וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה מאוזנת בשווקים: אורורה קנאביס זינקה בכ-12%

ג'ו ביידן הצהיר כי לא צפוי שינוי משמעותי ביחסי הסחר מול סין בקרוב; הסנאט דחה את תוכנית התמריצים שהוצגה אתמול: המדדים התנהלו במגמה מעורבת של עד 0.2%; מדיגוס צללה בכ-19%, פייזר עלתה ב-3.5%, ביונטק קפצה בכ-6%, ומודרנה עלתה ב-1.4%: ננקוס החלה בירידות של כ-5% ונסגרה בעליה כ-3%
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט התנהל ברובו במגמה מעורבות מתונה של עד 0.2%, וזאת על רקע דחיית תכנית התמריצים בהיקף של כ-900 מיליארד דולר אשר הוצגה אתמול על ידי צוות משותף של הדמוקרטים והרפובליקנים. בנוסף, הנשיא הנכנס ג'ו ביידן הצהיר כי לא צפוי שינוי משמעותי מבחינתו בכל הקשור ליחסי הסחר מול סין, זאת לפחות עד שהממשל שלו יגבש אסטרטגיה כוללת להתמודדות עם נושאי מפתח במחלוקת בין המעצמות.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.79%                                                               

דאו ג'ונס 1.01%                                                                   

נאסד"ק 1.15%                                                                  

  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו: כשברקע דחיית תוכנית התמריצים החדשה, נשיא ארה"ב הנבחר התייחס בראיון לניו יורק טיימס למספר נושאים הקשורים לכלכלה, בהם היחסים עם סין, תוכנית תמריצים חדשה, העלאת מסים לעשירים וגם ההסכם הגרעיני עם איראן. בנוגע לסין, ביידן אמר כי לא יהיו שינויים מהותיים עד שתגובש אסטרטגיה כוללת. "לא אשנה שום דבר באופן מיידי וגם לא אסיר את המכסים", אמר ביידן שהוסיף כי בכוונתו לערוך תסקיר מלא על הסכם הסחר שנחתם בתחילת השנה. "האסטרטגיה הטובה ביותר מול סין, לדעתי, צריכה להיעשות בשיתוף עם לפחות 1 מכל 4 מבעלות בריתנו בעולם. שם המשחק עם הסינים הוא מנופי לחץ – כשלהערכתי כרגע אין לנו יותר מדי מאלה" (לכתבה המלאה).

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בשיאים חדשים, כאשר ברקע המחוקקים בארה"ב חשפו הצעה חדשה בנוגע לחבילת תמריצים לצורך התמודדות עם השפעות משבר הקורונה, לאחר חודשים של חוסר מעש בקונגרס בכל הנוגע לצעדי ריסון של הנזק הכלכלי מהתפרצות הנגיף.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההצעה היתה בסכום של כ-908 מיליארד דולר, כוללת 288 מיליארד דולר המיועדים לסיוע לעסקים קטנים, 160 מיליארד דולר לצורך סיוע למדינות ולשלטון המקומי ו-180 מיליארד דולר למימון תוספת לדמי אבטלה בהיקף של כ-300 דולר לשבוע לכל מובטל עד מרץ, כך על פי טיוטת ההצעה (לכתבה המלאה). עם זאת, היום דווח כי מנהיג הרוב של הסנאט, מיטש מקונל דחה את התכנית.

יחסי ארה"ב-סין: סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בתחילת השבוע כי ממשל טראמפ שוקל להכניס לרשימה השחורה את יצרנית השבבים הסינית SMIC וכן את יצרנית הנפט והגז הלאומית CNOOC. המהלך יגביל את גישת החברות למשקיעים אמריקאים וצפוי להחמיר את המתיחות עם סין, רגע לפני שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן יקבל את השלטון.

מניות במרכז

כשמסתכלים על הגרף השנתי של מניות הקנאביס הגדולות, זה נראה כמעין רכבת הרים מאיימת. כשכל העולם עצר, שוק אחד דהר קדימה, מניות הקנאביס זינקו בעשרות אחוזים והגיעו לשווים חלומיים, אך כשהמשקיעים החלו לצלול למספרים, הירידה למטה הייתה תלולה. וכעת זה קורה שוב, מאז בחירתו של ג׳ו ביידן לנשיאות, המניות הירוקות קמו מהאפר אל תוך ראלי חד, ובמהלך היום, עלו שתי הצבעות בנושא אי הפללה לבית הנבחרים האמריקאי ולאו״ם, שעשויות לקבוע את המשך ״מסילת הרכבת״, לפחות עד ההודעה הבאה.  (לכתבה המלאה)

מנייתה של חברת פלנטיר (סימול:PLTR) נפלה במהלך המסחר  ב-12.3%, לאחר שבמורגן סטנלי העניקו המלצת מכירה למניה מאחר והכנסות החברה לא מצדיקות את הראלי במניה. החברה נופלת כבר 4 ימים ברציפות, זאת לאחר שהמיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס הודיע על מכירת כל אחזקותיו בחברה.

מניית מודרנה MODERNA (MRNA), אחת מיצרניות החיסון המובילות לקורונה, נפלה בטרום ב-7.7%, אך נסגרה בעליות, וזאת לאחר שחברת מרק (MRK) הודיעה כי מכרה את כל החזקותיה כדי לממש רווחים. "מרק השיגה רווחים משמעותיים מהמנייה, במיוחד ב-2020, בשל הזינוק המשמעותי במחיר המניה", כתבה מרק בהודעה מטעמה. המניה עברה לעליות.

מניית בלקברי (סימול:BB) זינקה אתמול ב-20% והערב טיפה ב-6.5%, על רקע עסקה עם אמזון לשילוב הסנסורים/ חיישנים של החברה לתחום הרכבים והניווט (תחת מערכות שירותי הענן של אמזון). מדובר בפוטנציאל ענק והחברה שבעבר "המציאה" את מחשב כף היד (עוד לפני האייפון) עושה קאמבק בוול סטריט. 

חברת התרופות מודרנה (MRNA) הודיעה שלשום כי תבקש אישור חירום מה-FDA לחיסון שלה לקורונה, לאחר שמידע חדש שהתקבל מהניסוי בשלב מאוחר שהחברה עורכת הראה יעילות במניעת קורונה ב-94% מהמקרים. מניית החברה זינקה בחדות - ואף המשיכה לזנק אתמול לשווי של 65 מיליארד דולר. אבל מודרנה תצטרך למכור הרבה מאוד חיסונים כדי להצדיק את השווי הזה... המניה ננעלה אתמול בירידות של 8%. 

כך או אחרת, גם שותפות פייזר PFIZER (PFE) וביונטק BIONTECH SE ADR (BNTX) כמובן בתמונה. החברות קיבלו תוצאות טובות בשלב השלישי של הניסויים בחיסון והגישו בקשה לאישור המוצר ב-20 בנובמבר. המשמעות היא, כי בתוך שבועות ספורים פייזר תוכל להתחיל להפיץ את החיסון בארה"ב. הבוקר דווח כי בריטניה אישרה את החיסון של פייזר, בהתאם להמלצת הדרג המקצועי וכי החיסון ייכנס לשימוש החל מהשבוע הבא (לכתבה המלאה).

מניית יצרנית הרכבים החשמליים QuantumScape Corporation (סימול: QS) זינקה ב-57% ביום שישי - יום המסחר הראשון שלה בבורסת ניו יורק, לאחר השלמת מיזוג עם חברת SPAC. שלשום המשיכה וזינקה בכ-26%, אתמול היא התממשה ב-24.5%, והערב זינקה ב-6.3% נוספים. 

שלמה גרינברג פרשן ביזפורטל פרסם טור על טסלה (TSLA) - האם המשקיעים שרוכשים את טסלה ללא התחשבות בערכה "החללי" מטורפים או שיש הגיון בשיגעון? גרינברג מדגיש את הדילמה הגדולה של המשקיעים. מצד אחד במבחן הערך, השווי של טסלה נראה מנופח. מצד שני - מבחינת הפוטנציאל והחלומות של מאסק (שחלקם כבר הוגשם) הרי שהכל יכול להיות. אז כן, המחיר גבוהה, אבל אי אפשר לדעת מה יקרה למניית טסלה שמתנהלת בצורה שלא זכורה בעבר. 

מנגד, הנה טור של הלל בש שמדגיש כי טסלה לא נסחרת לפי ערכים כלכליים - מניית טסלה ב-500 דולר והיא עשויה להמשיך לעלות - אבל האם זה מחיר כלכלי?

מניות ההלבשה התחתונה מזנקות - מה הסיבה ואיך להיחשף לתחום? מניית L Brands זינקה פי ארבע מאז מרץ - האם היא תמשיך לעלות? מהם מנועי הצמיחה שלה ולמה החברה הבת - ויקטוריה סיקרט צפויה להמשיך לצמוח? (לטור של גרינברג)

מניית ניקולה  NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA), שאיבדה מעל ל-60% מאז השיא בחודש יוני על רקע חשדות בנוגע לזיוף נתונים, התרסקה אתמול בכ-27%, לאחר שג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (סימול:GM), הודיעה כי אין לה כוונה לרכוש חלק מניות החברה בהסכם ביניהן. המניה איבדה אתמול עוד 15% מערכה. חברת הרכבים החשמליים הצעירה לא צפויה לחתום על שותפות עם חברת הרכבים הוותיקה (לכתבה המלאה).  

ישראליות במרכז:

חברת ננוקס NANO-X IMAGING (סימול:NNOX), טיפסה שלשום בוול סטריט בכ-17% והשלימה זינוק של כ-124% בחודש נובמבר בלבד, אך היא פתחה את דצמבר בירידה של 3.4%. ננוקס הונפקה בניו יורק בסוף אוגוסט האחרון והצליחה למשוך תוך זמן קצר את תשומת לב מהמשקיעים, כאשר היא מציעה לעולם מכונת רנטגן בעלויות נמוכות משמעותית לעומת האלטרנטיבות הקיימות כיום בענף. אך הצלחת החברה להגדיל את שוויה מושכת גם ביקורת. גופי מחקר כבר  טענו כי "לחברה אין שום מוצר למכור חוץ מהמניות שלה". המשקיעים לבינתיים ממתינים לחשיפה המובטחת של טכנולוגיית החברה (לכתבה המלאה). ננוקס תציג ב-3 לדצמבר, את שפורפרת הרנטגן הדיגיטלית שפיתחה, דיווחים בזמן אמת יועברו באתר ביזפרוטל ביום חמישי. 

לאחר דיווח על השקעה זניחה שהקפיצה את מחיר מניית חברת הביוטק  מדיגוס (US) (MDGS) בשיעור חסר פרופורציה להיקף ההשקעה, ככל הנראה בזכות שימוש ב-buzzword "רכב חשמלי", החברה ממהרת לנצל את הזינוק ויוצאת להנפקת מניות בהיקף מהותי עבורה ובדיסקאונט של כ-20% על מחיר הנעילה בוול סטריט. החברה דיווחה הבוקר על השלמת הליך התמחור של הנפקת מניות אמריקאיות (ADS) לציבור, לפי מחיר של כ-1.83 דולרים למניה. החברה שנסחרת בשווי שוק של כ-17.8 מיליון דולר, צפויה לגייס כ-13 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ילד גנרל מדען 02/12/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    למגיפה? חבל..שינוי קיצוני בעניין..בכל מקרה לא מתעניין אם טס או נופל כי עובדים בצייד "סחורה משובחת"..בכל מקרה השווקים לא בגלל מה שאתם רואים היום.. שואפים ל 0.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.