קופרה פורמנטור 1.5. צילום יואב פולסקופרה פורמנטור 1.5. צילום יואב פולס

קופרה פורמנטור 1.5 - לנוהגים ליהנות

הקופרה פורמנטור מקבלת מתיחת פנים של אמצע חיים, ושומרת על האופי המיוחד כל-כך

יותר התחברנו: שלדה, היגוי, עיצוב

פחות התחברנו: מרווח במושב האחורי, מנוע צנוע ביחס ליכולות השלדה

ציון מסכם: 4.2 בסולם פולס

יואב פולס | (1)

לקופרה פורמנטור העדכנית אני חוזר כמעט שנתיים לאחר שבחנתי את הדגם הראשון של הפורמנטור, כשהזכרונות עדיין טריים בזכות התנהגות כביש פנטסטית של הרכב.

אבל עוד לפני שניגש לפורמנטור העדכנית צריך להבין את החשיבות של מותג קופרה לקונצרן פולקסווגן. קופרה נולדה כמותג הספורט של סיאט, שגם היא חלק מקונצרן פולקסווגן, ודי מהר תפסה מקום משמעותי בפניה לקהלים חדשים.

קופרה היא אחד ממותגי הרכב האירופאים הצומחים ביותר, תוך שהיא מציגה גידול עקבי במכירות. בשנת 2024 מסרה קופרה מעל 248,000 כלי רכב מתוצרתה, בהשוואה לכ – 230,000 שמסרה ב 2023, כשהפורמנטור הוא הרכב הנמכר ביותר של קופרה עם מעל 111,000 מסירות, וביחד מסרה קופרה מאז השקתה מעל 800,000 כלי רכב ברחבי העולם.

הקופרה פורמנטור הראשונה הוצגה ב 2018 כפרשנות של קופרה לקרוסאובר בסגמנט C-SUV, עם שלל מנועים, שלושה מהם הגיעו לארץ, הבסיסית עם מנוע 1.5 ליטר ו 150 כ"ס, הפלאג אין הייבריד עם 245 כ"ס וה VZ הספורטיבית עם 300 כ"ס.

הפורמנטור העדכנית נחשפה כבר ב 2022, אבל השיווק בעולם החל לקראת אמצע 2024 וזה המקום לעדכן אתכם שלא מדובר בדגם חדש אלא במתיחת פנים בלבד.


             קופרה פורמנטור 2025. צילום יואב פולס


העיצוב החדש כולל חזית עדכנית לשפת המותג החדשה, עם יחידות תאורה בהן משולבים משולשים רבים. גם מאחור עוצבה חתימת האור של הפורמנטור עם אותם משולשים, פס תאורה לרוחב כל הרכב, עם סמל קופרה מואר מאחור.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

גם פנים הרכב עבר עדכונים קלים עם מולטימדיה בגודל 12.9'' וקישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בהגה נוספו שני מתגים, שינויי עיצוב מינוריים ליד בורר ההילוכים וזהו בערך.

האורך הכולל של הפורמנטור עומד על 4.45 מטר, ובסיס הגלגלים 2.679 מטר, אולם הישיבה יותר נמוכה מהקרוסאוברים הסטנדרטיים, ולכן גם התחושה היא שמעט יותר צפוף בספסל האחורי.

רכב המבחן מצוייד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס ומומנט של 25.0 קג"מ, ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. הביצועים הרשמיים מספרים על 9.0 שניות מ – 0 ל – 100, ומהירות מירבית של 205 קמ"ש.

בפועל כבר בהפניית ההגה הראשונה אני נזכר בהתנהגות הכביש הנפלאה של הפורמנטור. שלדה מכויילת היטב, ובכל פניה במהירות שאינה ממש איטית מרגישים את החלק האחורי של הרכב עוקב לתוך הפניה.

התנהגות הכביש של הפורמנטור, אתם כבר מנחשים, משובחת. המכונית הזו נועדה בראש ובראשונה עבור מי שנוהג בה, כל היתר בעדיפות שניה. הפורמנטור נוחה על גבול הקשיחה, בכל זאת יש מחיר להתנהגות הכביש המדוייקת. היא קשיחה יחסית, ומעבירה לתא הנוסעים יותר מדי רעידות קטנות הנובעות מסלילה שאינה מושלמת. עם זאת הפורמנטור זריזה ומהנה, ומי שמעיב על החגיגה היא בעיקר תיבת ההילוכים שגם במצב ספורט, לוקח לה זמן להוריד הילוך או שניים, ואז להמתין שהמנוע יעלה בסל"ד לטובת שיא המומנט.


            פורמנטור 2025. צילום יואב פולס



בסה"כ מדובר במכונית נהדרת, הכי כייפית לנהיגה בסגמנט שלה, וללא ספק מוכוונת נהג, עם זאת בקלות הרכב יכול 'לטפל' בתוספת של כ – 100 כ"ס ולהיות עם ביצועים ההולמים את היכולת של השלדה.

צריכת הדלק הרשמית של הפורמנטור עומדת על מעט פחות מ 17 ק"מ לליטר. בפועל מדדתי פעמיים, פעם נהיגה סופר חסכונית שהניבה 19.4 ק"מ לליטר לאורך כמה עשרות ק"מ. בפעם השניה, כ 350 ק"מ ללא טיפת רחמים הניבה 14.6 ק"מ לליטר. בפועל תקבלו בקלות מעל 15 ק"מ לליטר מהפורמנטור הזו.

בתחום הבטיחות מצויידת הפורמנטור במרבית אביזרי הבטיחות האקטיבית הקיימים, ומקבלת ציון 6 באיבזור בטיחות. במבחן הבטיחות האירופאי ה EuroNcap קיבלה הפורמנטור ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות כאשר נבחנה ב 2021.

הקופרה פורמנטור משווקת במחיר של החל מ 195.0 אש"ח, ועל מחיר זה ניתן להוסיף 'חבילות' כמו Ritmo שעולה 10.0 אש"ח או Unico שעולה 13.0 אש"ח. צבע מטאלי יעלה לכם עוד 4000 ₪, וצבע מט יעלה עוד 14.0 אש"ח.


            קופרה פורמנטור 2025. צילום יואב פולס


התחרות של הפורמנטור מגיעה מכל C-SUV אחר בשוק. עם זאת, אין באמת תחרות, אף טוסון, ספורטאז', טיגו 7 או ג'אקו לא מספקים את ההנאה מהנהיגה שמספקת הפורמנטור. היחידה שיכולה להתחרות בפורמנטור בתחום ההיגוי והשלדה היא הפיג'ו 3008 החדשה שעולה בין 187.0 אש"ח ל 207.0 אש"ח. עם זאת, הפיג'ו מעט יותר חלשה מהפורמנטור (136 כ"ס לעומת 150 כ"ס), עם מומנט מעט נמוך יותר (23.4 קג"מ לעומת 25.0 קג"מ) ושוקלת מעט יותר מהפורמנטור (1573 ק"ג לעומת 1520 ק"ג). לזכות הצרפתיה יש מנוע עזר חשמלי שמסייע בעיקר בתחילת הנסיעה.

ציון מסכם:

קופרה פורמנטור 1.5

נוחות

4

דינמיות / שטח

4.2

צריכת דלק / טווח חשמלי

4.5

איבזור

4.2

בטיחות

4.2

עיצוב

4

תמורה למחיר VFM

4

ממוצע

4.2

 


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נשמע נחמד (ל"ת)
    אנונימי 21/02/2025 19:09
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.