BYD (X)BYD (X)

למה BYD נדרסה בהונג קונג -נחתכה ב-10%?

המתח בשוק הרכב החשמלי עולה: בסוף השבוע מניות הרכבים החשמליים הסיניות צנחו בבורסת הונג קונג  כש-BYD הובילה עם צניחה של יותר מ-10% - BYD עקפה לראשונה את טסלה ברווח הנקי ומכרה לראשונה בתולדותיה למעלה ממיליון רכבים (יותר מפי 2 מטסלה) אז למה המניה מתרסקת?      

מנדי הניג | (3)
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

הנה הפרדוקס: מצד אחד BYD Boyd Gaming Corp. 0.41%   מדווחת על הרבעון הכי חזק שלה אי פעם, ההכנסות זינקו ב-36% לכ-23 מיליארד דולר, הרווח הנקי קפץ (במטבע המקומי) גם הוא פי 2 ליותר ממיליארד דולר ושיעור הרווח הגולמי התייצב על כ-20% גבוה משמעותית ביחס לשוק. בנוסף BYD התרגשה לספר שהיא מסרה ברבעון יותר ממיליארד רכבים בהם 416 אלף רכבים חשמליים טהורים - מספר שגבוה מטסלה זה רבעון שני ברציפות. אז אם כן למה השוק העניש את BYD והפיל אותה בהונג קונג ביום חמישי בכ-8.3% והיום בעוד כ-2% נוספים ובכלל למה כל סקטור הרכב החשמלי הסיני נמצא בצניחה חופשית?

מלחמת המחירים התחילה: BYD לוחצת על ה'ברייקס'

הכל התחיל בסוף בשבוע שעבר, כש-BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד.

ההודעה על ההוזלות הדרסטיות לא מגיעה משום מקום. השוק הסיני שזה שוק הרכב החשמלי הגדול ביותר בעולם סובל מהאטה בביקושים. לפי איגוד יצרני הרכב בסין (PCA) מלאי הרכבים בסוכנויות זינק ל-3.5 מיליון כלי רכב או 57 ימי מלאי שיא שאותו שוק הרכב לא ראה מאז דצמבר 2023. הצרכנים לא ממהרים למגרשים, בסין יש כיום אבטלה גבוהה, ירידה בשכר וחוסר ודאות כלכלית מה שפוגע ישירות ברכישת רכבים. BYD הבינה שהמלאים המנופחים קרובים מתמיד לפגוע ברווחיות שלה ובחרה ללחוץ על הדוושה והודיעה על הוזלות על כל דגמי הרכבים כדי לנסות ולעורר את הצרכנים לחזור לאולמות התצוגה.

ההנחות הגדולות לא רק פוגעות בשולי הרווח של BYD אלא גם מדליקות נורה אדומה למשקיעים. גם השוק שומע על ההוזלות ומיד שואל את עצמו - האם החברה תוכל לשמור על הצמיחה בלי להקריב את הרווחיות? וחוץ מזה, מה זה אומר על הענף -  האם המהלך הזה הולך לגרור תגובת שרשרת של מתחרות שייאלצו להוריד מחירים גם הן? 

התשובה לשאלה השנייה היא כבר כן: צ'אנגן, ג'ילי, לי אוטו המתחרות הגדולות בסין מיהרו ללכת בעקבות BYD. צ'אנגן לדוגמה נותנת הנחה משמעותית לדגם Deepal S07, בנוסף היא גם הוזילה את דגמי ה-C16 וה-C11 הפופולריים. התוצאה? מלחמת מחירים על ניקוי המלאים. קרב הישרדות שבו מי שיהיו הראשונים להיפגע הם שולי הרווח של היצרניות.

טסלה מדשדשת

אי אפשר לדבר על רכב חשמלי מבלי להזכיר את טסלה Tesla 1.85% . בעוד BYD חוגגת שיאים במכירות  380,089 רכבים באפריל לבדו שמתוכם 195,740 רכבים חשמליים טהורים מה שמשקף עלייה של 45% משנה שעברה, טסלה דווקא מדשדשת. ברבעון הראשון של השנה טסלה מסרה רק 336,681 כלי רכב, שזאת ירידה של 13% לעומת השנה הקודמת והנתון הנמוך ביותר של החברה מאז אמצע 2022. דגמי הפרימיום מודל S ומודל X מכרו פחות מ-13,000 יחידות, והסייברטרק - המשאית המפלצתית שהייתה אמורה להיות הקלף המנצח סובלת מביקושים חלשים וגם לא מעט ביקורות על העיצוב ואיכות החומרים.

טסלה, חלוצת הרכב החשמלי עושה הכל כדי להחזיר לעצמה את ההובלה עם הבטחות שבקרוב תושק מערכת 'נהיגה אוטונומית מלאה' (FSD). אילון מאסק כדרכו בקודש עושה בילד-אפ לקראת השקת המערכת כשירות מסחרי בטקסס בחודש הבא. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד – ה-FSD עדיין לא הוכיח את עצמו כפתרון אמין עשרות הציוצים והטיזרים לא משכנעים עדיין והמשקיעים מתחילים לאבד סבלנות. טסלה נסחרת לפי שווי שוק  של כ-1.09 טריליון דולר רחוקה מהשיא שיצרה בתחילת 2022 של 1.24 טריליון דולר. השווי שלה גבוה פי 7 מזה של BYD שעומד על כ-1.251 טריליון דולר הונג קונגי כמעט 160 מיליארד דולר אבל אלו מטפסות בקצב מהיר בהרבה ממנה ונוגסות משמעותית בנתח השוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

ל-BYD יש גם יתרון במודל הייצור ומבנה שרשרת האספקה שלה. BYD התחילה במקור כחברה לייצור סוללות נטענות בעיקר לטלפונים ניידים. אחרי שראתה שהסוללה היא הרכיב הקריטי ברכב החשמלי אמרה 'בואו ונוסיף את המרכב' היא מייצרת עבור עצמה את הסוללות, את השבבים וגם את מערכות הטעינה ורכיבי השלדה. ככה היא מצליחה להגיע לעלויות נמוכות יותר ורווח גולמי של כ-20% לעומת 16% של טסלה. בעוד טסלה תלויה בספקים כמו פנסוניק, CATL, סמסונג לחלק מהשבבים וגם ב-BYD עצמה עבור סוללות לחלק מהדגמים. התוצאה הכספית ברורה: רווח נקי של 9.15 מיליארד יואן (1.26 מיליארד דולר) ברבעון הראשון, לעומת 934 מיליון דולר של טסלה.

הכלכלה הסינית בהאטה

בשנה האחרונה אנחנו רואים האטה משמעותית בכלכלה הסינית. היא עדיין צומחת בקצב של כ-5% לפי תחזיות הבנק העולמי אבל זה רחוק מהימים שבהם היא עלתה בקצב דו-ספרתי. הצמיחה שאנחנו רואים היום נשענת בעיקר על השקעות ממשלתיות ובכלל לא מגובה על ידי הצריכה הפרטית. במקביל, רמות אבטלה של יותר מ-15% בקרב צעירים, שכר שמתכווץ במגזרים מסוימים, ומחנק אשראי שמגביל את ההוצאה הצרכנית כל אלו גורמים לצריכה זהירה אצל הצרכנים. משקי הבית, שחלקם ספגו מכה מהתפוצצות בועת הנדל"ן הסינית מעדיפים לחסוך מאשר לקנות מכונית חדשה.

אנחנו יכולים לראות את הביטוי לנתונים האלה בענף הרכב החשמלי בהעדפה של הצרכנים לרכבים בסיסיים וזולים. BYD, עם דגמים כמו ה-Seagull רוצה לתת מענה לביקוש על זה והורידה כאמור את המחיר בסוף השבוע ל-55,800 יואן (כ־7,780 דולר) מדובר בדגם שהפך לסמל ל"עממיות חשמלית" ו-BYD רוצה לשמר אותו ככזה. עם זאת, תג המחיר הנמוך גובה מחיר אחר מהחברה: שחיקה בשולי הרווח, גם עבור BYD עצמה. אמנם יש לה יתרון מבני בגלל השליטה המלאה שלה בשרשרת האספקה, אבל עדיין המלאים הגדולים והוזלות המחיר יפגעו גם בה.

אם BYD מתמודדת עם הלחץ בעזרת מבצעים הרי שהמתחרות שלה, כמו לי אוטו, צ'אנגן ו-ג'ילי, נאלצות ללכת בעקבותיה, רק שהן לא נהנות מהיתרונות המבניים כדי לאפשר כזה חיתוך בתג המחיר. הן רוכשות סוללות, שבבים ורכיבים ממקורות חיצוניים, מה שמקשה עליהן לשמור על רווחיות כאשר המחירים בשוק נחתכים. התוצאה היא מלחמת מחירים לא סימטרית שבה BYD מכתיבה את הטון והמתחרות נאלצות להיכנע כדי לשמור על הקהל. אם נמשיך לראות את ימי המלאי גבוהים כל כך, את תקופת המכירה מתארכת, את הלחץ התזרימי על הסוכנויות אנחנו נתקרב לנקודת פיצוץ בה נראה גלי פשיטות רגל מה שיגרום לקונסולידציה בשוק. כבר עכשיו יש דיווחים על עשרות מותגים סיניים קטנים שפשוט נאבקים כדי לשרוד ואם זה ימשיך ככה בטח חלקם יתמזגו לתוך הקבוצות הגדולות או יעלמו מהנוף.

אבל אי אפשר להיות לגמרי פסימיים. דווקא מתוך הרעש והתהיות על גורלו של השוק הסיני יש גם נתון מעודד: ההודעה של BYD הצליחה לעורר את הצרכנים ותנועת הלקוחות בסוכנויות של החברה בסין זינקה ב־30% עד 40% בסוף השבוע האחרון. בכל מקרה מדובר על תנועה ולא מכירות בפועל ואם זה יתורגם למכירות אז גם החודש יכול להפוך לחודש חזק נוסף עבור BYD המשך ישיר לחודש שעבר שבו BYD כבר קבעה שיא מכירות חודשי.

אפשר לומר ששוק הרכב החשמלי הסיני נמצא עכשיו בצומת דרכים. יש עליו לחץ כלכלי כבד, תחרות גבוהה בין יצרניות וציפיות בשמיים של משקיעים להמשיך את מגמת הצמיחה הגבוהה. השאלה הגדולה היא האם ההוזלות של BYD הן סוג של מהלך התקפי כדי לכבוש את השוק ו'לרקוד על הדם' של המתחרות כשהיא מזהה את החולשה הכלכלית, או שזה בעצם סימן לחולשה כללית בשוק ותסביך שבו BYD עצמה נמצאת? התשובה תלויה בזמן. 

בטווח הקצר, BYD ממנפת את השליטה שלה במודל הייצור ובשרשרת האספקה כדי להוביל את המרוץ. בטווח הארוך רק החברה שתצליח לשלב חדשנות טכנולוגית עם עלויות ייצור רזות היא זו שתוכל להישאר על המגרש.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מומו 26/05/2025 16:35
    הגב לתגובה זו
    קונה בכל מחיר.העקר שיהיה לו מסך גדול ברכב.פראיאר אמרנו.
  • 2.
    אנונימי 26/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
    לא ראיתי ירידת מחירים תואמת פה בארצנו הקטנה מעניין לאיפה זורם כל ההפרש
  • 1.
    אנונימי 26/05/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    רכב שעולה 30000 בסין נמכר בישראל ב115000 פשוט חסר הגיון
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)

"משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מצביעים על שישה סימני אזהרה שעלולים לאלץ את קרנות הפנסיה למכור מניות בהיקפי ענק

תמיר חכמוף |

בנק אוף אמריקה מזהיר מפני משבר אשראי שעשוי לחלחל לשווקים. האנליסטים של הבנק מזהים סימנים של לחץ גובר בשוק האשראי שעלולים להוביל לגל של מכירות כפויות, בעיקר מצד גופים מוסדיים, מה שעלול להוביל לירידות חדות במניות.

האנליסטית סוויטה סוברמניאן מציינת כי השקעות פסיביות, קרנות העוקבות מדדים כמו S&P 500, מהוות כיום חלק ניכר מהמסחר, ולכן מכירות מצד גופים גדולים כאלה עלולות לגרור מכירות אוטומטיות בכלל השוק ולא במניות ספציפיות. במילים אחרות, אלו עלולות להיות ירידות כלליות ולא תלויות במניות ספציפיות (כשיורד גשם כולם נרטבים). 

בנוסף ללחצי האשראי, הבנק מזהיר גם מפני שווי מניות מנופח: מדד S&P 500, לפי הבנק, נסחר כבר כיום ברמות גבוהות במיוחד, במיוחד לפי מדדי ערך ארוכי טווח ל-20 שנים. עוד אומרים בבנק ששישה מתוך עשרה "סימני שוק דובי" (Bear Market Signposts) שהבנק עוקב אחריהם כבר מתקיימים. כאשר יותר מ-70% מהתנאים האלה מתקיימים, זה מעיד בדרך כלל על מעבר לשוק יורד. 


שרשרת התגובה: מאשראי למניות

איך בעצם בעיות אשראי מחלחלות לשוק המניות? בשוק האמריקאי נרשמים סימנים של קושי במתן הלוואות פרטיות במקביל לעלייה בדיפולטים וקשיים בהחזר ההלוואות, במיוחד לחברות קטנות ולגופים לא-בנקאיים. נוסף על כך, ישנו חשש מהפסדים בבנקים אזוריים. מדד הבנקים האזוריים ירד ביותר מ-6% ביום אחד ורשם ארבעה שבועות רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר השנה.

יש לכך השלכה על גופים מוסדיים - גופים כמו קרנות פנסיה, קרנות עוקבות מדדים ומוסדות השקעה המחזיקים גם מניות וגם הלוואות פרטיות עשויים לראות את הירידה בערך הנכסים הפרטיים (ערך ההלוואות הפרטיות שיורד בגלל קושי להחזירם) כהפרה של התחייבויותיהם. לחצים כאלה עלולים להכריח אותם לממש מניות כדי לממן התחייבויות או להקטין סיכונים.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
המניות הבולטות

ג׳נרל מוטורס מזנקת 9%, גוגל ואפל יורדות - מה קורה בחוזים?

אחרי פתיחת שבוע סוערת מותנעת מהזינוק באפל - וול סטריט לוקחת צעד אחורה; החוזים על המדדים בנטיה לירידות קוקה קולה וג׳נרל מוטורס דיווחו והפתיעו לטובה - המניות מזנקות

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

הבוקר בוול סטריט נפתח באווירה זהירה אחרי פתיחה ירוקה לשבוע המסחר אמש. החוזים העתידיים מספרים לנו שוול סטריט הולכת לפתוח בירידה קלה החוזים על הדאו ג’ונס יורדים בכ-0.10%, על ה-S&P 500 יציבים סביב ה-0 והחוזים על הנאסד״ק 100 מאבדים כ-0.11%. זה מגיע אחרי העליות החדות אתמול שנבעו בעיקר מהזינוק במניית אפל ומהאופטימיות סביב סיום השבתת הממשל - עכשיו כך נראה שהשוק לוקח צעד אחורה ונושם רגע לפני עוד יום עמוס דוחות.

המשקיעים נכנסים ליום שלישי עם תחושת ציפייה זהירה. עונת הדוחות מתחממת, ונטפליקס וקוקה-קולה מפרסמות היום את התוצאות שלהן, בעוד שטסלה תדווח מחר. עד כה יותר משלושה רבעים מהחברות ב-S&P 500 הפתיעו לטובה ופרסמו רווחים שעקפו את הציפיות שזה בהחלט נתון שמחזק את הסנטימנט החיובי בשוק. אבל עדיין רוב הפוקוס הוא על הגדולות. רוב הכוח מרוכז בידיים של חברות הטכנולוגיה הגדולות, “שבעת הגדולות” צפויות להציג צמיחה שנתית של כמעט 15% ברווחים, ואם משווים לצמיחה בשאר החברות שמה מדובר על פחות מ-7%. עד עכשיו המשקיעים מרוצים אבל ההמשך תלוי בעיקר בביצועים של הגדולות: אפל, מיקרוסופט, אנבידיה, אמזון, מטא, טסלה ואלפבית-גוגל.

מבחינת המאקרו, המשקיעים ממשיכים להמר על הפחתת ריבית נוספת של רבע אחוז בהחלטת הפד׳ בסוף החודש, זה יקרה למרות שבאוגוסט האינפלציה עלתה ל-2.9% ברמה שנתית, עלייה קלה מ-2.7% שנרשם ביולי. עדיין . מדד המחירים לצרכן שיתפרסם בשישי עשוי לספק רמז חשוב לגבי כיוון המדיניות. במקביל, כולם עוקבים אחרי החזית הכלכלית בין ארצות הברית לסין: הנשיא דונלד טראמפ מאיים על מכסים של 100% על יבוא סיני כבר בתחילת נובמבר, אבל במקביל משדר מסרים של פיוס ומדבר על אפשרות להסכם סחר חדש בפגישה הקרובה עם הנשיא שי ג׳ינפינג בדרום קוריאה.

גם מערכת הבנקאות והבנקים האזוריים לא יורדים מהכותרות. אחרי שבוע תנודתי במיוחד סביב חששות מאיכות האשראי, מניות הבנקים האזוריים מצליחות להתאושש חלקית בזכות דוחות טובים של גופים כמו ZION, טרואיסט ופיפת׳ ת׳רד. מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, ג׳יימי דיימון היה מאלה שהוסיפו שמן למדורה כשהוא התבטא בשיחת משקיעים ש״כשמוצאים ג׳וק אחד, כנראה יש עוד כמה״ - אבל השוק בשלב הזה מתייחס לזה כאזהרה נקודתית ולא כאיום ברמה מערכתית.

בסך הכול האווירה כעת מעורבת: מצד אחד הרווחים עדיין חזקים והתיאבון למניות טכנולוגיה רק עולה אבל מצד שני הראלי ההיסטורי הזה מעלה שוב ושוב את שאלת המימושים - מתי השוק יקח אוויר? המשקיעים עכשיו שומרים על זהירות, הם ממתינים לדוחות של הענקיות, לנתוני האינפלציה ולרמזים הבאים לגבי הריבית - שלכולם יחד יש פוטנציאל לקבוע את הטון לשבוע כולו וגם להמשך השנה.