בתי ההשקעות נחפזו עם שופרסל? מלחמת המחירים עדיין כאן
מניית שופרסל נסחרה היום בזינוק של 6.3% לאחר שפרסמה דו"חות חזקים וזכתה למספר העלאות המלצה מצד בתי השקעות שונים.
דו"חות שופרסל שפורסמו היום (ד') יצרו תמונה מעודדת על מצבה של החברה והישגיה הכספיים ברבעון השלישי של שנת 2007, נתונים שהחזירו את היציבות בחברה ושליטתה בענף הקמעונאות. זאת, לאחר טלטלה רצינית שעבר הענף לאחרונה, עת הודיעה מתחרתה העיקרית, רבוע כחול, באמצע חודש אוגוסט, על שינוי האסטרטגיה והפיכת כ-100 סניפי "סופר סנטר" השכונתיים לרשת "מגה בעיר". מגה התחייבה למחירים הזולים ב-15% מהפורמטים העירוניים המתחרים, ותהיה יקרה בכ-5% מפורמט ההארד דיסקאונט שמחוץ לעיר.
תחילתו של סיפור, כאשר מניית שופרסל הגיבה בירידות שערים חדות להודעתה של רשת הרבוע הכחול על הורדת מחירי המוצרים (מלחמת המחירים), באמצע חודש אוגוסט. המניה רשמה אז ירידה של כמעט 20% על רקע ההתפתחויות.
אנליסטים מבתי השקעות שונים התרשמו מהדו"חות ומיהרו להוציא העלאות המלצה. האנליסטית גליה מיכאלביץ' מלידר שוקי הון, אמרה בהתייחס לדו"חות: "בשורה התחתונה: על אף חששנו לגבי התוצאות הכספיות של שופרסל בעקבות מלחמת המחירים מול רבוע כחול, שופרסל הפתיעה עם דוחות מצוינים שלא מביישים כל קמעונאית מזון. שופרסל הוכיחה לנו פעם נוספת את חוזקה ומעמדה הבלתי מעורער בשוק. לאור עוצמת הדוחות, אנו מעדכנים את המלצתנו לקנייה ומותירים את מחיר היעד ב-20 שקל".
גם מבית ההשקעות "פריזמה" הגיבו על תוצאות הדוחות של שופרסל ומסרו: "מדובר בדוח מעולה אשר מעלים את מלחמת המחירים הרוחשת מסביב כאילו היא אינה קיימת, במקביל ממשיכה החברה באסטרטגיית השיפור בהוצאות בהצלחה מרובה מעבר לצפיות שלנו".
עוד הוסיפו בפריזמה: "אנו מעלים את מחיר היעד למניית שופרסל ל-19 שקל (מחיר קודם 17.5 שקל) ומעדכנים את המלצתנו לקנייה (ניטרלי)".
אולם, האמנם תוצאות הדוחות הכספיים של שופרסל מעלימים את מלחמת המחירים בענף הקמעונאות? לא בטוח בכלל.
מה שבטוח הוא ששופרסל הגיבה להורדת המחירים ומהלך "מגה בעיר" של רבוע כחול רק כשבועיים לפני סוף הרבעון ה-3, באמצע חודש ספטמבר, שלווה כולו בתקופת חגים. כולנו יודעים כי בתקופת החגים, המרוויחות העיקריות הן רשתות השיווק הגדולות, הגורפות כסף גדול בקופות עם מכירות מוגברות לכל עם ישראל, ולא משנה מי הוריד מחיר לאיזה מוצר.
מכאן, שבכל מקרה היינו רואים תוצאות טובות לשופרסל ברבעון השלישי, בזכות החגים. בפועל, ההשפעה של מלחמת המחירים עודנה קיימת ובועטת ונוכל לראות כיצד תבוא לידי ביטוי רק בדו"חות שופרסל של הרבעון הרביעי.
הכנסות החברה ברבעון השלישי 2007 הסתכמו ב-2,561 מיליון שקל, גידול של כ-7.7% בהכנסות ביחס לרבעון השלישי של 2006. עם זאת הרווח הנקי נשאר על 26 מיליון. הרווח התפעולי של החברה עמד על כ-117 מיליון שקל, גידול של כ-60% ביחס לרווח תפעולי של 73 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מכירות החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 7,356 מיליון שקל, גידול של כ-10% ביחס למכירות החברה ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים שהסתיימו עומד על 151 מיליון שקל, גידול של כ-91% ביחס לתשעת החודשים המקבילים אשתקד.