חודש ינואר בקרנות: גיוס ענק של 7 מיליארד שקלים- לאן זרם הכסף?
שנת 2013 נפתחה בסערה בתעשיית קרנות הנאמנות, זאת לאחר שהציבור הישראלי המשיך להסיט כספים ביתר שאת לעבר נכסים מוטי סיכון. בחודש ינואר גייסו הקרנות עד כה סכום עתק של 7 מיליארד שקל, ובנטרול הקרנות הכספיות מדובר בגיוסים של 3.2 מיליארד שקל לקרנות המסורתיות.
במסגרת סקירה מיוחדת שהוציא בית ההשקעות מיטב, נמצא כי הקרנות המחקות הן הנהנות הבולטות מהמגמה החיובית שנרשמה בינואר, זאת לאחר שגייסו 620 מיליון שקל. נציין כי הקרנות המחקות על מדדי האג"ח הקונצרני מהווים כ-75% מכלל הגיוסים בקרנות המחקות, שרשמו גיוסים של כ-470 מיליון שקל
למרות גיוסי העתק שנרשמו בינואר, החודש המשיך להתאפיין בשחיקה ניכרת בשיעור דמי הניהול שגובות קרנות הנאמנות, זאת לאחר שהגיוסים היו בקרנות שגובות דמי ניהול ממוצעים משוקללים של כ-0.5% בלבד, ירידה של 20% לעומת החודש הקודם.
נתון מעניין נוסף הוא ש-10 הקרנות המגייסות הגדולות גייסו בדמי ניהול ממוצעים משוקללים של כ-0.15%, בעוד הפדיונות היו בקרנות עם דמי ניהול ממוצעים של כ-0.7%. גם הקרנות המחקות המשיכו לכרסם בדמי הניהול, לאחר ש-95% מסה"כ הגיוסים בהם הופנו לקרנות שאינן גובות דמי ניהול כלל.
מבין קרנות הנאמנות הספציפיות, ראוי לציין ש-8 מתוך 10 הקרנות המגייסות ביותר בחודש ינואר הן קרנות כספיות, זאת ככל הנראה לאור הרפורמה שהנהיג בנק ישראל שביטל את דמי השמירה בהן. הקרן המובילה ברשימת הגיוסים היא "מיטב (00) פק"מ ג'מבו כספית" עם גיוס של כ-1.4 מיליארד שקל ואחריה "אלפא פלטינום (00) כספית" עם גיוסים של 912 מיליון שקל. מנגד, הקרן "הראל פיא כספית פלטינום" רשמה פדינות של 300 מיליון שקל, ואחריה "אלטשולר אג"ח גלובלי ללא מניות" עם פדיונות של 159 מיליון שקל.
- 2.אלי 19/02/2013 00:18הגב לתגובה זומיטב בלטו לחיוב?! מתוך 2.2 גיוס, 1.4 גויס לקרן כספית עם דמי ניהול של 0.1% שעמלת ההפצה היא 0.125%!!! זאת אומרת שמיטב משלמים לבנקים כדי שיקנו את הקרן ולא מקבלים עליה שקל....
- 1.blond10 18/02/2013 15:52הגב לתגובה זומסורתיות ומה זה קרנות מחקות? כמה נכסי סיכון יש בהם?
חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףיו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
"אין הבעת אמון גדולה יותר מלקבל הזמנה כזאת; הלקוח אומר, אני סומך עליכם שתדעו לספק בהיקפים כאלה". יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן מתייחס לעסקת הענק: "היתרון של נקסט ויז'ן הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם ביכולת לדלבר מהר ובכמויות". האם המגמה תמשיך? "אנחנו רואים את
'אפקט פוטין' שהראה שגם כדי לתחזק שלום צריך צבאות חזקים"
נקסט ויז’ן נקסט ויז'ן 3.04% דיווחה על הזמנה גדולה במיוחד, בהיקף של כ-76.8 מיליון דולר, מלקוח קיים, לרכישת מצלמות מתוצרתה, עם אספקה מדורגת עד סוף 2026. להזמנה צורף גם מנגנון שדרוג שעשוי להגדיל את היקפה בעוד עד כ-3 מיליון דולר. העסקה הזו מצטרפת להזמנה נוספת שעליה דיווחה החברה רק בשבוע שעבר, בהיקף של כ-9.6 מיליון דולר, כך שבתוך שבוע צבר ההזמנות החדש של נקסט ויז’ן מתרחב בעשרות מיליוני דולרים.
עד כמה זה משמעותי? בין ינואר לספטמבר השנה רשמה נקסט ויז’ן הכנסות של כ-120 מיליון דולר, כך שההזמנות שעליהן דווח בימים האחרונים משקפות לבדן שוות לכ-86% מהשורה העליונה שנרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מה שמיוחד בהזמנה הזאת הוא לא רק הגודל שלה אלא גם מועד האספקה, כל ההזמנה תסופק בתוך 2026, וזה לוח זמנים מאוד קצר. בתעשייה הזו, אחד היתרונות הכי משמעותיים הוא היכולת להבטיח אספקה מהירה. היכולת של נקסט ויז’ן לספק במועדים קצרים נותנת לה יתרון תחרותי מובהק מול מתחרות, והלקוחות סומכים עליה בעניין הזה. זה משהו שמחזק את הפעילות שלה גם לשנים הבאות. כדי להבין איך העסקה הזאת תשפיע על חברת המצלמות המיוצבות, שהמניה שלה כבר הספיקה כמעט לשלש את ערכה רק השנה, ולזנק יותר מ-1900% מ-3 שנים, דיברנו עם יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן.
איך אתה מתאר את העסקה, ומה מייחד אותה ביחס לעסקאות קודמות?
"מה שמייחד את העסקה הזאת זה קודם כול הגודל שלה ולוחות הזמנים. מדובר בהזמנה של 76.8 מיליון דולר, לתקופה של כשנה, כשהאספקה כולה אמורה להתבצע בשנת 2026. יש גם אופציה לבצע שינויים שיכולים להגדיל את ההיקף. מעבר למספרים, זו עסקה עם לקוח שאומר בפועל: אני עובד עם נקסט ויז’ן, יש לה מוצרים טובים, ואני סומך עליה שתדע לספק בהיקפים כאלה ובזמנים קצרים. אין הבעת אמון גדולה מזו.
כמה זמן עסקה כזו "מתבשלת", זה משהו שהיה בפייפליין הרבה חודשים?
"הביצוע הטכני של עסקה כזאת הוא לא תהליך ארוך. מה שחשוב הוא הדרך שהובילה לשם. הקשר עם הלקוח נבנה לאורך שנים. כמעט כל לקוח מתחיל ברכישה של מצלמה אחת או שתיים, מבצע אינטגרציה, בדיקות והדגמות. אם הוא גדל, בונה מוצר תחרותי ומצליח לזכות במכרזים, ההזמנות שהוא מקבל מתגלגלות אלינו. אנחנו מספקים לו את פתרון הווידאו המיוצב, וכך נוצר המעגל".
- נקסט ויז’ן עם הזמנת ענק של כ-77 מיליון דולר - עד כמה זה משמעותי ומי עשוי להיות הלקוח?
- נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר, אין כאן מכרז מול ספקים אחרים ברגע קבלת ההזמנה?
"אנחנו לא עושים מכרזים. הלקוחות שלנו הם יצרני הכלים. הם מתמודדים על מכרזים מול הגורמים שמזמינים מהם את הכלים. אחרי שהם זוכים במכרז, הם משרשרים אלינו את ההזמנה, כי המוצר שלנו כבר עומד בדרישות. זה לקוח שעובד איתנו הרבה שנים, מכיר את המוצר, ובשלב הזה רק ביצעה את ההזמנה".

רובינהוד מרחיבה את שוקי התחזיות לספורט
לקראת פלייאוף ה-NFL החברה מוסיפה שכבת מוצרים חדשה לשוקי התחזיות, עם קומבינציות וחוזים על שחקנים, ובהמשך גם בנייה עצמית בתחילת 2026
