לא רק אצלנו: צפון קוריאה נערכת למלחמה עם הדרום; סין מאיימת על טייוואן
במקביל למלחמה המתרחשת באזורנו, בעולם נמצאים בכוננות שיא לקראת אפשרות של תקיפה בדרום קוריאה. על פי דיווחים שונים, צפון קוריאה הכינה את יחידות הצבא לאפשרות של תקיפות על דרום קוריאה, זאת בטענה שהטיסה מל"טים מעל הבירה פיונגיאנג. בעוד שחלק מהעולם שותק על שליחת הכטב"מים לעבר ישראל, בקוריאה גם שליחת מל"ט, ללא פצועים או הרוגים, מהווה הכרזת מלחמה.
מתכוננים לתקיפה. דרום קוריאה (unsplash, Daniel Bernard)
"שאלה של זמן"
בקוריאה הדרומית סירבו להתייחס לנושא, אך רמזו כי במקרה שצפון קוריאה תתקוף, היא תיענש בחומרה. בהצהרה לכלי התקשורת, אמר משרד ההגנה של צפון קוריאה כי הפקודה למבצע כבר ניתנה וכעת זו שאלה של זמן עד שהדרום יותקף.
בנוסף, צפון קוריאה כבר הציבה יחידות ארטילריה ליד הגבול עם הדרום ומתכוננת לתקיפה והפעילו גם את מערכות ההגנה, למקרה של תגובה. בצפון קוריאה מאיימים להפוך את דרום קוריאה ל"ערימות אפר".
- הנאום שהקפיץ את המדד המפורסם במאות נקודות ביום אחד, ומה קרה היום לפני 80 שנה
- הציור היקר שנגנב חוזר למוזיאון ומה קרה היום לפני 23 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי ההערכות, צפון קוריאה רוצה להחריף את המתיחות לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בחודש הבא, זאת על מנת למנף את עצמה במשא ומתן עם האמריקאים. בחודש מאי השנה צפון קוריאה שלחה מאות בלונים הנושאים אשפה וצואה לעבר הדרום, זאת בתגובה לכך שהדרום הטיס בלונים ובהם עלונים עם מסרים נגד הצפון. בתגובה, דרום קוריאה הציבה רמקולים על הגבול ושידרה תעמולה ושירים נגד הצפון והמנהיג קים ג'ונג און - עניין שבצפון לא היו מסוגלים לעבור עליו בשתיקה.
סין שוב מאיימת
אבל זה לא הכל, גם בסין מתכוננים לאפשרות של פתיחת מערכה בטייוואן. הצבא הודיע הלילה שהוא עורך תרגיל מסביב למדינה, זאת כאות אזהרה לעבר מה שמוגדר כ"כוחות העצמאות של טייוואן". התוקפנות של סין נגד טייוואן היא גם מלחמה על תעשיית השבבים. בטיוואן שבה נמצאת חברת השבבים הגדולה בעולם TSMC - מתבססים על התעשייה הזו שמספקת את חומרי הגלם לכל העולם. מתיחות ואפילו מלחמה שם היא פגיעה ענקית בשרשרת האספקה של השבבים ושל כל העולם התעשייתי.
סין מאיימת על טיוואן כבר כמעט 30 שנה. כיתור האי עלול לנתק אותו ממשאבי אנרגיה והמטרה של סין כאן היא ברורה - לתת מכה חזקה למתחרה העיקרית שלה.
מצד אחד, סין נעזרה לא מעט בשנים האחרונות באינטל ואינבידיה כדי להפעיל את מערכות הטילים המתקדמות ואת המל"טים. היא עושה זאת למרות המתיחות עם ארה"ב. אז מה תיתן לה אפשרות לכבוש את טיוואן, בה מיוצרים השבבים המתקדמים בעולם למרות שטחה הקטן יחסית (רק פי 2 מישראל)? TSMC מייצרת כיום קרוב לשני שליש מהצ'יפים בעולם ומעל 90% מהצ'יפים המתקדמים.
סין וטייוואן לא מקיימות יחסים דיפלומטיים מאחר שכל אחת מהן טוענת שיש לה בעלות על סין כולה. רק לפני קצת יותר משנתיים טיוואן הודיעה כי היא מתחילה בתרגיל צבאי רחב היקף משום שסין מתכננת פלישה לאי. הסינים, בתגובה, ערכו תרגיל צבאי שלהם מסביב לטייוואן. כך היא עושה גם הפעם.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- 9.
- 8.רפאל 25/10/2024 14:45הגב לתגובה זואם ראית מלכיות מתגרות אלו באלו צפה לרגלו של משיח תדע שכן שהרי בימי אברהם, על ידי שנתגרו המלכיות אלו באלו באה הגאולה לאברהם.
- 7.הדרום קוראנים משוגעים ידפקו אותם חזק (ל"ת)עוזי 14/10/2024 14:01הגב לתגובה זו
- 6.לרון 14/10/2024 12:36הגב לתגובה זובכל הדיבורים כשכולם הופכים את כולם ל"אפר"
- בדיוק יפילו עליהם אטום המשוגעים האלה (ל"ת)עוזי 14/10/2024 14:02הגב לתגובה זו
- 5.דניאל 14/10/2024 12:17הגב לתגובה זויאלהל בלאגן גוג ומגוג!
- 4.צפנת 14/10/2024 10:30הגב לתגובה זוהדרום ינצח במלחמה הזו
- לרון 14/10/2024 12:38הגב לתגובה זושמדינות עם משטרים נבובים תצאנה למלחמה,גם ביבי לא תכנן מלחמה לפני 7/10
- דב 02/11/2024 20:36אפשר להיות נבוב? והחלק השני של המשפט ממש מבריק, וחכם, וניתוח מדעי. די!!!
- 3.בני האדם הם העונש של העולם (ל"ת)דוד 14/10/2024 09:45הגב לתגובה זו
- 2.משה קריניץ 14/10/2024 09:17הגב לתגובה זוביום שזה יקרה..............שכל מי שיש לו תיק השקעות שימכור הכל
- לרון 14/10/2024 12:40הגב לתגובה זומלחמות אינן סיבה למכור "הכול" שאלו את דן חלוץ,במלחמות אני קונה,ובעצם תמיד כשיש ירידות זהשוק מומלץ לא בעליות,לכן השוק כיום בסה"כ לא כ'כ מומלץ,לא המלצה
- סווינגר 14/10/2024 12:04הגב לתגובה זופנסיה וכד' לא נוגע. מעדיף לקנות את ההנחות של הזמן הקרוב, ולמצע כלפי מטה את מה שאנצל עוד 20-30 שנה. השקעות אקטיביות?! גם כך בסווינג, לא נותר בשוק וישן עם מניות לאורך זמן. בזמן שמחכה לסבב לונג, המזומן חונה בקרנות כספיות. תקופה נפלאה.
- 1.מתחילה מלחמת 14/10/2024 08:53הגב לתגובה זומתחילה מלחמת גוג ומגוג
- אשכרה הלך העולם הלך (ל"ת)דניאל 14/10/2024 12:18הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
