סין מטילה מכס של 179% על יבוא גרעיני דורה מארה"ב

הסינים מגיבים בעוצמה לאיומי טראמפ ומטילים מכסי ענק על יבוא דגנים מסוג דורה
נועם בראל | (16)

משרד המסחר הסיני הודיע כי החל מיום רביעי, יוטל מכס של 179% על ייבוא גרעיני דורה מארה"ב, וזאת לאחר שמשרד בחן ומצא כי הייבוא מארה"ב מסובסד בצורה לא הוגנת ופוגע בייצרני הדורה המקומיים. 

סין היא היבואנית הגדולה ביותר של גרעיני דורה מארה"ב. היקף הייבוא נאמד בכ-960 מיליון דולר בשנה. לדברי לורן פואט, בכירה ב-ChinaAG: "זרעי הדורה הם מטרה טובה כדי לפתוח בסכסוך מסחר מכיוון שמכסים על יבוא הגרעינים יהוו מכה קשה לארה"ב."

דורה, הידועה גם כסוֹרְגוּם (משמה הלטיני Sorghum) היא דגן טרופי מתורבת, החמישי בחשיבותו בעולם אחרי החיטה, האורז, התירס והשעורה. לדורה מערכת שורשים מסועפת ויכולת להפסיק את גידולו בעתות בצורת, ועל כן היא יכולה לשרוד בתנאי צחיחות קיצוניים.

יכולת הדורה לשרוד ביובש קיצוני הפכה אותה לדגן חשוב מאוד באזורים הצחיחים של אפריקה, אסיה, אמריקה ואוסטרליה, אך במיוחד היא מתאימה לאקלים האפריקאי, בהיותה עמידה לתקופות גשומות ויבשות לחלופין. מגוון המאכלים והמשקאות שמיוצרים באפריקה מהדורה (דייסות, לחמים וכדומה) מעידים על חשיבותה. 

המהלך מגיע לאחר דיווחים ממקורות רשמיים בבית הלבן, על כך שממשל טראמפ מתכנן לחזק את הלחץ על סין על ידי הטלת מכסים חדשים ומאיים לעצור את השקעות הטכנולוגיה הסיניות בארה"ב.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    בא 17/04/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
    צפויות מראש.
  • 12.
    טל 17/04/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
    הקוף של דורה לא נמאס לכם לדחוף שורטים לקוראים??
  • 11.
    המציאותי 17/04/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    חטפני השועל
  • 10.
    כשתוקפים בסוריה בצורה מנומסת ומתנצלת , זה מה שמקבלים . (ל"ת)
    גד 17/04/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
  • בא 17/04/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
    הוא צומח 10 אחוז כול שנה על חשבון המערב .
  • 9.
    בא 17/04/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    אוטיסטי,כלומר הוא לא חולה ויכול להחליט ,המוח שלו חושב על הכול בבת אחת ,כמו מערבולת .אנשים כמוהו הם האוייב של הקומוניסטים הפסיכופתים בהנהגה.
  • 8.
    רוני 17/04/2018 13:24
    הגב לתגובה זו
    זה בטח כמו סיגריות לסינים והממשל הסיני יעשה קופה על חשבון האזרח המכור לדורה. ארה"ב לא תפסיד מזה אלא אם הסינים יתחילו לייצר מיליארדי גרעיני דורה. זה כן יפיל את ייבוא הדורה. מקווה שראש ממשלת סין לא קורה מה שכתבתי...
  • אני 17/04/2018 13:54
    הגב לתגובה זו
    החקלאים האמריקנים יאכלו אותה חזק, תרתי משמע. לא כדאי לטראמפ להתעסק עם הסינים. הוא לא ייצא איתם ראש.הולך לחטוף אותה בגדול.
  • בא 17/04/2018 15:18
    בעולם רק בסין .
  • 7.
    ארצות הברית מדברת וסין מבצעת . (ל"ת)
    רוני 17/04/2018 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יוסי 17/04/2018 12:32
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט טראמפ יתעורר יציית תגובה הכל יירד אנחנו בדרך מטה ,הוא לא יוותר ישים להם מכסה 150 מליארד יראה להם מזה.
  • 5.
    יוסי 17/04/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
    מה חדש הדרך למטה סלולה עוד מעט טראמפיצייץ משהו והכל יירד.
  • 4.
    אין ספק שטראמפ הוא רק ראש בקיר ללא מחשבה תחילה (ל"ת)
    cc 17/04/2018 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי. 17/04/2018 12:01
    הגב לתגובה זו
    כמויות, %יצאו מס"כ יבול ,%צריכה(או רק סיני 1 אוכל דורה) וכו'. מכס על $ בודד או על מיליארדים? תודה מראש.
  • 2.
    מכין מכה נוספת? (ל"ת)
    טראמפ 17/04/2018 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הדורה בסין תתיקר ב 179% (ל"ת)
    דור 17/04/2018 11:35
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.