ניתוח טכני: מדד המעו"ף - מתעצמים סימני החולשה
מזה כחודש הערכותי לגבי התנהלותו של מדד המעו"ף אינה אופטימית כלל ועיקר. אחרי חודשים ארוכים בהם התעלמתי לחלוטין מכל גלי הירידות שחווה השוק והערכתי שמדובר בלא יותר מאשר תיקון, החילותי להצביע על לא מעט סימני חולשה שהחלו להופיע. הצבעתי לא רק על מצבו הלא פשוט של השוק האמריקאי שעובר תהליך ארוך של היפוך מגמה אלא גם על העובדה ולפיה מעט מאוד מניות בשוק המניות המקומי מצויות בעלייה ועל העובדה ולפיה מדד תל אביבי 75 חלש להפליא.
מדד המעו"ף בנה במהלך השבועות האחרונים תבנית דמוית "משולש סימטרי". במהלך השבוע האחרון נגע השוק בצלע העליונה של המשולש ונסוג. על רקע אירועי סוף השבוע שהחלו עם ירידה של כ-4% במדד ניקיי וכלה ביום קשה שנעל את שוק המניות האמריקאי סביר להניח שגם אנחנו נסבול. והסבל הזה, בתנאים מסוימים, שאותם אציג בהמשך, יכול להגיע לכדי 80 – 100 נקודות של ירידה.
האינדיקטורים
1. מבט על הגרף השבועי המצורף יגלה שבמהלך החודשיים האחרונים משייט מדד המעו"ף במה שקרוי "דשדוש מתכנס". המונח הזה נכון יותר כאש/ר הוא מוגדר כ"משולש סימטרי" – תבנית המייצגת חילוקי דעות מהותיים לגבי המשך הדרך. הקו העליון הנותן ביטוי לדעתם של המוכרים, משופע כלפי מטה ומעיד על החלטה לממש במחירים הולכים ויורדים כביטוי לאי אמון ברמתו של השוק. הקו התחתון המייצג את דעתם של הקונים, מעיד את ההיפך הגמור. המעניין הוא שההיסטוריה לימודה אותנו, שמצבים מסוג זה מסתיים תוך מהלך חד.
2. כפי שאפשר לראות על הגרף המצורף, הצלע התחתונה של המשולש מצויה ברמת 1,186 הנקודות לערך. שבירה של רמה זו כלפי מטה, בעיקר אם תתאפיין במחזור מסחר גבוה, תבסס מגמת ירידה שאמורה להימשך לפחות 80 – 100 נקודות ולדרדר את מדד המעו"ף לאזור שבין 1,100 – 1,080 הנקודות שם יהיה עליו להיבדק שנית.
רמות תמיכה והתנגדות
סביר להניח שהשבוע לא תישבר מעלה רמת 1,248 הנקודות. לכן, יש לשים לב היטב לרמת 1,186 הנקודות. כפי שכתבתי בסעיף הקודם, שבירתה של רמה זו תהווה איתות ליציאתה של מגמת ירידה לדרך. אירוע זה אמור להוביל לירידה משמעותית שתנוע בין 80 – 100 נקודות. לפחות.
סיכום
קשה לומר שאנחנו מופתעים. לא מהירידה בשוק האמריקאי ולא מהתנהלותו של שוק המניות המקומי. איתותי החולשה הלכו איתנו במהלך החודש האחרון ודומה שהשוק הולך לקראת תקופה מעניינת.
* הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
