מישל באומן פדרל ריזרב
צילום: טוויטר

למרות ההתקדמות: נציגת הפד' כבר לא רואה הורדת ריבית ב-2024

הפדרל ריזרב השאיר את הריבית על כנה בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023. בפגישת הפד האחרונה 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צפו הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פדרל ריזרב ריבית

מושלת הפדרל ריזרב, מישל באומן, המשמשת כחברה מצביעה בוועדת השוק הפתוח הפדרלית מאז 2018, אמרה היום (שלישי) כי בעוד יש מגוון דרכים בהן שנת 2024 יכולה להסתיים, הורדת ריבית כנראה לא תהיה אחת מהן.

בכנס שנערך בלונדון, אמרה באומן כי בעוד הושגה התקדמות משמעותית בהאטת האינפלציה ב-2023, ההתקדמות הזו הואטה במחצית הראשונה של 2024 ועדיין מוקדם מדי לנסות לחזות מה צפוי להגיע. 

"האינפלציה בארה"ב נותרה גבוהה ואני עדיין רואה מספר סיכוני אינפלציה שמשפיעים על התחזית שלי", אמרה באומן. "ראשית, זה לא סביר ששיפורים נוספים בצד ההיצע יעזרו במלחמה נגד האינפלציה בעתיד, היות ושרשראות האספקה נורמלו כבר במידה רבה,  שיעור ההשתתפות בכוח העבודה התייצב בחודשים האחרונים מתחת לרמות טרם הקורונה ומדיניות ההגירה של ארה"ב שהכניסה מיליוני מהגרים למדינה בשנים האחרונות, תהפוך למוגבלת יותר". 

עוד ציינה באומן כי "התרופפות" התנאים הפיננסיים בארה"ב, בנוסף לשיבושים גיאופליטיים בעולם עשויים להשפיע לרעה על האינפלציה. בינתיים עלויות הדיור לא צפויות להאט בעקבות המחסור בדיור בארה"ב. נציגת הפד' מעריכה כי ייקח יותר זמן מהצפוי עד שרמת הריבית הנוכחית תחל להאט את צמיחת המחירים.

"התחזית הבסיסית שלי עדיין צופה כי האינפלציה בארה"ב תחזור ליעד ה-2%, כאשר טווח הריבית הנוכחית של 5.25%-5.5% ישאר איתנו למשך זמן מה", אמרה באומן. "במידה והנתונים הנכנסים יצביעו על כך שהאינפלציה נעה באופן בר קיימא לעבר יעד ה-2%, בסופו של דבר יהיה נכון להוריד בהדרגה את הריבית על מנת למנוע מהמדיניות המוניטרית להיות מגבילה מדי. עם זאת, אנחנו עדיין לא בנקודה שבה ראוי להוריד את הריבית".

 

האפשרות להעלאת הריבית עדיין על השולחן

באומן ציינה כי במידה והאינפלציה תחזור לעלות, או שההתקדמות תעצר לחלוטין, היא תהיה מוכנה להעלות את הריבית בפגישה עתידית. "הפחתת הריבית מוקדם מדי או מהר מדי עלולה לגרום להתאוששות האינפלציה, מה שידרוש העלאות ריבית נוספות על מנת לבסוף להגיע ליעד ה-2% בטווח הארוך".

גם נשיא הפד של מיניאפוליס אמר לאחרונה כי האפשרות להעלאת ריבית עדיין קיימת. "נשאלתי פעם רבות מתי אנו מורידים את העלאת הריבית מהשולחן", אמר קשקרי בברקליס. "אני לא חושב שמישהו הוריד אותם אי פעם באופן רשמי מהשולחן". זה לא אומר שהעלאת הריבית היא וודאית, אבל לפי קשקרי ריבית גבוהה לזמן ארוך יותר היא ככל הנראה התרחיש הסביר ביותר. האינפלציה תצטרך לחזור ולעלות על מנת שהפד יגביר את המאמצים. "אם נופתע מהנתונים הנכנסים, אז נעשה מה שאנחנו צריכים לעשות על מנת להוריד את האינפלציה ליעד ה-2%". 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התחזיות להמשך

הפדרל ריזרב השאיר את הריבית על כנה בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023. בפגישת הפד האחרונה 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צפו הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית. בנוסף, בפדרל ריזרב צופים כי השנה תסתיים עם אינפלציה גבוהה יותר ממה שציפו קודם לכן. החוזים העתידיים על ריבית הפד מתמחרים כעת סיכוי של כמעט 70% להורדת ריבית בפגישה בחודש ספטמבר, כאשר הסוחרים עדיין סבורים שהריבית תרד השנה לפחות פעמיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.