מיקרוסופט
צילום: עמית גרון

דוחות מיקרוסופט מתחילים לבטא את הבינה המלאכותית

"בהתחשב ביתרון ההתחלתי שיש ל-OpenAI על פני מנועי Generative AI אחרים, יחד עם פלטפורמת הענן של מיקרוסופט שביססה את עצמה כאחת מספקיות שירותי הענן המובילות, אנו מאמינים ש-Azure ימשיך לצבור נתח שוק ככל שעולם ה-Generative AI ימשיך להיכנס לעוד תחומים"
אדיר בן עמי | (1)

מיקרוסופט MICROSOFT אומנם דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי עם רווח למניה שהסתכם ב-2.45 דולר על הכנסות של 52.9 מיליארד דולר, שהאנליסטים ציפו להכנסות של 51.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון עם רווח למניה של 2.26 דולר, אבל נראה שהשוק יותר נלהב מההזדמנויות המסתמנות מהבינה המלאכותית. לפי האנליסטים נראה שהשירותים מבוססי הבינה מלאכותית של החברה לאחר השקעתה ב-OpenAI החלו להשפיע על נתח השוק והביצועים של החברה.

הכנסות Azure צפויות לגדול בין 26% ל-27% ברבעון הנוכחי, גדילה הכוללת בערך אחוז שנוצר משירותי הבינה המלאכותית, אמרה סמנכ"לית הכספים איימי הוד. גיל לוריא, אנליסט דוידסון, אמר שזה "מעודד מאוד בהתחשב בשלבים המוקדמים מאוד של האימוץ", והעלה את מחיר היעד שלו ל-350 דולר מ-325 דולר. "בהתחשב ביתרון ההתחלתי שיש ל-OpenAI על פני מנועי Generative AI אחרים, יחד עם פלטפורמת הענן של מיקרוסופט שביססה את עצמה כאחת מספקיות שירותי הענן המובילות, אנו מאמינים ש-Azure ימשיך לצבור נתח שוק ככל שעולם הGenerative AI ימשיך להיכנס לעוד תחומים".

שירות ה-Azure OpenAI של החברה נהנה כבר מ-2,500 לקוחות ביניהם חברת מרצדס, מדובר בעלייה של פי 10 ברבעון האחרון, אמר המנכ"ל סטיה נאדאלה. גם מנוע החיפוש של מיקרוסופט Bing שאליו הכניסה את ChatGPT של OpenAI מתחיל לצבור נתח שוק. "המהלכים האחרונים של מייקרוסופט בעולם הבינה מלאכותית השאירו את המתחרים מבולבלים ומחפשים איך להגיב", אמר אנליסט אופנהיימר, טימותי הורן. החברה נראית במיטבה לגל המחשוב הבא, עם Azure, OpenAI ו-Windows. הורן העלה גם הוא את מחיר היעד של החברה ל-330 דולר מ-310 דולר.

אנליסטים של RBC Capital Markets העלו גם הם את מחיר היעד שלהם ל-350 דולר מ-285 דולר בעקבות הרווחים האחרונים. לדבריהם, יתכן וההשפעה של הבינה מלאכותית על ביצועי Azure מוערכת בחסר. "בעוד הטווח הקרוב עדיין נשאר מאתגר בעקבות תנאי המאקרו, דבר שהוא לא ייחודי למיקרוסופט, הדרך להאצה מחודשת  בתחום הענן מתחילה להיווצר במהירות בעזרת הבינה מלאכותית."

החברה הודיעה בחודש שעבר על כך שתטמיע את יכולות הבינה המלאכותית גם בתוך כלי האופיס שלה (וורד, אקסל וכו'). האנליסט דן איבס מוודבוש מאמין כי יש "שכבת צמיחה נוספת בסיפור של מיקרוסופט בשנים הבאות". איבס טוען כי המונטיזציה של צ'אט ג'יפיטי שווה לפחות 20 דולר למניה עבור מיקרוסופט. האנליסט העלה את מחיר היעד של המניה ל-315 דולר - אפסייד נוכחי של כ-10%, והמניה מדורגת בתור "משקל עודף". איבס מציין כי מלבד הבינה המלאכותית, החברה תהנה מצמיחה משירותי הענן שלה (Azure). "הצמיחה של Azure יציבה וצפויה להגיע ל-30% ברבעון הקרוב".

על מנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה אמר איבס: "הוא מאמין באסטרטגיה התקפית בזמן ששחקנים רבים בעולם הטק משחקים במצב הגנתי, זה דבר חיובי עבור הצמיחה של הענן והבינה המלאכותית בטווח הארוך". לדעתו של איבס מיקרוסופט כרגע הופכת להיות בבירור "המועמד המוביל" במירוץ ה-AI. המתחרה הגדולה ביותר של מיקרוסופט כעת היא גוגל, אך זו פישלה כבר עם הצגת המתחרה שלה ל-ChatGPT שנקרא "בארד". בניסיון לשפר את מצבה היא פרסמה מחקר בו שבבים חדשים שהיא מפתחת עבור תחום הבינה המלאכותית טובים מאלו של חברת אנבידיה, אשר כרגע שולטת בתחום ה-AI מצד החומרה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חזי 26/04/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
    בגלל הבינה המלאכותית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.