טסלה
צילום: טסלה

טסלה מורידה מחירים - האם זה מגיע למחירי הרכבים בישראל, ומה זה אומר על עסקי החברה ומניית החברה?

צפו לירידה במניה; טסלה פספסה את צפי מסירות הרכבים ולוחצת על דוושת הגז, אבל התחרות מול הסיניות לא תיעלם ובדרך המרווחים ירדו; לפחות הצרכנים יכולים לחייך וגם - מה יקרה לשוק יד שנייה?
דור עצמון | (15)
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

טסלה מורידה מחירים. זו בשורה לחובבי טסלות, זו הודעה מפתיעה. טסלה הקפידה דווקא להעלות מחיירם בשנים האחרונות על רקע העלייה בתשומות, והמהלך הנוכחי מעיד על לחץ. החברה לא עומדת ביעדי המסירות והבוס הגדול של החברה - אלון מאסק מחליט לעשות צעד משמותי - הנחה ניכרת במחירי הרכבים. השאלות הגדולות הן  האם זה מגיע גם למחירים בישראל, ומה זה אומר על עסקי החברה ומנייתה?

טסלה הכריזה אמש על מהלך גלובלי של קיצוץ מחירים משמעותי בכל דגמי הרכב החדשים שהיא משווקת. המטרה להאיץ את המכירות, אבל זה מחביא חוסר סיפוק מקצב המכירות הנוכחי. טסלה בבעיה בחודשים האחרונים, היא פספסה את יעד מסירות הרכבים ומנייתה נפלה כמו אבן ב-2022 – כ-75% לאזור ה-103 דולר. בינואר המגמה התהפכה, המניה ב-123 דולר, שווי של 390 מיליארד דולר, עדיין רחוק משווי של 1.2 טריליון לפני שנה. המהלך הנוכחי ייתפס בוול סטריט כשלילי למניה. זה מעיד שהחברה לא בטוחה באסטרטגיה שלה, זה מעיד כי צפי המסירות העתידיות במחירים הנוכחיים היו לא מספקות, זה מעיד על שינוי אסטרטגי ואולי כניעה למתחרים הסינים שמוכרים במחירים הרבה יותר נוחים.

המרווחים של החברה ירדו משמעותית ובוול סטריט כבר יתרגמו את זה מהר לחשש גדול משינוי במודל העסקי, ובכלל - אם טסלה נכנעה פעם אחת, למה שירידת המחירים לא תימשך? העניין הזה מצטרף גם כך לבעיות בענקית הרכבים החשמליים. היא לא מצליחה להרגיע את המשקיעים שרואים את מאסק משחק עם הצעצוע החדש - טוויטר וחוששים שזה מגיע על חשבון טסלה.  

אז הורדת המחירים היא כדי להאיץ את המכירות ולהגיע ליעדי המכירות והיא גם תולדה של תחרות גדולה מצד הרכבים החשמליים הסינים וכל זה יתבטא כבר בהמשך היום במניית טסלה, אבל איך זה ישפיע על הצרכן הישראלי?

ובכן, בכל הדגמים שטסלה משווקת ירדו המחירים בעשרות אלפי שקלים. אגב, זה קרה אחרי שבתחילת השנה החברה לצד חברות אחרות ייקרו את המחירים בגלל העלאת מס הקנייה מ-10% ל-20%.

 

מחירי דגמי טסלה 3 ירדו עד 37 אלף שקל, למחיר של 205 אלף שקל. מחירי הקרוס אובר מודל Y ירדו עד 60 אלף שקלים לכ-240 אלף שקל.  ברגע שמחירי הרכבים החדשים יורדים, גם רכבי יד שנייה יורדים ואפילו בשיעור גבוה יותר. כל אלו שציפו לעשות רווחים מרכישת טסלה ומכירתה (ויש רבים כאלו), יצטרכו כעת לספור הפסדים.

 

בהודעת הרשמית של החברה, נכתב כי המחירים ירדו בין 6% ל-20% בכל העולם. ההודעה הגיעה אחרי שטסלה הפחיתה את מחירי הרכבים שלה בסין ברבע לאור התחרות העזה בשוק הסיני. אז אלו חדשות טובות לצרכנים, לא בטוח שלבעלי המניות של טסלה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    יבואני הרכב החמדנים בהלם. עכשיו במקום מליארדים ירו 16/01/2023 08:13
    הגב לתגובה זו
    יבואני הרכב החמדנים בהלם. עכשיו במקום מליארדים ירוויחו רק מאות מליונים. יכולים לגמור בהתקף לב. הלוואי.
  • 11.
    קולולולו 15/01/2023 07:43
    הגב לתגובה זו
    כעת על הלקוחות הפוטנציאליים להמתין ולא לרוץ לקנות בכל מחיר . מה שטסלה עשו זה לא מכה קלה בכנף אלא מעשה מכונן שישפיע על מחירי המכוניות .
  • 10.
    אמרתי לכם 15/01/2023 04:16
    הגב לתגובה זו
    הכל עוד להתפוצצ , הרכבים ירדו ב 20% ומעלה!!!הכח חוזר לקונים,חכו עוד קצת זה מגיע...
  • 9.
    אמיר 13/01/2023 21:20
    הגב לתגובה זו
    אחלה אוטו שבעולם אבל במחיר כזה ברור שעדיף טסלה Y. מקווה שכלמוביל לא הזמינו הרבה רכבים מראש כי טסלה גמרו להם את השוק עכשיו (בהנחה שיוכלו לעבור בביקוש)
  • 8.
    אולי כשעלו התשומות העלתה המחירים ועם הירידה מורידה? (ל"ת)
    Hguy 13/01/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    YL 13/01/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
    עד כמה שז נראה יש הסכם בשתיקה בן היבואנים על מחיר ריצפה אכשיו טסלה נתנה בראש לכולם
  • 6.
    אריק 13/01/2023 16:56
    הגב לתגובה זו
    הכל נשלט ע''י האח הגדול. הכל נעול ועל כל דבר תשלום. אין ללקוח שיקול דעת. עכשיו גם מפסידים כסף...
  • 5.
    ערן 13/01/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהגדילה דרמטית את כושר הייצור נותנת גז במכירות (עוקפת את כשגולף באירופה!) עם רווחיות טובה מהמתחרות תשאיר להם אבק גם במכירות אוי מסכנים היבואנים החזירים בארץ הקודש עושה להם בית ספר… למי ימכרו את כל החשמליות שהביאו… סופסוף יש שוק ולא קרטל בארץ הקודש
  • 4.
    בעל טסלה 13/01/2023 14:44
    הגב לתגובה זו
    וגם הרבה יותר יפות, הטסלה הזאת מכוערת כל בוקר בנסיעה לעבודה מחליט שבערב אפרסם למכירה....בכלל עצלות, דוחה ודוחה ועכשיו הפסדתי כנראה חזק במחיר
  • מנדלוביץ 14/01/2023 19:56
    הגב לתגובה זו
    מכוער בעולם." אבל עם עדר של מעריצים... להגיד עליו מכוער זה סכנת נפשות, עדיף להלל אותו
  • בזמן שאתה כותב כאן,יכלת לכתוב טסלה למכירה. (ל"ת)
    אברהם 13/01/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאחל ליבואנים תאבי הבצע לאכול את הלב. עכשיו הם יור 13/01/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
    מאחל ליבואנים תאבי הבצע לאכול את הלב. עכשיו הם יורידו מחירים ותיראו איזה קופון עצום גזרו עלינו עם מחירי רכב חשמלי הזויים למרות המיסוי 10% במקום 83%
  • 2.
    י 13/01/2023 12:43
    הגב לתגובה זו
    אז המחירים יורדים גם בישראל.לא מצוין בכתבנ
  • 1.
    בן 13/01/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    כל היבואנים זה האמ-אמא של הקרטל
  • אבנר 14/01/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
    ונראה את הקרטל מתפרק
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים

תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ פארמה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.

בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88%  , נוברטיס Novartis AG 0.58%  , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32%  , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91%  , GSK GSK 0.66%  , סאנופי Sanofi 0.4%   ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6%   ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83%  , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8%  , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc  וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.

על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".

הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה

כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.

החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.