הדולר בשפל של 8.5 שנים: שערו היציג 3.954 שקל

האירו סגר בירידה של 0.554% ושערו היציג - 5.3486 שקל
סיון איזסקו |

הדולר נחלש היום ב-0.503% ושערו היציג נקבע על 3.9540 שקל. האירו נסחר בירידה של 0.554% ושערו היציג 5.3486 שקל. הזוג אירו דולר נסחר כעת סביב 1.354 דולר לאירו, עליה של 0.11%.

מור לי מ-FXYard מסר כי יומן האירועים גדוש היום במיוחד באירופה. באנגליה תתקבל היום החלטת ריבית וצפויה העלאת ריבית 0.25% ל-5.50%, העלאה שבטווח הקצר תחזק את ה- GBP ובטווח הארוך נצטרך לבחון עמידה של הכלכלה הבריטית ביעדי האינפלציה שלה. זאת, לאחר היוותרותו של שיעור הריבית בארה"ב על כנה, החלטה שנקט הבנק המרכזי (FED) אך לא גרם לשינוי ממש בשוק המט"ח בכלל ובדולר בפרט.

חשוב לציין כי החלטת הבנק המרכזי של ארה"ב משרתת את אינטרסיה של כלכלת ארה"ב בכך שלא נגרמה עלייה בשער הדולר ובכך תומכת ההחלטה בסקטור היצוא האמריקני.

בגוש האירו, שער הריבית צפויה להישאר ללא שינוי אך כולם מצפים למוצא פיו של ז'אן קלוד טרישה במסיבת העיתונאים היום 16:30 שעון ישראל. הסוחרים יחפשו רמיזות מהנגיד בנוגע לעתיד מדיניות הבנק כך שאם המילה דריכות/ערנות תשורבב בנאומו של טרישה צפויה התחזקות של ה- EUR אל מול המטבעות הראשיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

דוח מבקר המדינה: 17 שנים של חוסר היערכות

הביקורת חושפת כשל מערכתי מתמשך: היעדר גורם מתכלל לניהול העורף, קריסת המשל"ט האזרחי, ריבוי מוקדים לא מתואמים ושימוש לא יעיל במשאבים; מסקנת הדוח היא כי האחריות מונחת לפתחם של ראשי הממשלה, שרי הביטחון והאוצר לדורותיהם

רן קידר |

אין צורך לתאר את גודל השבר שנוצר ב-7.10.23. שום הקדמה לא תוכל לסכם את האירוע הקשה ביותר מקום המדינה, שעוד יכה גלים בשנים הקרובות, אם לא בעשורים הקרובים. בכל מקרה, הבוקר התפרסם דו"ח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שעוסק בעיקרו בתיפקודו של הדרג המדיני, קרי, הממשלה. 

המבקר פותח בכך שמלחמת חרבות ברזל הובילה לפגיעה חסרת תקדים בעורף הישראלי. ירי טילים ורקטות מכמה חזיתות, גיוס מאות אלפי חיילי מילואים ופינוי של כ-250 אלף תושבים מבתיהם יצרו עומס עצום על מערכות המדינה. המשבר האזרחי היה בהיקף אדיר: מבחינה כלכלית, בעלי עסקים איבדו את פרנסתם, חלקם באופן מיידי, ברמה הרפואית, אינספור אזרחים נזקקו לסיוע רפואי ופסיכולוגי, וברמת החינוך, המערכת החינוכית התקשתה לספק רצף לימודי לאוכלוסייה המפונה. אם לסכם במשפט את דברי מבקר המדינה, היה חוסר ברור בניהול מתכלל על ידי גורם ממשלתי מרכזי בעל סמכויות ברורות, כזה שיכול לאחד כוחות, לתאם בין משרדי הממשלה ולספק מענה רציף לאזרחים. בפועל, גורם כזה לא הוקם.

כשל מתמשך במינוי גורם מתכלל 

מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 הועלתה שוב ושוב הדרישה להקים גוף לאומי שינהל את ההיבטים האזרחיים בשעת חירום. כבר ב-2007, הממשלה בראשות אהוד אולמרט החליטה להטיל על שר הביטחון (עמיר פרץ, ולאחר מכן אהוד ברק) "אחריות־על" לניהול העורף, אך לא העניקה לו סמכויות מעשיות להנחות משרדים אחרים. רשות החירום הלאומית (רח"ל), שהוקמה כדי לסייע לשר הביטחון, נותרה גוף מטה קטן, עם כ-40 משרות ותקציב שנתי ממוצע של 80 מיליון שקל. סמכויותיה נותרו מצומצמות, ומשרדי הממשלה לא מחויבים לפעול על פי הנחיותיה. 

פיקוד העורף, מצדו, התמקד בעיקר בפינוי ומיגון ולא סיפק פתרונות מקיפים למפונים בבתי המלון ובאתרי הקליטה. התוצאה היתה שעם פרוץ המלחמה, ישראל נכנסה למערכה שלא היה גורם ממשלתי שמרכז את כל ההיבטים האזרחיים. המחדל הזה, מציין הדוח, נמשך 17 שנה על פני כמה ממשלות ושרים , נתניהו (שכיהן כידוע במרבית השנים מ-2009 ועד היום), בנט ולפיד, לצד שרי ביטחון (אהוד ברק, משה יעלון, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, בנימין גנץ, יואב גלנט וישראל כץ) שהתחלפו לאורך התקופה.  גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעמד בראש הקבינט החברתי־כלכלי בזמן המלחמה, לא הצליח להפעיל את המשל"ט האזרחי. 

מבחינת הדרג הניהולי, מה שנקרא, הפקידים, מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, הוביל את פורום מנכ"לים שהתכנס 27 פעמים בשלושת החודשים הראשונים למלחמה, אך לא התקבלו החלטות אופרטיביות. הדיונים לא הובילו לעבודת מטה בין־משרדית ולא למענה לצרכים שעלו מהשטח. מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, הגורם שהיה אמור להבטיח שהחלטות הממשלה ייושמו, כשל בהעמדת הכלים הנדרשים להקמת המשל"ט.