דור עצמון
צילום: משה בנימין

גיל אגמון מנצל רגולטור רדום ועושק את הציבור - לא תאמינו כמה מרוויחים על מכירת מאזדה

המשקיעים של דלק רכב יכולים לחייך חיוך רחב ובצדק; רוכשי מאזדה דווקא עצובים; דלק רכב מרוויחה תפעולית 1 מיליארד שקל על מכירת רכבים של 3.9 מיליארד שקל; אבל החגיגה הזו היא אך ורק באשמתה של המדינה 
דור עצמון | (20)

דלק רכב דלק רכב -3.13% של גיל אגמון (43.59%) היא אחת מיצרניות המזומנים הגדולות מבין החברות הנסחרות. זה תמיד היה, אבל אחרי הקורונה זה התחזק. יבואני הרכב ניצלו את המחסור ברכבים כדי להעלות מחירים. המחירים לא ירדו בהמשך וכך נותרה רווחיות מאוד גבוהה, לא הגיונית. מבקר המדינה  קרא לרווחים האלה - רווחים עודפים של יבואני הרכב. הוא אמר את זה שהחברות הרוויחו פחות מחצי מהיום. היום זה כבר פשוט גזל. 

האמת מאחורי מחירי הרכב היא מאוד פשוטה. מצד אחד מסים ענקיים של אפילו קרוב ל-50% מסך המחיר, כאשר בנוסף יבואן הרכב לוקח מהמחיר את הרווח שלו - לפחות 25%. רק שבוחנים את זה לעומק מבינים שזה יותר גרוע. דלק רכב קונה מאזדה ב-30 אלף שקל מהיבואן ומקבלת מהצרכן 60 אלף שקל אחרי העברה למסים. היא מרוויחה על יבוא רכבים 50%.  הוצאות תפעוליות נמוכות, משאירות רווח ענק בשורה התחתונה. 

אז הם יגידו לכם, מה פתאום זה 25% של רווחיות, אבל כל עניין המסוי הוא רק סכומים שעוברים דרך החברה - היא מקבלת מס מהרוכשים ומעבירה לרשות המס. היא צינור להעברת כספים למדינה. תנטרלו את הצינור הזה שאין לו חשיבות לעסק ותגלו רווחיות מוגזמת, מנופחת ולא מידתית. תגלו שיש קרטל של יבואני רכב ששומר על עצמו, עם לובי חזק גם בכנסת שמצליח לשמור על רווחים אסטרונומיים ואף להגדיל אותם בגלל רגולטור רדום.

זה על חשבוננו. מחירי הרכב היו יכולים להיות נמוכים והגיוניים יותר אלמלא הניצול של יבואני הרכב, אבל נעבור לזווית השנייה - הזווית של המשקיעים. דלק רכב הוכיחה למשקיעים שלה שהיא השקעה משתלמת כשלמרות ההשקעה בורידיס והנפקה לצד רכישת אינפיניה, היא עדיין מרוויחה סכומי עתק מתחום הרכבים. אז המניה אומנם יורדת לאחרונה יחד עם כל השוק, אבל בסה"כ היא בשנים האחרונות מספקת תשואה מרשימה כששוויה כעת 3.3 מיליארד שקל. 

המחסור ברכבים בתקופת הקורונה (ב-2020) הביא כאמור לזינוק חד בביקושים ב-2021, המכירות עלו, הרווחים זינקו וכך גם המזומנים. גם ההתמתנות היחסית ב-2022 הייתה גבוה ב-76% מהמספרים של 2020. אם לא די בכך, המצב התחבורתי בישראל בו פרויקטי תחבורה ציבורית נתקעים במשך שנים ואף עשרות שנים, תורם לא מעט ליבואני הרכב לאור ההבנה של האזרחים כי מוטב להיתקע בפקק עם רכב בפרטי ולא להסתמך על תחבורה ציבורית.

אז לרוכשי המאזדות כואב בכיס, וזה לא רק מאזדות, דלק רכב מייבאת גם פורד ו-BMW. החברה מייצרת עליהם רווחיות חריגה. אבל המשקיעים רואים מול העיניים חברה מגוונת (יבוא רכבים וורידיס) שנסחרת ב-3.2 מיליארד שקל ומרוויחה 720 מיליון שקל בשנה. מכפיל רווח של 4.5.     

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנה תזרים המזומנים של החברה, הרווחים וההכנסות לפי מגזרים:

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    חיים דרוק 24/05/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
    גיל אגמון ושאר טייקוני קרטל הרכב הם חזירי יבלות. אבל מי שהשם בעיקר זה הציבור המטומטם שחייב להחליף מכונית כל שנתיים . לא יקרה כלום אם נחזיק מכונית חמש/ שש שנים . ברגע שהעסק ירגע פתאום תראו שאפשר להוריד את המחיר משמעותית . לא יקר כלום אם החזירים ירויחו רק עשרת אלפים שקל על רכב ולא שישים אלף .
  • כלכלן 15/06/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    אתה אומר קפיטליזים חזירי. אבל זה דווקא רגולציה שמביאה עלינו את המחירים הנ"ל. דמיין עולם בו אתה יכול ליבא לישראל רכב ללא מיסים , או לחילופין עם מס דומה למיסוי באירופה. או אז יש תחרות ומחיר הרכב ירד- זה ידידי נקרא שוק חופשי או קפיטליזם בשבילך. מה שיש היום זה שוק סגור ורגולטורי פרי מחשבה שמאלית כלכלית
  • 13.
    הקציצה 05/05/2023 14:00
    הגב לתגובה זו
    ממתי מי שמשווק מוצר כלשהו צריך לשים לעצמו קו אדום למחיר? מי שצריך לשמור על הצרכנים זה הצרכנים עצמם והממשלה. אבל הצרכן הישראלי רחוק מלהיות שקול ומחושב והממשלה, אוי הממשלה - לא יודעת שובע. גם גובה מיסים שערורייתיים מכל הבא ליד וגם הורגת כל יוזמה ראויה לתחבורה ציבורית יעילה. אז על מי בדיוק הטרוניה?!
  • 12.
    גק 04/05/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    ממשלה והעומד בראשה דואגים לעצמם בלבד זה שלא יכנס לכלא ואלה שהכסא חשוב להם
  • 11.
    עם גב של האוצר ובתי המשפט אפשר להשתולל (ל"ת)
    ZSSSSSSSSS 05/04/2023 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    פשוט עושק אבל היכן הרגולטור? (ל"ת)
    עדי 04/04/2023 13:23
    הגב לתגובה זו
  • קצת מציאות 04/04/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    בדלק רכב עושה את חשבונו ומגיע להחלטה. רגולטור צריך להיות על מונופול. דלק רכב יבואן חזק - אך רחוק ממעמד מונופוליסטי!
  • כלכלן 15/06/2023 10:05
    אינך יודע מהי תחרות חפשית
  • 9.
    אהרון 04/04/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    האבא שהיה מנכל דלק בזכות תשובה שקנה את דלק ובזכות הבנקים שנתנו לו עוד ועוד אשראי גם בזכות האבא שהיה מנכל האוצר כך גיל החמוד הפך למיליארדר ולא מסתפק רוצה עוד ועוד
  • 8.
    ערסים וחרדים מצביעים ביבי ומשלמים הכל המחיר כפול (ל"ת)
    מדינה של מטומטמים 04/04/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אזרחים עשוקים 04/04/2023 04:31
    הגב לתגובה זו
    וכאשר מגישים תביעות ייצוגיות, בית המשפט העליון דוחה אותן וכך הוא "משלם" לטייקונים על תמיכתם בו.
  • 6.
    ושום מילה 03/04/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    האתר שלכם,פחות הקלקות
  • 5.
    נהג 02/04/2023 20:10
    הגב לתגובה זו
    זה ששולי הרווח של יבואני הרכב גבוהים זה נכון ולא מוצדקאבל מה עם העובדה שהמדינה לוקחת 60,000 ₪ מס על רכב שעלה ליבואן 30,000 ₪?! זה תקין בעיניך???????
  • 4.
    אז למה המניה יורדת ? (ל"ת)
    עופר 02/04/2023 15:22
    הגב לתגובה זו
  • מיכאל 07/04/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
    היום אוהבים מאזדה. מחר חותכים את הביקוש בחצי כי איזה רכב אחר יותר מוצא חן בעיני הציבור. זה כבר קרה בשנים עברו למאזדה. זה ענף תנודתי ומסוכן אבל הרווח והדיביבדנד במניה הזו תמיד יפה. יש סיכון משמעותי לירידה בתוצאות בשנים הבאות למרות זאת.
  • 3.
    מושון 02/04/2023 14:51
    הגב לתגובה זו
    יש כל כך הרבה רכבים משומשים מעולים. אם כולם היו כמוני היה מיתון בארץ...
  • 2.
    אנונימי 02/04/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    פוליטיקאים מושחתים ויבואנים תאבי בצע זה שילוב קטלני. לאף אחד לא אכפת באמת מהאזרחים כסף ליהודים זה כמו דם לכרישים!
  • 1.
    לדעתי 02/04/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
    בוודאות
  • מבין2 11/06/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה הפראיירים המיושנים יורדים ומאבק עולה.
  • אין תחרות 02/04/2023 14:06
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה כי היבואנים ה"מסורתיים" הם גם יבואני הרכבים החשמליים
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.