אפריקה בזינוק דו-יומי של 13%: האם זה הזמן להיכנס?

יובל אלוני מאלומות גורן: "אפריקה נחבטה יתר על המידה. אייל גורביץ': "יש רצועת התנגדות קשה עם ריכוז של מוכרים"
ישראל הס |

מניית אפריקה עולה היום בלמעלה מ-3% עם מחזור של יותר מ-90 מיליון שקל. אתמול עלתה המניה ב-8.8% לאחר שהגיעה לשפל של כמעט שנתיים בערכה. בשוק מתייחסים להצהרותיו של בעל השליטה, לב לבייב, אשר כינה השבוע את המניה "מציאה", כמעין "טריגר" שהעיר את המניה, ומעריכים כי הירידות באפריקה היו חדות מדי ובסופו של דבר המניה תיצמד לערך הכלכלי של החברה.

יובל אלוני, סמנכ"ל ההשקעות באלומות גורן

"אפריקה נחבטה יתר על המידה וגרמו לכך מספר גורמים. אחד מהם הוא 'אובר-שוטינג' שלילי של השוק, כפי שראינו בקבוצת דלק. אחד הגורמים המשמעותיים להיחלשות המניה, אם לא המשמעותי ביותר, הוא המלצות 'תשואת חסר' שמחלקות המחקר בבנקים נתנו למניה. תקופה ארוכה המניה לא היתה מומלצת בקרב הבנקים וכמעט לא מצאת אותה בתיקי ההשקעות של הלקוחות המנוהלים בבנקים".

באשר לקפיצה החדה ביומיים האחרונים, אלוני מגיב כי "היה כאן רצף של אירועים שקרו לאחרונה. כגודל הנפילה כך גודל התיקון וראינו כי המניה נחתכה ב-60% מהשיא. למרות שהרבה מניות נסחרות מתחת לשווי שלהן, ההודעה של לבייב בנוגע למניה הכניסה אותה ל'פוקוס'. גם אם תשובה היה מכניס לפוקוס את מניית דלק האפקט היה דומה.

"אפי פיתוח, המוחזקת על ידי אפריקה, רשמה לאחרונה תיקון משמעותי וזו סיבה נוספת לזינוק באפריקה ישראל. השווי הכלכלי של אפריקה לא הצדיק נפילה של 60% ובסופו של דבר השווי הכלכלי יביא את המניה למחיר בו היא צריכה להיסחר. כרגע שווי זה מצביע על מחיר הרבה יותר גבוה למניה".

אייל גורביץ', המנתח הטכני של אתר Bizportal, דווקא אינו מאמין כי אנו עדים לשינוי מגמה ארוך-טווח באפריקה.

"עליות המחירים באפריקה הן בגדר תיקון טכני טבעי לאחר גל ירידות ארוך ורציף. בשלב הנוכחי, ההתיחסות לעליות הללו היא כאל תיקון טכני וממש לא כאל שינוי מגמה. במרבית המקרים, היפוך מגמה זה תהליך שדורש זמן ולא מתרחש ביום אחד. ההנחה היא שמגמת הירידה עדיין לא נגמרה"

"נקודות ההתנגדות למניה הן בין 287 שקל ל-318 שקל", מסביר גורביץ'. "זאת רצועה מאוד קשה למעבר ומתאפיינת בריכוז מאוד גבוה של מוכרים. שם נמצא פוטנציאל העליות המכסימלי של המניה. תמיכה משמעותית נמצאת ברמה של 229 שקל ולאחר מכן בין 190 שקל ל-185 שקל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".