מישל באומן פדרל ריזרב
צילום: טוויטר

למרות ההתקדמות: נציגת הפד' כבר לא רואה הורדת ריבית ב-2024

הפדרל ריזרב השאיר את הריבית על כנה בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023. בפגישת הפד האחרונה 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צפו הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פדרל ריזרב ריבית

מושלת הפדרל ריזרב, מישל באומן, המשמשת כחברה מצביעה בוועדת השוק הפתוח הפדרלית מאז 2018, אמרה היום (שלישי) כי בעוד יש מגוון דרכים בהן שנת 2024 יכולה להסתיים, הורדת ריבית כנראה לא תהיה אחת מהן.

בכנס שנערך בלונדון, אמרה באומן כי בעוד הושגה התקדמות משמעותית בהאטת האינפלציה ב-2023, ההתקדמות הזו הואטה במחצית הראשונה של 2024 ועדיין מוקדם מדי לנסות לחזות מה צפוי להגיע. 

"האינפלציה בארה"ב נותרה גבוהה ואני עדיין רואה מספר סיכוני אינפלציה שמשפיעים על התחזית שלי", אמרה באומן. "ראשית, זה לא סביר ששיפורים נוספים בצד ההיצע יעזרו במלחמה נגד האינפלציה בעתיד, היות ושרשראות האספקה נורמלו כבר במידה רבה,  שיעור ההשתתפות בכוח העבודה התייצב בחודשים האחרונים מתחת לרמות טרם הקורונה ומדיניות ההגירה של ארה"ב שהכניסה מיליוני מהגרים למדינה בשנים האחרונות, תהפוך למוגבלת יותר". 

עוד ציינה באומן כי "התרופפות" התנאים הפיננסיים בארה"ב, בנוסף לשיבושים גיאופליטיים בעולם עשויים להשפיע לרעה על האינפלציה. בינתיים עלויות הדיור לא צפויות להאט בעקבות המחסור בדיור בארה"ב. נציגת הפד' מעריכה כי ייקח יותר זמן מהצפוי עד שרמת הריבית הנוכחית תחל להאט את צמיחת המחירים.

"התחזית הבסיסית שלי עדיין צופה כי האינפלציה בארה"ב תחזור ליעד ה-2%, כאשר טווח הריבית הנוכחית של 5.25%-5.5% ישאר איתנו למשך זמן מה", אמרה באומן. "במידה והנתונים הנכנסים יצביעו על כך שהאינפלציה נעה באופן בר קיימא לעבר יעד ה-2%, בסופו של דבר יהיה נכון להוריד בהדרגה את הריבית על מנת למנוע מהמדיניות המוניטרית להיות מגבילה מדי. עם זאת, אנחנו עדיין לא בנקודה שבה ראוי להוריד את הריבית".

 

האפשרות להעלאת הריבית עדיין על השולחן

באומן ציינה כי במידה והאינפלציה תחזור לעלות, או שההתקדמות תעצר לחלוטין, היא תהיה מוכנה להעלות את הריבית בפגישה עתידית. "הפחתת הריבית מוקדם מדי או מהר מדי עלולה לגרום להתאוששות האינפלציה, מה שידרוש העלאות ריבית נוספות על מנת לבסוף להגיע ליעד ה-2% בטווח הארוך".

גם נשיא הפד של מיניאפוליס אמר לאחרונה כי האפשרות להעלאת ריבית עדיין קיימת. "נשאלתי פעם רבות מתי אנו מורידים את העלאת הריבית מהשולחן", אמר קשקרי בברקליס. "אני לא חושב שמישהו הוריד אותם אי פעם באופן רשמי מהשולחן". זה לא אומר שהעלאת הריבית היא וודאית, אבל לפי קשקרי ריבית גבוהה לזמן ארוך יותר היא ככל הנראה התרחיש הסביר ביותר. האינפלציה תצטרך לחזור ולעלות על מנת שהפד יגביר את המאמצים. "אם נופתע מהנתונים הנכנסים, אז נעשה מה שאנחנו צריכים לעשות על מנת להוריד את האינפלציה ליעד ה-2%". 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התחזיות להמשך

הפדרל ריזרב השאיר את הריבית על כנה בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023. בפגישת הפד האחרונה 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צפו הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית. בנוסף, בפדרל ריזרב צופים כי השנה תסתיים עם אינפלציה גבוהה יותר ממה שציפו קודם לכן. החוזים העתידיים על ריבית הפד מתמחרים כעת סיכוי של כמעט 70% להורדת ריבית בפגישה בחודש ספטמבר, כאשר הסוחרים עדיין סבורים שהריבית תרד השנה לפחות פעמיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.