשיא חדש
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
ל-BYD יש גם יתרון במודל הייצור ומבנה שרשרת האספקה שלה. BYD התחילה במקור כחברה לייצור סוללות נטענות בעיקר לטלפונים ניידים.
אחרי שראתה שהסוללה היא הרכיב הקריטי ברכב החשמלי אמרה 'בואו ונוסיף את המרכב' היא מייצרת עבור עצמה את הסוללות, את השבבים וגם את מערכות הטעינה ורכיבי השלדה. ככה היא מצליחה להגיע לעלויות נמוכות יותר ורווח גולמי של כ-20% לעומת 16% של טסלה. בעוד טסלה תלויה בספקים
כמו פנסוניק, CATL, סמסונג לחלק מהשבבים וגם ב-BYD עצמה עבור סוללות לחלק מהדגמים. התוצאה הכספית ברורה: רווח נקי של 9.15 מיליארד יואן (1.26 מיליארד דולר) ברבעון הראשון, לעומת 934 מיליון דולר של טסלה.
הכלכלה הסינית בהאטה
בשנה האחרונה אנחנו רואים האטה משמעותית בכלכלה הסינית. היא עדיין צומחת בקצב של כ-5% לפי תחזיות הבנק העולמי אבל זה רחוק מהימים שבהם היא עלתה בקצב דו-ספרתי. הצמיחה שאנחנו רואים היום נשענת בעיקר על השקעות ממשלתיות ובכלל לא מגובה על ידי הצריכה הפרטית. במקביל, רמות אבטלה של יותר מ-15% בקרב צעירים, שכר שמתכווץ במגזרים מסוימים, ומחנק אשראי שמגביל את ההוצאה הצרכנית כל אלו גורמים לצריכה זהירה אצל הצרכנים. משקי הבית, שחלקם ספגו מכה מהתפוצצות בועת הנדל"ן הסינית מעדיפים לחסוך מאשר לקנות מכונית חדשה.
אנחנו יכולים לראות את הביטוי לנתונים האלה בענף הרכב החשמלי בהעדפה של הצרכנים לרכבים בסיסיים וזולים. BYD, עם דגמים כמו ה-Seagull רוצה לתת מענה לביקוש על זה והורידה כאמור את המחיר בסוף השבוע ל-55,800 יואן (כ־7,780 דולר) מדובר בדגם שהפך לסמל ל"עממיות חשמלית" ו-BYD רוצה לשמר אותו ככזה. עם זאת, תג המחיר הנמוך גובה מחיר אחר מהחברה: שחיקה בשולי הרווח, גם עבור BYD עצמה. אמנם יש לה יתרון מבני בגלל השליטה המלאה שלה בשרשרת האספקה, אבל עדיין המלאים הגדולים והוזלות המחיר יפגעו גם בה.
אם BYD מתמודדת עם הלחץ בעזרת מבצעים הרי שהמתחרות שלה, כמו לי אוטו, צ'אנגן ו-ג'ילי, נאלצות ללכת בעקבותיה, רק שהן לא נהנות מהיתרונות המבניים כדי לאפשר כזה חיתוך בתג המחיר. הן רוכשות סוללות, שבבים ורכיבים ממקורות חיצוניים, מה שמקשה עליהן לשמור על רווחיות כאשר המחירים בשוק נחתכים. התוצאה היא מלחמת מחירים לא סימטרית שבה BYD מכתיבה את הטון והמתחרות נאלצות להיכנע כדי לשמור על הקהל. אם נמשיך לראות את ימי המלאי גבוהים כל כך, את תקופת המכירה מתארכת, את הלחץ התזרימי על הסוכנויות אנחנו נתקרב לנקודת פיצוץ בה נראה גלי פשיטות רגל מה שיגרום לקונסולידציה בשוק. כבר עכשיו יש דיווחים על עשרות מותגים סיניים קטנים שפשוט נאבקים כדי לשרוד ואם זה ימשיך ככה בטח חלקם יתמזגו לתוך הקבוצות הגדולות או יעלמו מהנוף.
אבל אי אפשר להיות לגמרי פסימיים. דווקא מתוך הרעש והתהיות על גורלו של השוק הסיני יש גם נתון מעודד: ההודעה של BYD הצליחה לעורר את הצרכנים ותנועת
הלקוחות בסוכנויות של החברה בסין זינקה ב־30% עד 40% בסוף השבוע האחרון. בכל מקרה מדובר על תנועה ולא מכירות בפועל ואם זה יתורגם למכירות אז גם החודש יכול להפוך לחודש חזק נוסף עבור BYD המשך ישיר לחודש שעבר שבו BYD כבר קבעה שיא מכירות חודשי.
אפשר לומר ששוק הרכב החשמלי הסיני נמצא עכשיו בצומת דרכים. יש עליו לחץ כלכלי כבד, תחרות גבוהה בין יצרניות וציפיות בשמיים של משקיעים להמשיך את מגמת הצמיחה הגבוהה. השאלה הגדולה היא האם ההוזלות של BYD הן סוג של מהלך התקפי כדי לכבוש את השוק ו'לרקוד על הדם' של המתחרות כשהיא מזהה את החולשה הכלכלית, או שזה בעצם סימן לחולשה כללית בשוק ותסביך שבו BYD עצמה נמצאת? התשובה תלויה בזמן.
בטווח הקצר, BYD ממנפת את השליטה שלה במודל הייצור ובשרשרת האספקה כדי להוביל את המרוץ. בטווח הארוך רק החברה שתצליח לשלב חדשנות טכנולוגית עם עלויות
ייצור רזות היא זו שתוכל להישאר על המגרש.
- 3.מומו 26/05/2025 16:35הגב לתגובה זוקונה בכל מחיר.העקר שיהיה לו מסך גדול ברכב.פראיאר אמרנו.
- 2.אנונימי 26/05/2025 16:16הגב לתגובה זולא ראיתי ירידת מחירים תואמת פה בארצנו הקטנה מעניין לאיפה זורם כל ההפרש
- 1.אנונימי 26/05/2025 15:15הגב לתגובה זורכב שעולה 30000 בסין נמכר בישראל ב115000 פשוט חסר הגיון