ראיון

אחרי זינוק של 250% - לאן הולכת מניית נקסט ויז'ן? "אין לנו תחזית עדיין, אבל ב-2024 אני חושב שנצמח באופן דומה"

המשמעות - גידול אפילו כפול ברווח; חן גולן, יו"ר החברה "לא חושבים על למכור את החברה, אבל פתוחים להכל; רצים קדימה"
רוי שיינמן | (4)

אחרי עלייה של 250% מתחילת השנה, ייתכן שנקסט ויז'ן  נקסט ויז'ן 1.85% לא אמרה את המילה האחרונה. החברה שמספקת מצלמות ומערכות נלוות לרחפנים ומזל"טים צומחת במעל 70% בשנה, ועמדה ביעדי ההכנסות שלה מוקדם מהצפוי (אמצע נובמבר והיעד השנתי של נקסט ויז'ן הושג). אבל האם קצב כזה יכול להימשך, מה התחזית ל-2024? "אין לנו עדיין תחזית אבל עד היום כל התחזיות שנתנו עמדנו בהם", אומר ל"ביזפורטל" חן גולן, יו"ר החברה, " אנחנו עושים מחקר ומדברים עם הלקוחות לפני שנותנים תחזית. באופן כללי אני חושב שנמשיך לצמוח בסדר גודל דומה". ההכנסות עד כולל הרבעון השלישי הסתכמו ב-34 מיליון דולר וההכנסות עד היום הסתכמו ב-44 מיליון דולר (וזה היה היעד השנתי).  הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-6.3 מיליון דולר על הכנסות של 12.7 מיליון דולר. אם ההכנסות שנה הבאה אכן יצמחו בשיעור קרוב להכנסות השנה ובמקביל כצפוי הרווח יעלה ביותר (בשל מרכיב של הוצאות קבועות), אז מכפיל רווח של 21 שבו נסחרת החברה יירד במהירות ל-10-12, ואז המגמה החיובית במניה עשויה להימשך, אבל, יש תחרות. החברה לא חסינה.  "אנחנו מובילים בקטגוריה שלנו של אספקת מערכות צילום עמידות, אמינות ויציבו לרחפנים ולכלי טיס יחסית קטנים, כשאנחנו מפתחים גם מוצרים לכלי טיס גדולים יותר", אומר גולן, שמתייחס לתחרות וטוען - "המוצרים שלנו אטרקטיביים ביכולות ובמחירים. כשאתה משווה תפוחים לתפוחים אז המחיר שלנו אטרקטיבי. "אנחנו התחלנו כיצרני מצלמות, ואנחנו עומדים מצוין במבחן של גודל ומשקל המצלמה ביחס לביצועים שלה. מהבחינה הזו יש לנו את המוצר הטוב בעולם. עכשיו אנחנו רוצים לתת פתרון רחב יותר, אנחנו מספקים היום הרבה יותר ממצלמה - זה פתרון צילומי כולל.  המצלמה עצמה שהיא קטנה וקלה יחסית לביצועים, צריכה להיות מיוצבת בצורה טובה, צריכה להיות ידידותית עם כמה שפחות מכניקה. יש לנו גם את התוספות הנדרשות - למשל מערכות שמוציאות ומכניסות את המצלמה בזמן הנחיתה כדי שהיא לא תיפגע. המערכת שלנו היא plug and play, רק להוציא מהקופסא ולהפעיל. הלקוח שהוא ספק המערכת המוטסת מקבל את המערכת שלנו ומטמיע יחסית בקלות במערכת שלו גולן מסביר שבנישה של כלי הטייס הקלים יש אומנם תחרות, אבל נקסט ויז'ן מובילה את השוק - "הרבעון השלישי היה אינטנסיבי ובלט בו הגידול בקיבולת שלנו בכדי לעמוד בדרישות ובביקושים. אנחנו ממשיכים לספק מוצרים טובים שנותנים מענה ללקוחות שלנו וזה נותן להם סיבה להמשיך איתנו. ממשיכים להשקיע בפיתוח ולהוציא מוצרים חדשים ומשלימים".     כמה מהווים הלקוחות העיקריים ברבעון השלישי? "שני הלקוחות המהותיים שלנו מהווים ביחד פחות מ-30%" איך המכירות התפלגו גיאוגרפית? "היחס הוא בערך 22% לקוחות ישראלים, 55% באירופה, 16% בארה"ב, והיתר בשאר העולם. אירופה מאוד חזקה בזמן האחרון מאוד בגלל אוקראינה, אבל אנחנו עדיין רואים את השוק האמריקאי כשוק המוביל והגדול ואנחנו עושים את הפעולות הנדרשות על מנת להגדיל את הפעילות שם". מה היתרונות הטכנולוגיים שלכם על פני המתחרים? "אנחנו ב-DNA רוצים להוביל במה שאנחנו עושים. בחרנו את השוק של המיקרו ומיני רחפנים וזה השוק שלנו. שם אנחנו מובילים. לקח לנו זמן אבל נהיינו מובילים בתחום, אבל כמובן שיש מתחרים וזה אומר שיש שוק. אתה לא תמצא עוד חברה שהיא בסדר גודל בכמויות ובצמיחה כמו שלנו. יש חברות אחרות שהן לא מפוקסות בשוק שלנו אלא פועלות גם בכלים גדולים". נקסט ויז'ן הרחיבה השנה את המוצרים עם סנסורים שרואים לטווחים ארוכים יותר - "זה יכול להיות גיים צ'נגר בשוק" אומר גולן, "יש לנו מערכת במשקל נמוך שנותנת את כל האפשרויות של המערכות הכבדות יותר, אני חושב שבשנתיים הבאות המצלמות האלו תהיה מובילה ותיתן את הטון גם בדוחות". למה עוד המצלמות יכולות לשמש? "למצלמות שלנו יש יתרון במקומות בהם צריך להיכנס לזום כשאתה נמצא על פלטפורמה נעה מה שאומר שצריך לייצב את התמונה. לא נכנסנו עדיין לנישה של הים אבל אולי ניכנס, יש שם נושאים אחרים של אטימה והגדלת טווחים אבל אני מאמין שנגיע גם לשם ונביא את הפתרונות". בסוף הרבה שחקנים קטנים נבלעים על ידי גדולים, אתם במקום הזה או שאתם הולכים עד הסוף ומתכוונים להיות חברה גדולה? "אנחנו פתוחים להכל אבל אנחנו רצים קדימה. לא מתעסקים בכלל עם למכור את החברה. אנחנו משקיעים בלפתח את החברה, לגדול ולהוביל בשוק. אם תגיע הצעה מעניינת נשקול אותה, ואם לא נפעל לצמוח להיות חברת ענק". באיזה שיעור התחום יגדל ב-5 שנים הבאות? "דו ספרתי. יש מחקרים שמדברים על עולם המזל"טים והרחפנים ושם מדברים על צמיחה דו ספרתית בשיעורים גדולים עד 2030. בתחום הספציפי שלנו של מצלמות קטנות לכלים קטנים אין מחקר, אבל תמיד כשמדברים איתי על צמיחה אני אומר שאנחנו היום צומחים בשוק שכבר קיים וגדל ואנחנו תופסים ומגדילים את נתח שוק, דרך חברות קיימות שרוצות להטמיע את המוצרים שלנו על הכלים שלהן. אנחנו כל הזמן מפתחים דברים נוספים וגם מרחיבים את תחומי העניין שלנו בשביל לצאת מהנישות שלנו". אתם מפתחים עוד דברים, במקביל ההוצאות יגדלו, כרגע הרווחים גדלים בשיעור גבוה מההכנסות, זה מה שיהיה בהמשך או שהפיתוח יפריע לזה? "אנחנו חברה רזה ומקפידים להשקיע בצורה מדויקת. נעשה כל מה שאפשר בשביל להמשיך להתנהל כמו שהתנהלנו עד היום. זה נהיה יותר ויותר קשה ככל שגדלים אבל זה ה-DNA שלנו". אתם ​מתכוונים לגייס? "יש לנו הרבה כסף בקופה שמיועד לרכישות של פעילות. אנחנו מחפשים את הפעילות הנכונה ונקפיד לעשות את הבחירה הזאת גם אם זה ייקח יותר זמן ממה שתכננו. נכון לעכשיו אנחנו לא חושבים שנצטרך לגייס, אבל אם נצטרך אני מניח שלא תהיה לנו בעיה". כמה המלחמה תשפיע עליכם לטווח הארוך? "אנחנו לא בונים על השוק המקומי. מה שאני יכול להגיד זה שיש פה עלייה בשוק המקומי בגלל המלחמה ואנחנו עושים הכל בשביל לתת מענה לצרכים של הלקוחות המקומיים, אבל גם ללקוחות שלנו שפזורים בכל העולם". מנית נקסט ויז'ן נסחרת במחיר של 27.2 שקל למניה ושווי שוק של 2.15 מיליארד שקל. מתחילת השנה עלתה המניה ב-250%. מנית נקסט ויז'ן מתחילת השנה  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 13/11/2023 19:35
    הגב לתגובה זו
    עוד חצי שנה מקבלת פינוק של 80 אחוז בראש .קשקושי בייצים
  • אחד העם 13/11/2023 22:41
    הגב לתגובה זו
    מה קרה איחרת את הרכבת?
  • 2.
    טירוף-יותר בועה מזה? 13/11/2023 18:16
    הגב לתגובה זו
    הגיעה לפיק, גם אם תעלה עוד קצת בטווח הקצר, היא בדרך למטה למחיר הגיוני. גם אם יש מלחמת אןקאינה, מלחמת עזה, זה שווי מונפץ, הלהיט התורן. מי שתפס בזמן הרוויח, זה הזמן לממש
  • 1.
    מ. כהן 13/11/2023 17:24
    הגב לתגובה זו
    המחיר מתנפח כמו בועה.גם בתרחיש האופטימי ביותר, אין היגיון בשווי של מעל 2 מיליארד שקל.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?