גיזום
צילום: 123RF

מתכוונים לכרות עץ? זה יכול לעלות לכם ביוקר

תוכן בחסות |

כריתת עצים יכולה להישמע לחלקנו כפעולה לא מורכבת כשבפועל המציאות שונה לחלוטין – לפחות מאז חוקק חוק עצים מוגנים בשנת 2008. פנינו למומחי חברת 'גיזום פלוס' על מנת להבין מה מותר ואסור על פי החוק ומה צריך לעשות כשנתקלים במצב שבו קיים צורך לכרות עץ. קבלו את המדריך שיחסוך לכם כאב ראש ויתכן שגם סכומי כסף משמעותיים.

דברים שחייבים לדעת על חוק עצים מוגנים

למרות שהחוק מנוסח באופן ברור למדי, ישנן עדיין אי הבנות שקשורות בתוקף שלו. יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר בחוק מאוד כוללני וחסר פשרות עד כדי כך שרבים מתקשים להאמין למה שהם קוראים או פשוט מאחר שכריתת עץ היא לא פעולה שעושים בכל יום.

בכל אופן, התעלמות מלשון החוק עשויה לסבך אתכם באופן משמעותי – החל מהטלת קנסות מנהליים של אלפי שקלים (שיכולים להגיע לקנס של עד 60,000 ₪ בהוראת בית משפט) ועד לרישום פלילי!

אם אתם מעוניינים לכרות עץ בוגר, עליכם להבין שעל פי החוק, אסור לכרות עצים בישראל מבלי לקבל על כך היתר. נשאלת השאלה אם כן מהו עץ בוגר? התשובה היא כל עץ שגובהו לפחות שני מטרים ושקוטר הגזע שלו הוא לפחות 10 סנטימטרים.

בנקודה זו חשוב מאוד להדגיש שהחוק כולל תחתיו את כל סוגי העצים ולא משנה אם זה עץ פרי או עץ נוי, עץ בגן הציבורי, בחצר הבניין או אפילו אחד שאתם נטעתם בחצר הפרטית שלכם. כל עוד הוא עומד בהגדרה של עץ בוגר, חל איסור חמור לכרות אותו מבלי לקבל על כך אישור.

כיצד מקבלים אישור לכריתת עצים?

אחרי שהסברנו מדוע לא ניתן לכרות עץ מבלי לקבל אישור לכך, נשאלת השאלה איך אפשר לקבל היתר ולמי פונים.

באופן כללי, בעל התפקיד היחיד שרשאי לאשר או לדחות את הבקשה שלכם הוא פקיד היערות האזורי כשבכל עיר או מחוז קיים אדם שמאייש את התפקיד ובין יתר סמכויותיו, יכול לאשר לכם לכרות עצים.

כדי להגיש את הבקשה, יש להיכנס לאתר האינטרנט של "קקל" שם תמצאו רשימה של פקידי היערות בישראל מחולקים על פי ערים וכן את הטפסים שעליכם למלא כדי להגיש את הבקשה.

את הטפסים הללו יש להגיש בצרוף תשלום אגרה ורק לאחר אישור הבקשה שלכם, ניתן יהיה להתקדם ולכרות את העץ.

חשוב לציין שמרבית האנשים שמעוניינים לכרות עצים כלל אינם מודעים לחוק ועל כן חובה ללמוד על כך טרם ניגשים לכריתת עץ.

מי יכול לכרות עץ בישראל?

בואו ונזכור שמדובר בעבודה עם סיכון גבוה מאוד ועל כן יש להזמין כורת עצים מקצועי אשר עבר את ההדרכות הנדרשות – לרבות עבודה נכונה בגובה וכן קורס גוזמי וכורתי עצים.

כשאתם מזמינים כורת עצים עליכם לבדוק שהוא מחזיק בביטוחים תקפים שיגנו עליכם בכל מקרה של נזק וכמובן יגנו על כל מי שעומד לכרות את העץ ולפנות את הגזם.

מעבר לכך חשוב מאוד להתאים את כורת העצים למהות העבודה. כך לדוגמה, אם אתם זקוקים לכריתת עצים גבוהים, עליכם לבחור במישהו שמפעיל מנוף בעוד שאם ישנה בעיית נגישות, ככל הנראה תזדקקו לבעל מקצוע שמוסמך לכרות עצים באמצעות סנפלינג.

בכל אופן זכרו – מעבר לעניין החוקי, כריתת עצים היא פעולה מאוד מסוכנת ולכן אנו ממליצים שלא לנסות לעשות את זה לבד. מגוון הסכנות כל כך רחב ונע בין נפילת ענפים, נפילת כל העץ למקום הלא נכון, פציעות, נזקים לרכוש ועוד. ההמלצה היא להזמין בעל מקצוע עם ביטוח וציוד מתאים שיטפל בעניין מההתחלה ועד הסוף – כולל פינוי הגזם.

פתרונות חלופיים לכריתת עצים

לעתים קרובות ישנם פתרונות חלופיים שיכולים למנוע מכם את כל ההתעסקות עם התהליך הבירוקרטי ואף לחסוך לכם סכומים משמעותיים של כסף. מדובר בשתי חלופות מרכזיות.

האחת היא העברה של העץ ממקום למקום – כך שבמקרה שמדובר בעץ שמעוניינים לכרות משום שהוא נמצא במקום הלא נכון, פשוט אפשר להעביר אותו. שימו לב שהעתקת עצים מחייבת אישור מפקיד היערות.

הפתרון השני הוא גיזום של העץ. להוציא מקרים חריגים, זוהי אפשרות מעולה שבה אתם יכולים לקבל תמורה טובה עוד יותר, להמשיך ליהנות מן העץ וכל זה במחיר הרבה יותר זול. שימו לב שגיזום עצים חייב להיעשות על ידי חברה מקצועית שמתמחה בגיזום ומחזיקה בביטוחים ובידע הנדרשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: יח"צצילום: יח"צ

מה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה

נושאים בכתבה שיווק דיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.

שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה

הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד  ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.

לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.

גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.

המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון

במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.