עליה של 8% בהכנסות רשתות המזון ב-2007: חצי חינם מובילה במחזור השנתי לעובד

זאת על אף מספר הסניפים המצומצם שהיא מפעילה (5), כך עולה ממחקר מיוחד שערכה חברת BdiCoface. רשת שופרסל, המעסיקה את מספר העובדים הגדול ביותר בענף (כ-9,700) ומחזיקה במספר הסניפים הגדול ביותר (כ-228), הגיעה למקום הרביעי
משה בנימין |

בשנת 2007 צפוי היקף ההכנסות בענף קמעונאות המזון להסתכם בכ- 40 מיליארדי שקלים, עליה של כ- 8% ביחס לשנת 2006. כלכלני Bdi מספקים נתונים על ענף הקמעונאות והמזון, כפי שעולים ממחקרם הסוקר את שנת 2007.

עובדי חצי חינם: מקום ראשון בין רשתות השיווק במחזור שנתי לעובד

כלכלני BdiCoface מציינים כי ב- 2007 דורגה רשת חצי חינם במקום הראשון מבחינת המחזור השנתי לעובד של רשתות השיווק המובילות, על אף מספר הסניפים המצומצם שהיא מפעילה (5), עם מחזור לעובד של כ- 2 מיליון שקל.

רשת שופרסל, המעסיקה את מספר העובדים הגדול ביותר בענף (כ- 9,700) ומחזיקה במספר הסניפים הגדול ביותר (כ- 228), הגיעה למקום הרביעי עם מחזור לעובד שהסתכם בכ- 1.025 מיליוני שקלים בלבד. למקומות השני והשלישי הגיעו מעדני מניה (1.5 מיליוני שקלים) ורבוע כחול (1.146).

"התחרות בין הגדולות מיתנה את הגידול"

על-פי המחקר, הכנסות השוק המאורגן, הכולל את שתי רשתות שיווק המזון המרכזיות בישראל על תתי רשתותיהן- שופרסל והרבוע הכחול, צפויות להסתכם בכ- 16.8 מיליארדי שקלים, גידול של כ- 8% ביחס לשנה החולפת.

שופרסל והרבוע הכחול מפעילות ביחד כ- 70% מהסניפים בענף. עם זאת, מציינים כלכלני BdiCoface, כי התחרות הגוברת, אילצה את שתי הרשתות הדומיננטיות הללו להוזיל מחירים על מנת לשמור על נתחיהן בענף, גורם אשר השפיע על שיעורו המתון יחסית של הגידול לשיעור שנרשם בשנת 2006 (12%).

שיעור הרווח הגולמי בענף נשאר יציב בשנים האחרונות, והוא מוערך בכ- 26%בשוק המאורגן - בקרב הרשתות הפרטיות גובה שיעורי הרווח הגולמי נמוכים יותר, לאור רמת המחירים הנמוכה יותר באופן יחסי.

ההכנסות של רשתות השיווק הפרטיות המובילות ב- 2007 מוערכות בכ- 6.4 מיליארדי שקלים. שוק הרשתות הפרטיות בענף רשם גידול נאה גם השנה.

ב- BdiCoface מציינים כי שוק הרשתות הפרטיות, אשר רשם ב- 2006 גידול מרשים של כ- 18% בהכנסות, התבסס בעיקרו על מחירים נמוכים וכי עדכון המחירים כלפי מטה, שהתרחש בשוק המאורגן היה בין הגורמים לקיטון בשיעורי הגידול.

המכולות השכונתיות: מזדקנות, מתמעטות ומורידות מחירים

ב- BdiCoface מציינים עוד, כי התגברות התחרות בענף, הובילה למגמה נרחבת של כינוס מותגים אשר נוקטות הרשתות על מנת למתג עצמן בצורה אופטימאלית מול קהלי לקוחות שונים, במקומות שונים ובעלות נמוכה יותר, זאת במקביל למגמת פיתוח ושיווק מותגים פרטיים אשר מתחזקת בשנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כלכלת ישראל (X)כלכלת ישראל (X)

נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?

נקודת מפנה בכלכלה המקומית: גירעון בחשבון השוטף ברבעון השלישי של 2025, אחרי שנים רצופות של עודף. האם צריך לדאוג?

ענת גלעד |

לראשונה מאז 2013 נרשם בישראל גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אירוע שעלול לבטא נקודת מפנה משמעותית במבנה המקרו-כלכלי של הכלכלה הישראלית. ברבעון השלישי של 2025 הסתכם הגירעון, בניכוי עונתיות, בכ-1.1 מיליארד דולר, לעומת עודף זניח של 0.1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם, ועודפים רבעוניים ממוצעים של כ-3.8 מיליארד דולר בשנים שקדמו לכך.

המשמעות אינה טכנית בלבד. החשבון השוטף משקף את יחסי החיסכון-ההשקעה של המשק כולו ואת יכולתו לייצר מטבע חוץ נטו. מדובר על גירעון של תנועות הון ומעבר מעודף לגירעון מאותת כי המשק צורך, משקיע ומשלם לחו"ל יותר משהוא מייצר ומקבל ממנו - שינוי שעשוי להשפיע על שער החליפין, על תמחור סיכונים ועל מדיניות מוניטרית ופיסקלית גם יחד.

הסיבה: לא סחר החוץ, אלא ההכנסות הפיננסיות: הסיפור האמיתי מאחורי הגירעון

בניגוד לאינטואיציה, הגירעון אינו נובע מקריסה ביצוא או מזינוק חריג ביבוא הצרכני. למעשה, חשבון הסחורות והשירותים נותר בעודף של 1.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, שיפור ניכר לעומת הרבעון הקודם. יצוא השירותים הגיע לשיא של 22.9 מיליארד דולר, כאשר 77% ממנו מיוחס לענפי ההייטק, תוכנה, מו"פ, מחשוב ותקשורת.

הגורם המרכזי להרעה הוא חשבון ההכנסות הראשוניות, שבו נרשם גירעון עמוק של 3.7 מיליארד דולר, לעומת 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם. סעיף זה כולל תשלומי ריבית, דיבידנדים ורווחים לתושבי חו"ל על השקעותיהם בישראל, והוא משקף במידה רבה את הצלחתו של המשק הישראלי למשוך הון זר, אך גם את מחיר ההצלחה הזו.

הכנסות תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות בישראל קפצו ל-10.0 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שהכנסות ישראלים מהשקעות בחו"ל הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה לבדו מסביר את מרבית המעבר לגירעון. במילים פשוטות: חברות ישראליות מצליחות, רווחיות ומושכות השקעות, אך הרווחים זורמים החוצה, לבעלי ההון הזרים.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.