פייננשל טיימס: 5 סיבות מאחורי הנפילה החריפה בבנקים

מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה בנקים וול סטריט

סקטור הבנקאות בעולם נראה רע מאוד בימים האחרונים. הבנקים בגרמניה ובראשם דויטשה בנק ספגו זעזוזים קשים לאחרונה בשורת הרווח. הבנק הגדול בגרמניה לא לבד, בשבועות האחרונים ראינו גם את UBS וקרדיט סוויס משוויץ שהציגו תוצאות חלשות וגם מניות הבנקים הגדולים בארה"ב חוטפות חזק בתוך כל הסערה.

שנת 2016 נפתחה בצורה קשה עבור הבנקים האמריקניים. והנה המספרים: מניות בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי צללו 27% ו-29% בהתאמה מתחילת השנה. גם סיטי במינוס 27% מתחילת השנה והנתון המעניין לגבי סיטי היא שהיא נסחרת במכפיל כמעט דומה לזה של ערב קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. החברה נסחרת כעת במכפיל של 6.5. קצת מעל למכפיל של 5.9 בזמן המשבר הפיננסי.

במגזין הכלכלי 'פייננשל טיימס' החליטו לנתח את הגורמים למפולת האחרונה בבנקים בארה"ב ומצאו 5 סיבות עיקריות:

התמוטטות הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב

המשקיעים בסקטור הבנקאות רצו מאוד לראות את הנגידה ילן מעלה את הריבית השנה בכמה פעימות, דבר שמטיב כמובן עם הבנקים, אך שורה של נתוני מאקרו חלשים בארה"ב טרף עבורם את הקלפים. זה ביחד עם החששות מכיוון סיו וה"בזוקה" של הבנק המרכזי היפני שלא ממש תרמה לסנטימנט המשקיעים, מבססים את העובדה כי ככל הנראה העלאת ריבית כבר לא תגיע השנה בארה"ב.

דויטשה בנק

כאמור, ענקית הבנקאות הגרמנית הפחידה משקיעים רבים ביממה האחרונה לנוכח החששות כי הבנק הגדולה בגרמניה לא יוכל לעמוד בהתחייבויות תשלומי האג"ח שלו. בינתיים, מנכ"ל דויטשה בנק ניסה להרגיע את המשקיעים, אך נראה כי כל התפתחות שלא תהיה עבור הבנק הגרמני צפויה להשפיע על סקטור הבנקאות.

בזמן משבר - הבנקים הם הראשונים לחטוף

על פי ניתוח של אנליסט דויטשה בנק, מאט אוקונור, ב-15 התיקונים האחרונים מאז שנת 1983, סקטור הבנקאות האמריקני ספג ירידות חזקות פי 2 משאר השוק. בנקים אזוריים בארה"ב ראו ירידות גדולות פי 1.8 מהשוק בעוד בנקי השקעות שעיקר הפעילות שלהם בשוק ההון ראו ירידות גדולות פי 2.3 מהשוק.

עוד לפני הנפילה - מניות הבנקים בארה"ב לא היו זולות

בשיא האחרון של הבנקים, ביולי האחרון, מדד ה-S&P500 נסחר ב-20% מעל לרמות ההיסטוריות הממוצעות שלו ובמקביל מניות הבנקאות נסחרו ב-25% מעל לרמות ההיסטוריות הממוצעות, בהתבסס על מכפילי רווח מוערכים.

סיכוני האשראי עולים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.