TV

בעלי דירות שיכון מוזנחות - יקבלו מתנה של כמעט מיליון שקל

בפרויקט פינוי בינוי רחב יפונ 168 דירות בשטח ממוצע של כ-55 מ"ר ובמקומן יוקמו 588 דירות חדשות וגדולות משמעותית
לירן סהר | (2)

פרויקט פינוי בינוי נוסף ברמת השרון - ברחוב החלוץ בשכונת מורשה במזרח העיר החל פינויין של 168 דירות שיכון בשטח ממוצע של כ-55 מ"ר, 35 מתוכן דירות עמידר, ובמקומן יוקמו 588 דירות. הפרויקט מוקם על ידי קבוצת יובלים וחברת ישראל לוי. 

שני הבניינים הראשונים מתוך 8 הבניינים הישנים שנבנו בשנות ה- 60 של המאה הקודמת כבר פונו ונהרסו, וכעת מתבצעות עבודות החפירה והדיפון. עד כה, פונו 49 משפחות והן עברו להתגורר בדירות שכורות, במימון החברות היזמיות ובהמשך צפויות להתפנות 119 המשפחות הנוספות כשלקראת יוני 2016 יפונו 2 בניינים נוספים.

דיירים שיפנו דירות בשטח 46 מ"ר יקבלו דירות 4 חדרים בשטח 100 מ"ר עם מרפסת בשטח 12 מ"ר וחניה ומי שיפנה דירת 60 מ"ר יקבל בתמורה דירת 5 חדרים בשטח 121 מ"ר עם מרפסת של 12 מ"ר וחניה.

מחירי הדירות בפריסייל הם החל מ-2.2 מיליון שקל עבור דירות 4 חדרים בשטח של 100 מ"ר עם מרפסת 12 מ"ר והחל מ-2.4 מיליון שקל עבור דירת 5 חדרים ששטחה 121 מ"ר 12 מ"ר מרפסת. הצפי לאכלוס הפרויקט הינו בתוך כ- 3.5 שנים.

לשם המחשה, לפי אתר 'מידע נדל"ן' של רשות המיסים, בחודש יוני נמכרה ברחוב החלוץ 29 דירת 3 חדרים בשטח 60 מ"ר ב-1.5 מיליון שקל. המשמעות היא שדייר שיוותר על דירה מסוג זה ויעבור לדירת 5 חדרים, כאמור בשווי של 2.4 מיליון שקל, ירוויח "על הנייר" 900 אלף שקל. 

צביקה דרזי, אחד מדיירי הבניינים שפונו, אמר: "גרתי בבניין 50 שנה, באתי בשנת 1976, אב ל-6 ילדים. כשבאנו כולנו היינו צעירים בעלי ילדים. הייתה לי דירת 2 חדרים והוספתי תוספת של עוד 2 חדרים באופן פרטי, שטח הדירה היה 100 מ"ר, אקבל דירת 5 חדרים בשטח של 124 מ"ר בקומה השלישית. יום אחד ביום בהיר דפקו לנו בדלק מישהו - אני מהפרויקט פינוי בינוי, כולם היו המומים, גיבשתי את כל השכונה ואמרתי לכולם שנעבור לדירות חדשות, ייקח בסך הכול 15 שנה עד שהפרויקט הזה יסתיים בסך הכול. לעבור לדירה חדשה זה שמחה, אבל כשעמדתי והסתכלתי, המכה הראשונה הייתה בדירה שלי בקומה השלישית, קיבלתי מכה בלב".

לדברי איציק ברוך, בעלי קבוצת יובלים: "הפרויקט הוא חלק מתכנית רחבה להתחדשות עירונית ברמת השרון המהווה פתרון אמיתי למחסור בקרקעות להקמת שכונות מגורים חדשות. בזכות שיתוף פעולה עם עיריית רמת השרון ועם דיירי השכונה, הצלחנו להגיע לשלב של הריסת בנייני הדירות הישנים והמטים ליפול, והקמת הפרויקט החדש והמודרני לטובת דיירי המקום והישוב כולו. הדיירים שפינו את דירותיהם הישנות יקבלו דירות חדשות ומרווחות וייהנו מאיכות חיים גבוהה יותר".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

צפו בהליך הריסת אחד הבניינים והכנת הקרקע לבנייה: 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יעל קראתי בגוגל מאמר 15/12/2015 10:45
    הגב לתגובה זו
    החלטה קריטית בשל תוחלת החיים
  • 1.
    קונים סיכוי להתעשר 15/12/2015 09:32
    הגב לתגובה זו
    הקונים מוכנים לשלם הון תועפות על דירות שפעם נמכרו ב 300,000 שקל כי הם מבינים שבמוקדם או במאוחר המדינה תתן להם מתנה ענקית ותעשה פינוי בינוי על הדירה המצ'וקמקת שרכשו. בכך הרגו את האפשרות של צעירים לקנות דירות ישנות וזולות
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.