למה BYD נדרסה בהונג קונג -נחתכה ב-10%?
המתח בשוק הרכב החשמלי עולה: בסוף השבוע מניות הרכבים החשמליים הסיניות צנחו בבורסת הונג קונג כש-BYD הובילה עם צניחה של יותר מ-10% - BYD עקפה לראשונה את טסלה ברווח הנקי ומכרה לראשונה בתולדותיה למעלה ממיליון רכבים (יותר מפי 2 מטסלה) אז למה המניה מתרסקת?
הנה הפרדוקס: מצד אחד BYD Boyd Gaming Corp. -0.39% מדווחת על הרבעון הכי חזק שלה אי פעם, ההכנסות זינקו ב-36% לכ-23 מיליארד דולר, הרווח הנקי קפץ (במטבע המקומי) גם הוא פי 2 ליותר ממיליארד דולר ושיעור הרווח הגולמי התייצב על כ-20% גבוה משמעותית ביחס לשוק. בנוסף BYD התרגשה לספר שהיא מסרה ברבעון יותר ממיליארד רכבים בהם 416 אלף רכבים חשמליים טהורים - מספר שגבוה מטסלה זה רבעון שני ברציפות. אז אם כן למה השוק העניש את BYD והפיל אותה בהונג קונג ביום חמישי בכ-8.3% והיום בעוד כ-2% נוספים ובכלל למה כל סקטור הרכב החשמלי הסיני נמצא בצניחה חופשית?
מלחמת המחירים התחילה: BYD לוחצת על ה'ברייקס'
הכל התחיל בסוף בשבוע שעבר, כש-BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד
סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה
שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד.
ההודעה על ההוזלות הדרסטיות לא מגיעה משום מקום. השוק הסיני שזה שוק הרכב החשמלי הגדול ביותר בעולם סובל מהאטה בביקושים. לפי איגוד יצרני הרכב בסין (PCA) מלאי הרכבים
בסוכנויות זינק ל-3.5 מיליון כלי רכב או 57 ימי מלאי שיא שאותו שוק הרכב לא ראה מאז דצמבר 2023. הצרכנים לא ממהרים למגרשים, בסין יש כיום אבטלה גבוהה, ירידה בשכר וחוסר ודאות כלכלית מה שפוגע ישירות ברכישת רכבים. BYD הבינה שהמלאים המנופחים קרובים מתמיד לפגוע ברווחיות
שלה ובחרה ללחוץ על הדוושה והודיעה על הוזלות על כל דגמי הרכבים כדי לנסות ולעורר את הצרכנים לחזור לאולמות התצוגה.
ההנחות הגדולות לא רק פוגעות בשולי הרווח של BYD אלא גם מדליקות נורה אדומה למשקיעים. גם השוק שומע על ההוזלות ומיד שואל את עצמו - האם החברה תוכל לשמור על הצמיחה בלי להקריב את הרווחיות? וחוץ מזה, מה זה אומר על הענף - האם המהלך הזה הולך לגרור תגובת שרשרת של מתחרות שייאלצו להוריד מחירים גם הן?
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התשובה לשאלה השנייה היא כבר כן: צ'אנגן, ג'ילי, לי אוטו המתחרות הגדולות בסין מיהרו ללכת בעקבות
BYD. צ'אנגן לדוגמה נותנת הנחה משמעותית לדגם Deepal S07, בנוסף היא גם הוזילה את דגמי ה-C16 וה-C11 הפופולריים. התוצאה? מלחמת מחירים על ניקוי המלאים. קרב הישרדות שבו מי שיהיו הראשונים להיפגע הם שולי הרווח של היצרניות.
טסלה מדשדשת
אי אפשר
לדבר על רכב חשמלי מבלי להזכיר את טסלה Tesla 0.11% . בעוד BYD חוגגת שיאים במכירות 380,089 רכבים באפריל לבדו שמתוכם 195,740 רכבים חשמליים טהורים מה שמשקף עלייה של 45% משנה שעברה, טסלה דווקא מדשדשת. ברבעון הראשון של השנה טסלה
מסרה רק 336,681 כלי רכב, שזאת ירידה של 13% לעומת השנה הקודמת והנתון הנמוך ביותר של החברה מאז אמצע 2022. דגמי הפרימיום מודל S ומודל X מכרו פחות מ-13,000 יחידות, והסייברטרק - המשאית המפלצתית שהייתה אמורה להיות הקלף המנצח סובלת מביקושים חלשים וגם לא מעט ביקורות
על העיצוב ואיכות החומרים.
טסלה, חלוצת הרכב החשמלי עושה הכל כדי להחזיר לעצמה את ההובלה עם הבטחות שבקרוב תושק מערכת 'נהיגה אוטונומית מלאה' (FSD). אילון מאסק כדרכו בקודש עושה בילד-אפ לקראת השקת המערכת כשירות מסחרי בטקסס בחודש הבא. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד – ה-FSD עדיין לא הוכיח את עצמו כפתרון אמין עשרות הציוצים והטיזרים לא משכנעים עדיין והמשקיעים מתחילים לאבד סבלנות. טסלה נסחרת לפי שווי שוק של כ-1.09 טריליון דולר רחוקה מהשיא שיצרה בתחילת 2022 של 1.24 טריליון דולר. השווי שלה גבוה פי 7 מזה של BYD שעומד על כ-1.251 טריליון דולר הונג קונגי כמעט 160 מיליארד דולר אבל אלו מטפסות בקצב מהיר בהרבה ממנה ונוגסות משמעותית בנתח השוק.
- מטא רוכשת את Limitless, המפתחת מוצרי AI לבישים
- הניו יורק טיימס תובע את פרפלקסיטי: על זכויות היוצרים בעידן ה-AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
ל-BYD יש גם יתרון במודל הייצור ומבנה שרשרת האספקה שלה. BYD התחילה במקור כחברה לייצור סוללות נטענות בעיקר לטלפונים ניידים.
אחרי שראתה שהסוללה היא הרכיב הקריטי ברכב החשמלי אמרה 'בואו ונוסיף את המרכב' היא מייצרת עבור עצמה את הסוללות, את השבבים וגם את מערכות הטעינה ורכיבי השלדה. ככה היא מצליחה להגיע לעלויות נמוכות יותר ורווח גולמי של כ-20% לעומת 16% של טסלה. בעוד טסלה תלויה בספקים
כמו פנסוניק, CATL, סמסונג לחלק מהשבבים וגם ב-BYD עצמה עבור סוללות לחלק מהדגמים. התוצאה הכספית ברורה: רווח נקי של 9.15 מיליארד יואן (1.26 מיליארד דולר) ברבעון הראשון, לעומת 934 מיליון דולר של טסלה.
הכלכלה הסינית בהאטה
בשנה האחרונה אנחנו רואים האטה משמעותית בכלכלה הסינית. היא עדיין צומחת בקצב של כ-5% לפי תחזיות הבנק העולמי אבל זה רחוק מהימים שבהם היא עלתה בקצב דו-ספרתי. הצמיחה שאנחנו רואים היום נשענת בעיקר על השקעות ממשלתיות ובכלל לא מגובה על ידי הצריכה הפרטית. במקביל, רמות אבטלה של יותר מ-15% בקרב צעירים, שכר שמתכווץ במגזרים מסוימים, ומחנק אשראי שמגביל את ההוצאה הצרכנית כל אלו גורמים לצריכה זהירה אצל הצרכנים. משקי הבית, שחלקם ספגו מכה מהתפוצצות בועת הנדל"ן הסינית מעדיפים לחסוך מאשר לקנות מכונית חדשה.
אנחנו יכולים לראות את הביטוי לנתונים האלה בענף הרכב החשמלי בהעדפה של הצרכנים לרכבים בסיסיים וזולים. BYD, עם דגמים כמו ה-Seagull רוצה לתת מענה לביקוש על זה והורידה כאמור את המחיר בסוף השבוע ל-55,800 יואן (כ־7,780 דולר) מדובר בדגם שהפך לסמל ל"עממיות חשמלית" ו-BYD רוצה לשמר אותו ככזה. עם זאת, תג המחיר הנמוך גובה מחיר אחר מהחברה: שחיקה בשולי הרווח, גם עבור BYD עצמה. אמנם יש לה יתרון מבני בגלל השליטה המלאה שלה בשרשרת האספקה, אבל עדיין המלאים הגדולים והוזלות המחיר יפגעו גם בה.
אם BYD מתמודדת עם הלחץ בעזרת מבצעים הרי שהמתחרות שלה, כמו לי אוטו, צ'אנגן ו-ג'ילי, נאלצות ללכת בעקבותיה, רק שהן לא נהנות מהיתרונות המבניים כדי לאפשר כזה חיתוך בתג המחיר. הן רוכשות סוללות, שבבים ורכיבים ממקורות חיצוניים, מה שמקשה עליהן לשמור על רווחיות כאשר המחירים בשוק נחתכים. התוצאה היא מלחמת מחירים לא סימטרית שבה BYD מכתיבה את הטון והמתחרות נאלצות להיכנע כדי לשמור על הקהל. אם נמשיך לראות את ימי המלאי גבוהים כל כך, את תקופת המכירה מתארכת, את הלחץ התזרימי על הסוכנויות אנחנו נתקרב לנקודת פיצוץ בה נראה גלי פשיטות רגל מה שיגרום לקונסולידציה בשוק. כבר עכשיו יש דיווחים על עשרות מותגים סיניים קטנים שפשוט נאבקים כדי לשרוד ואם זה ימשיך ככה בטח חלקם יתמזגו לתוך הקבוצות הגדולות או יעלמו מהנוף.
אבל אי אפשר להיות לגמרי פסימיים. דווקא מתוך הרעש והתהיות על גורלו של השוק הסיני יש גם נתון מעודד: ההודעה של BYD הצליחה לעורר את הצרכנים ותנועת
הלקוחות בסוכנויות של החברה בסין זינקה ב־30% עד 40% בסוף השבוע האחרון. בכל מקרה מדובר על תנועה ולא מכירות בפועל ואם זה יתורגם למכירות אז גם החודש יכול להפוך לחודש חזק נוסף עבור BYD המשך ישיר לחודש שעבר שבו BYD כבר קבעה שיא מכירות חודשי.
אפשר לומר ששוק הרכב החשמלי הסיני נמצא עכשיו בצומת דרכים. יש עליו לחץ כלכלי כבד, תחרות גבוהה בין יצרניות וציפיות בשמיים של משקיעים להמשיך את מגמת הצמיחה הגבוהה. השאלה הגדולה היא האם ההוזלות של BYD הן סוג של מהלך התקפי כדי לכבוש את השוק ו'לרקוד על הדם' של המתחרות כשהיא מזהה את החולשה הכלכלית, או שזה בעצם סימן לחולשה כללית בשוק ותסביך שבו BYD עצמה נמצאת? התשובה תלויה בזמן.
בטווח הקצר, BYD ממנפת את השליטה שלה במודל הייצור ובשרשרת האספקה כדי להוביל את המרוץ. בטווח הארוך רק החברה שתצליח לשלב חדשנות טכנולוגית עם עלויות
ייצור רזות היא זו שתוכל להישאר על המגרש.
- 3.מומו 26/05/2025 16:35הגב לתגובה זוקונה בכל מחיר.העקר שיהיה לו מסך גדול ברכב.פראיאר אמרנו.
- 2.אנונימי 26/05/2025 16:16הגב לתגובה זולא ראיתי ירידת מחירים תואמת פה בארצנו הקטנה מעניין לאיפה זורם כל ההפרש
- 1.אנונימי 26/05/2025 15:15הגב לתגובה זורכב שעולה 30000 בסין נמכר בישראל ב115000 פשוט חסר הגיון
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.72% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.
וול סטריט השוק האמריקאיסיילספורס עולה 5.3%, פראמאונט נופלת 9.2%; המדדים עולים עד 0.3%
המדד המועדף על הפד נותר יציב בספטמבר, עם ירידה קלה בקצב השנתי ל-2.8%, בעוד הצריכה הריאלית נחלשה; בנוסף, התפרסם מדד אמון הצרכנים של דצמבר, שעלה ל-53.3 נקודות; עסקת נטפליקס וורנר ברוס שולחת גלים הפוכים לשתי החברות ולסקטור כולו; הביטקוין חוזר למגמת ירידה והזהב חוזר לעלות; מה קורה בחברת ההלבשה התחתונה שמזנקת?
העליות במדדי הדגל של וול סטריט מתחזקות, לאחר פרסום מדד ה-PCE, כשה-S&P500 עולה עד 0.2%, הדאו גם הוא עולה 0.3% ואילו הנאסד"ק עולה 0.2%.
אינפלציית הליבה במדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב, מדד ההוצאות לצריכה פרטית (Core PCE), נותרה יציבה בספטמבר עם עלייה של 0.2% בחישוב חודשי, זהה לצפי האנליסטים. בחישוב שנתי נרשמה עלייה של 2.8%, ירידה קלה לעומת התחזיות ונתון אוגוסט שעמדו על 2.9%.
מדד ה-PCE הכללי, הכולל גם מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% בחודש, בהתאם לציפיות ולנתון הקודם, ובחתך שנתי האינפלציה הכללית עלתה ל-2.8% לעומת 2.7% באוגוסט. במקביל, ההוצאה הפרטית עלתה ב-0.3%, אך קצב הצריכה הריאלית נעצר לאחר עלייה קודמת של 0.2%. ההכנסה הפרטית צמחה ב-0.4%, מעט מעל הצפי, בעיקר בזכות עלייה בשכר ובהכנסות מנכסים פיננסיים.
וכך, כשהאינפלציה יורדת והצמיחה מאטה, הציפיה להורדת הריבית בשבוע הבא רק הולכת וגוברת.
בנוסף, מדד אמון הצרכנים התפרסם, ועלה בדצמבר ל-53.3 נקודות, מעל הצפי וגבוה מבנובמבר, בעיקר בזכות שיפור בציפיות לעתיד. בעוד שתפיסת המצב הנוכחי כמעט לא השתנתה, הצרכנים, במיוחד צעירים, דיווחו על אופטימיות גדולה
יותר לגבי מצבם הפיננסי. עם זאת, רבים עדיין מרגישים את העומס של המחירים הגבוהים. ציפיות האינפלציה ל-12 חודשים ירדו ל-4.1%, הנמוך ביותר מאז ינואר, וציפיות האינפלציה לחמש שנים ירדו ל-3.2%.
בתשואות האג"ח נרשמת עלייה קלה, כאשר תשואת ה־10 שנים עולה 0.37%, לרמה של 4.12%. הדולר נע בתנודתיות מול המטבעות המרכזיים, על רקע המתיחות סביב החלטת הפד והמתנה של השוק לנתוני מקרו נוספים, שיקבעו האם העליות האחרונות יימשכו או שמנגנון האיזון יחזיר את השוק למגמת התייצבות
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; מניות הקוונטים זינקו, אינטל נפלה ב-7%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; טסלה קפצה ב-4%, וויקס ומארוול זינקו ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען בריאיון ל-India Today כי אין סיבה שהודו לא תיהנה מאותן זכויות של ארה"ב בכל הנוגע לרכישת דלק מרוסיה, במיוחד כשוושינגטון עדיין רוכשת
ממנה דלק גרעיני לכורי הכוח שלה. פוטין הדגיש כי אם ארה"ב רשאית לרכוש אורניום מרוסיה, גם להודו מגיעה הזכות לעשות זאת, וכי מוסקבה מוכנה לדון בנושא עם הנשיא טראמפ. הדברים נאמרו על רקע ביקורו הרשמי בניו דלהי, שבמסגרתו הוא
ומודי הסכימו להרחיב את שיתוף הפעולה הכלכלי במגוון תחומים ולהאיץ את ההתקדמות לעבר יעד סחר דו־צדדי של 100 מיליארד דולר עד 2030. פוטין ציין שרוסיה מוכנה להמשיך לספק דלק להודו ללא הפרעה, גם על רקע מכסי העונשין שהטילה ארה"ב על מוצרים הודיים בעקבות רכישות הנפט הרוסי,
יבוא שהודו כבר צמצמה בשנה האחרונה.
