יונדאי טוסון 2024 - חזית
צילום: יואב פולס

יונדאי טוסון 2024 - אף פעם לא קל לשמור על מובילות

עם השנים הפך היונדאי טוסון מרכב שצריך להוכיח שהוא מהטובים, לכזה שהוא אמת המידה של השוק בסגמנט קרוסאוברים משפחתיים C-Suv. בדרך הוא קיבל את סביבת הנהג המצוינת העדכנית של יונדאי, ואיבד 20 כ"ס.

יתרונות: שמירת ערך, סביבת נהג

חסרונות: מחיר, הספק

ציון מסכם 4.0 בסולם פולס

יואב פולס | (1)

היונדאי טוסון הפך עם שנים לסוג של אמת מידה לקטגוריית ה C-SUV – קרוסאובר משפחתי. הפופולריות שלו חוצה יבשות, ומיליוני טוסונים נמכרו בעולם מאז הוא הוצג לראשונה ב 2004. הדור הרביעי של הטוסון הוצג ב 2020, ולאחרונה עבר הטוסון מתיחת פנים של אמצע חיים, כאשר תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי. סיבה מספיק טובה לחזור ולדגום את הקרוסאובר הפופולרי של יונדאי, ולראות איך הוא מתמודד עם תחרות הולכת וגדלה מצד יצרניות סיניות וקוריאניות.

עדכוני עיצוב

העיצוב החיצוני נותר כמעט ללא שינוי, עם עדכונים קלים בחזית ובחלק האחורי, תוך שהטוסון שומר על חתימת האור הייחודית לו גם ביחידות התאורה הקדמיות וגם באלו האחוריות. באמת שאין יותר מה לומר על העדכון החיצוני. פנים הרכב עבר מהפיכה של ממש, כאשר הטוסון מקבל את סביבת הנהג הייחודית והמצוינת של דגמי יונדאי העדכניים כפי שהוצגה לראשונה באיוניק 5 החשמלית. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3'' (בדגמי הלקשרי והעלית) והגה תלת חישורי. מודה שאהבתי יותר את ההגה הקודם. מוט ההילוכים נמצא מאחורי ההגה, בדומה לדגמי האיוניק 5 ו איוניק 6, כשהמוט עצמו סטטי, ומסובבים את חלקו החיצוני. מנסיון של שנתיים וחצי זה נוח ושימושי. במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל 12.3'' גם היא, עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו פתחי מיזוג ופאנל כפתורים לשליטה על בקרת האקלים. בין הנהג לנוסע מדף 'צף' שבקצהו מתגים לשליטה על מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט), ביטול ה Stop & Start ועוד. שימושי ונוח. מושב הנהג עצמו נוח, ואין בעיה לכוון תנוחת נהיגה בהתאם לרצון הנהג. המרווח מאחור טוב כמקובל בקטגוריה, עם בסיס גלגלים של 2.68 מטר, שני מבוגרים יתרווחו בנחת, שלושה ירגישו אינטימיות יתרה, שוב, לא חריג בקטגוריה.

הספק והתנהגות כביש

המנוע הוא מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר שעבר הפחתת הספק לעומת הדגם שלפני מתיחת הפנים, והוא מפתח 160 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ, בהשוואה ל 180 כ"ס בדגם היוצא. תיבת ההילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. בנסיעה הטוסון נוח ונעים, המתלים עושים עבודה טובה כמצופה. אחיזת הכביש גבוהה ובטוחה, עם זאת, מעבר על פסי האטה במהירות גבוהה מכניס חבטה קלה לרכב כרומז שזה לא ממש הסביבה הטבעית שלו לתקל פסי האטה ב 50 קמ"ש. אבל זו ביקורת שולית כי הסה"כ טוב ונעים. הטוסון מכוייל לצד הקשיח יותר של הסקאלה, טוב יותר מחוץ לעיר, מעט קשיח מדי בתוך העיר. תיבת ההילוכים הזכירה לי כמה התאמות צריך לעשות בנהיגה עם תיבות רובוטיות. תיבות רובוטיות לא אוהבות נהיגת זחילה, ולא אוהבות חניות בעליה או ירידה תלולה, אבל רצה הגורל ונזקקתי להגיע לירושלים עם כמה חניות ונהיגת זחילה בעליה. בכאלה מקרים נכון יהיה לבחור במצב 'ספורט' בתיבת ההילוכים ולא לשבת על דוושת המעצורים.

צריכת דלק ובטיחות

צריכת דלק מעולם לא היתה הנקודה החזקה של הטוסון, והדגם העדכני לא שונה בהרבה. הצריכה הרשמית עומדת על 7.1 ליטר ל 100 ק"מ, שהם כ 14 ק"מ לליטר. בפועל אני משער שלא תיפגשו עם צריכה כזו. נסיעה אגרסיבית משהו, עם פקקים, תנועה זוחלת וכביש מהיר הניבה צריכה ממוצעת של 10.4 ק"מ לליטר, לאורך מאות ק"מ. נהיגה חסכונית, כלומר קרוז קונטרול על 95 קמ"ש הניבה צריכה מצוינת של 19.5 ק"מ לליטר. האמת תמיד באמצע, ובעיקר תלויה בסגנון הנהיגה של הנהג. בתחום הבטיחות יש הבדלים בין שתי רמות הכניסה לשתי הרמות הבכירות. דגם הפרימיום והפנורמיק מקבלים ציון איבזור בטיחות 5 ואילו דגמי הלקשרי והעלית מקבלים ציון 7. ההבדלים הם זיהוי רכב בשטח מת, מערכת תיקון אקטיבי למניעת התנגשות עם רכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ואזהרה על פיתחת דלת. במבחן הבטיחות של ה EuroNcap שנערך בשנת 2021 קיבל הטוסון ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

סיכום

הטוסון משווק כאמור בארבע רמות גימור, החל בדגם הפרימיום במחיר של 185.0 אש"ח, דגם הפנורמיק במחיר של 193.0 אש"ח, דגם הלקשרי (רכב המבחן) במחיר של 205.0 אש"ח ודגם העלית במחיר של 220.0 אש"ח. תחרות: הטוסון נמצא בסגמנט הצפוף ביותר מבחינת תחרות. החל מהמיצובישי אקליפס קרוס במחיר של 162.0 אש"ח, צ'רי טיגו 7 במחיר של 160.0 אש"ח, קיה ספורטאז' במחיר של 180.0 אש"ח, שני המתמודדים החדשים- הג'אקו 7 במחיר של 170.0 אש"ח, וה KGM טורס במחיר של 175.0 אש"ח, ומצד שני, מספר חשמליות מצויינות כמו ה BYD Atto3 שמחירה מתחיל ב 168.5 אש"ח, סמארט #1 שמחירה 190.0 אש"ח ועוד. אמרנו שצפוף שם על המדף. ציונים מסכמים:  
יונדאי טוסון 1.6T לקשרי
נוחות 3.5
דינמיות 4
צריכת דלק / טווח חשמלי 3.5
איבזור 4
בטיחות 4.5
עיצוב 4.5
תמורה למחיר VFM 4
ממוצע 4.0
 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רונן 11/10/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    קנו byd atto3 רכב חשמלי שזה כמה דורות קדימה, כמו חללית, הכל חכם. בעצם מי שעשיר ויש לו כסף לתחנות דלק שיקנה טוסון, שימו לב צריכת דלק בכתבה בלבד בפועל תשלמו הרבה. קיבלתם מתנה ממני בין 50 אלף ל- 100 אלף שח בחינם על הדלק. אני קניתי ומשלם 100 שח חשמל לחודש. במקום 1200 שח בדלק. בהצלחה.
מוניות
צילום: תמר מצפי

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!

רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג

מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.

לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה. 

לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.

למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר. 

אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים. 

סניף באדג'ט באיירפורט סיטי. ההצעה האטרקטיבית ביותר. קרדיט אתר באדג'טסניף באדג'ט באיירפורט סיטי. ההצעה האטרקטיבית ביותר. קרדיט אתר באדג'ט

השכרת רכב באוגוסט - פערי מחירים ופתרונות יצירתיים

לא כולם חייבים להחזיק רכב פרטי בבעלות או בעסקת ליסינג. ציבור גדול משתמש בחכמה בתחבורה ציבורית, ומשתמש ברכב 'פרטי' רק בעת הצורך. עבור קהל גדול זה מציעות חברות ההשכרה פתרונות שימושיים, אבל חיפוש באתרי החברות העלה פערי מחירים משמעותיים. בנוסף לחברות המסורתיות צומחת גם חברת GOTO המציעה פתרונות יצירתיים. 

יואב פולס |

השכרת רכב

חודשי הקיץ, החופש הגדול, יולי ואוגוסט הם לרוב תקופת ה "Vacances" של הישראלים, בדגש על המחצית השניה של אוגוסט. אם ביולי ותחילת אוגוסט עוד יש צהרונים, קייטנות, ועוד המצאות fsh שתשאירו את הקטנטנים בגן בתשלום נוסף, אזי המחצית השניה של אוגוסט היא נטו אתם והילדים.

רווקות ורווקים, זוגות ומשפחות, שלרוב מסתדרים ללא רכב ביומיום, מוצאים את עצמם עם צורך ברכב דווקא בסוף אוגוסט לטובת קפיצה קטנה לצפון או לאילת, וכאן כבר רוצים להיות ניידים וגמישים בתכניות, וזו שעתן הגדולה של חברות ההשכרה.

גם תיירות נכנסת, כרגע בעיקר בעלי זיקה חזקה לארץ, יהודים המתגוררים בחו"ל או ישראלים שעשו רילוקיישן מסיבות שונות, גם הם מוצאים את חודשי הקיץ (והחגים) כעונה המועדפת להגיע לארץ, וחלקם גם צריך רכב מושכר.

השכרת רכב היא פתרון מושלם למי שלא יכול להשאיל רכב מחבר / הורים / משפחה, או למי שרוצה להיות גמיש לחלוטין ללא 'טובות' מאיש.

אבל השכרת רכב היא לא אירוע זול, וטומנת בחובה הוצאות נוספות אם רוצים, כמו עלויות של נהג נוסף, עלויות דלק, מכשירי ניווט אם מישהו מבקש, כסא תינוק ועוד. על מנת לראות כמה עולה השכרת רכב דגמנו את מרבית אתרי החברות השונות הפועלות בתחום, לרבות אתרים האמורים לרכז עבורנו כמה וכמה הצעות.