לא רק באירופה: המכירות של טסלה ירדו ב-11% בסין
טסלה Tesla 0.1% חוותה ירידה של 11.5% במספר הרכבים שהיא מכרה במהלך החודש החולף בסין. ברקע, החברה מתמודדת עם התחרות הגוברת מצד היצרניות המקומיות, בהובלת BYD שמספקות מחירים טובים יותר. במקביל, היא חווה ירידה מתמשכת במכירות שלה באירופה.
במהלך החודש החולף, מכרה טסלה 78,828 כלי רכב חשמליים בסין, ירידה של 11.5% בהשוואה למרץ של שנה שעברה, כך עולה מהנתונים שמפרסם היום איגוד רכב הנוסעים בסין (CPCA). עם זאת, המכירות של טסלה עלו ב-157% בהשוואה ל-30,688 המכוניות שנרכשו בפברואר. ברקע, יצרנית הרכב האמריקנית מתמודדת עם מספר רוחות נגד בסין, במיוחד אתגרים מתגברים מצד יריבות מקומיות - שבניגוד לטסלה, מצליחות להציג צמיחה. כך למשל, BYD הסינית מכרה במרץ 371,419 רכבים חשמליים, עליה של 23% משנה לשנה. המכירות של Geely, בעלת מותגים כמו וולוו, עלו ב-167% בהשוואה לשנה הקודמת ועמדו על ל-119,696 כלי רכב.
נתח השוק נשחק ומאסק עסוק בפוליטיקה
גם באירופה סבלה טסלה ממכירות חלשות ברבעון הראשון עם ירידות חדות במכירות בצרפת ובשבדיה, ירידה שלישית ברציפות לעומת השנה
שעברה. על פי הנתונים שפורסמו, הרבעון הראשון של 2024 מסתמן כחלש ביותר של טסלה באותן מדינות מאז 2021. לצד התחרות ההולכת וגוברת מצד יצרנים סינים ואירופאים, עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק מעוררות תגובות שליליות רבות גם בקרב הצרכנים.
בחודש מרץ האחרון, טסלה מכרה 3,157 רכבים בצרפת, ירידה של כ־37% לעומת מרץ אשתקד. בשבדיה הנתונים מדאיגים אף יותר: רק 911 רכבים נרשמו, צניחה של כמעט 64%. ברמה הרבעונית, טסלה מכרה 6,693 רכבים בצרפת ו־1,929 בשבדיה - ירידה חדה שמביאה את נתח
השוק שלה בצרפת ל־1.63% בלבד. במקביל, יצרנים סינים כמו BYD ממשיכים להתרחב, עם נתח שוק כולל של 3.19%. השחיקה בנתח השוק של טסלה משקפת גם מגבלות במבחר הדגמים, שעדיין מתבסס על ליין מוצרים מוגבל, בזמן שיצרנים ותיקים וחדשים כאחד מציעים אלטרנטיבות רבות, לעיתים גם
במחירים נמוכים יותר.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד האתגרים העסקיים, מאסק מצא את עצמו גם במרכז סערה פוליטית באירופה. תמיכתו הגלויה במפלגות ימין קיצוני בהן מפלגת AfD הגרמנית, הביאה לביקורת ציבורית ולתגובות חריפות. באירופה, להבדיל מארה״ב, גישת "פטריוטיזם עם
ניחוח ימני" לא זוכה לאהדה רחבה, מה שמציב את טסלה בעמדת נחיתות תדמיתית. ההשלכות לא איחרו לבוא, ברחבי היבשת תועדו מקרי ונדליזם נגד רכבי טסלה, ומתוכננים מהלכי מחאה נרחבים תחת השם "Tesla Takedown". אתמול אף דווח על שריפה מסתורית בסוכנות רכב של טסלה ברומא, שבה
עלו באש 17 כלי רכב, מקרה שמאסק כינה "מעשה טרור", תוך שהוא מאמץ את קו הרטוריקה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
מדיניות המכסים: איום באירופה - יתרון בארה״ב?
בעוד שבאירופה טסלה מתמודדת עם שחיקה במכירות ותדמית מעורערת,
בארה״ב היא דווקא עשויה להרוויח מהמהלך הכלכלי של טראמפ. המכסים החדשים בגובה 25% על רכבים מיובאים, שצפויים להכנס לתקוף מחר, צפויים להכביד במיוחד על יצרנים זרים בהם יצרניות אירופאיות ויפניות, אך גם על יצרנים סיניים שמכוונים לשוק האמריקאי. מכיוון שטסלה מייצרת
חלק ניכר מדגמיה בארה״ב, היא עשויה ליהנות מיתרון תחרותי יחסי: המחירים שלה לא יושפעו מהמכסים, בניגוד לרבים מהמתחרים. משמעות הדבר, טסלה תוכל להציע רכבים במחירים יציבים, בעוד אחרים ייאלצו לייקר את הדגמים שלהם או לספוג הפסדים. עם זאת, חשוב לציין שגם טסלה מייבאת
רכבים מסין ומאירופה לחלק מהשווקים, כך שברמה גלובלית ההשפעה של מדיניות המכסים תלויה מאוד ביעד ובמקור הייצור.
בצל הירידות והסערות הציבוריות, טסלה מתקרבת להשקה הצפויה של הגרסה החדשה ל־Model Y, רכב הפנאי שנחשב לדגם הדגל של החברה בשוק
האירופי. בטסלה תולים תקוות רבות בהשקה הקרובה, מתוך כוונה לרענן את ההיצע ולחזור לקצב מכירות חיובי. עם זאת, על רקע אובדן האחיזה בצרפת ובשבדיה, התחרות מצד יצרנים סינים כמו BYD והמתיחות הפוליטית סביב מאסק, לא בטוח שהשקה מוצלחת תספיק לבדה כדי להחזיר את טסלה לצמיחה
באירופה.
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
עבור יצרניות רכב אסייתיות ובהן טויוטה, ניסאן, יונדאי וקיה מדובר באיום חמור בהרבה. מניות החברות רשמו ירידות חדות מאז ההכרזה על המכסים, כאשר טויוטה וניסאן איבדו קרוב ל־10% מערכן תוך שלושה ימים, ויונדאי צנחה ביותר מ־11%. יצרניות
אלה שולטות בשוק הרכב האמריקאי, אך מתבססות על ייצור מחוץ לארה״ב מה שמקשה על מעבר מהיר למפעלים מקומיים. גם אם יחליטו להעביר ייצור לארה״ב, מדובר בתהליך יקר וארוך. דווקא סוזוקי, שאינה משווקת רכבים בארה"ב, נותרה מחוץ למעגל הפגיעה, ומנייתה אף עלתה מתחילת השנה. בעוד
החברות היפניות והקוריאניות נאבקות בהתאמת המודל העסקי שלהן למציאות החדשה, טסלה נהנית, לפחות זמנית ממבנה ייצור שמתאים יותר לרוח המדיניות הכלכלית בארה"ב.
- 2.אנונימי 02/04/2025 18:47הגב לתגובה זולמרות כל הכתבות הדפוקות האלה היא עולה בלי להתחשב בכלום
- 1.הכל שאלה של מחיר. טסלה רכב בינוני במחיר פרימיום (ל"ת)עדיף מרצדס VW 02/04/2025 17:12הגב לתגובה זו
משקיעים עובדים AIשבוע של הורדת ריבית - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר בוול-סטריט
כולם סבורים שהפד' יוריד ריבית השאלה היא מה הסיבות למהלך הזה וגם איך יראה התוואי קדימה - 3 כלכלנים, 3 הסתכלויות; מלבד הריבית נקבל גם תוצאות כספיות מאורקל, אדובי, סינופסיס ואחרות - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת פתיחת שבוע המסחר
"שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות אחד המשמעותיים של הרבעון", תודו ששמעתם את זה לא מעט השנה, אבל גם הפעם כנראה שלהצהרה כזאת יש בסיס גדול על מה לשבת. גובה הריבית של הפד' זה נתון שמשפיע מאוד על השווקים, המשקיעים ממתינים עכשיו בדריכות לראות אם הפד' יעשה את הצעד שהשוק כבר תימחר כמעט לגמרי.
קשה לפרש את תמונת המצב במשק האמריקאי. הוא משדר אמביוולנטיות. מצד אחד יש רצף של נתונים שמרמזים על האטה. נתוני ה-ADP האחרונים הראו ירידה במספר המשרות, ממש צניחה במספר העובדים. גם מדדי ה-ISM בשירותים ובתעשייה מצביעים על התכווצות ברכיבי התעסוקה, מה שמראה שהמעסיקים מהססים יותר בגיוסים. גם נתוני הצריכה הריאלית מראים מגמה של התמתנות, וההוצאה הפרטית גדלה בקצב איטי יותר חודש אחר חודש.
אבל מהצד השני, יש נתונים שלא מתיישרים עם התמונה הזאת שכאילו משדרת
לנו שהכלכלה האמריקאית מאבדת גובה. התחום השירותי עדיין מתרחב, ורכיב הפעילות ב-ISM נשאר מעל 50, כלומר אין עדיין נסיגה בפעילות עצמה. מספר דורשי העבודה החדשים ירד לשפל של 191 אלף בלבד, רמה שבדרך כלל משויכת לשוק עבודה הדוק. האינפלציה, למרות הירידה בקצב, עדיין נעה
סביב 2.8 אחוז בליבה של ה-PCE, שזה רחוק ממצב שבו הפד' ירגיש דחיפות להפחית ריבית בגלל הלחץ של המחירים.
זה מה שגורם לאנליסטים לחלוק בהסתכלות שלהם על השוק, כולם עדיין סבורים שהפד' יוריד ריבית, אבל הסיבות שמאחורי הקלעים כמו גם התוואי קדימה - בכלל לא אחיד אצל כולם.
- אינטל עלתה 2.2%, נטפליקס איבדה 3%; המדדים נסגרו בעליות עד 0.3%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; מניות הקוונטים זינקו, אינטל נפלה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלוח הכלכלי של השבוע: הפד', נתוני תעסוקה ואינדיקציות ראשוניות למצב הצרכן
ביום שלישי יתפרסמו נתוני ה-ADP השבועיים, אחרי ירידה של 13.5 אלף משרות בקריאה האחרונה. בהמשך אותו יום ייצאו נתוני ה-JOLTS, עם צפי ל-7.14 מיליון משרות פנויות, מספר שנשאר יציב יחסית בחודשים האחרונים.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
