יונדאי טוסון 2024 - חזית
צילום: יואב פולס

יונדאי טוסון 2024 - אף פעם לא קל לשמור על מובילות

עם השנים הפך היונדאי טוסון מרכב שצריך להוכיח שהוא מהטובים, לכזה שהוא אמת המידה של השוק בסגמנט קרוסאוברים משפחתיים C-Suv. בדרך הוא קיבל את סביבת הנהג המצוינת העדכנית של יונדאי, ואיבד 20 כ"ס.

יתרונות: שמירת ערך, סביבת נהג

חסרונות: מחיר, הספק

ציון מסכם 4.0 בסולם פולס

יואב פולס | (1)

היונדאי טוסון הפך עם שנים לסוג של אמת מידה לקטגוריית ה C-SUV – קרוסאובר משפחתי. הפופולריות שלו חוצה יבשות, ומיליוני טוסונים נמכרו בעולם מאז הוא הוצג לראשונה ב 2004.

הדור הרביעי של הטוסון הוצג ב 2020, ולאחרונה עבר הטוסון מתיחת פנים של אמצע חיים, כאשר תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי. סיבה מספיק טובה לחזור ולדגום את הקרוסאובר הפופולרי של יונדאי, ולראות איך הוא מתמודד עם תחרות הולכת וגדלה מצד יצרניות סיניות וקוריאניות.

עדכוני עיצוב

העיצוב החיצוני נותר כמעט ללא שינוי, עם עדכונים קלים בחזית ובחלק האחורי, תוך שהטוסון שומר על חתימת האור הייחודית לו גם ביחידות התאורה הקדמיות וגם באלו האחוריות. באמת שאין יותר מה לומר על העדכון החיצוני.

פנים הרכב עבר מהפיכה של ממש, כאשר הטוסון מקבל את סביבת הנהג הייחודית והמצוינת של דגמי יונדאי העדכניים כפי שהוצגה לראשונה באיוניק 5 החשמלית.

מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3'' (בדגמי הלקשרי והעלית) והגה תלת חישורי. מודה שאהבתי יותר את ההגה הקודם. מוט ההילוכים נמצא מאחורי ההגה, בדומה לדגמי האיוניק 5 ו איוניק 6, כשהמוט עצמו סטטי, ומסובבים את חלקו החיצוני. מנסיון של שנתיים וחצי זה נוח ושימושי.

במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל 12.3'' גם היא, עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו פתחי מיזוג ופאנל כפתורים לשליטה על בקרת האקלים. בין הנהג לנוסע מדף 'צף' שבקצהו מתגים לשליטה על מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט), ביטול ה Stop & Start ועוד. שימושי ונוח. מושב הנהג עצמו נוח, ואין בעיה לכוון תנוחת נהיגה בהתאם לרצון הנהג.

המרווח מאחור טוב כמקובל בקטגוריה, עם בסיס גלגלים של 2.68 מטר, שני מבוגרים יתרווחו בנחת, שלושה ירגישו אינטימיות יתרה, שוב, לא חריג בקטגוריה.

הספק והתנהגות כביש

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

המנוע הוא מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר שעבר הפחתת הספק לעומת הדגם שלפני מתיחת הפנים, והוא מפתח 160 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ, בהשוואה ל 180 כ"ס בדגם היוצא. תיבת ההילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים.

בנסיעה הטוסון נוח ונעים, המתלים עושים עבודה טובה כמצופה. אחיזת הכביש גבוהה ובטוחה, עם זאת, מעבר על פסי האטה במהירות גבוהה מכניס חבטה קלה לרכב כרומז שזה לא ממש הסביבה הטבעית שלו לתקל פסי האטה ב 50 קמ"ש. אבל זו ביקורת שולית כי הסה"כ טוב ונעים. הטוסון מכוייל לצד הקשיח יותר של הסקאלה, טוב יותר מחוץ לעיר, מעט קשיח מדי בתוך העיר.

תיבת ההילוכים הזכירה לי כמה התאמות צריך לעשות בנהיגה עם תיבות רובוטיות. תיבות רובוטיות לא אוהבות נהיגת זחילה, ולא אוהבות חניות בעליה או ירידה תלולה, אבל רצה הגורל ונזקקתי להגיע לירושלים עם כמה חניות ונהיגת זחילה בעליה. בכאלה מקרים נכון יהיה לבחור במצב 'ספורט' בתיבת ההילוכים ולא לשבת על דוושת המעצורים.

צריכת דלק ובטיחות

צריכת דלק מעולם לא היתה הנקודה החזקה של הטוסון, והדגם העדכני לא שונה בהרבה. הצריכה הרשמית עומדת על 7.1 ליטר ל 100 ק"מ, שהם כ 14 ק"מ לליטר. בפועל אני משער שלא תיפגשו עם צריכה כזו. נסיעה אגרסיבית משהו, עם פקקים, תנועה זוחלת וכביש מהיר הניבה צריכה ממוצעת של 10.4 ק"מ לליטר, לאורך מאות ק"מ. נהיגה חסכונית, כלומר קרוז קונטרול על 95 קמ"ש הניבה צריכה מצוינת של 19.5 ק"מ לליטר. האמת תמיד באמצע, ובעיקר תלויה בסגנון הנהיגה של הנהג.

בתחום הבטיחות יש הבדלים בין שתי רמות הכניסה לשתי הרמות הבכירות. דגם הפרימיום והפנורמיק מקבלים ציון איבזור בטיחות 5 ואילו דגמי הלקשרי והעלית מקבלים ציון 7. ההבדלים הם זיהוי רכב בשטח מת, מערכת תיקון אקטיבי למניעת התנגשות עם רכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ואזהרה על פיתחת דלת. במבחן הבטיחות של ה EuroNcap שנערך בשנת 2021 קיבל הטוסון ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

סיכום

הטוסון משווק כאמור בארבע רמות גימור, החל בדגם הפרימיום במחיר של 185.0 אש"ח, דגם הפנורמיק במחיר של 193.0 אש"ח, דגם הלקשרי (רכב המבחן) במחיר של 205.0 אש"ח ודגם העלית במחיר של 220.0 אש"ח.

תחרות:

הטוסון נמצא בסגמנט הצפוף ביותר מבחינת תחרות. החל מהמיצובישי אקליפס קרוס במחיר של 162.0 אש"ח, צ'רי טיגו 7 במחיר של 160.0 אש"ח, קיה ספורטאז' במחיר של 180.0 אש"ח, שני המתמודדים החדשים- הג'אקו 7 במחיר של 170.0 אש"ח, וה KGM טורס במחיר של 175.0 אש"ח, ומצד שני, מספר חשמליות מצויינות כמו ה BYD Atto3 שמחירה מתחיל ב 168.5 אש"ח, סמארט #1 שמחירה 190.0 אש"ח ועוד. אמרנו שצפוף שם על המדף.

ציונים מסכמים:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רונן 11/10/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    קנו byd atto3 רכב חשמלי שזה כמה דורות קדימה, כמו חללית, הכל חכם. בעצם מי שעשיר ויש לו כסף לתחנות דלק שיקנה טוסון, שימו לב צריכת דלק בכתבה בלבד בפועל תשלמו הרבה. קיבלתם מתנה ממני בין 50 אלף ל- 100 אלף שח בחינם על הדלק. אני קניתי ומשלם 100 שח חשמל לחודש. במקום 1200 שח בדלק. בהצלחה.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?