כ-66% רוצים להחליף את הרכב תוך 3 שנים - אבל האם זה נכון כלכלית?
כשני שלישים מהציבור הבוגר בישראל מתכוונים להחליף את הרכב שלהם במהלך 3 השנים הקרובות. כך על פי סקר של חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר, שמתמקדת בתחום המימון לכלי רכב. עוד מתברר (ולא באופן מפתיע) שהנכונות גבוהה יותר בקרב צעירים בגילאי 18-29 בהשוואה לגילאי 50+. כמו כן הנכונות גבוהה יותר בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה.
אז נכון, מי שיש לו הכנסה ממוצעת ומעלה יכול להרשות לעצמו להחליף את הרכב בתדירות גבוהה יותר, אבל זה לא בהכרח נכון לצעירים שעוד בונים את העושר האישי שלהם. ערכו של רכב חדש נשחק בכ-20% בשנתיים הראשונות, או בעצם - מיד לאחר שעזב את היבואן. למה בעצם צריך דווקא את הרכב הכי חדש? למה להחליף כל 3 שנים? מי שעושה את זה מפסיד בכל עסקה כזו עשרות אלפי שקלים. האם הסטטוס שלכם חשוב לכם יותר מאשר העתיד שלכם? תחשבו שתוך 15 שנים החלפתם את הרכב 5 פעמים ו'מחקתם' לעצמכם 100-150 אלף שקל שהיו יכולים להגיע לחיסכון והשקעה לטווח ארוך. לא חבל על הכסף? >>> מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?
שימו לב שדווקא אנשים מבוגרים יותר הם מחושבים יותר ושומרים על הכסף שלהם. על פי הסקר, הם דווקא פחות נוטים להחליף את המכונית כל כך מהר. אבל הצעירים משלמים ביוקר על הרצון להיות עם הרכב 'הכי חדש'.
נתון מעניין נוסף הוא ההתעניינות של הציבור ברכישת כלי רכב חשמלי. על פי הנתונים, חצי מהציבור רואה בחיוב רכישת רכב חשמלי.
למה לקנות רכב חשמלי?
המניע העיקרי לקניית רכב חשמלי הוא תחזוקה זולה יותר. מניע נוסף הוא איכות הסביבה. רוב הנשאלים בסקר מעידים כי היו מעדיפים לקנות רכב חדש ולא רכב יד-שנייה ובאופן כללי אין העדפה ברורה לארץ הייצור או מותג ספציפי. אלו שבכל זאת התייחסו להעדפות שלהם הצביעו על העדפה למותג אירופאי.
- מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"
- מימון ישיר קופצת בעקבות זינוק של 77% ברווח הנקי, לאור צמיחה בפעילות המשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד עולה כי הנכונות להיעזר באתר שמציע ייעוץ לבחירת רכב כמעט אבסולוטית. כ-40% סבורים כי ייקחו הלוואה לרכישת רכב חשמלי, בעיקר בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומטה. אלו שייקחו הלוואה ציינו שייקחו בעיקר מהבנק ואילו כשליש אמרו כי ייקחו הלוואה מחברות מימון. בהקשר זה, החסם העיקרי ללקיחת הלוואה הוא חסם עקרוני להלוואות.
למה לא לקנות רכב חשמלי?
עם זאת, מהסקר עולה כי החסם העיקרי שבגינו אנשים נמנעים מרכישת רכב חשמלי הינו המחיר. חסמים נוספים קשורים לכך שאין צורך ברור ואין תשתיות לטעינה. בהתאמה, הגורמים שיכולים לגרום לשקול רכב חשמלי בכל זאת הם מחיר אטרקטיבי ותשתיות הטענה ציבוריות. הסקר נערך בקרב 502 גברים ונשים יהודים, דוברי עברית, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של האוכלוסייה.
ואיזה רכב חשמלי הכי מועדף על הציבור?
באופן לא מפתיע, המותג המוכר ביותר הוא גם המותג המבוקש ביותר - טסלה. כמעט שליש מהמשיבים על הסקר העידו כי היו מעדיפים לקנות את ענקית הרכב החשמלי מבית היוצר של אילון מאסק. במקום השני, ובפער גדול מאוד של למעלה מ-25% נמצאת MG. כמעט כל הנשאלים היו מודעים לקיומה של טבלה אך רק קצת יותר מחצי היו מודעים לקיומה של MG. שאר המותגים נמצאים במודעות פחותה בהרבה יותר ולכן גם בביקוש נמוך יותר.
- פניית הפרסה של פורד אירופה
- אופל פרונטרה - רכב שבעה מקומות הזול בישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
בשנת 2021 גדל שיעור הרכישות של רכב חשמלי, משיעור זניח של עשיריות אחוז עד ל- 3.9%, כך עולה מסקירה של ענף הרכב שפרסמה רשות המסים. אך העליה המשמעותית ביותר חלה בשנת 2022 בה שיעור היבוא על פני השנה היה 10.7% ולקראת סוף 2022 היה מעל 20%. גם היצע הדגמים החשמליים הורחב משמעותית.
מס הקנייה הממוצע לרכב נוסעים עלה בשנים 2021 ו-2022 בעקבות העלאת המיסוי על רכב היברידי ופלאג אין. מס קניה ממוצע לרכב נוסעים עלה עד 38 אלף שקל ושיעור של 61.4% מערך היבוא. בתחילת 2022 עלה מס הקניה הממוצע ל-40.4 אלף שקל ליחידת רכב. עם זאת, רמת המיסוי הן בסכומים השקליים והן כשיעור מערך היבוא, נמוכה משמעותית מזו שהייתה קיימת לפני הפעלת המיסוי הירוק ב- 2009.
איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית? במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. צריך לדעת שיש בריחה של אנרגיה. לא כל הטעינה באמת הולכת לטעינת הסוללה. מדובר כנראה על סדרי גודל של 20%.
לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה. לצד ההוזלה מבחינת עלות התדלוק/טעינה, למכונית החשמלית יתרונות נוספים על אחותה מהבנזין, כאלו שמתבטאים כבר ברכישתה - הטיפול השנתי, הטסט והאגרה הרבה יותר זולים.
- 19.מוסך??? 22/05/2023 12:09הגב לתגובה זומעדיפה לשלם פי 2 על רכב חשמלי העיקר שלא להיכנס למוסכים
- 18.חשבון 21/05/2023 19:10הגב לתגובה זומה לגבי שווי ירידת הערך לרכב מקטגוריה זהה של החשמלי מול הבנזין/סולר. רכבי החשמל יקרים יותר בממוצע וירידת הערך שלהם לק"מ ממוצע לשנה גבוהה יותר . את זה שכחתם להוסיף לעלות לק"מ.....
- 17.זה מצוין כלכלית, ככה שיהיה לי רכבים לקנות יד שניה. (ל"ת)אני 21/05/2023 14:36הגב לתגובה זו
- 16.יאיר 20/05/2023 23:16הגב לתגובה זואני נוסע על גז, טיפה יותר מ 30 אג לקילומטר
- 15.אני נוסע על גז, טיפה יותר מ 30 אג לקילומטר (ל"ת)יאיר 20/05/2023 23:15הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 20/05/2023 22:13הגב לתגובה זותשמעו מה אנדרו טייט אומר.אני יכול להגיד שאני נשאר עם בנזין עד היום האחרון.אעלק חשמל אתם יודעים שכל פעם שלוחצים על הדוושה יש רעש של תחילת צבע אדום....אבל היי מה אני מבין חחח.
- 13.אלי 20/05/2023 16:05הגב לתגובה זורכב חשמלי זה בעיקר סוללה. סוללה נגמרת בתוך 5 עד 8 שנים. רכב חשמלי בן 8 שנים לא שווה כלום כי צריך להחליף סוללה וזה עיקר המחיר. לא יהייה ביקוש לקניית רכב חשמלי ישן בגלל עלות החלפת סוללה.
- 12.גידי 20/05/2023 08:08הגב לתגובה זואין שום הגיון כלכלי בכלל להחליף רכב אלא רק שמתחילות ממש בעיות שעלות התיקון גבוהה חוץ מהשופוני שהישראלים חושבים שאם הם נוסעים ברכב חדיש הם שווים יותר דווקא ב 3 שנים הראשונות יש את רוב ירידת הערך ובשנים שלאחר מכן הרבה פחות ככה שמי שמחליף כל 3 שנים מפסיד הכי הרבה
- 11.אלי 20/05/2023 07:57הגב לתגובה זויש כאלה שפשוט לא מבינים, לשלם 3000 שח בחודש על רכב חדש זה כמו לשלם על רכב חברה. החזרתי רכב חברה לטובת רכב פרטי. למה? כי זה משתלם יותר, תבדקו אותי
- 10.ישי 20/05/2023 07:40הגב לתגובה זובכביש אפשר לראות מי קרא ספרים סטייל חשוב והתעשר וכו..לממשלות יש עניין שישארו נבערים בכלכלה וכך ישלמו יותר מיסים והעשירים חייבים בורים כדי להמשיך לבנות את עתידם
- 9.תמים 19/05/2023 21:18הגב לתגובה זועוד 15 שנה לא יהיה רכב בנזין אחד.
- 8.סתם אחד 19/05/2023 20:38הגב לתגובה זופעם זה היה 50 אחוז ב3 שנים
- 7.תמשיכו לקנות מעל הפופיק, נפגש בפשיטת רגל שלכם! (ל"ת)פיזדץ 19/05/2023 19:49הגב לתגובה זו
- 6.טסלטור החשמלטור 19/05/2023 18:38הגב לתגובה זובערך חצי מעלות הרכב החשמלי הוא הסוללות. במוקדם או מאוחר, 8 עד 10 שנים, הלך על הסוללות וצריך להחליף. מי ישלם? אילן מאסק?
- בנון ישלם (ל"ת)בנון ישלם 20/05/2023 15:10הגב לתגובה זו
- 5.ירון 19/05/2023 17:30הגב לתגובה זוסמרטוטריה של עדר כבשים.לא סובל את החשמליות.
- 4.נו באמת 19/05/2023 16:50הגב לתגובה זוואז יש להם 3 אופציות: א. להביא מזומן ולהפרוע את הבלון ב. למכור את האוטו, לקנות אחר בעסקת בלון חדשה ולגלגל את החוב הלאה 3. להישאר עם הרכב הקיים ולקחת הלוואה כדי לפרוע את הבלון
- אחריות (ל"ת)קובי 20/05/2023 05:53הגב לתגובה זו
- 3.כל עוד יש דלק בתחנות לא קונה חשמלי (ל"ת)19/05/2023 16:04הגב לתגובה זו
- 2.חיים פעם אחת. אם אפשר אפילו מרצדס (ל"ת)משה 19/05/2023 16:00הגב לתגובה זו
- 1.השאלה לא כמה רוצים ,אלא (ל"ת)כמה יכולים? 19/05/2023 14:38הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
בשבוע שעבר חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
.jpg)