יונדאי טוסון 2024 - חזית
צילום: יואב פולס

יונדאי טוסון 2024 - אף פעם לא קל לשמור על מובילות

עם השנים הפך היונדאי טוסון מרכב שצריך להוכיח שהוא מהטובים, לכזה שהוא אמת המידה של השוק בסגמנט קרוסאוברים משפחתיים C-Suv. בדרך הוא קיבל את סביבת הנהג המצוינת העדכנית של יונדאי, ואיבד 20 כ"ס.

יתרונות: שמירת ערך, סביבת נהג

חסרונות: מחיר, הספק

ציון מסכם 4.0 בסולם פולס

יואב פולס | (1)

היונדאי טוסון הפך עם שנים לסוג של אמת מידה לקטגוריית ה C-SUV – קרוסאובר משפחתי. הפופולריות שלו חוצה יבשות, ומיליוני טוסונים נמכרו בעולם מאז הוא הוצג לראשונה ב 2004.

הדור הרביעי של הטוסון הוצג ב 2020, ולאחרונה עבר הטוסון מתיחת פנים של אמצע חיים, כאשר תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי. סיבה מספיק טובה לחזור ולדגום את הקרוסאובר הפופולרי של יונדאי, ולראות איך הוא מתמודד עם תחרות הולכת וגדלה מצד יצרניות סיניות וקוריאניות.

עדכוני עיצוב

העיצוב החיצוני נותר כמעט ללא שינוי, עם עדכונים קלים בחזית ובחלק האחורי, תוך שהטוסון שומר על חתימת האור הייחודית לו גם ביחידות התאורה הקדמיות וגם באלו האחוריות. באמת שאין יותר מה לומר על העדכון החיצוני.

פנים הרכב עבר מהפיכה של ממש, כאשר הטוסון מקבל את סביבת הנהג הייחודית והמצוינת של דגמי יונדאי העדכניים כפי שהוצגה לראשונה באיוניק 5 החשמלית.

מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3'' (בדגמי הלקשרי והעלית) והגה תלת חישורי. מודה שאהבתי יותר את ההגה הקודם. מוט ההילוכים נמצא מאחורי ההגה, בדומה לדגמי האיוניק 5 ו איוניק 6, כשהמוט עצמו סטטי, ומסובבים את חלקו החיצוני. מנסיון של שנתיים וחצי זה נוח ושימושי.

במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל 12.3'' גם היא, עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו פתחי מיזוג ופאנל כפתורים לשליטה על בקרת האקלים. בין הנהג לנוסע מדף 'צף' שבקצהו מתגים לשליטה על מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט), ביטול ה Stop & Start ועוד. שימושי ונוח. מושב הנהג עצמו נוח, ואין בעיה לכוון תנוחת נהיגה בהתאם לרצון הנהג.

המרווח מאחור טוב כמקובל בקטגוריה, עם בסיס גלגלים של 2.68 מטר, שני מבוגרים יתרווחו בנחת, שלושה ירגישו אינטימיות יתרה, שוב, לא חריג בקטגוריה.

הספק והתנהגות כביש

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

המנוע הוא מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר שעבר הפחתת הספק לעומת הדגם שלפני מתיחת הפנים, והוא מפתח 160 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ, בהשוואה ל 180 כ"ס בדגם היוצא. תיבת ההילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים.

בנסיעה הטוסון נוח ונעים, המתלים עושים עבודה טובה כמצופה. אחיזת הכביש גבוהה ובטוחה, עם זאת, מעבר על פסי האטה במהירות גבוהה מכניס חבטה קלה לרכב כרומז שזה לא ממש הסביבה הטבעית שלו לתקל פסי האטה ב 50 קמ"ש. אבל זו ביקורת שולית כי הסה"כ טוב ונעים. הטוסון מכוייל לצד הקשיח יותר של הסקאלה, טוב יותר מחוץ לעיר, מעט קשיח מדי בתוך העיר.

תיבת ההילוכים הזכירה לי כמה התאמות צריך לעשות בנהיגה עם תיבות רובוטיות. תיבות רובוטיות לא אוהבות נהיגת זחילה, ולא אוהבות חניות בעליה או ירידה תלולה, אבל רצה הגורל ונזקקתי להגיע לירושלים עם כמה חניות ונהיגת זחילה בעליה. בכאלה מקרים נכון יהיה לבחור במצב 'ספורט' בתיבת ההילוכים ולא לשבת על דוושת המעצורים.

צריכת דלק ובטיחות

צריכת דלק מעולם לא היתה הנקודה החזקה של הטוסון, והדגם העדכני לא שונה בהרבה. הצריכה הרשמית עומדת על 7.1 ליטר ל 100 ק"מ, שהם כ 14 ק"מ לליטר. בפועל אני משער שלא תיפגשו עם צריכה כזו. נסיעה אגרסיבית משהו, עם פקקים, תנועה זוחלת וכביש מהיר הניבה צריכה ממוצעת של 10.4 ק"מ לליטר, לאורך מאות ק"מ. נהיגה חסכונית, כלומר קרוז קונטרול על 95 קמ"ש הניבה צריכה מצוינת של 19.5 ק"מ לליטר. האמת תמיד באמצע, ובעיקר תלויה בסגנון הנהיגה של הנהג.

בתחום הבטיחות יש הבדלים בין שתי רמות הכניסה לשתי הרמות הבכירות. דגם הפרימיום והפנורמיק מקבלים ציון איבזור בטיחות 5 ואילו דגמי הלקשרי והעלית מקבלים ציון 7. ההבדלים הם זיהוי רכב בשטח מת, מערכת תיקון אקטיבי למניעת התנגשות עם רכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ואזהרה על פיתחת דלת. במבחן הבטיחות של ה EuroNcap שנערך בשנת 2021 קיבל הטוסון ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

סיכום

הטוסון משווק כאמור בארבע רמות גימור, החל בדגם הפרימיום במחיר של 185.0 אש"ח, דגם הפנורמיק במחיר של 193.0 אש"ח, דגם הלקשרי (רכב המבחן) במחיר של 205.0 אש"ח ודגם העלית במחיר של 220.0 אש"ח.

תחרות:

הטוסון נמצא בסגמנט הצפוף ביותר מבחינת תחרות. החל מהמיצובישי אקליפס קרוס במחיר של 162.0 אש"ח, צ'רי טיגו 7 במחיר של 160.0 אש"ח, קיה ספורטאז' במחיר של 180.0 אש"ח, שני המתמודדים החדשים- הג'אקו 7 במחיר של 170.0 אש"ח, וה KGM טורס במחיר של 175.0 אש"ח, ומצד שני, מספר חשמליות מצויינות כמו ה BYD Atto3 שמחירה מתחיל ב 168.5 אש"ח, סמארט #1 שמחירה 190.0 אש"ח ועוד. אמרנו שצפוף שם על המדף.

ציונים מסכמים:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רונן 11/10/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    קנו byd atto3 רכב חשמלי שזה כמה דורות קדימה, כמו חללית, הכל חכם. בעצם מי שעשיר ויש לו כסף לתחנות דלק שיקנה טוסון, שימו לב צריכת דלק בכתבה בלבד בפועל תשלמו הרבה. קיבלתם מתנה ממני בין 50 אלף ל- 100 אלף שח בחינם על הדלק. אני קניתי ומשלם 100 שח חשמל לחודש. במקום 1200 שח בדלק. בהצלחה.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 



אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.