ממתינים לדראגי: הרחבה כמותית באירופה? לא בטוח שזה יעזור

הפגישה של ראשי הבנק המרכזי האירופה מתקרבת בצעדי ענק והספקולציות בשוק המניות האירופי ממשיכות
מתן בן ברוך | (5)

מאז פתיחת השנה שוקי המניות באירופה נסחרים במגמה שלילית כאשר אנליסטים מנתחים לסירוגין את הסבירות להרחבה כמותית באירופה, חלקם אפילו תוהים אם תוכנית כזו במדיה ותצא לפועל גם תעבוד.

ההחלטה בנוגע להקלה כמותית בגוש האירו בדומה למה שנעשה בשנים האחרונות על ידי הפדרל רזרב בארה"ב עשויה להתקבל כבר ב-22 בינואר. אז יתכנסו ראשי ה-ECB, הבנק המרכזי האירופי. מטרת התוכנית בשורה התחתונה היא להגדיל את כמות הכסף על ידי רכישת אג"ח ממשלתיות מבנקים מסחריים ומוסדות פיננסים וזאת במטרה לקדם את שוק ההלוואות וההשקעות בכלכלה הריאלית.

איפה הבעיה?

לכאורה, אם נתעלם לרגע מההצלחה (נכון לעכשו) של מדיניות הכסף הזול של הפדרל ריזרב, ברמת התיאוריה לא צריכות להיות בעיות ואכן יש סבירות לא קטנה שתוכנית כזו צפויה לחלץ את אירופה מהמשבר בו היא מצויה. יחד עם זאת, סטיבן מייג'ור, ראש מחלקת אג"ח ב-HSBC אומר כי לבנקים יהיה תמריץ קטן מאוד למכור נכסים לבנק המרכזי של אירופה בגלל שיעור הריבית השלילי על פקדונות בגוש האירו כיום.

מדיניות הריבית הבלתי שגרתית הזו הוצגה לראשונה ביוני 2014 וזאת בכדי לעודד ולתמרץ את הבנקים להלוות כסף לעסקים ולצרכנים. מייג'ור מצידו מאמין כי מדיניות כזו של ריבית שלילית שכיום עומדת על מינוס 0.2%, יחד הרחבה כמותית "מוציאה את כל העוקץ" לדבריו "לבנקים אין תמריץ לשחק במשחק הזה של מכירת אג"ח ל-ECB כאשר הריבית היא שלילית" ומוסיף "למה לבנקים למכור אג"ח, נכס חסר סיכון בכדי לקבל ריבית שלילית?."

האם ה-ECB כבר חשב על פתרון?

בשוק מעריכים כי אחת הדרכים של ה-ECB להתגבר על הבעיה הזו היא פשוט לשלם יותר. הבנק המרכזי יקנה את האג"ח בפרמיה כדי לפצות את הבנקים על שיעור ההפקדה השלילי.

חששות נוספים?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הקלה היא כמו אינפוזיה לחולה.הוא יחיה אךחייו "על הפנים" (ל"ת)
    רן 07/01/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ראב 06/01/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    אם הקלה כמותית היתה עוזרת אז מדוע זה לא עזר ליפנים 21 שנים של הקלה והזרמת כספים לשוק כידוע יפן היא בעלת החוב הגדול ביותר בין המדינות התעשיתיות ואם מדוע הנגיד האירופי אינו עושה ביון הקלה כזו זו דרך להרויח זמן בלבד
  • 3.
    דוד מ , 06/01/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    לא ראיתי כתבה חיובית אחת וזה מזכיר לי כתב אחר שלכם בשם עוז מוכתר ולדעתי זה אתו כתב , קצת כבוד , הכל בכתבות הללו שקוף ומגמתי
  • 2.
    רמי 06/01/2015 17:28
    הגב לתגובה זו
    עוד מאמר של מי זה מתן ברוך אחד האשפות מין הרבים פה שמסקרים את שוק ההון במטרה להפיל אותכם
  • 1.
    דוד 06/01/2015 17:13
    הגב לתגובה זו
    פתרון למשבר הנוכחי. נדמה שלא אני קורא לעיתים דעתם של גדולים ואמיתיים בכלכלה העולמית שמספיק הגונים לומר שלא אף לאחד מהם יש פתרון פלא. אי הבהירות כנראה ימשך לאורך זמן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.