גניבת רכב
צילום: פוינטר

מחקר של איתוראן: גידול של 35% בגניבות הרכב מרבעון לרבעון

באיזה אזור נגנבים הכי הרבה כלי רכב ואיזה סוג רכב מועדף על הגנבים?
דור עצמון | (1)

מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב ברבעון הראשון של שנת 2024 עפ"י מדגם ארצי של כ-800,000 כלי רכב קובע גידול של 35% במספר גניבות הרכב לעומת הרבעון הרביעי בשנת 2023.

הגידול נובע בשל המחסור בחלקי חילוף לרכבים, ושימוש עצמי ברכבים ברשות הפלסטינאית ההתקפות של החות'ים על אוניות המובילות רכבים הגורמות לשינוי מסלול ההפלגה והמצב הכלכלי, מגמת גניבות הרכב ממשיכה וצפויה לעלות גם ברבעון השני לשנת 2024.

עוד עולה מהמחקר של איתוראן כי 34% מכלל גניבות הרכב ברבעון הראשון של 2024 התבצעו דרך פריצות על ציר ראשי 443 לכיוון רמאללה. בחברה אומרים כי מעצר של 200 חוליות החשודים בגניבות רכב בזמן אמת, מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם. בכך, צפויים המאסרים לחסוך לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2024 ואף מעבר לה.

המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 46% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 15%, אזור הדרום עם 11%, אזור השפלה עם 12%, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הצפון עם 3% ויו"ש עם 1%.

ב-10% מאירועי הגניבה נמצא ברשות הגנב מפתח הרכב, 19% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, 64% באמצעות התחברות וקידוד OBD לשקע, 6% באמצעות גרירת/העמסת הכלי וגניבתו וב1% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או המפתח נשאר ברכב.

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולים ביותר ברבעון הראשון של 2024: רכב פרטי - 41%, ג'יפים וג'יפונים - 38%, רכב מסחרי - 7%, משאיות - 3%, אופנועים -9% וכלי צמ"ה - 2%.

ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן: "ברבעון זה הובילה חברת איתוראן למעצרם של 200 חוליות חשודים בגניבות רכב גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מעצרם של חוליות הגנבים ברבעון זה חסכו למשק 1 מיליארד שקל".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פיסטוק 02/04/2024 19:44
    הגב לתגובה זו
    למה שרצקי לא מפרט מה דיגמי המכוניות שהכי נגנבים ? כי הוא לא רוצה להסתבך עם היבואניות ? טוב שלא עשה חיתוך לפי צבע הרכב .
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?