אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן

אלקטריאון: השוודים רוצים פיתוח מתקדם יותר, הפיילוט יוארך לשם כך

בשוודיה יממנו את הארכת הפיילוט ב-2 מ' יורו, במהלכה אמור להבחן דור חדש של מוצר החברה שאמור להגדיל את יכולות ההטענה של הכביש שלה. "יכולות אלו יהוו דרישה מהותית להמשך פעילות החברה בשוודיה", נכתב בדיווח
איתי פת-יה | (9)

חברת אלקטריאון 4.25% שפיתחה טכנולוגיה לתשתית כביש שמטעינה אוטומטית רכבים חשמליים הנוסעים עליה, יורדת במסחר בכ-3%, כשקודם לכן הירידות הגיעו לכ-5%, וזאת אחרי שדיווחה כי הפיילוט שהיא מקיימת בשוודיה יוארך מעבר לתכנון המקורי. מהדיווח עולה, שהשוודים דורשים טכנולוגיה מתקדמת מזו שבאלקטריאון הציגו בינתיים. כלומר, נראה כי זו הקיימת אינה מספיקה ללקוח שם ועל כן אלקטריאון מקבלת הזדמנות להוכיח עצמה בפיתוח חדש. יש לציין כי בשוודיה יממנו את ההארכה ב-2 מיליון יורו.

בתקופת ההארכה אמור להבחן הדור החדש במוצר של אלקטריאון שיכלול הגדלת יכולת העברת האנרגיה של מקלטי החברה לכ-30 קילוואט; ו"יכולות שונות של יחידות השליטה והבקרה, המבוססות על מחשוב ענן, לרבות יכולת חיוב של הרכבים השונים הנטענים מהמערכת", לשון הדיווח. "להערכת החברה, יכולות אלו יהוו דרישה מהותית להמשך פעילות החברה בשוודיה", כותבת אלקטריאון.

כמו כן משתמע שההארכה נועדה גם לצד של השוודים: אלקטריאון מצדה אמור להציג טכנולוגיה טובה יותר, אך המכון המכון הלאומי לחקר הכבישים והתחבורה השוודי צריך לבצע בדיקות כדי לוודא שהכבישים שתחשמל אלקטריאון לא ימנעו מרכבים לא חשמליים, או אפילו חשמליים שלא משתמשים בקולטן של אלקטריאון, מלסוע עליהם, וכך גם שמשאיות כבדות לא תהיינה כבדות מדי ברמה שתוכל לרמוס או לשבש את תשתית ההטענה.

אם אלקטריאון תצלח את שני המבחנים הללו המשמעות היא שהיא מוכנה לפריסה מסחרית, ואולם הדבר אינו קשור לדרישות סביב היעילות של המערכת, כפי שפורט קודם לכן. בחברה מנסים להדגיש את הצד החיובי ולפיהם המימון של הארכת הפיילוט, ושל פיילוטים בכלל מהווה "ענייון גובר" של הלקוחות הממשלתיים בפיתוח. המנכ"ל אורן עזר אמר בראיון לביזפורטל לאחרונה ש"פיילוטים הם הזדמנויות שמכניסות הרבה כסף לחברה, והם רווחיים יותר מפרויקטים מסחריים רגילים".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה יהיה? 04/04/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
    צורת מסחר לא ברורה, משחקי אופציות של כול מיני סוחרי שוק הון, מחזורים חלשים וכול מיני רכישות בסגירה. ואז מביאים ידוענים ודוחפים הודעות על כלום ומקבלים איזו הארכה משוודיה כשהמכרז יוחלט עוד מעט ממש, ושם לא מפרסמים נתונים, ולא ברור בכלל מה מיתקדם עם דן ואת התוצאות הכלכליות מפרסמים בשנייה האחרונה כדי לא לאכול וואחד ירידה אולי. כול הכבוד לביזפורטל ששומרים המשקיעים ועל הציבור
  • 6.
    בתחומה והחלה למעשה כחברה ראשונה בעולם ליישם טעינה 03/04/2022 18:55
    הגב לתגובה זו
    בתחומה והחלה למעשה כחברה ראשונה בעולם ליישם טעינה אלחוטית
  • אם לא סופרים אם OLEV 04/04/2022 15:11
    הגב לתגובה זו
    אגב מה זה משנה אם היא הראשונה בעולם בטכנולוגיה שאף אחד לא רוצה
  • 5.
    בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות לגיטימיות . השאלה אם 03/04/2022 18:53
    הגב לתגובה זו
    בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות לגיטימיות . השאלה אם אלקטריאון יכולים לספק אותם בדרישותיהם ? לדעתי בהחלט כן
  • לא השוודים ביקשו להאריך את הפיילוט, אלקטריאון ביקשו (ל"ת)
    לא השוודים 04/04/2022 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    וכעת משחקי המסחר 03/04/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    כל אחד יעשה את החשבונות שלו. זה חשוד, ה"הארכה" חשודה בשבדיה, הפיילוטים ושאר הדברים
  • 3.
    ביזפורטל שאפו 03/04/2022 14:41
    הגב לתגובה זו
    חושפים את השקר. תראו לבד מפרסמים את ההפסד ויחד את הארכה שבטח לחצו לקבל אחרי שהשוודים נואשו שקוף
  • 2.
    הכול תמרונים 03/04/2022 14:01
    הגב לתגובה זו
    להביא את ריבלין וכעת לבקש הארכה פתט נראה מה יקרה במכרז זה המשחק
  • 1.
    בלוף בלוף (ל"ת)
    בלוף 03/04/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הרחבת טרמינל 3. הדמיה: מושלי אלדר אדריכליםהרחבת טרמינל 3. הדמיה: מושלי אלדר אדריכלים

טרמינל 3 מתרחב: אפקון ואורון יבצעו את עבודות בהיקף מאות מיליוני שקלים

כ-10 חודשים לאחר ההודעה על הרחבת הטרמינל, הודיעה קבוצות אורון על תחילת העבודות, שצפויות לארוך כשנתיים וחצי, בהיקף של כ-310 מיליון שקל; חברת אפקון תבצע את התקנות ושירותים למערכות אלקטרומכניות בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לתקופה של כשנתיים

רן קידר |
נושאים בכתבה נתב"ג

בתזמון מצוין עם חזרתן של חברות התעופה הבינלאומיות לישראל, וכמעט שנה לאחר ההודעה של רשות שדות התעופה על הרחבת טרמינל 3 בנתב"ג, הפרויקט נכנס לשלב הביצוע. חברת אפקון אפקון החזקות 1.86%   הודיעה היום על כך שחברת בת שלה  תשמש כקבלן משנה בפרויקט להרחבת המבנה הקרקעי ואזור ההסעדה בטרמינל 3 בנתב"ג, בהיקף של 67 מיליון שקל. ובהודעה אחרת, אורון תשתיות אורון קבוצה 1.97%   הודיעה כי זכתה במכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לביצוע העבודות להרחבת המבנה הקרקעי ומתחם המזון של טרמינל 3, בהיקף מוערך של כ-310 מיליון שקל (בתוספת מע"מ).

במסגרת פרויקט הרחבת טרמינל 3, ישודרגו מתחמי ביקורת הגבולות ואזורי הבידוק הביטחוני, יוקם שער כניסה חדש לנוסעים הנוחתים בישראל, ויורחב מתחם ההסעדה ("הפוד קורט") באזור הדיוטי פרי. הפרויקט המרכזי יכלול תוספת של כ-7,000 מ"ר לשטח מתחם ביקורת הגבולות עבור הנוסעים החוזרים לארץ, המתפרשים על פני ארבע קומות. נוסף לכך, יוקם מבנה חדש, "שער תל אביב", בשטח של כ-2,000 מ"ר, שישמש שער כניסה לנוסעים המגיעים באוטובוסים במקום בשרוולי המטוסים. השער החדש צפוי לקצר משמעותית את התהליך מול ביקורת הגבולות ולאפשר מעבר מהיר ונוח יותר אל אזור איסוף הכבודה.

אפקון

במסגרות דוח הרבעון השני, דיווחה אפקון כי ב-11 במאי 2025 זכתה חברה בת בבעלות מלאה בהסכם לביצוע התקנות ושירותים למערכות אלקטרומכניות בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לתקופה של כשנתיים. ועכשיו מגיעה העסקה הנוכחית עם רש"ת, בהיקף של 67 מיליון שקל, כשתקופת הביצוע צפויה להתמשך כ-30 חודשים ממועד קבלת צו התחלת עבודה. החברה מעריכה כי שיעור הרווח הגולמי בפרויקט דומה לשיעורים הנהוגים בפרויקטים מסוג זה. 

דודי הראלי, מנכ״ל קבוצת אפקון: ״ההסכם מחזק את מעמדנו בשוק הפרויקטים הלאומיים הצומח ומצטרף לשורת פרויקטים אסטרטגיים שנמצאים בביצוע. מדובר בביטוי נוסף ליכולות המקצועיות הגבוהות של הקבוצה ולהעמקת פעילותנו בתחום מערכות אלקטרו-מכאניות מורכבות. עבודה זו מתווספת לצבר העבודות הרווחי והאיכותי של הקבוצה. קבוצת אפקון תמשיך לפעול להרחבת תחומי פעילותה תוך שילוב כלל יכולותיה למתן ערך מוסף ללקוחותינו ולהשיא ערך לבעלי מניותינו".

עבור אפקון, זהו אינו הפרויקט הראשון עם רש"ת, היות והקימה כבר את מגדל הפיקוח החדש, זרוע E והטרמינל החדש בתמנע. אפקון תבצע עבודות של קבלן משנה עבור אורון.