מיקרונט
צילום: יח"צ
ראיון

מיקרונט קופצת ב-6%: "המידע שלנו שווה לציי הרכב הרבה מאד כסף"

מניית החברה נהנית מההייפ סביב הרכב האוטונומי על אף שאינה קשורה אליו ישירות, וכעת היא עולה בבורסה עם דיווח על הזמנה גדולה למצלמות הרכב שלה. המנכ"ל אלי אביבי מספר לביזפורטל במה הם נבדלים ממובילאיי וכיצד יסייעו להורדת עלויות הביטוח ואיתור בעיות בקרב נהגי הצי

איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה מיקרונט

מניית החברה מיקרונט קופצת במסחר בכ-6% לאחר שדיווחה על הזמנה של 5,000 יחידות של מצלמות הרכב שפיתחה, המבוססות על בינה מלאכותית. מיקרונט נהנית מההיפ סביב שוק הרכב האוטונומי (אליו אינה קשורה ישירות) ומוקדם יותר החודש זינקה המניה ב-30% מבלי שדיווחה על התפתחות כלשהי. כעת בשיחה עם ביזפורטל, מסביר מנכ"ל מיקרונט אלי אביבי על פעילות החברה.

"מיקרונט פועלת בשוק הטלמטיקה, כלומר חישה מרחוק", אומר אביבי, "במלים פשוטות מדובר בהתקנת כל מיני רכיבי חומרה בציי רכבים, על מנת שמנהל צי הרכב יקבל תמונת מצב על מה שקורה באזור הרכב: מה מצב הנהג, המנוע, מיכל הדלק וכו'. כך אפשר להבין מה קורה ברכב גם אם הוא נמצא אלפי קילומטרים ממך".

מה ההבדל בין מצלמות ה-SmartCam שפיתחתם לבין מצלמות רכבים אחרות שנמצאות בשוק?

"עולם המצלמות הוא עולם רחב ויש הרבה מצלמות סיניות ואחרות - הן בעיקר מצלמות ואוגרות מידע בכרטיס זיכרון מקומי שניתן לפרוק מאחור יותר, כשמיעוט מתוכן משדר החוצה. המידע בהן נאגר בערך חודש אחורה והן מצלמות לאורך כל הנסיעה – כך שדי קשה לאתר בתוך החומר רגע של תאונה למשל.

"לעומת זאת, המצלמות שלנו עושות ניתוח של הוידאו שמצולם בזמן אמת, והן מדווחות החוצה רק אירועים משמעותיים, כמו תאונה או מצב של רגע לפני תאונה. את אותו אירוע משמעותי הן מתרגמות לסיכום מילולי שנשלח למנהל הצי. למעשה זאת מצלמה שמיוצרת עם התכנה שמוטמעת בתוכה, לא מדובר בתכנה שניתן להתקין על מצלמות אחרות".

למה בעצם הפיתוח הזה נמצא רק בשלבי פיילוט? הרי יש כיום מצלמות רכבים שגם מנתחות מידע.

"כידוע למובילאיי יש פתרון ADAS (מערכות עזר לנהג – א.פ) שמבוסס על אנליטיקה, אבל המטרה שם היא לתת למשתמשי רכב פרטי כמוני וכמוך התראות מקומיות על עבירות בטיחות כדי להוריד את ההסתברות לתאונה. אנחנו פועלים בצורה שונה בכמה מובנים: ראשית, אנחנו פונים לשוק המקצועי ולא הפרטי. זה אומר ציי רכב ארוכי טווח כמו טריילרים, מולטי-טריילרים, דאבל-טריילרים, רכבי לוגיסטיקה, שירותי שדה, תחבורה ציבורית וכו'.

"בכל אלה יש למעשה צי רכב מנוהל, ויש משמעות למידע שמתקבל עליו. ההתראות שלנו מגיעות גם לנהג, וחשוב מכך כאמור, גם למנהל הצי, שמקבל התראה אם הנהג נרדם או התקרב יותר מדי לרכב מלפניו, או עישן ברכב – כל אירוע שאתה יכול לחשוב עליו. המידע הזה שווה להם הרבה מאד כסף".

כלומר, אפשר לדעת אם נהג מסוים נוהג באופן לא זהיר ולפטר אותו, או מנגד להציג לחברת הביטוח נתונים על מספר התאונות הנמוך בצי של החברה?

"נכון מאד. מה שיעשה עם הנתונים מנהל הצי כבר תלוי בו. הוא יכול למשל לתת ציון לכל נהג ולהבין מה הבעיות המרכזיות שלו – יכול להיות שהן מופיעות רק כשנוסעים ברכב א' והן נעלמות כשהוא נוהג ברכב ב'. אז ניתן גם לתחקר את הנהג, גם להדריך אותו, להחליף רכב כשצריך, לתת לנהג בונוס או לחלופין לקנוס אותו. כמו שציינת אפשר לעבוד מול חברת הביטוח ולהוכיח שיש לך סט של נהגים למופת ולבקש הנחה בפרמיה. בנוסף, אם היה וקרתה תאונה, יש תיעוד שאפשר להשתמש בו כדי להוכיח שהיא לא נעשתה באשמת הנהג שלך".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כל הנתונים הללו מועברים דרך תשתית הדור הרביעי בסלולר, מה אתם עושים כדי להכין את עצמכם לפריסת הדור החמישי?

"כשמדברים על סלולר צריך לזכור התשתיות מסופקות על ידי המפעילים הסלולריים ולא על ידינו. אצלנו מדובר בסך הכל על מודם שצריך לעדכן כדי שיתמוך בתשתית. המעבר לדור 5 הוא איטי, ובינתיים רק בימים אלה במדינות רבות מגבירים את הפעיליות בדור הרביעי כך שייקח זמן עד שינטשו אותו. כשיגיע הרגע נעשה מה שצריך נעדכן את המערכות בהתאם".

"לא עוסקים במניפולציות על המניה"

את הרבעון השלישי של 2020 סגרה מיקרונט עם הכנסות של כמיליון שקל בלבד לעומת כ-9.5 ברבעון המקביל אשתקד, זאת בעוד ההפסד העמיק לשלושה מיליון שקלים, בהשוואה להפסד של 1.5 מיליון שקל שנה קודם לכן. עוד בתקופת הדוח ההוצאות על שיווק ומו"פ ירדו, בעוד שהוצאות ההנהלה עלו.

"מאז שנכנסתי לתפקיד בסוף מרץ נעשו שינויים בחברה, ואני חוש שגם תקשרנו אותם החוצה. בראש ובראשונה עשינו צעדי התייעלות, יש ירידה במדדי העלויות שלנו - בלי להיכנס כרגע לפרטים ספציפיים, ובמקביל עשינו שינוי אסטרטגיה, בתור חברה שתציין השנה 40 להיווסדה זה היה הכרחי.

"במסגרת הזאת, בתחום תחום הטלמטיקס התחלנו להתמקד בפעילות מול יצרני הרכב, שמנסים בעצמם לנגוס בנתח של ספקי השירותים המקצועיים. זיהינו את הכיוון הזה ואכן דיווחנו לפני מספר חודשים על יצרנית משמעותית של משאיות שהתקשרנו מולה. השינוי האסטרטגי הנוסף היה פניה לוידאו-טלמטיקס, שזה סגמנט חדש ביותר שצומח בקצב רציני – שם אנחנו תוקפים ולכן פיתחנו את המצלמות שלנו".

השוק המרכזי בו פועלת מיקרונט הוא ארצות הברית, משם התקבלה אותה הזמנה נוכחית ל-5,000 מצלמות של החברה. מדובר בהמשך להזמנה של 1,000 יחידות מאותו לקוח, לאחר שביצע פיילוט עם מאה מצלמות של החברה. מיקרונט נסחרת כיום במחיר של כ-6.8 שקל למניה – רחוק ב-30% ממחיר של 9.8 שקל באוקטובר האחרון, למרות שבתקופת הירידה הורחב הפיילוט מול הלקוח.

כשאביבי נשאל על הירידה הוא משיב "איני עוסק במחיר המניה, אני עוסק בקידום החברה. כשנביא ערך לחברה נביא גם ערך לבעלי המניות, אני לא עוסק במניפולציות או בניפוחים של מניות ביום כזה או אחר. יכול להיות שהייתה השפעה של הנפקה שעשינו באוקטובר (החברה ביצעה הנפקה פרטית לפי מחיר של 670 שקל ל-100 מניות ו-80 כתבי אופציה מסדרה 1 – א.פ)".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ש 31/01/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    ברכבים בלי נהג מתבקשת מצלמה כזו לדעתי
  • 1.
    רוני 31/01/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    פתאום יש שם ניצוץ חדש והיא לא מתומחרת גבוה, אבל צריך עוד כמה הזמנות כאלה כדי שיתחיל להיות ממש מעניין..........
  • הקדיש יאמר עליה. (ל"ת)
    מני 31/01/2021 18:19
    הגב לתגובה זו
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.