לא רק באירופה: המכירות של טסלה ירדו ב-11% בסין

יצרנית הרכבים החשמליים שמתמודדת עם ירידה מתמשכת לרכביה באירופה, ניצבת מול אתגרים גם בשוק הסין; בחודש החולף מכרה טסלה 78,828 כלי רכב חשמליים במדינה, בזמן שהמתחרה BYD חוותה עליה של 23% ומכרה 371,419 כלי רכב
איתן גרסטנפלד | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 3.64%  חוותה ירידה של 11.5% במספר הרכבים שהיא מכרה במהלך החודש החולף בסין. ברקע, החברה מתמודדת עם התחרות הגוברת מצד היצרניות המקומיות, בהובלת BYD שמספקות מחירים טובים יותר. במקביל, היא חווה ירידה מתמשכת במכירות שלה באירופה.


במהלך החודש החולף, מכרה טסלה 78,828 כלי רכב חשמליים בסין, ירידה של 11.5% בהשוואה למרץ של שנה שעברה, כך עולה מהנתונים שמפרסם היום איגוד רכב הנוסעים בסין (CPCA). עם זאת, המכירות של טסלה עלו ב-157% בהשוואה ל-30,688 המכוניות שנרכשו בפברואר. ברקע, יצרנית הרכב האמריקנית מתמודדת עם מספר רוחות נגד בסין, במיוחד אתגרים מתגברים מצד יריבות מקומיות - שבניגוד לטסלה, מצליחות להציג צמיחה. כך למשל, BYD הסינית מכרה במרץ 371,419 רכבים חשמליים, עליה של 23% משנה לשנה. המכירות של Geely, בעלת מותגים כמו וולוו, עלו ב-167% בהשוואה לשנה הקודמת ועמדו על ל-119,696 כלי רכב. 


נתח השוק נשחק ומאסק עסוק בפוליטיקה

 גם באירופה סבלה טסלה ממכירות חלשות ברבעון הראשון עם ירידות חדות במכירות בצרפת ובשבדיה, ירידה שלישית ברציפות לעומת השנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו, הרבעון הראשון של 2024 מסתמן כחלש ביותר של טסלה באותן מדינות מאז 2021. לצד התחרות ההולכת וגוברת מצד יצרנים סינים ואירופאים, עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק מעוררות תגובות שליליות רבות גם בקרב הצרכנים.


בחודש מרץ האחרון, טסלה מכרה 3,157 רכבים בצרפת, ירידה של כ־37% לעומת מרץ אשתקד. בשבדיה הנתונים מדאיגים אף יותר: רק 911 רכבים נרשמו, צניחה של כמעט 64%. ברמה הרבעונית, טסלה מכרה 6,693 רכבים בצרפת ו־1,929 בשבדיה - ירידה חדה שמביאה את נתח השוק שלה בצרפת ל־1.63% בלבד. במקביל, יצרנים סינים כמו BYD ממשיכים להתרחב, עם נתח שוק כולל של 3.19%. השחיקה בנתח השוק של טסלה משקפת גם מגבלות במבחר הדגמים, שעדיין מתבסס על ליין מוצרים מוגבל, בזמן שיצרנים ותיקים וחדשים כאחד מציעים אלטרנטיבות רבות, לעיתים גם במחירים נמוכים יותר.


לצד האתגרים העסקיים, מאסק מצא את עצמו גם במרכז סערה פוליטית באירופה. תמיכתו הגלויה במפלגות ימין קיצוני בהן מפלגת AfD הגרמנית, הביאה לביקורת ציבורית ולתגובות חריפות. באירופה, להבדיל מארה״ב, גישת "פטריוטיזם עם ניחוח ימני" לא זוכה לאהדה רחבה, מה שמציב את טסלה בעמדת נחיתות תדמיתית. ההשלכות לא איחרו לבוא, ברחבי היבשת תועדו מקרי ונדליזם נגד רכבי טסלה, ומתוכננים מהלכי מחאה נרחבים תחת השם "Tesla Takedown". אתמול אף דווח על שריפה מסתורית בסוכנות רכב של טסלה ברומא, שבה עלו באש 17 כלי רכב, מקרה שמאסק כינה "מעשה טרור", תוך שהוא מאמץ את קו הרטוריקה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.



מדיניות המכסים: איום באירופה - יתרון בארה״ב? 

בעוד שבאירופה טסלה מתמודדת עם שחיקה במכירות ותדמית מעורערת, בארה״ב היא דווקא עשויה להרוויח מהמהלך הכלכלי של טראמפ. המכסים החדשים בגובה 25% על רכבים מיובאים, שצפויים להכנס לתקוף מחר, צפויים להכביד במיוחד על יצרנים זרים בהם יצרניות אירופאיות ויפניות, אך גם על יצרנים סיניים שמכוונים לשוק האמריקאי. מכיוון שטסלה מייצרת חלק ניכר מדגמיה בארה״ב, היא עשויה ליהנות מיתרון תחרותי יחסי: המחירים שלה לא יושפעו מהמכסים, בניגוד לרבים מהמתחרים. משמעות הדבר, טסלה תוכל להציע רכבים במחירים יציבים, בעוד אחרים ייאלצו לייקר את הדגמים שלהם או לספוג הפסדים. עם זאת, חשוב לציין שגם טסלה מייבאת רכבים מסין ומאירופה לחלק מהשווקים, כך שברמה גלובלית ההשפעה של מדיניות המכסים תלויה מאוד ביעד ובמקור הייצור.


בצל הירידות והסערות הציבוריות, טסלה מתקרבת להשקה הצפויה של הגרסה החדשה ל־Model Y, רכב הפנאי שנחשב לדגם הדגל של החברה בשוק האירופי. בטסלה תולים תקוות רבות בהשקה הקרובה, מתוך כוונה לרענן את ההיצע ולחזור לקצב מכירות חיובי. עם זאת, על רקע אובדן האחיזה בצרפת ובשבדיה, התחרות מצד יצרנים סינים כמו BYD והמתיחות הפוליטית סביב מאסק, לא בטוח שהשקה מוצלחת תספיק לבדה כדי להחזיר את טסלה לצמיחה באירופה.

קיראו עוד ב"גלובל"


עבור יצרניות רכב אסייתיות ובהן טויוטה, ניסאן, יונדאי וקיה מדובר באיום חמור בהרבה. מניות החברות רשמו ירידות חדות מאז ההכרזה על המכסים, כאשר טויוטה וניסאן איבדו קרוב ל־10% מערכן תוך שלושה ימים, ויונדאי צנחה ביותר מ־11%. יצרניות אלה שולטות בשוק הרכב האמריקאי, אך מתבססות על ייצור מחוץ לארה״ב מה שמקשה על מעבר מהיר למפעלים מקומיים. גם אם יחליטו להעביר ייצור לארה״ב, מדובר בתהליך יקר וארוך. דווקא סוזוקי, שאינה משווקת רכבים בארה"ב, נותרה מחוץ למעגל הפגיעה, ומנייתה אף עלתה מתחילת השנה. בעוד החברות היפניות והקוריאניות נאבקות בהתאמת המודל העסקי שלהן למציאות החדשה, טסלה נהנית, לפחות זמנית ממבנה ייצור שמתאים יותר לרוח המדיניות הכלכלית בארה"ב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 02/04/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
    למרות כל הכתבות הדפוקות האלה היא עולה בלי להתחשב בכלום
  • 1.
    הכל שאלה של מחיר. טסלה רכב בינוני במחיר פרימיום (ל"ת)
    עדיף מרצדס VW 02/04/2025 17:12
    הגב לתגובה זו
טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ פותח חזית חדשה: האם קנס ענק של האיחוד האירופי על גוגל יצית מלחמת מכסים?

קנס של 2.95 מיליון אירו על גוגל מעורר סערה: טראמפ עומד לצד גוגל ומאיים בצעדי סחר נגד בריסל

אדיר בן עמי |

האיחוד האירופי שוב מכה בענקית טכנולוגיה אמריקאית, והפעם גוגל שסופגת קנס כבד של כ-2.95 מיליארד אירו (כ-3.5 מיליארד דולר). הנציבות האירופית קבעה כי גוגל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום הדיגיטלי, תוך העדפת שירותי האד-טק שלה על פני מתחרים, ובכך פגעה בתחרות ההוגנת. 

ההחלטה הזו הציתה תגובה חריפה מצד נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שמיהר להגיב ברשת החברתית שלו, Truth Social, וטען כי מדובר ב"צעד מפלה" נגד חברות אמריקאיות. "הממשל שלי לא יעבור על זה בשתיקה", כתב טראמפ, והבטיח לנקוט צעדים, כולל חקירות סחר והטלת מכסים, אם האיחוד ימשיך בדרכו. 

הקנס מגיע על רקע מתיחות הולכת וגוברת בין וושינגטון לבריסל, כאשר ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות נמצאות תחת זכוכית המגדלת של הרגולטורים האירופיים. האם אנחנו בדרך לעימות כלכלי חדש שישפיע על שוקי ההון ועל יחסי הסחר הטרנסאטלנטיים?


גוגל תחת מתקפה אירופית מתמשכת


הקנס הנוכחי הוא חוליה נוספת בשרשרת ארוכה של סנקציות שהטילה הנציבות האירופית על גוגל. בשנים האחרונות, החברה נקנסה בסכום כולל שמתקרב ל-10 מיליארד אירו: 4.1 מיליארד אירו בפרשת אנדרואיד ב-2018, 2.42 מיליארד אירו בפרשת השוואת המחירים המקוונת ב-2017, וקנס נוסף של 1.49 מיליארד אירו בפרשת אדסנס ב-2019, שבוטל לאחרונה בבית המשפט. 

הסכומים הללו מציבים את גוגל כיעד המרכזי של הרגולציה האירופית, הרבה מעל קנסות שהוטלו על ענקיות טכנולוגיה אחרות כמו אפל, מטא או מיקרוסופט. הנציבות האירופית טוענת כי גוגל ניצלה את שליטתה בשוק הפרסום הדיגיטלי כדי לקדם את פלטפורמת האד-טק שלה, AdX, תוך דחיקת מתחרים לשוליים. נציבת התחרות, תרזה ריברה, הצהירה: "שווקים תחרותיים הם הבסיס לחדשנות וצמיחה. כאשר חברה דומיננטית כמו גוגל מפרה את הכללים, על הרגולטור להתערב כדי להבטיח תחרות הוגנת".