מתכוונים לכרות עץ? זה יכול לעלות לכם ביוקר
כריתת עצים יכולה להישמע לחלקנו כפעולה לא מורכבת כשבפועל המציאות שונה לחלוטין – לפחות מאז חוקק חוק עצים מוגנים בשנת 2008. פנינו למומחי חברת 'גיזום פלוס' על מנת להבין מה מותר ואסור על פי החוק ומה צריך לעשות כשנתקלים במצב שבו קיים צורך לכרות עץ. קבלו את המדריך שיחסוך לכם כאב ראש ויתכן שגם סכומי כסף משמעותיים.
דברים שחייבים לדעת על חוק עצים מוגנים
למרות שהחוק מנוסח באופן ברור למדי, ישנן עדיין אי הבנות שקשורות בתוקף שלו. יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר בחוק מאוד כוללני וחסר פשרות עד כדי כך שרבים מתקשים להאמין למה שהם קוראים או פשוט מאחר שכריתת עץ היא לא פעולה שעושים בכל יום.
בכל אופן, התעלמות מלשון החוק עשויה לסבך אתכם באופן משמעותי – החל מהטלת קנסות מנהליים של אלפי שקלים (שיכולים להגיע לקנס של עד 60,000 ₪ בהוראת בית משפט) ועד לרישום פלילי!
אם אתם מעוניינים לכרות עץ בוגר, עליכם להבין שעל פי החוק, אסור לכרות עצים בישראל מבלי לקבל על כך היתר. נשאלת השאלה אם כן מהו עץ בוגר? התשובה היא כל עץ שגובהו לפחות שני מטרים ושקוטר הגזע שלו הוא לפחות 10 סנטימטרים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנקודה זו חשוב מאוד להדגיש שהחוק כולל תחתיו את כל סוגי העצים ולא משנה אם זה עץ פרי או עץ נוי, עץ בגן הציבורי, בחצר הבניין או אפילו אחד שאתם נטעתם בחצר הפרטית שלכם. כל עוד הוא עומד בהגדרה של עץ בוגר, חל איסור חמור לכרות אותו מבלי לקבל על כך אישור.
כיצד מקבלים אישור לכריתת עצים?
אחרי שהסברנו מדוע לא ניתן לכרות עץ מבלי לקבל אישור לכך, נשאלת השאלה איך אפשר לקבל היתר ולמי פונים.
באופן כללי, בעל התפקיד היחיד שרשאי לאשר או לדחות את הבקשה שלכם הוא פקיד היערות האזורי כשבכל עיר או מחוז קיים אדם שמאייש את התפקיד ובין יתר סמכויותיו, יכול לאשר לכם לכרות עצים.
כדי להגיש את הבקשה, יש להיכנס לאתר האינטרנט של "קקל" שם תמצאו רשימה של פקידי היערות בישראל מחולקים על פי ערים וכן את הטפסים שעליכם למלא כדי להגיש את הבקשה.
את הטפסים הללו יש להגיש בצרוף תשלום אגרה ורק לאחר אישור הבקשה שלכם, ניתן יהיה להתקדם ולכרות את העץ.
חשוב לציין שמרבית האנשים שמעוניינים לכרות עצים כלל אינם מודעים לחוק ועל כן חובה ללמוד על כך טרם ניגשים לכריתת עץ.
מי יכול לכרות עץ בישראל?
בואו ונזכור שמדובר בעבודה עם סיכון גבוה מאוד ועל כן יש להזמין כורת עצים מקצועי אשר עבר את ההדרכות הנדרשות – לרבות עבודה נכונה בגובה וכן קורס גוזמי וכורתי עצים.
כשאתם מזמינים כורת עצים עליכם לבדוק שהוא מחזיק בביטוחים תקפים שיגנו עליכם בכל מקרה של נזק וכמובן יגנו על כל מי שעומד לכרות את העץ ולפנות את הגזם.
מעבר לכך חשוב מאוד להתאים את כורת העצים למהות העבודה. כך לדוגמה, אם אתם זקוקים לכריתת עצים גבוהים, עליכם לבחור במישהו שמפעיל מנוף בעוד שאם ישנה בעיית נגישות, ככל הנראה תזדקקו לבעל מקצוע שמוסמך לכרות עצים באמצעות סנפלינג.
בכל אופן זכרו – מעבר לעניין החוקי, כריתת עצים היא פעולה מאוד מסוכנת ולכן אנו ממליצים שלא לנסות לעשות את זה לבד. מגוון הסכנות כל כך רחב ונע בין נפילת ענפים, נפילת כל העץ למקום הלא נכון, פציעות, נזקים לרכוש ועוד. ההמלצה היא להזמין בעל מקצוע עם ביטוח וציוד מתאים שיטפל בעניין מההתחלה ועד הסוף – כולל פינוי הגזם.
פתרונות חלופיים לכריתת עצים
לעתים קרובות ישנם פתרונות חלופיים שיכולים למנוע מכם את כל ההתעסקות עם התהליך הבירוקרטי ואף לחסוך לכם סכומים משמעותיים של כסף. מדובר בשתי חלופות מרכזיות.
האחת היא העברה של העץ ממקום למקום – כך שבמקרה שמדובר בעץ שמעוניינים לכרות משום שהוא נמצא במקום הלא נכון, פשוט אפשר להעביר אותו. שימו לב שהעתקת עצים מחייבת אישור מפקיד היערות.
הפתרון השני הוא גיזום של העץ. להוציא מקרים חריגים, זוהי אפשרות מעולה שבה אתם יכולים לקבל תמורה טובה עוד יותר, להמשיך ליהנות מן העץ וכל זה במחיר הרבה יותר זול. שימו לב שגיזום עצים חייב להיעשות על ידי חברה מקצועית שמתמחה בגיזום ומחזיקה בביטוחים ובידע הנדרשים.
צילום: Pexelsמזגן חכם: כך נראית מהפכת המיזוג בשוק המזגנים בישראל
הדור החדש של מערכות המיזוג מציע שילוב בין עוצמה, חיסכון, שליטה חכמה ונוחות, ומציע איכות חיים ונוחות מרבית בכל בית או מבנה אחר אשר מתאימים אותו אליו
שוק מיזוג האוויר בישראל עובר בשנים האחרונות שדרוג משמעותי הודות לטכנולוגיה המתקדמת אשר נותנת את אותותיה בכל תחום ורובד אפשרי בחיינו. אם בעבר הבחירה במזגן התמקדה בעיקר בהספק הקירור שהוא מציע או במחיר שלו, הרי שכיום הצרכנים מחפשים ערך משמעותי הרבה יותר במזגן לרבות: יעילות אנרגטית, שליטה חכמה, פעולה שקטה, טכנולוגיה מתקדמת כמו טכנולוגיית אינוורטר וחוויית שימוש מותאמת אישית. הדור החדש של מערכות מיזוג כבר לא מסתפק בקירור רנדומלי ושגרתי של החלל ומטרתו היא להציע פתרון טכנולוגי מדויק שמשדרג את איכות החיים של דיירי הבית וחוסך באופן ניכר בהוצאות החשמל גם בהפעלה רציפה בימי הקיץ החמים.
מהפכת האינוורטר - שליטה מדויקת וחיסכון מתמשך
אחד השינויים המרכזיים בשוק המיזוג הוא המעבר למערכות מבוססות אינוורטר. במקום עבודה בינארית של כיבוי־ הדלקה של מזגן בהתאם לצורך, טכנולוגיית אינוורטר מאפשרת למזגן לכוון את תפוקתו בזמן אמת לפי הטמפרטורה המבוקשת והדבר מוביל לשתי תוצאות בעלות השפעה רבה שהן: שמירה על טמפרטורה יציבה, ללא תנודות קיצוניות לאורך זמן וחיסכון ניכר בחשמל, מכיוון שהמנוע פועל בעוצמה נמוכה יותר לאורך זמן. כתוצאה מכך, בעלי בתים ומשרדים מדווחים על ירידה בהוצאות החשמל לצד נוחות יומיומית גבוהה יותר.
שליטה מהסמארטפון
הבית המודרני הופך חכם יותר משנה לשנה והמזגנים אינם יוצאים מן הכלל בין כל מכשירי החשמל אשר ניתן לשלוט עליהם מרחוק במסגרת בית חכם. דגמי מזגנים מתקדמים מגיעים כיום עם יכולות שליטה מרחוק באמצעות אפליקציה ייעודית שמאפשרת הפעלה, כיבוי, תזמון קבוע של שעות, מעקב אחרי צריכת החשמל ובחירה של מצבי פעולה שונים.
מדובר על טכנולוגיה אשר מאפשרת לבצע מגוון פעולות כגון: להפעיל מזגן לפני שחוזרים הביתה על מנת שהחלל יהיה מקורר או מחומם היטב בהתאם לצורך ולעונה כבר כאשר תיכנסו מהמרחב החיצוני אליו, לקבוע טמפרטורה מדויקת הנדרשת לכל חדר בנפרד או לנטר את פעולתו של מזגן המזוהה כעובד שלא לצורך. ברוב הבתים בישראל, שימוש נכון בשליטה חכמה מוביל לחיסכון נוסף של 10–20% בצריכת החשמל השנתית.
- מיזוג ממוקד, נוחות מקסימלית: כך תבחרו פתרון מיזוג שמתאים בדיוק לחלל שלכם
- המזגן של השכנים מרעיש - זו אחת הסיבות המרכזיות לסכסוכי שכנים מה אפשר לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פעולה שקטה במיוחד כיתרון משמעותי בחדרי שינה ובמשרדים
שדרוג נוסף בדגמי הדור החדש הוא מנגנוני פעולה שקטים. אם בעבר מזגנים היו מורגשים מאוד ברעש המנוע והמאוורר שלהם והיו משפיעים על השהייה הנעימה והנינוחה בחדר לצרכי עבודה, מנוחה ועוד, הרי שהיום קיימים דגמים שמגיעים ל־19 דציבל בלבד כאשר מדובר על רמת רעש נמוכה מאוד שאיננה נשמעת כמעט. במשרדים פתוחים, חדרי ילדים וחדרי שינה מדובר על דבר חשוב ביותר שמציע נוחות.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
