מיקרונט קופצת ב-6%: "המידע שלנו שווה לציי הרכב הרבה מאד כסף"
מניית החברה נהנית מההייפ סביב הרכב האוטונומי על אף שאינה קשורה אליו ישירות, וכעת היא עולה בבורסה עם דיווח על הזמנה גדולה למצלמות הרכב שלה. המנכ"ל אלי אביבי מספר לביזפורטל במה הם נבדלים ממובילאיי וכיצד יסייעו להורדת עלויות הביטוח ואיתור בעיות בקרב נהגי הצי
מניית החברה מיקרונט קופצת במסחר בכ-6% לאחר שדיווחה על הזמנה של 5,000 יחידות של מצלמות הרכב שפיתחה, המבוססות על בינה מלאכותית. מיקרונט נהנית מההיפ סביב שוק הרכב האוטונומי (אליו אינה קשורה ישירות) ומוקדם יותר החודש זינקה המניה ב-30% מבלי שדיווחה על התפתחות כלשהי. כעת בשיחה עם ביזפורטל, מסביר מנכ"ל מיקרונט אלי אביבי על פעילות החברה.
"מיקרונט פועלת בשוק הטלמטיקה, כלומר חישה מרחוק", אומר אביבי, "במלים פשוטות מדובר בהתקנת כל מיני רכיבי חומרה בציי רכבים, על מנת שמנהל צי הרכב יקבל תמונת מצב על מה שקורה באזור הרכב: מה מצב הנהג, המנוע, מיכל הדלק וכו'. כך אפשר להבין מה קורה ברכב גם אם הוא נמצא אלפי קילומטרים ממך".
מה ההבדל בין מצלמות ה-SmartCam שפיתחתם לבין מצלמות רכבים אחרות שנמצאות בשוק?
"עולם המצלמות הוא עולם רחב ויש הרבה מצלמות סיניות ואחרות - הן בעיקר מצלמות ואוגרות מידע בכרטיס זיכרון מקומי שניתן לפרוק מאחור יותר, כשמיעוט מתוכן משדר החוצה. המידע בהן נאגר בערך חודש אחורה והן מצלמות לאורך כל הנסיעה – כך שדי קשה לאתר בתוך החומר רגע של תאונה למשל.
"לעומת זאת, המצלמות שלנו עושות ניתוח של הוידאו שמצולם בזמן אמת, והן מדווחות החוצה רק אירועים משמעותיים, כמו תאונה או מצב של רגע לפני תאונה. את אותו אירוע משמעותי הן מתרגמות לסיכום מילולי שנשלח למנהל הצי. למעשה זאת מצלמה שמיוצרת עם התכנה שמוטמעת בתוכה, לא מדובר בתכנה שניתן להתקין על מצלמות אחרות".
- Jeen.ai נכנסת למיקרונט: 52% ממניות החברה יוענקו לבעלי Jeen.ai
- ״פיתחנו מערכת שנקראת Jeen.ai, שמאפשרת לארגונים גדולים לחקור ולפתח ב-AI"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה בעצם הפיתוח הזה נמצא רק בשלבי פיילוט? הרי יש כיום מצלמות רכבים שגם מנתחות מידע.
"כידוע למובילאיי יש פתרון ADAS (מערכות עזר לנהג – א.פ) שמבוסס על אנליטיקה, אבל המטרה שם היא לתת למשתמשי רכב פרטי כמוני וכמוך התראות מקומיות על עבירות בטיחות כדי להוריד את ההסתברות לתאונה. אנחנו פועלים בצורה שונה בכמה מובנים: ראשית, אנחנו פונים לשוק המקצועי ולא הפרטי. זה אומר ציי רכב ארוכי טווח כמו טריילרים, מולטי-טריילרים, דאבל-טריילרים, רכבי לוגיסטיקה, שירותי שדה, תחבורה ציבורית וכו'.
"בכל אלה יש למעשה צי רכב מנוהל, ויש משמעות למידע שמתקבל עליו. ההתראות שלנו מגיעות גם לנהג, וחשוב מכך כאמור, גם למנהל הצי, שמקבל התראה אם הנהג נרדם או התקרב יותר מדי לרכב מלפניו, או עישן ברכב – כל אירוע שאתה יכול לחשוב עליו. המידע הזה שווה להם הרבה מאד כסף".
כלומר, אפשר לדעת אם נהג מסוים נוהג באופן לא זהיר ולפטר אותו, או מנגד להציג לחברת הביטוח נתונים על מספר התאונות הנמוך בצי של החברה?
"נכון מאד. מה שיעשה עם הנתונים מנהל הצי כבר תלוי בו. הוא יכול למשל לתת ציון לכל נהג ולהבין מה הבעיות המרכזיות שלו – יכול להיות שהן מופיעות רק כשנוסעים ברכב א' והן נעלמות כשהוא נוהג ברכב ב'. אז ניתן גם לתחקר את הנהג, גם להדריך אותו, להחליף רכב כשצריך, לתת לנהג בונוס או לחלופין לקנוס אותו. כמו שציינת אפשר לעבוד מול חברת הביטוח ולהוכיח שיש לך סט של נהגים למופת ולבקש הנחה בפרמיה. בנוסף, אם היה וקרתה תאונה, יש תיעוד שאפשר להשתמש בו כדי להוכיח שהיא לא נעשתה באשמת הנהג שלך".
- מה יהיה היום בבורסה?
- המלצת קנייה על שיכון ובינוי אנרגיה "אפסייד של 24%"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
כל הנתונים הללו מועברים דרך תשתית הדור הרביעי בסלולר, מה אתם עושים כדי להכין את עצמכם לפריסת הדור החמישי?
"כשמדברים על סלולר צריך לזכור התשתיות מסופקות על ידי המפעילים הסלולריים ולא על ידינו. אצלנו מדובר בסך הכל על מודם שצריך לעדכן כדי שיתמוך בתשתית. המעבר לדור 5 הוא איטי, ובינתיים רק בימים אלה במדינות רבות מגבירים את הפעיליות בדור הרביעי כך שייקח זמן עד שינטשו אותו. כשיגיע הרגע נעשה מה שצריך נעדכן את המערכות בהתאם".
"לא עוסקים במניפולציות על המניה"
את הרבעון השלישי של 2020 סגרה מיקרונט עם הכנסות של כמיליון שקל בלבד לעומת כ-9.5 ברבעון המקביל אשתקד, זאת בעוד ההפסד העמיק לשלושה מיליון שקלים, בהשוואה להפסד של 1.5 מיליון שקל שנה קודם לכן. עוד בתקופת הדוח ההוצאות על שיווק ומו"פ ירדו, בעוד שהוצאות ההנהלה עלו.
"מאז שנכנסתי לתפקיד בסוף מרץ נעשו שינויים בחברה, ואני חוש שגם תקשרנו אותם החוצה. בראש ובראשונה עשינו צעדי התייעלות, יש ירידה במדדי העלויות שלנו - בלי להיכנס כרגע לפרטים ספציפיים, ובמקביל עשינו שינוי אסטרטגיה, בתור חברה שתציין השנה 40 להיווסדה זה היה הכרחי.
"במסגרת הזאת, בתחום תחום הטלמטיקס התחלנו להתמקד בפעילות מול יצרני הרכב, שמנסים בעצמם לנגוס בנתח של ספקי השירותים המקצועיים. זיהינו את הכיוון הזה ואכן דיווחנו לפני מספר חודשים על יצרנית משמעותית של משאיות שהתקשרנו מולה. השינוי האסטרטגי הנוסף היה פניה לוידאו-טלמטיקס, שזה סגמנט חדש ביותר שצומח בקצב רציני – שם אנחנו תוקפים ולכן פיתחנו את המצלמות שלנו".
השוק המרכזי בו פועלת מיקרונט הוא ארצות הברית, משם התקבלה אותה הזמנה נוכחית ל-5,000 מצלמות של החברה. מדובר בהמשך להזמנה של 1,000 יחידות מאותו לקוח, לאחר שביצע פיילוט עם מאה מצלמות של החברה. מיקרונט נסחרת כיום במחיר של כ-6.8 שקל למניה – רחוק ב-30% ממחיר של 9.8 שקל באוקטובר האחרון, למרות שבתקופת הירידה הורחב הפיילוט מול הלקוח.
כשאביבי נשאל על הירידה הוא משיב "איני עוסק במחיר המניה, אני עוסק בקידום החברה. כשנביא ערך לחברה נביא גם ערך לבעלי המניות, אני לא עוסק במניפולציות או בניפוחים של מניות ביום כזה או אחר. יכול להיות שהייתה השפעה של הנפקה שעשינו באוקטובר (החברה ביצעה הנפקה פרטית לפי מחיר של 670 שקל ל-100 מניות ו-80 כתבי אופציה מסדרה 1 – א.פ)".
- 2.ש 31/01/2021 15:34הגב לתגובה זוברכבים בלי נהג מתבקשת מצלמה כזו לדעתי
- 1.רוני 31/01/2021 15:15הגב לתגובה זופתאום יש שם ניצוץ חדש והיא לא מתומחרת גבוה, אבל צריך עוד כמה הזמנות כאלה כדי שיתחיל להיות ממש מעניין..........
- הקדיש יאמר עליה. (ל"ת)מני 31/01/2021 18:19הגב לתגובה זו

שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
אחרי שנתיים של תשואת חסר מול המדדים הסקטור הירוק עשוי סוף-סוף לקבל רוח גבית - סביבת ריבית נמוכה עשויה להקל על המימון לחברות הפרויקטליות ולסגור את פערים בתשואות - אבל זה התרחיש האופטימי מה עוד יכול לקרות?
בשנים האחרונות, מדד הקלינטק התקשה להדביק את קצב העליות של המדדים המובילים. בזמן שהבנקים זינקו ביותר מ-100% מתחילת 2024, ות"א 125 עלה בכ-74%, מדד הקלינטק הסתפק בעלייה של כ-36% בלבד. גם בשנים הקודמות המדד רשם תשואת חסר משמעותית, כאשר איבד בשנת 2022 כמעט שליש מערכו, ובשנת 2023 רשם ירידה של כ-10%.
הסיבה המרכזית לפער בין שני המדדים הייתה סביבת הריבית הגבוהה, שעלתה בחדות במהלך שנת 2022 והייתה דלק לרווחיות הבנקים דרך הכנסות המימון שהובילו לרווחי שיא, ומנגד משקולת על חברות הפרויקטים בתחום הקלינטק.
ההשפעה של הריבית
עולה השאלה למה ריבית גבוהה יותר פוגעת בחברות האנרגיה המתחדשות? ובכן, רוב הפעילות בנויה על פרויקטים ממומנים בחוב ארוך. כשהריבית והשוק לטווחים הבינוניים והארוכים יקרים, עלות ההון הממוצעת עולה, שיעור התשואה נשחק, והערך הנקי של הפרויקט יורד. במילים פשוטות, כאשר הריבית גבוהה, הכסף פשוט יקר יותר. הלוואות לפרויקטים עולות יותר, המימון מתייקר, והחברות מרוויחות פחות מכל פרויקט חדש. כתוצאה מכך, הן דוחות חלק מההשקעות, מצמצמות פעילות ומתקשות להראות קצב צמיחה כמו בשנים של ריבית נמוכה. הבנקים, לעומת זאת, הרוויחו מהמצב הזה, הריבית על הלוואות עלתה מהר יותר מהריבית שהם שילמו ללקוחות על פיקדונות, מה שחיזק מאוד את שורת הרווח שלהם.
עכשיו, כשנראה שבנק ישראל מתקרב להורדת ריבית ראשונה מאז ינואר 2024 אחרי 14 פעמים רצופות שהריבית נותרה ללא שינוי, עולה השאלה האם זה הזמן של הקלינטק לסגור את הפער? הנה כמה תרחישים אפשריים:
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- החברה שהקפיצה את סקטור האנרגיה המתחדשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש בסיס: הורדה מדורגת
אם בנק ישראל יוריד את הריבית ברבע אחוז וירמוז על המשך הורדות, זה ישפר את תנאי המימון בהדרגה. חברות כמו אנלייט, אנרג'יקס, דוראל ונופר, שזקוקות למימון ארוך טווח, עשויות להיות
הראשונות שיגיבו. במצב כזה המדד יכול לסגור חלק מהפער, אבל לא כולו כאשר חברות שפועלות במודלים יציבים יותר עם גישה למימון זול יותר וחוזים ארוכי טווח, יושפעו פחות.
תרחיש שורי: מסלול הורדות מהיר וירידה חדה בתשואות בעולם
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה היום בבורסה?
לקראת עדכון המדדים שיתקיים בסוף השבוע הבא (6.11), הבורסה מעריכה כי מחזור הנעילה בעדכון הקרוב צפוי לשבור שיא חדש ולהגיע לכ-7.8 מיליארד שקל, בעוד שמחזור המסחר הכולל באותו יום עשוי להגיע ל-13-15 מיליארד שקל. הבורסה לניירות ערך מסכמת שנתיים לרפורמת המדדים. הרפורמה, שהושקה בנובמבר 2023, נועדה לחזק את הנזילות והיציבות של המדדים המקומיים, לצמצם תנודתיות ולעודד את השקעות הקרנות העוקבות. ניתוח הבורסה מראה כי מאז כניסת הרפורמה חלה ירידה של כ-20% ביחס התחלופה במדדים, לצד גידול מרשים של כ-60% בהיקף ההשקעות בקרנות העוקבות, שהגיעו לשווי כולל של כ-80 מיליארד שקל.
אתמול מניות הבנקים עלו, בעוד מניות הביטוח ירדו. זה אולי נובע מרמת המכפילים השונה והאטרקטיביות היחסית של הבנקים כעת ביחס למניות הביטוח. אם ננרמל את הרווחים של חברות הביטוח ללא רווחים עודפים משוק ההון, נגיע למכפילים כמעט כפולים מאלו של הבנקים. נכון שהבנקים גם צפויים להיפגע עם ירידת הריבית, אבל גם אחרי ש"תשקוט הסערה", המכפילים עשויים להיות אטרקטיביים יותר. חושבים שזה מעניין, אולי זו האסטרטגיה בשבילכם - בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח.
בנק ישראל חושש מהמינוף של משקי הבית לשוק הנדל"ן.
הבנק פרסם טיוטת תקנות חדשה המעידה על חשש גובר מהמינוף הגבוה בשוק הדיור. לפי הבנק, בשנים האחרונות גבר השימוש בהלוואות "לכל מטרה" המובטחות בדירת מגורים, תופעה שמגדילה את החוב של משקי הבית ומחלישה את יציבות המערכת הפיננסית. הסכנה המרכזית, לפי ההערכות, היא שאם
מחירי הדירות יירדו, שווי הבטוחות של הבנקים יצטמצם בעוד שהחוב יישאר באותה רמה, מה שעלול להוביל לעלייה חדה ביחסי המינוף ולפגיעה ביכולת ההחזר של הלווים. לפיכך, הצעד הנוכחי נועד להקדים תרופה למכה ולרסן את היקף ההלוואות לפני שהשוק יגיע לנקודת סיכון ממשית.
פינרג'י שוב מספקת כותרות, וגם הפעם נראה שהסיפור דומה: דיווח מהותי, התלהבות במסחר וזינוק במניה. בדרך כלל, ההתלהבות מתפוגגת אחרי והמניה חוזרת לרדת. החברה הודיעה אתמול על שיתוף פעולה עם קונסורציום Net Zero בהובלת גוגל ומיקרוסופט, שנשמע נוצץ כמעט
כמו שם הפרויקט עצמו, אבל צריך לזכור שזהו שלב הדגמה בלבד. פרויקט פיילוט, לא חוזה מסחרי. נזכיר גם שלא מדובר בפרויקט חדש, אלא בהתקדמות מדיווח קודם (פינרג’י
מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט) רק שהפעם גילינו את היקף העסקה, כ-2.3 מיליון שקל. כלומר, לא מדובר בהכנסה שתאזן את החברה, שכן סך ההוצאות התפעוליות עמד על 21 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025. עם זאת, זה לא מנע מהמניה לזנק אתמול 22%, כאשר המחזור
במניה היה גבוה מהיקף העסקה עליו חתמה.
- הבנקים עלו 0.8% - הביטוח ירדו 1.2%; לונג בנקים, שורט ביטוח
- זוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת השנה כתבנו שהסיכויים של מניית פינרג’י פינרג'י 22.24% לעלות נמוכים, כי למרות הרה ארגון שריפת המזומנים גדולה, למרות בעל הבית שתומך - צריך הרבה כסף, וגם - שהטכנולוגיה עדיין בחיתולים ואין לקוחות. הבעיה הגדולה בעסקים כאלו היא שגם אם יש חלום, כדי לממש אותו צריך כסף והמשמעות היא דילול של משקיעים קיימים במחירים נמוכים. כתבנו את זה בשתי הזדמנויות - קיבלנו איומים מהחברה. אז קיבלנו. מאז כל פעם שהחברה מדווחת על הודעות טובות, יש זינוק במניה ובהמשך המניה מתממשת. שתבינו - הלוואי שהיא תצליח, הלוואי שיש לה פתרון של אנרגיה מתחדשת שיתפוס בעולם הגדול. אנחנו רוצים הצלחה ישראלית - אנחנו רק לא רוצים שזה יבוא על חשבונכם.
