קופרה פורמנטור 1.5. צילום יואב פולס
קופרה פורמנטור 1.5. צילום יואב פולס

קופרה פורמנטור 1.5 - לנוהגים ליהנות

הקופרה פורמנטור מקבלת מתיחת פנים של אמצע חיים, ושומרת על האופי המיוחד כל-כך

יותר התחברנו: שלדה, היגוי, עיצוב

פחות התחברנו: מרווח במושב האחורי, מנוע צנוע ביחס ליכולות השלדה

ציון מסכם: 4.2 בסולם פולס

יואב פולס | (1)

לקופרה פורמנטור העדכנית אני חוזר כמעט שנתיים לאחר שבחנתי את הדגם הראשון של הפורמנטור, כשהזכרונות עדיין טריים בזכות התנהגות כביש פנטסטית של הרכב.

אבל עוד לפני שניגש לפורמנטור העדכנית צריך להבין את החשיבות של מותג קופרה לקונצרן פולקסווגן. קופרה נולדה כמותג הספורט של סיאט, שגם היא חלק מקונצרן פולקסווגן, ודי מהר תפסה מקום משמעותי בפניה לקהלים חדשים.

קופרה היא אחד ממותגי הרכב האירופאים הצומחים ביותר, תוך שהיא מציגה גידול עקבי במכירות. בשנת 2024 מסרה קופרה מעל 248,000 כלי רכב מתוצרתה, בהשוואה לכ – 230,000 שמסרה ב 2023, כשהפורמנטור הוא הרכב הנמכר ביותר של קופרה עם מעל 111,000 מסירות, וביחד מסרה קופרה מאז השקתה מעל 800,000 כלי רכב ברחבי העולם.

הקופרה פורמנטור הראשונה הוצגה ב 2018 כפרשנות של קופרה לקרוסאובר בסגמנט C-SUV, עם שלל מנועים, שלושה מהם הגיעו לארץ, הבסיסית עם מנוע 1.5 ליטר ו 150 כ"ס, הפלאג אין הייבריד עם 245 כ"ס וה VZ הספורטיבית עם 300 כ"ס.

הפורמנטור העדכנית נחשפה כבר ב 2022, אבל השיווק בעולם החל לקראת אמצע 2024 וזה המקום לעדכן אתכם שלא מדובר בדגם חדש אלא במתיחת פנים בלבד.


             קופרה פורמנטור 2025. צילום יואב פולס


העיצוב החדש כולל חזית עדכנית לשפת המותג החדשה, עם יחידות תאורה בהן משולבים משולשים רבים. גם מאחור עוצבה חתימת האור של הפורמנטור עם אותם משולשים, פס תאורה לרוחב כל הרכב, עם סמל קופרה מואר מאחור.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

גם פנים הרכב עבר עדכונים קלים עם מולטימדיה בגודל 12.9'' וקישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בהגה נוספו שני מתגים, שינויי עיצוב מינוריים ליד בורר ההילוכים וזהו בערך.

האורך הכולל של הפורמנטור עומד על 4.45 מטר, ובסיס הגלגלים 2.679 מטר, אולם הישיבה יותר נמוכה מהקרוסאוברים הסטנדרטיים, ולכן גם התחושה היא שמעט יותר צפוף בספסל האחורי.

רכב המבחן מצוייד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס ומומנט של 25.0 קג"מ, ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. הביצועים הרשמיים מספרים על 9.0 שניות מ – 0 ל – 100, ומהירות מירבית של 205 קמ"ש.

בפועל כבר בהפניית ההגה הראשונה אני נזכר בהתנהגות הכביש הנפלאה של הפורמנטור. שלדה מכויילת היטב, ובכל פניה במהירות שאינה ממש איטית מרגישים את החלק האחורי של הרכב עוקב לתוך הפניה.

התנהגות הכביש של הפורמנטור, אתם כבר מנחשים, משובחת. המכונית הזו נועדה בראש ובראשונה עבור מי שנוהג בה, כל היתר בעדיפות שניה. הפורמנטור נוחה על גבול הקשיחה, בכל זאת יש מחיר להתנהגות הכביש המדוייקת. היא קשיחה יחסית, ומעבירה לתא הנוסעים יותר מדי רעידות קטנות הנובעות מסלילה שאינה מושלמת. עם זאת הפורמנטור זריזה ומהנה, ומי שמעיב על החגיגה היא בעיקר תיבת ההילוכים שגם במצב ספורט, לוקח לה זמן להוריד הילוך או שניים, ואז להמתין שהמנוע יעלה בסל"ד לטובת שיא המומנט.


            פורמנטור 2025. צילום יואב פולס



בסה"כ מדובר במכונית נהדרת, הכי כייפית לנהיגה בסגמנט שלה, וללא ספק מוכוונת נהג, עם זאת בקלות הרכב יכול 'לטפל' בתוספת של כ – 100 כ"ס ולהיות עם ביצועים ההולמים את היכולת של השלדה.

צריכת הדלק הרשמית של הפורמנטור עומדת על מעט פחות מ 17 ק"מ לליטר. בפועל מדדתי פעמיים, פעם נהיגה סופר חסכונית שהניבה 19.4 ק"מ לליטר לאורך כמה עשרות ק"מ. בפעם השניה, כ 350 ק"מ ללא טיפת רחמים הניבה 14.6 ק"מ לליטר. בפועל תקבלו בקלות מעל 15 ק"מ לליטר מהפורמנטור הזו.

בתחום הבטיחות מצויידת הפורמנטור במרבית אביזרי הבטיחות האקטיבית הקיימים, ומקבלת ציון 6 באיבזור בטיחות. במבחן הבטיחות האירופאי ה EuroNcap קיבלה הפורמנטור ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות כאשר נבחנה ב 2021.

הקופרה פורמנטור משווקת במחיר של החל מ 195.0 אש"ח, ועל מחיר זה ניתן להוסיף 'חבילות' כמו Ritmo שעולה 10.0 אש"ח או Unico שעולה 13.0 אש"ח. צבע מטאלי יעלה לכם עוד 4000 ₪, וצבע מט יעלה עוד 14.0 אש"ח.


            קופרה פורמנטור 2025. צילום יואב פולס


התחרות של הפורמנטור מגיעה מכל C-SUV אחר בשוק. עם זאת, אין באמת תחרות, אף טוסון, ספורטאז', טיגו 7 או ג'אקו לא מספקים את ההנאה מהנהיגה שמספקת הפורמנטור. היחידה שיכולה להתחרות בפורמנטור בתחום ההיגוי והשלדה היא הפיג'ו 3008 החדשה שעולה בין 187.0 אש"ח ל 207.0 אש"ח. עם זאת, הפיג'ו מעט יותר חלשה מהפורמנטור (136 כ"ס לעומת 150 כ"ס), עם מומנט מעט נמוך יותר (23.4 קג"מ לעומת 25.0 קג"מ) ושוקלת מעט יותר מהפורמנטור (1573 ק"ג לעומת 1520 ק"ג). לזכות הצרפתיה יש מנוע עזר חשמלי שמסייע בעיקר בתחילת הנסיעה.

ציון מסכם:

קופרה פורמנטור 1.5

נוחות

4

דינמיות / שטח

4.2

צריכת דלק / טווח חשמלי

4.5

איבזור

4.2

בטיחות

4.2

עיצוב

4

תמורה למחיר VFM

4

ממוצע

4.2

 


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נשמע נחמד (ל"ת)
    אנונימי 21/02/2025 19:09
    הגב לתגובה זו
BYD  חדש
צילום: יצרן

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?

מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר  - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת

רן קידר |
נושאים בכתבה מס קנייה


כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך

ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.

מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים  העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%. 

העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.

נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45%   והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו. 


צ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולסצ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולס

צ'רי טיגו 4 - קרוסאובר היברידי חסכוני במחיר הגיוני

הצ'רי טיגו 4 הוא האח הקטן במשפחת הקרוסאוברים של צ'רי. עתה הוא מקבל הנעה היברידית יעילה וחסכונית ושומר על היתרונות הבסיסיים של הדגם.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, חסכון בדלק

פחות אהבנו: מתלים קשיחים, רעש תחת עומס

ציון מסכם 4.2 בסולם פולס

יואב פולס |

הצ'רי טיגו 4 משווק בישראל מזה כמה חודשים בגירסת בנזין בסיסית. לאחרונה נוספה גירסה היברידית מסקרנת מאוד, שכן אפילו בגירסה הבסיסית מצאנו בו לא מעט יתרונות.

תעודת חובה            
קטגוריה                    קרוסאובר – B-SUV
מימדים (מטר)                אורך 4.32 /רוחב 1.831 /גובה 1.653 /בסיס גלגלים 2.61
מספר מושבים                חמישה
הנעה ותיבת הילוכים            היברידית, תיבת הילוכים DHT (רציפה)
הספק ומומנט                    משולב (בנזין + חשמלי ) 163 כ"ס, 26.5 קג"מ
נפח מיכל דלק                    51 ליטר
צריכת דלק משולבת            18.9 ק"מ לליטר, תקן יצרן
בטיחות                    ציון איבזור בטיחות 7, חמישה כוכבים  במבחן ה NCAP האוסטרלי
מחיר                    136.0 אש"ח לקומפורט / 138.0 אש"ח ללקשרי

 

עיצוב חיצוני ופנימי

הטיגו 4 הוא קרוסאובר B-SUV יחסית גדול מהמתחרים, הן במימדים החיצוניים והן בפנימיים. העיצוב החיצוני זהה לכל הקרוסאוברים של צ'רי, מה שאומר שעם הטיגו 7 והטיגו 8, ועכשיו הטיגו 4 והטיגו 9 בצ'רי הצליחו לייצר זהות ועקביות עיצובית.

בחזית גריל גדול, עם פסים בצורת שתי וערב, סמל צרי גדול במרכז, תאורת DRL באמצעות פסי לד אנכיים, יחידות תאורה צרות משולבות לד, ומתקבלת חזית נאה, אגרסיבית מעט, ובכל מקרה כזו שלא נראית ששייכת לרכב קטן. למרות שהרכב עצמו יחסית גבוה עם מרווח גחון שנושק ל 20 ס"מ, לא התאפקו בצ'רי והתקינו גם חיפויי פלסטיק שחורים לבתי הגלגלים ולסף התחתון של הדלתות, לטובת מראה עוד יותר גבוה. חלונות אחוריים מושחרים (ברכב המבחן ברמת גימור לקשרי), וצביעה נאה בקורה האחורית של הרכב תורמים למראה הגבוה.

מאחור דלת אחורית זקופה עם יחידות תאורה לכל הרוחב ברוח העיצוב של הטיגו 8 והטיגו 7 בגירסאות הפלאג אין הייבריד.