דור עצמון
צילום: משה בנימין

גיל אגמון מנצל רגולטור רדום ועושק את הציבור - לא תאמינו כמה מרוויחים על מכירת מאזדה

המשקיעים של דלק רכב יכולים לחייך חיוך רחב ובצדק; רוכשי מאזדה דווקא עצובים; דלק רכב מרוויחה תפעולית 1 מיליארד שקל על מכירת רכבים של 3.9 מיליארד שקל; אבל החגיגה הזו היא אך ורק באשמתה של המדינה 
דור עצמון | (20)

דלק רכב דלק רכב -0.13% של גיל אגמון (43.59%) היא אחת מיצרניות המזומנים הגדולות מבין החברות הנסחרות. זה תמיד היה, אבל אחרי הקורונה זה התחזק. יבואני הרכב ניצלו את המחסור ברכבים כדי להעלות מחירים. המחירים לא ירדו בהמשך וכך נותרה רווחיות מאוד גבוהה, לא הגיונית. מבקר המדינה  קרא לרווחים האלה - רווחים עודפים של יבואני הרכב. הוא אמר את זה שהחברות הרוויחו פחות מחצי מהיום. היום זה כבר פשוט גזל. 

האמת מאחורי מחירי הרכב היא מאוד פשוטה. מצד אחד מסים ענקיים של אפילו קרוב ל-50% מסך המחיר, כאשר בנוסף יבואן הרכב לוקח מהמחיר את הרווח שלו - לפחות 25%. רק שבוחנים את זה לעומק מבינים שזה יותר גרוע. דלק רכב קונה מאזדה ב-30 אלף שקל מהיבואן ומקבלת מהצרכן 60 אלף שקל אחרי העברה למסים. היא מרוויחה על יבוא רכבים 50%.  הוצאות תפעוליות נמוכות, משאירות רווח ענק בשורה התחתונה. 

אז הם יגידו לכם, מה פתאום זה 25% של רווחיות, אבל כל עניין המסוי הוא רק סכומים שעוברים דרך החברה - היא מקבלת מס מהרוכשים ומעבירה לרשות המס. היא צינור להעברת כספים למדינה. תנטרלו את הצינור הזה שאין לו חשיבות לעסק ותגלו רווחיות מוגזמת, מנופחת ולא מידתית. תגלו שיש קרטל של יבואני רכב ששומר על עצמו, עם לובי חזק גם בכנסת שמצליח לשמור על רווחים אסטרונומיים ואף להגדיל אותם בגלל רגולטור רדום.

זה על חשבוננו. מחירי הרכב היו יכולים להיות נמוכים והגיוניים יותר אלמלא הניצול של יבואני הרכב, אבל נעבור לזווית השנייה - הזווית של המשקיעים. דלק רכב הוכיחה למשקיעים שלה שהיא השקעה משתלמת כשלמרות ההשקעה בורידיס והנפקה לצד רכישת אינפיניה, היא עדיין מרוויחה סכומי עתק מתחום הרכבים. אז המניה אומנם יורדת לאחרונה יחד עם כל השוק, אבל בסה"כ היא בשנים האחרונות מספקת תשואה מרשימה כששוויה כעת 3.3 מיליארד שקל. 

המחסור ברכבים בתקופת הקורונה (ב-2020) הביא כאמור לזינוק חד בביקושים ב-2021, המכירות עלו, הרווחים זינקו וכך גם המזומנים. גם ההתמתנות היחסית ב-2022 הייתה גבוה ב-76% מהמספרים של 2020. אם לא די בכך, המצב התחבורתי בישראל בו פרויקטי תחבורה ציבורית נתקעים במשך שנים ואף עשרות שנים, תורם לא מעט ליבואני הרכב לאור ההבנה של האזרחים כי מוטב להיתקע בפקק עם רכב בפרטי ולא להסתמך על תחבורה ציבורית.

אז לרוכשי המאזדות כואב בכיס, וזה לא רק מאזדות, דלק רכב מייבאת גם פורד ו-BMW. החברה מייצרת עליהם רווחיות חריגה. אבל המשקיעים רואים מול העיניים חברה מגוונת (יבוא רכבים וורידיס) שנסחרת ב-3.2 מיליארד שקל ומרוויחה 720 מיליון שקל בשנה. מכפיל רווח של 4.5.     

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנה תזרים המזומנים של החברה, הרווחים וההכנסות לפי מגזרים:

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    חיים דרוק 24/05/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
    גיל אגמון ושאר טייקוני קרטל הרכב הם חזירי יבלות. אבל מי שהשם בעיקר זה הציבור המטומטם שחייב להחליף מכונית כל שנתיים . לא יקרה כלום אם נחזיק מכונית חמש/ שש שנים . ברגע שהעסק ירגע פתאום תראו שאפשר להוריד את המחיר משמעותית . לא יקר כלום אם החזירים ירויחו רק עשרת אלפים שקל על רכב ולא שישים אלף .
  • כלכלן 15/06/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    אתה אומר קפיטליזים חזירי. אבל זה דווקא רגולציה שמביאה עלינו את המחירים הנ"ל. דמיין עולם בו אתה יכול ליבא לישראל רכב ללא מיסים , או לחילופין עם מס דומה למיסוי באירופה. או אז יש תחרות ומחיר הרכב ירד- זה ידידי נקרא שוק חופשי או קפיטליזם בשבילך. מה שיש היום זה שוק סגור ורגולטורי פרי מחשבה שמאלית כלכלית
  • 13.
    הקציצה 05/05/2023 14:00
    הגב לתגובה זו
    ממתי מי שמשווק מוצר כלשהו צריך לשים לעצמו קו אדום למחיר? מי שצריך לשמור על הצרכנים זה הצרכנים עצמם והממשלה. אבל הצרכן הישראלי רחוק מלהיות שקול ומחושב והממשלה, אוי הממשלה - לא יודעת שובע. גם גובה מיסים שערורייתיים מכל הבא ליד וגם הורגת כל יוזמה ראויה לתחבורה ציבורית יעילה. אז על מי בדיוק הטרוניה?!
  • 12.
    גק 04/05/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    ממשלה והעומד בראשה דואגים לעצמם בלבד זה שלא יכנס לכלא ואלה שהכסא חשוב להם
  • 11.
    עם גב של האוצר ובתי המשפט אפשר להשתולל (ל"ת)
    ZSSSSSSSSS 05/04/2023 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    פשוט עושק אבל היכן הרגולטור? (ל"ת)
    עדי 04/04/2023 13:23
    הגב לתגובה זו
  • קצת מציאות 04/04/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    בדלק רכב עושה את חשבונו ומגיע להחלטה. רגולטור צריך להיות על מונופול. דלק רכב יבואן חזק - אך רחוק ממעמד מונופוליסטי!
  • כלכלן 15/06/2023 10:05
    אינך יודע מהי תחרות חפשית
  • 9.
    אהרון 04/04/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    האבא שהיה מנכל דלק בזכות תשובה שקנה את דלק ובזכות הבנקים שנתנו לו עוד ועוד אשראי גם בזכות האבא שהיה מנכל האוצר כך גיל החמוד הפך למיליארדר ולא מסתפק רוצה עוד ועוד
  • 8.
    ערסים וחרדים מצביעים ביבי ומשלמים הכל המחיר כפול (ל"ת)
    מדינה של מטומטמים 04/04/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אזרחים עשוקים 04/04/2023 04:31
    הגב לתגובה זו
    וכאשר מגישים תביעות ייצוגיות, בית המשפט העליון דוחה אותן וכך הוא "משלם" לטייקונים על תמיכתם בו.
  • 6.
    ושום מילה 03/04/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    האתר שלכם,פחות הקלקות
  • 5.
    נהג 02/04/2023 20:10
    הגב לתגובה זו
    זה ששולי הרווח של יבואני הרכב גבוהים זה נכון ולא מוצדקאבל מה עם העובדה שהמדינה לוקחת 60,000 ₪ מס על רכב שעלה ליבואן 30,000 ₪?! זה תקין בעיניך???????
  • 4.
    אז למה המניה יורדת ? (ל"ת)
    עופר 02/04/2023 15:22
    הגב לתגובה זו
  • מיכאל 07/04/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
    היום אוהבים מאזדה. מחר חותכים את הביקוש בחצי כי איזה רכב אחר יותר מוצא חן בעיני הציבור. זה כבר קרה בשנים עברו למאזדה. זה ענף תנודתי ומסוכן אבל הרווח והדיביבדנד במניה הזו תמיד יפה. יש סיכון משמעותי לירידה בתוצאות בשנים הבאות למרות זאת.
  • 3.
    מושון 02/04/2023 14:51
    הגב לתגובה זו
    יש כל כך הרבה רכבים משומשים מעולים. אם כולם היו כמוני היה מיתון בארץ...
  • 2.
    אנונימי 02/04/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    פוליטיקאים מושחתים ויבואנים תאבי בצע זה שילוב קטלני. לאף אחד לא אכפת באמת מהאזרחים כסף ליהודים זה כמו דם לכרישים!
  • 1.
    לדעתי 02/04/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
    בוודאות
  • מבין2 11/06/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה הפראיירים המיושנים יורדים ומאבק עולה.
  • אין תחרות 02/04/2023 14:06
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה כי היבואנים ה"מסורתיים" הם גם יבואני הרכבים החשמליים
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.62%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

גילת לווינים
צילום: תמר מצפי

גילת מגייסת 100 מיליון דולר לרכישות נוספות; המניה יורדת

ההנפקה מתבצעת במחיר של 11.25 דולר למניה, בדיסקאונט של כ-7.9% על המחיר הממוצע בעשרת ימי המסחר הקודמים, ומביאה דילול של כ-12.15% בדילול מלא; המניה נופלת ב-6%

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה גילת גיוס הון

מניית גילת גילת -6.21% , חברת תקשורת לוויינית שמספקת פתרונות קישוריות רחבת פס לשווקים אזרחיים וביטחוניים, נסחרת היום בירידה של 6% לאחר שהודיעה על גיוס הון פרטי בהיקף של כ-100 מיליון דולר. החברה מציינת שדירקטוריון החברה אישר קבלת התחייבויות בהקצאה פרטית למשקיעים מוסדיים וכשירים מישראל, ושמדובר בהקצאה שנרשמת בה ביקוש יתר. הכסף ישמש לרכישות. עדי צפדיה, מנכ"ל גילת אומר

לביזפורטל כי "החברה נמצאת במגמה של התרחבות כולל התרחבות לא אורגנית על ידי רכישות נוספות ולכך בעיקר אמור לשמש הכסף". 

ועדיין - את המשקיעים זה לא באמת מעניין. הם המפסידים בהנפקות כאלו - גם גופים "מקורבים" קיבלו מניות בדיסקאונט גדול וגם המניה יורדת כי יש דילול. הם רואים את ההפסד, ומילים על צמיחה עתידית לא ממש מרפאים את ההפסד. במבט קר - הנהלת גילת צודקת - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך, ובמיוחד שהמחיר טוב. אחרי העלייה המרשימה בשנה וחצי האחרונות זה זמן טוב להנפיק. 

גיוס של 100 מיליון דולר

החברה צפויה להנפיק ולמכור 8,888,889 מניות במחיר של 11.25 דולר למניה, כך שהיקף הגיוס ברוטו מגיע לכ-100 מיליון דולר. לפי החברה, ההקצאה מיועדת למשקיעים מוסדיים ולמשקיעים כשירים כהגדרתם בחוק ניירות ערך. החברה מדגישה שהמחיר נקבע בדיסקאונט של כ-7.9% ביחס למחיר הממוצע המשוקלל לפי מחזור בעשרת ימי המסחר הרצופים שקדמו ל-15 בדצמבר, כלומר מתחת למחיר שבו המניה נסחרה בממוצע בתקופה קצרה ממש לפני העסקה. בפועל, זה מנגנון די מוכר בעסקאות כאלה, לקבוע מחיר שמספיק אטרקטיבי כדי “לסגור” את ההקצאה מהר ובוודאות, אבל כזה שגם יוצר פער מול המחיר שהשוק ראה קודם.

אחרי השלמת ההקצאה, המניות החדשות צפויות להוות כ-12.15% מהון המניות של החברה בדילול מלא, וזה כבר מספר שמורגש במבנה ההון ולא תוספת שולית. מהצד של הקופה, גילת מעריכה שהתמורה נטו אחרי הוצאות הנפקה תעמוד על כ-98.8 מיליון דולר, כלומר כמעט כל סכום הגיוס נכנס פנימה אחרי העלויות. החברה מציינת שההשלמה צפויה במהלך דצמבר בכפוף לתנאי סגירה מקובלים, כך שבשלב הזה העסקה מוגדרת כעסקה בתהליך שמגובה בהתחייבויות, אבל עדיין תלויה בהשלמת השלבים הטכניים עד הסגירה.

למה המניה מגיבה בירידה

ביום שיוצאת הודעה על הנפקה פרטית, המסחר בדרך מכוון לעוגן -  כשמחיר ההנפקה נמוך מהמחיר הממוצע שלפני העסקה, נוצר פער שמושך את התמחור לכיוון המחיר החדש, כי פתאום יש “מחיר עסקה”.

לתמונה הזו נכנס גם הדילול, המשקיעים מדוללים במחיר נמוך - הם נפגעים.