גיזום
צילום: 123RF

מתכוונים לכרות עץ? זה יכול לעלות לכם ביוקר

תוכן בחסות |

כריתת עצים יכולה להישמע לחלקנו כפעולה לא מורכבת כשבפועל המציאות שונה לחלוטין – לפחות מאז חוקק חוק עצים מוגנים בשנת 2008. פנינו למומחי חברת 'גיזום פלוס' על מנת להבין מה מותר ואסור על פי החוק ומה צריך לעשות כשנתקלים במצב שבו קיים צורך לכרות עץ. קבלו את המדריך שיחסוך לכם כאב ראש ויתכן שגם סכומי כסף משמעותיים.

דברים שחייבים לדעת על חוק עצים מוגנים

למרות שהחוק מנוסח באופן ברור למדי, ישנן עדיין אי הבנות שקשורות בתוקף שלו. יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר בחוק מאוד כוללני וחסר פשרות עד כדי כך שרבים מתקשים להאמין למה שהם קוראים או פשוט מאחר שכריתת עץ היא לא פעולה שעושים בכל יום.

בכל אופן, התעלמות מלשון החוק עשויה לסבך אתכם באופן משמעותי – החל מהטלת קנסות מנהליים של אלפי שקלים (שיכולים להגיע לקנס של עד 60,000 ₪ בהוראת בית משפט) ועד לרישום פלילי!

אם אתם מעוניינים לכרות עץ בוגר, עליכם להבין שעל פי החוק, אסור לכרות עצים בישראל מבלי לקבל על כך היתר. נשאלת השאלה אם כן מהו עץ בוגר? התשובה היא כל עץ שגובהו לפחות שני מטרים ושקוטר הגזע שלו הוא לפחות 10 סנטימטרים.

בנקודה זו חשוב מאוד להדגיש שהחוק כולל תחתיו את כל סוגי העצים ולא משנה אם זה עץ פרי או עץ נוי, עץ בגן הציבורי, בחצר הבניין או אפילו אחד שאתם נטעתם בחצר הפרטית שלכם. כל עוד הוא עומד בהגדרה של עץ בוגר, חל איסור חמור לכרות אותו מבלי לקבל על כך אישור.

כיצד מקבלים אישור לכריתת עצים?

אחרי שהסברנו מדוע לא ניתן לכרות עץ מבלי לקבל אישור לכך, נשאלת השאלה איך אפשר לקבל היתר ולמי פונים.

באופן כללי, בעל התפקיד היחיד שרשאי לאשר או לדחות את הבקשה שלכם הוא פקיד היערות האזורי כשבכל עיר או מחוז קיים אדם שמאייש את התפקיד ובין יתר סמכויותיו, יכול לאשר לכם לכרות עצים.

כדי להגיש את הבקשה, יש להיכנס לאתר האינטרנט של "קקל" שם תמצאו רשימה של פקידי היערות בישראל מחולקים על פי ערים וכן את הטפסים שעליכם למלא כדי להגיש את הבקשה.

את הטפסים הללו יש להגיש בצרוף תשלום אגרה ורק לאחר אישור הבקשה שלכם, ניתן יהיה להתקדם ולכרות את העץ.

חשוב לציין שמרבית האנשים שמעוניינים לכרות עצים כלל אינם מודעים לחוק ועל כן חובה ללמוד על כך טרם ניגשים לכריתת עץ.

מי יכול לכרות עץ בישראל?

בואו ונזכור שמדובר בעבודה עם סיכון גבוה מאוד ועל כן יש להזמין כורת עצים מקצועי אשר עבר את ההדרכות הנדרשות – לרבות עבודה נכונה בגובה וכן קורס גוזמי וכורתי עצים.

כשאתם מזמינים כורת עצים עליכם לבדוק שהוא מחזיק בביטוחים תקפים שיגנו עליכם בכל מקרה של נזק וכמובן יגנו על כל מי שעומד לכרות את העץ ולפנות את הגזם.

מעבר לכך חשוב מאוד להתאים את כורת העצים למהות העבודה. כך לדוגמה, אם אתם זקוקים לכריתת עצים גבוהים, עליכם לבחור במישהו שמפעיל מנוף בעוד שאם ישנה בעיית נגישות, ככל הנראה תזדקקו לבעל מקצוע שמוסמך לכרות עצים באמצעות סנפלינג.

בכל אופן זכרו – מעבר לעניין החוקי, כריתת עצים היא פעולה מאוד מסוכנת ולכן אנו ממליצים שלא לנסות לעשות את זה לבד. מגוון הסכנות כל כך רחב ונע בין נפילת ענפים, נפילת כל העץ למקום הלא נכון, פציעות, נזקים לרכוש ועוד. ההמלצה היא להזמין בעל מקצוע עם ביטוח וציוד מתאים שיטפל בעניין מההתחלה ועד הסוף – כולל פינוי הגזם.

פתרונות חלופיים לכריתת עצים

לעתים קרובות ישנם פתרונות חלופיים שיכולים למנוע מכם את כל ההתעסקות עם התהליך הבירוקרטי ואף לחסוך לכם סכומים משמעותיים של כסף. מדובר בשתי חלופות מרכזיות.

האחת היא העברה של העץ ממקום למקום – כך שבמקרה שמדובר בעץ שמעוניינים לכרות משום שהוא נמצא במקום הלא נכון, פשוט אפשר להעביר אותו. שימו לב שהעתקת עצים מחייבת אישור מפקיד היערות.

הפתרון השני הוא גיזום של העץ. להוציא מקרים חריגים, זוהי אפשרות מעולה שבה אתם יכולים לקבל תמורה טובה עוד יותר, להמשיך ליהנות מן העץ וכל זה במחיר הרבה יותר זול. שימו לב שגיזום עצים חייב להיעשות על ידי חברה מקצועית שמתמחה בגיזום ומחזיקה בביטוחים ובידע הנדרשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת