גלעד אלטשולר יאיר לפידות
צילום: סם יצחקוב ליאת מנדל

יאיר לפידות וגילעד אלטשולר עונים לשאלות - מניות בארץ או בוול סטריט ומה האיום הגדול על ההשקעות שלכם?

על ההשפעה של השינויים הגיאופוליטים, על המשבר הפנימי ועל מחירי הדירות 
רוי שיינמן | (31)

יאיר לפידות וגילעד אלטשולר הבעלים של ילין לפידות ואלטשולר שחם ומנהלי ההשקעות הוותיקים והטובים בשוק סיפקו במסגרת כנס של ארבע עונות את האני מאמין שלהם לשנה ולשנים הבאות. הנה מה שהם מעריכים וחושבים:

השוק האמריקאי מול השוק הישראלי

גילעד אלטשולר: אני מאמין יותר בנאסד"ק ובשוק האמריקאי, ולאו דווקא לגבי שנת 2025, אלא לטווח בינוני וארוך. אנחנו רואים שם פוטנציאל גדול יותר מאשר הבורסה המקומית".

יאיר לפידות: "צריך שילוב של השקעות בשני השווקים; אבל עדיין, נכון לעכשיו, הסביבה הגיאופוליטית בארה"ב יציבה יותר, וזה נותן לה יתרון, על פני השוק המקומי". 

 

השינויים הגיאופוליטיים

יאיר לפידות: "מה שקרה בסוריה הראה לנו איך מתהפכת מציאות במדינה שפוטנציאלית יכולה להיות אויב גדול. המצב הגיאופוליטי יוצר מציאות משתנה. מצרים, למשל, קונה מכל הבא ליד ומגדילה את הצבא בצורה מטורפת, וכשהצבא שלה מתאמן — האויב הוא ישראל".

גילעד אלטשולר: "אנחנו מקווים שהרע מכל מאחורינו. העליות האחרונות בבורסה והתחזקות השקל הן ביטוי של אופטימיות לעתיד זה,  זה ביטוי של חשיבה שאחרי המלחמה הולכים למקום הרבה יותר טוב".

>> צבי סטפק: "אני נוטה לחשוב שוול סטריט לקראת תיקון, ת"א תעלה בשנה הבאה בשיעור חד ספרתי גבוה".

 

המשבר הפנימי

יאיר לפידות: "החשש הגדול שלי הוא מהפוליטיקה המלוכלכת, הפנימית, הלעומתית, השונאת. אם נמשיך כך, זה יהרוג אותנו מבפנים. זה חייב לקבל כיוון אחר לחלוטין".

גילעד אלטשולר: "אני חושב שחלק משמעותי מאוד מהעם יהיה מאוכזב מאוד אם הרכב הממשלה יישאר אותו הדבר. ממשלה שדוחפת לחוק השתמטות, ליישוב עזה, ולדברים מהסוג הזה — אני חושב שזה לא בדיוק מה שחצי מהעם רוצה. אותה אכזבה תתבטא גם בהוצאת כספים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מחירי הדירות 

יאיר לפידות:"המבצעים של ה-80-20 ו-90-10, מבטאים סבסוד של דירות או שחיקה ריאלית במחירי הדירות. זו ירידה אמיתית בערכם".

גילעד אלטשולר:"זוג צעיר שמשקיע 50% מההכנסה שלו במשכנתא לא יוכל לעמוד בהוצאות נוספות. אנחנו עלולים לראות קריסה כלכלית במשקי בית".

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    לרון 28/12/2024 12:46
    הגב לתגובה זו
    זה שדב ילין צנוע ושולח תמיד את לפידות לפרונט,לא אומר שאיננו הרוח החיה בכל העסק,לא המלצה אך כשאני קונה אטראו זה בגלל דב ילין
  • 16.
    פראבדה 23/12/2024 02:35
    הגב לתגובה זו
    אפעל להעביר את החסכונות מאלטשולר למיטב!
  • בן 23/12/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    סהכ אומר את דעתו המקצועית. תבציע לביבי אם תרצה אבל אל תערב פוליטיקה וכלכלה. הממשלה הזו גרועה לכלכלה!
  • 15.
    דוד 22/12/2024 16:16
    הגב לתגובה זו
    השתן עלה לו לראש,ברחתי ממנו בזמן! הימר על הסינים,חיפש מציאות באלי אקספרס והפסיד ללקוחות הון.
  • 14.
    א.ש 22/12/2024 14:22
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע לטוח קצר של עד 3 שנים שיהיה זהיר. עם טרמפ צפויים זעזועים בלתי צפויים
  • 13.
    משקיע וותיק 22/12/2024 12:44
    הגב לתגובה זו
    גלעד אלטשולר לא תמך ולא המליץ על הבורסה המקומית (ובאופן עקיף גם לא תמך בכלכלה המקומית בשעות הכי קשות שלה בשנה ורבע של מלחמה קשה). גלעד אלטשולר אמר שהוא לא מאמין בשוק המקומי ולא פעם אחת אלטשולר שחם מכרה מניות בשוק המקומי בסכומים גדולים מאוד וקנתה מניות בנסדק ובבורסות ארה"ב. אז אלטשולר בתוך מנהיג עסקי גם לא תמך במדינת ישראל ובכלכלה שלה בשעתה הקשה וגם אכל אותה כי הבורסה בתל אביב זינקה ובעוצמה גדולה ותמשיך לזנק. גלעד יושב בחוץ ואוכל את הלב שלו. אני חושב שהוא יצא מאוד מאוד לא בסדר גם לא תמך במדינה בשעתה הקשה וגם אכל אותה כי הפוזיציה שלו בישראל נמוכה מאוד.
  • לרון 28/12/2024 12:49
    הגב לתגובה זו
    זמן ארוך כללו ההשקעות בסופה מניות רק מניות מכאן ולא מבחוץ
  • 12.
    משקיע שהפסיד הרבה 22/12/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
    היה לי כסף אצלו והוא נתן אותו לסינים. ממש כוכב גאון השקעות
  • 11.
    לרון 22/12/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    חלק הטוקבקים מרשים,מקווה שגם ה"קפיצות" רוסנו,היגיע זמן!!
  • 10.
    שמאי מקרקעין 22/12/2024 11:31
    הגב לתגובה זו
    לדעתי מחירי הדירות צפויים לרדת ב 40% בשנתיים הקרובות
  • נחמה 22/12/2024 17:22
    הגב לתגובה זו
    1.2 מיליון שקל =300.000$ שזה גם יקר ! במידה וישלמו כל מה שמבקשים מהם -המחיר יכול להיות גם 9
  • 9.
    שגית 22/12/2024 10:50
    הגב לתגובה זו
    ולכן עדיף שוק המניות הישראלי. מחירי הדירות בגוש דן יתרסקו בשנתיים הקרובות.
  • 8.
    פולי 22/12/2024 10:00
    הגב לתגובה זו
    אין מקום בתיקים שלי.
  • לרון 22/12/2024 12:04
    הגב לתגובה זו
    פוליטיקה=כלכלה=שלטון=מצב נוכחי-הון שילטון,טוב או לא בראות עיניו/ה של כל אינדיוידואל
  • חי 22/12/2024 11:18
    הגב לתגובה זו
    חחח
  • 7.
    בני ילד רע 22/12/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
    מדוע אלטשולר שגרם ללקוחותיו כל כך הרבה הפסדים, שלא ניתנים לגישור גם לאחר 5 שנים, הוא בר סמכא למתן ייעוץ?
  • 6.
    כלכלן 22/12/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
    החברה האלו שמנהלים את הכספים של כולנו, בגלל אנגנדה פוליטית מוכרים את המדינה, ואז בוכים למה השוק כאן נמוך
  • 5.
    אלטשולר שם של כשלון ש25% מהעם הפכו אצלו ל50% (ל"ת)
    שלמה 22/12/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
  • רוני 22/12/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    יש לנו מספיק צרות מההתנחלויות בגדה המערבית .
  • תעבור למדינה אחרת (ל"ת)
    יוסקה 22/12/2024 13:15
  • יוסקה 22/12/2024 13:14
    על יותר מ שישה מליון ש"ח יו"ש זה גוש דן המזרחי יו"ש זה המגן של ישובי קו החוף אז קודם תפרד מהסמים הפסיכוטים ואחר כך תגיב
  • 4.
    רועי 22/12/2024 09:13
    הגב לתגובה זו
    עוד פעם שני הליצנים האלו שני קשקשנים , עוד לפני שנכנסתי לכתבה ידעתי מילה במילה מה הם יגידו רק מה שהם לא יגידו , זה שהם פספסו את העליות שהיו בתא ואכלו את הכובע ואם כבר הם מדברים על מצב גיאופוליטי , שיזכירו את הנורמליזציה עם סעודיה שתצא לפעול ותביא את ישראל לבום כלכלי הביטחוני
  • 3.
    שני תותחים שרואים בצורה מפוקחת את השווקים (ל"ת)
    יוסי לשם 22/12/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנליסט 22/12/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    רוביני מקומי שרואה שחורות בכל דבר ופעם בעשור צודק. שיתעסק בהשקעות ולא במדיניות ופוליטיקה
  • אהבתי את ה "רועה שחורות" והשאלה אם יש לזה שוק (ל"ת)
    בלק איז בלק 22/12/2024 09:29
    הגב לתגובה זו
  • יאיר לפידות - כרגיל ריאלי ומצליח בכל מצב שוק. אין עליו (ל"ת)
    מוצלח כרגיל 22/12/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמה 22/12/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    מי שההצבעה שלי לא מוצאת חן בעניו שישחרר גם מהכסף שלי
  • להיפך, אלטשולר ורוב העם ישתחררו מתומכי הדיקטטורה (ל"ת)
    שיגלסיס 22/12/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
  • לישראלי של נעשה ונשמע אין שכל אין דאגות (ל"ת)
    אתה ממש סמל 22/12/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
  • דן 22/12/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק. אומנם לא הצבעתי כנוך אבל מבין ומסכים איתך
  • רחמים 23/12/2024 12:58
    אפשר להגיב בשפה יותר נקיה,אתה זכותך לא להסכים עם צד השני אולם מדוע לפגוע בכבוד של השני.
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: