ויקי גורדין אבי צבי אבי ניר יוסי ורשבסקי
צילום: יח"צ, ינאי יחיאל, בוצ'צ'ו, אלון אלגם
מיוחד

ההצעות שעל הפרק: הקלות בסוגה עלית, ביטול קנסות- ואולי אף תמיכה ממשלתית

בשוק ה-TV יודעים איך נכנסו ל'צוק איתן', אבל שוברים את הראש כיצד לשרוד אותו ● בכירי התעשייה נפגשו במטרה לגבש מסמך שיציג את "הבור הכלכלי" ויוגש לממשלה ● אייס מציג: הצעות שעשויות להקל את המכה הכואבת
אלכסנדר כץ |

שוק הטלוויזיה מנסה להבין בשבועות האחרונים איך הוא ישרוד את התקופה המתוחה שישראל עוברת, ובעיקר - מאז תחילת מבצע צוק איתן. כפי שפורסם באייס, רק בשבוע הראשון של הלחימה, הפסידו 2 הערוצים המסחריים 2 ו-10 וערוץ 9 הרוסי, כ-20 מיליון שקלים, לא כולל התקופה המתוחה שלפני כן, וכמובן שלא כולל את נתוני הימים הקרובים - כאשר היד נטויה, והפסדים נערמים.

כפי שקורה בכל מערכה, החברות המסחריות מורידות קמפיינים מן האוויר, שידורי האקטואליה עולים על גדותיהם, מספר דקות הפרסום נחתך משמעותית, ההוצאות מזנקות, ופרוגרמינג עשיר ומגוון מושלך בחלקו אל הפח.

מבחינתה של הרשות השנייה, הדרך בה היא מפצה את הזכייניות שנמצאת תחת פיקוחה (קשת, רשת וישראל 10) היא בדקות פרסום. בתקופה שאחרי הלחימה, הרשות מאשרת לזכייניות להוסיף דקות פרסום בפריים-טיים. ואולם, כששוק הטלוויזיה נמצא במצב בעייתי כבר מספר שנים, הזכייניות כמעט תמיד לא מגיעות למכסת הפרסום הרגילה שלהם בפריים - 40 דקות פרסום.

הבוקר (יום ה') נפגשו מנכ"ל קשת אבי ניר, המנכ"ל הנכנס של ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז, ומנכ"לית ערוץ 9 עו"ד ויקטוריה גורדין, כדי לגבש עמדה לגבי דרכי הפיצוי האפשריות מצידו של משרד התקשורת.

השקענו בחדשות? תפחיתו במחויבויות תוכן עלי

כבר בימים האחרונים התבקשו הזכייניות שנמצאות תחת פיקוחה של הרשות - 'קשת', 'רשת' וערוץ 10, לגבש מסמך בו פירוט ההפסדים. הפיתרונות, על פי גורמים רבים עמם שוחח אייס בימים האחרונים, רבות, אמורים לקבוע האם "שנת 2014 היא תהיה שנת רווח תפעולי או הפסד לחלק מהזכייניות", כדברי אחד מהם.

גורם בכיר מאד בשוק הטלוויזיה, אמר לאייס כי הרשות השנייה צריכה לשקול אפשרות להקל על הזכייניות בכך שחלק מהוצאות מבצע השידורים וההפסדים מפרסום, יחשב כסוגה עלית, מה שיקל על הערוצים. רק לשם דוגמא, 2 זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת חייבות להשקיע יחדיו 170 מיליון שקלים בסוגה עלית בשנה, ואילו ערוץ 10 - כ-50 מיליון. "אפשר להפחית כמה מיליוני שקלים מהמחויבויות האלה, כדי להציל את הערוצים", אמר הגורם.

גורם ב'רשת' דווקא מצביעים על כיוון אחר. "יש מאיפה להקל עלינו ועל שאר הזכייניות - דמי זיכיון וקנסות. בעיקרון אנחנו לא בעד ההצעה לקצץ במחויבויות לסוגה עלית".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

פחות דמי זיכיון וקנסות, או אולי בכלל הממשלה תעזור?

'קשת' ו'רשת' משלמות 24 מיליון שקלים בשנה, יחדיו, עבור דמי זיכיון ודמי הפצה. ערוץ 10 משלם לבדו 24 מיליון שקלים. בנוסף, כל זכיין נקנס במיליוני שקלים מדי שנה, ורק עכשיו חייבים זכייניות ערוץ 2 למשל כ-5 מיליון שקלים עבור קנסות מהשנה האחרונה. "כל הזמן קונסים אותנו", אמר גורם באחד הערוצים. "יש חובות של כל הזכיינים. את הכסף הזה אפשר לקזז לנו, אפשר לקזז מדמי זיכיון".

עו"ד גורדין, מנכ''לית ערוץ 9, דווקא תולה את יהבה בממשלה, אבל מקווה כי הרגולטורים יתחשבו בערוצים. לדבריה, "הממשלה צריכה להשתתף בנטל שידורי הגל הפתוח. מדובר בשירות לציבור שנכון לעכשיו ממומן על ידי הערוצים המסחריים 9,2 ו-10, וממומן מכיסם. העלות עבור יום שידורים נעה בין 200-100 אלף שקלים. במציאות העסקית אליה נקלע תחום התקשורת מדובר בסכומי עתק מצטברים, העלולים להשפיע על יכולתן של הזכייניות לחזור לפעילות שגרתית עם תום המבצע".

חברת מועצת הרשות השנייה, ד"ר דליה זליקוביץ', מציעה לשדרג את מתווה פיצוי הזכייניות בדקות פרסום נוספות. "במילא הזכייניות נמצאות במלוא מיצוי דקות הפרסום שלהן", אמרה זליקוביץ' לאייס," "אבל יש לאפשר להן באופן חריג להוסיף דקות פרסום בימים בהן בנק הדקות שלהן מלא, מה שיאפשר להן להרוויח. נניח שניתן להם X דקות, מגיע להן מספר מסוים של דקות. קחו את הדקות לימים שאתם מלאים בהם, שם הם יכולים לגבות יותר כסף. ניתן לתת פיתרון נוסף שצריך לחשוב עליו במועצה. כמובן שזה כפוף להחלטת מועצה".

גם זליקוביץ' מביעה התנגדות "לקיזוז הוצאות המלחמה וההפסדים מהפרסום, ממחויבויות התוכן: "הפגיעה היא בתחום בפרסום, והפיצוי יהיה בתחום הפרסום".

על דבריה של זליקוביץ', אמר גורם בטלוויזיה המסחרית כי אין לזכייניות אינטרס להוסיף דקות בפריים-טיים, וזאת משום שמהלך כזה גורם לבריחת צופים, וכפועל יוצא - לירידה בהכנסות.

וגם: למה המפרסמים מורידים קמפיינים?

לגורדין גם ביקורת גם על המפרסמים, על הורדת הקמפיינים. "הערוצים המסחריים חיים מפרסומות, לא ייתכן שתקציבי פרסום, מקור ההכנסה המרכזי שמאפשר את הפעילות שלנו, ייעצר על פי גחמה ומערכת שלמה תמצא עצמה אל מול שוקת שבורה - מצד אחד מחויבת לשדר ולממן את השידור מכיסה, ומצד שני ללא מקורות הכנסה. עצירת פרסום היא מסר שגוי".

לדבריה, "אין כאן קטסטרופה לאומית המחייבת הפסקת פרסום, ההחלטה להפסיק לפרסם בתקופה עתירת רייטינג, בה כל המדינה צמודה למסכים, היא החלטה עסקית גרועה".

מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, אמר לאייס: "אני לא מתכוון להתייחס כרגע לדרכי הפיצוי. הזכייניות יעבירו לנו את רשימת הנזקים שלהן, את ההצעות לאפשרות לפצות אותן, אנחנו נשב, נדון ונחליט". את תגובתו של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, מימון שמילה, לא ניתן היה להשיג.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.49%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״