משה גפני
צילום: יח"צ

גפני ממשיך בהתנגדות למיסוי הדירה השלישית: "המדינה צריכה להכניס יד לכיס, כל פתרון אחר לא יצליח"

ענת דניאלי | (42)

"אני סבור שחוק ההסדרים הוא דבר חמור. זו פגיעה בהליך החקיקה, בכנסת ובדמוקרטיה. זה הדבר הכי חמור שיכול להיות". במילים אלה פתח יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני את דבריו בכנס המסים השנתי של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO זיו האפט ומשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן. הדברים נאמרו במהלך סרטון שהציגו מארגני הכנס ובו ראיון שקיימו עם גפני. דבריו של גפני נאמרים במקביל לדיונים בנושא מיסוי דירה שלישית הצפויים היום אחה"צ בוועדת הכספים בראשותו. 

 

גפני נשאל על מיסוי דירה שלישית ואמר "כוונת שר האוצר בחוק - להביא דירות נוספות לשוק וזה מה שאמר לי ומעל לכל במה. אם זה יביא דירות לשוק? את דעתי אמרתי ולא אחזור עליה. העלאתי את מס הרכישה ל-8% בתחילת הקדנציה לפי דרישת האוצר, וזה לא העלה את מספר הדירות בשוק. כדי להוזיל את המחירים המדינה צריכה להכניס יד לכיס ולהוציא כסף וכל פתרון אחר לא יצליח".

 

"לפני 15 שנה המדינה השקיעה בדיור", הוסיף גפני, "היא נתנה הלוואות מסובסדות היא נתנה הלוואות מקום, היא נתנה דירות ציבוריות שהיא עצמה בנתה או שנתנה לקבלנים לבנות או שהיא שילמה לקבלנים לבנות. הכל ירד מסדר היום. המדינה לא בעניין. המדינה כאילו משקיפה מהטריבונה ושמי שיש לו כסף לקנות דירה במגדלי אקירוב שיקנה ומי שלא שיגור ברחוב. זו תמונת המצב".

 

"באגף התקציבים כנראה יודעים שבסופו של דבר יצטרכו להכניס יד לכיס ולהוציא כסף. אנחנו מדינה אנחנו לא חברה כלכלית לייצור פחיות בירה. יש אצלנו עשירים ועניים ואנשים שנמצאים בפריפריה ובמרכז וצריך להתמודד עם זה כספית. הם יודעים שזה יקרה", אמר גפני בסרטון ששודר.

דני מרגלית יו"ר BDO זיו האפט דיבר אף הוא במהלך הכנס על מיסוי דירה שלישית ואמר כי הרעיון של מיסוי דירה שלישית לא היה במטרה להעצים את גביית המס אלא כדי לטפל בבעיה. "בעיה שמנסים לטפל בה כבר כמה שנים. כאשר הבסיס הוא לא גבייה עודפת  אלא בעצם טיפול בכמות הדירות כך שיעצימו את ההיצע מול הביקוש. כאשר הנחת העבודה אומרת שככל שיהיה מיסוי גבוה יותר. יותר ויותר  משקיעים שרכשו דירה להשקעה יממשו את הדירות ויחסכו מעצמם את המיסוי המתוכנן. אי לכך הרעיון לדעתי הוא שגוי. ראשית אני לא רואה שום דרך שבה בגלל המיסוי המסוים הזה אנשים אכן יבצעו מימוש ושנית, המסה לא תהיה כזו שתוריד את מחירי הדירות. ולכן אתה מייצר כלי שמייצר אנטי מצד אחד ומס רכוש עקיף מצד שני ובסוף היום לא פותר את הבעיה שלשמה הוא נועד".

תגובות לכתבה(42):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    רוחמה 22/12/2016 08:21
    הגב לתגובה זו
    גפני ביטן וכל השאר , אל תתנו לכספי התקציב שקיבלתם לסנוור אתכם . מס דירה שלישלת יפגע בכולם גם ביזמים ומשקיעים וגם בשוכרים ובמשכירים . אל תתנו למס זה לעבור קריאה 2 +3. . בתור אחת שמשלמת שכירות ואין לי דירה חייבים לעצור את החוק
  • 30.
    אחד העם 15/12/2016 20:17
    הגב לתגובה זו
    עד כה, היו שרי אוצר שפנו לציבור וזכו להבנה גם כאשר היו גזרות כלכליות קשות. הפעם זה שונה: כאן רוצים לקנוס רכוש שנרכש בזכות אגב תשלומי מס רכישה גבוהים, כדי שבעלי הדירות ימכרו את הדירות בהפסד למי שאין דירה בבעלותו !!! מדוע מי שעבד וחסך ומנע מעצמו דברים אחרים ושילם מיסים, צריך למכור לאחר ולהפסיד כסף. מדוע הממשלה לא בונה ומוכרת דירות זולות ??? בינתיים אין תשובות משר האוצר.
  • 29.
    בן אהרון 15/12/2016 13:15
    הגב לתגובה זו
    את הכסף משקיעים בחו״ל וכאן המשק מתייבש. זו כל החוכמה של שר האוצר.
  • 28.
    בן אהרון 15/12/2016 12:11
    הגב לתגובה זו
    דירה ראשונה במיליון וחצי ש״ח. !!! זה מה שיש לשר האוצר להציע ל2.5 מיליון עניים במדינת ישראל.
  • 27.
    בעיניים פקוחות 15/12/2016 11:52
    הגב לתגובה זו
    אין דבר כזה "המדינה תכניס את היד לכיס". הכיס של המדינה זה הכיס של כל משלם מיסים בישראל... שזה לא בדיוק ציבור הבוחרים של גפני. אבל דירות כנראה שיש לציבור הבוחרים של גפני, ופתאום מבקשים מהם לשלם מס - שומו שמיים. במערכת מיסוי מתוקנת והוגנת מן הראוי שיגבה מס הכנסה פרוגרסיבי לפי סך ההכנסה ללא קשר מאיפה היא הגיעה - משכורת, השכרה, רווחי הון, פנסיה וכדומה. בפועל יש פה ציבורים שלמים שמתחמקים מתשלום מס, חלקם עשירים מאוד וחלקם לא עשירים בכלל, וכל מי שנמצא באמצע הוא הוא "הכיס של מדינה". אז מה הפלא שב"כיס של המדינה" אין מספיק כסף כדי לקדם דיור/חינוך/עזרה לנזקק/בטחון ושאר הצרכים של מדינה שלמה?!
  • איציק 17/12/2016 08:15
    הגב לתגובה זו
    רואים שאתה לא מבין כלום... הכסף שממנו רכשו דירות הוא כסף לאחר תשלום מיסים. הכנסה משכירות ממוסה ב- 10% ממחזור ההכנסה! מחזור! מחזור! אם תעשה חשבון לפי הוצאות זה יותר מ- 25%. מס דירה שלישית הוא מס על הרכוש. שלב הבא זה אתה ומשפחתך- עליכם יטילו מס על פקדון בבנק. לא רק על הרווח אלא על הקרן. ואתה יודע למה?! כי יש לך פקדון...
  • 26.
    א 15/12/2016 11:00
    הגב לתגובה זו
    כחלון חושב שכל מי שלא מסכים איתו הוא בעלים של 3 דירות. ורבים שיקר להם לקנות דירה במדינה הקשה שלנו חושבים בגללו שבעלי 3 דירות אשמים במצבם. וכך כחלון מסית את הדיון האמיתי ומשחק אותה גיבור כאשר הוא בדיוק ההיפך. מגרועי שרי האוצר שהיו לנו ! מי שתומך בו טועה בגדול כי הוא מפחד מהטייקונים האמיתיים ופוגע בשכבות הכי חלשות, שוכרי דירות שאין להם אפילו את הסכום לדירות במחיר למשתכן ובפנסיונרים
  • קובי 19/12/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא שומעים ממך על מליון פאראזיטים שאזרחי המדינה כולל עניים צריכים לממן?
  • 25.
    שר האוצר מנסה להכניס את היד לכיס של המשקיעים !!! (ל"ת)
    בן אהרון 15/12/2016 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    ניצן 15/12/2016 08:40
    הגב לתגובה זו
    אף עיתונאי לא מעמיד את כחלון במקומו: איך בדייוק פגיעה באדם שקנה דירות "תעזור לזוג צעיר". כחלון העילג לא ידע מה לענות. שיסביר את זה לשופטי בג"צ.
  • א 15/12/2016 11:03
    הגב לתגובה זו
    משחק אותה שדואג לחלשים ובעצם פוגע בחלשים ומפחד מהטייקונים. דמגוגיה הכי שפלה שידענו
  • 23.
    לדעתי הכינוי ״אספנים״ גובל בהסתה. (ל"ת)
    בן אהרון 14/12/2016 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    אליהו 14/12/2016 20:37
    הגב לתגובה זו
    מפלגת "כולנו" תיעלם מחיינו. שר אוצר שרק מסית נגד ציבור. רוצה להכריח אנשים למכור את את רכושם. לך להסביר לבג"צ את ההגיון וצרות העין שלך. שכחלון יתפטר כבר. אדם פופוליסט בשקל.
  • יוסי 14/12/2016 22:49
    הגב לתגובה זו
    מה רע בלנסות לעזור לזוגות הצעירים?
  • בן אהרון 15/12/2016 10:52
    שיבנו דירות שמתאימות לזוגות צעירים ובמחירים שמתאימים לזוגות צעירים. במקום לחפש פתרונות קלים שמתאימים למשטרים טוטליטריים.
  • 21.
    איציק 14/12/2016 19:56
    הגב לתגובה זו
    כולם שכחו..... אף אחד מהאוצר או מהפרשנים לא הזכיר את הפטור ממס שבח שנתנו לאנשים שמכרו מספר דירות בשנת 2012. כמה דירות נמכרו אז?! - אכן נמכרו. היתה הצפה בשוק?! - בולשיט. המחירים ירדו?! -בולשיט. המס עכשיו לא יוסיף דירות לשוק. זהו משחק סכום אפס. רק רוצים מיסים וזהו מס לא חוקי על כסף שכבר שולם עליו מס. זהו מס רכוש - מנוגד מפורשות לחוק. מס מטילים בישראל רק, אבל רק על רווח. במימוש! או בשכ"ד!! ולמי שחושב שהמס הוא רק 10%, אז הוא לא מבין כלום. כי המס של 10% הוא על מחזור הכנסות ולא על רווח (אין פחת, אין הוצ' מימון, אין הוצ' על תיקונים וכו').
  • 20.
    יחאל 14/12/2016 18:15
    הגב לתגובה זו
    מנסה לגנוב באמצעות לחץ פוליטי מאזרחי המדינה . זוהי גניבה !!!!
  • 19.
    גפני מצדיע לך למרות שלא מצביע עבורך ! כל הכבוד 1 (ל"ת)
    א.נ 14/12/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    יוס 14/12/2016 17:02
    הגב לתגובה זו
    מאמין לו יהיה שינוי זה בטוח. כחלון מבין בכלכלה כמו שלפיד יכול להיות ראש ממשלה.
  • 17.
    יותנאל 14/12/2016 15:31
    הגב לתגובה זו
    זה שמדובר בעוד מס מעוות , מס פוגעני , מס ,חלום-ילדות, לקחת לקחת מס כוחני מס לא צודק זה ברור זה שהכסף יילך לשנוררים ובטלנים זה ידוע זה שלא יעברו לשוק יותר מכמה מאות דירות כולם יודעים אבל מדוע גפני לא מבקש כלום עבור הצבעתו אולי זה ניסתר אולי הוא באמת צדיק
  • 16.
    מי 14/12/2016 15:09
    הגב לתגובה זו
    לא חוקי ושערוריתי.אולי כדאי לתבוע את המדינה והרשויות על החלת כפל ארנונה על נכס לא מושכר.
  • 15.
    אפי 14/12/2016 14:48
    הגב לתגובה זו
    גפני אינו מתנגד למיסוי על דירה שלישית ! הוא פשוט לא יודע כמה יהדות התורה תקבל מזה !!!
  • טט 15/12/2016 10:54
    הגב לתגובה זו
    גם אם ההורים ישלמו את המשכנתא כל החיים. המס פוגע במצביעיו הרבה יותר מבכל סקטור אחר. בדרך כלל הדירות זולות והמס הנוכחי פוגע בדירות הזולות הרבה יותר מאשר ביקרות. אם יש לך 10 ילדים ו 10 דירות שבהן הם גרים אתה בסך הכל פתרת למדינה א ת הבעיה לפני שנים
  • 14.
    י. 14/12/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    מי שמחוקק חוקים יכול לשנות את פני הכלכלה הבריאות הבטחון ומה לא. עפ"י מהלך העניינים עד עכשיו המדינה החליטה לא להעלות מיסים אלא להטיל את המס על דירות חדשות. ככל שיכבד הנטל כך ירותק האדם לביתו שאותו רכש בעמל ובמשכנתא לכל חייו. מדינה שבה מחצית האוכלוסיה איננה משלמת מס הכנסה היא תופעה מיוחדת בעולמנו. יקח שנים רבות לשנות זאת.
  • 13.
    שי 14/12/2016 14:04
    הגב לתגובה זו
    בעלי דירות שרכשו דירות להשקעה כתחליף לפנסיה ישלמו מס על דירה שלישית יותר מהשכירות שיקבלו. כחלון מיישם את הכלכלה הבולשביקית=מס על הרכוש. טיפשון כי ימלוך. הביתה לאולגה ומהר. פנה את הכיסא לפני שתגרום נזקים נוספים לכלכלה.
  • 12.
    זה מה שקורה כשלא מלמדים חשבון בישיבות (ל"ת)
    רמי 14/12/2016 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הרעיון של המס=גניבה לא דמוקרטי חייבים לשלוח אותו לכלא (ל"ת)
    u 14/12/2016 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כל מי שנגד המס הזה יש לו 3 דירות כל הכבוד לכחלון (ל"ת)
    טוני 14/12/2016 13:41
    הגב לתגובה זו
  • אלי 15/12/2016 00:11
    הגב לתגובה זו
    זה חוק לעשות כותרות ורעשזה לא בשביל להוריד מחירים
  • לא בהכרח.מס מעוות כמו כפל ארנונה מ2014 (ל"ת)
    מי 14/12/2016 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מס דירה 3 לא דמוקרטי ופלילי!ישלח את ביבי וכחלון לכלא (ל"ת)
    yt 14/12/2016 13:35
    הגב לתגובה זו
  • מי 14/12/2016 15:13
    הגב לתגובה זו
    לא חוקי בעליל.צריך להגיע להאג עם המעללים האלה. מה לנו ולמדינות או סי די כשרומסים אזרחים ברגל גסה. מטוס פרטי. משכן חדש. בקבוקים. גועל.לברוח מפה.בזבוז של החיים
  • 8.
    גפני המצביעים שלך גרים במחסנים ואתה תומך בבעלי המחסנים (ל"ת)
    בן 14/12/2016 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שי 14/12/2016 12:55
    הגב לתגובה זו
    בבחירות הבאות רק גפני. הקול השפוי היחיד. עובדה שהוא נלחם עבור סקטורים שלא קשורים לבוחרים שלו
  • עוד שבוע הוא מצביע בעד החוק . בדוק. (ל"ת)
    בן 14/12/2016 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    להוריד את מס הבורסה. אין עוד פתרון (ל"ת)
    ירון לונדון 14/12/2016 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירושלמי 14/12/2016 12:54
    הגב לתגובה זו
    רק מי שגר בין החרדים יודע איזה השקעות אפלות הם מבצעים בנדלן בירושלים. פלא שלדרעי יש 7 דירות? וגפני גם מושקע חזק...
  • 4.
    נילי 14/12/2016 12:39
    הגב לתגובה זו
    איך המדינה בחרה שר אוצר עילג וצר עין? רוב האנשים לא מרוויחים כמוך 40,000 בחודש, אז רכשו נכסים קטנים לפנסיה. העם יעיף את כחלון.
  • 3.
    תה עם נענע 14/12/2016 12:17
    הגב לתגובה זו
    משקיעי נדל"ן הם מגזר חיוני בכל מדינה, וכל מדינה בעולם מעודדת השקעות פרטיות להשכרה. כי בעשייתם הם מספקים תשובה למי שלא יכול לקנות דירה בשום מקרה, גם אם יוזילו את הדירה הזולה ביותר - הוא לא יכול, והוא ממשיך לשכור. אם חוק ריבוי דירות יעבור, השוכרים ייאלצו לשלם שכירות גבוהה יותר. המשקיעים אולי יבחרו למכור חלק מנכסיהם ויפנו את הכספים להשקעות אחרות. אז מה הושג בזה? בטווח הארוך הבעיה תגדל ולמי שאין לו עכשיו עוד יותר לא יהיה בעתיד.
  • 2.
    רינה 14/12/2016 12:02
    הגב לתגובה זו
    גפני אתה צודק בהחלט , כחלון לא מבין כלום . כשוכרת דירה אני בטוחה שמיסוי דירה שלישית הוא אסון לשוכר ואסון למדינת ישראל , המחירים רק ימריאו הן בשכירות והן בעלות הדירות . ראו כמה אנשים ,עורכי דין ,שמאים כלכלנים אומרים לכחלון שהוא טועה , וכחלון אפילו לא מנסה להבין את הטעות שלו , כחלון אתה מפיץ לעם אשליות , תקשיב מה אומרים לך אנשים שמבינים . גפני וכל צוות ההנהגה של מדינת ישראל אתם חייבים להתנגד בתוקף למיסוי דירה שלישית !!!!!!
  • 1.
    בושה !!! 14/12/2016 11:49
    הגב לתגובה זו
    אצבע לא הוזיז על מנת לפעול בנושא עכשיו אחרי שהמחירי עלו ביותר ממאה אחוז הוא מקשקש על בנייה ציבורית הלוואות וכו' , איום קטן של יהדות התורה וביבי היה מתקפל !!!
  • זוג צעיר וכועס 14/12/2016 12:11
    הגב לתגובה זו
    שלו זהב ואמת צרופה. מספיק עם הלהטיפ של עחלון ואמיר לוי, תכניסו את היד לכיס ותעזרו לזוגות צעירים, יש ממזספיק כסף מיותר במדינה שנשפך למקומות שונים ומשונים, חלק מזה מגיע גם למי ששירת בצבא!
דירות בבת ים. צילום: צלי אהרוןדירות בבת ים. צילום: צלי אהרון

אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%

היועץ הכלכלי לראש הממשלה מעריך כי הירידות בשוק הדיור יימשכו, תקף את מתנגדי סבסוד המשכנתאות והזהיר מפגיעה הולכת וגוברת במשקי הבית על רקע יוקר המימון והוצאות המלחמה

אדיר בן עמי |

בוועידת מרכז הבנייה הישראלי שהתקיימה באילת, התייחס פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי לראש הממשלה, למצב שוק הדיור ולכיוון שאליו הוא מעריך שהמחירים ינועו בשנה הקרובה. שמחון ציין כי לדבריו, ירידת המחירים כבר החלה, וכי המגמה צפויה להעמיק משמעותית. "מחירי הדירות כבר ירדו בכ־2.5%, ואני מעריך שהם יירדו בכ־10% נוספים במהלך השנה וחצי הקרובות," אמר. לדבריו, השילוב בין האטה בביקושים לבין תנאי המימון המכבידים מוביל לשינוי כיוון בשוק שהתאפיין בעליות רצופות במשך שנים.


שמחון הדגיש כי הוא אינו מרבה לפרסם תחזיות, אך ציין שהנתונים בשטח תומכים בהערכה כי מדובר בתחילת מגמה. גורמים בענף מסכימים כי שינויי הריבית, אי־הוודאות הכלכלית והמלחמה השפיעו על קצב העסקאות והביאו לירידה הדרגתית במחירי הדירות, אף אם לא תמיד באופן אחיד בכל אזורי הארץ.


בהתייחסות רחבה יותר למצב הכלכלי, אמר שמחון כי תקציב המדינה שהושפע עמוקות מהוצאות המלחמה, משקף את המחירים הכלכליים הכבדים של הלחימה. לדבריו, ההחלטה לסיים את גיבוש התקציב עם גירעון של 3.9% התקבלה לאחר התלבטות משמעותית, אך הוא הדגיש כי מדובר ברמה שאינה גבוהה בהשוואה למדינות מערביות אחרות שלא התמודדו עם מלחמה. שמחון ציין כי הממשלה בחרה להימנע מצעדי הרחבה משמעותיים כדי שלא להגדיל את יחס החוב־תוצר מעבר למצבו הנוכחי.


סבסוד המשכנתאות 

שמחון התייחס ליוזמת הסבסוד למשכנתאות המוצעת על ידיו, נושא שהוביל לעימות מול משרד האוצר ובנק ישראל. "יש מאות אלפי משפחות שנפגעו קשות מעליית הריבית. משקי בית ששילמו כ־5,000 שקלים בחודש רק לפני שנתיים משלמים היום מעל 6,000 שקלים," אמר. לדבריו, מדובר בפגיעה שמצמצמת צריכה ומכבידה על הכלכלה. הוא טען כי המדינה חייבת להתערב, אך ציין כי ההתנגדות המקצועית של האוצר ושל הייעוץ המשפטי מבוססת על עקרונות שוויוניות ועל החשש מתקדים תקציבי.


בכירי האוצר והבנק המרכזי טוענים כי סבסוד משכנתאות יטיל על התקציב נטל משמעותי, ועלול להוביל להטיה בשוק הדיור. שמחון, מנגד, הדגיש כי בעיניו מדובר בתמיכה חברתית וכלכלית נדרשת, וכי הפגיעה במשקי הבית הפכה לבלתי נסבלת. לדבריו, היוזמה ממשיכה להיבחן, אך הסיכויים לאישורה עדיין אינם ברורים.


יעקב אטרקצ'י, צילום: עידן גרוס צלמיםיעקב אטרקצ'י, צילום: עידן גרוס צלמים

אטרקצ׳י תוקף: "אבי שמחון זורה חול בעיני הציבור, כל אלה שאומרים שהמחירים ירדו עושים פשע"

מחירי הדירות "מתאפסים מתחילת השנה", הנגיד "מגיב באיחור ופוגע במשק", והמדיניות שמעכבת מרוכשים לחזור לשוק "תגרום להם לשלם יותר" מנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י עם מסרים תקיפים בועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת לבנק ישראל ולמקבלי ההחלטות - האם אטרקצ'י מפחד?

מנדי הניג |

הייזמיות עובדות היום על מרווחים צרים במיוחד, וגם אאורה של יעקב אטרקצ׳י לא יוצאת דופן. אחרי שעלויות המימון קפצו והוצאות הבנייה עלו, המרווח של היזמים נהיה קטן משמעותית. לכן אמירה כמו של אבי שמחון - אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10% יכולה למחוק את המרווחים של אאורה. נזכיר גם כי אאורה יצאה לאחרונה במבצע חסר תקדים "דירה בביטחון". המבצע הזה נועד להעניק לרוכשי דירות שקט נפשי וביטחון בהחלטת הרכישה, במיוחד בתקופה הנוכחית שבה יש חוסר ודאות גדול בשוק. במסגרת המבצע, רוכשי דירות ב-25 פרויקטים של חברת אאורה ברחבי הארץ יזכו באפשרות לקבל את כספם בחזרה, עד שישה חודשים לפני מסירת הדירה, אם יחליטו לבטל את הרכישה בשל ירידת מחירים. גובה הירידה במחיר, במידה שתתרחש, ייקבע בהתאם למדד מחירי הדירות החדשות של הלמ"ס, לאחר נטרול דירות הכלולות בתוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” - המסר הכפול שבמבצע "דירה בביטחון" של אאורה.

דיבורים כמו של שמחון, וגם הצהרות אחרות בנושא הן איום ישיר על שורת הרווח של החברות,וזה קרוב לוודאי מה שמוביל את אטרקצ׳י לעלות למתקפה על שמחון ומקבלי ההחלטות.

במסגרת ועידת מרכז הבנייה הישראלי, המתקיימת זו השנה ה-25 במלון דן אילת, אמר יעקב אטרקצ׳י, בעלים ומנכ״ל אאורה: "אבי שמחון זורה חול בעיני הציבור, מה שהוא אמר בדרך כלל יצא הפוך. זה יקרה עוד פעם. ירידות המחירים הן בעיתון. הייתה שנה חלשה, אנחנו מודים. 2024 הייתה שנת שיא באמצע מלחמה, אבל אם אני מסתכל על 2025 מינואר עד נובמבר אתה תראה שמחירי הדירות התאפסו מתחילת השנה. מחיר למשתכן הוא לא רלוונטי כי הוא מסובסד. כותרות העיתונים על המחירים שיורדים נהיה פופוליזם. תיזכר ותלך 10-20 שנה אחורה שאמרו לנו שהמחירים ירדו ואז מה קרה? התפרצות. כל כמה שנים זה קורה. שמחון וכל מי שאומר לאנשים לא לקנות דירות עושים פשע כי הם ישלמו יותר יקר. בסוף הם גורמים לאנשים לשבת על הגדר והם יקנו יותר יקר".

אטרקצ׳י גם לא חוסך במילים ותוקף את החלטת הנגיד: "הנגיד פחדן. הוא מגיב לאט מדי ומאוחר מדי. הנגיד האמריקאי, כנראה יוריד גם הערב את הריבית, וזה המצב גם באירופה. בישראל הוא מחכה ועשה טובה אחרי שכולם הפעילו עליו לחצים. אנחנו אחרי מלחמה, משק בצמיחה, היצואנים בוכים. הוא מזיק למשק. הבנתי את ההחלטה שלו לפני 4 חודשים, היום כבר לא מבין. רבע אחוז זה לעג לרש. הריבית צריכה לרדת באחוז וחצי וזה טוב גם לרוכשי הדירות כי הם צריכים להחזיר ריבית סבירה. הכלי של הריבית הוא חשוב במשק. אין היום כלכלן במדינה, אין איש עסקים במדינה שלא חושב כמוני שצריך להוריד את הריבית בצורה חדה. אז כולנו טיפשים והוא צודק? אני חושב שעודף שמרנות זה פחדנות. הוא שוגה. כדאי שיתעשת ויוריד את הריבית. אנחנו רוצים ש-2026 תהיה שנת פריחה כלכלית. זו מדינה אחת החזקות בכלכלה העולמית. שנתיים אחרי מלחמה המשק לפני צמיחה בפריצה. חסרה לנו רק הורדת הריבית. אני כן רואה בנובמבר ובתחילת דצמבר יותר אנשים יורדים מהגדר אבל רבע אחוז בריבית זה מעט מדי. אנשים מתמחרים את ההחזר החודשי. הם צריכים לראות ירידה אחת או שתיים".

"תפקיד הנגיד לשמור על היציבות הפיננסית והמערכת הבנקאית", הוא מוסיף, "הבנקים חזקים מדי בעיניי, ויש ביקורת על זה. הרי מכל עליית ריבית וזה שהוא לא מוריד את הריבית מי שנהנה מזה הם הבנקים ולא האזרחים. צריך להוריד כדי שאנשים יהנו. שקל חזק מדי לא טוב למדינה. מה האמריקאים טיפשים? זה טוב להם. הריבית באמריקה ואירופה יורדת ואנשים באים לפה וממירים לשקלים. גם בנק ישראל שמחזיק דולרים מפסיד כסף.״