אדם רויטר לדעות
צילום: אדם רויטר

אופציית נמל תעופה בעמק יזרעאל נופלת בגלל שנים של דיונים בבתי משפט

שיקולים סביבתיים, ביטחוניים וכלכליים מתנגשים בבחירת המיקום לנמל התעופה הבא של ישראל – האם נבטים היא התשובה?
ד"ר אדם רויטר | (29)

היכן עדיף שיוקם נמל התעופה הבינלאומי הבא של ישראל, בעמק יזרעאל במקום בסיס חיל האוויר רמת דוד או באזור נבטים? חישבו רק על נקודה אחת ברמה הפרקטית: ההתנגדויות המשפטיות של תושבי עמק יזרעאל, עלולות לדחות את הקמת הנמל בשנים רבות. בעיה זו אינה קיימת בנבטים. 

כולם יודעים שכל עוד מתקיים ההליך המשפטי – המדינה לא מקדמת כלום. בפועל גרירת רגליים, אי קבלת החלטות, טיעונים מפולפלים של עו"ד יקרים להפליא בעד ונגד, הליכה לבג"ץ, עלויות כספיות ניכרות למדינה ולתושבים ובסוף אחרי 5 שנות התדיינות, הנמל עלול גם שלא להיות מוקם כי גם בית המשפט יחליט לטובת נבטים...

מדוע להיכנס מלכתחילה לשדה המוקשים הזה?

 

10 סיבות מדוע בנבטים ורק שתי סיבות הפוכות

כבר דובר על כך רבות אך לנמל תעופה בינלאומי בנבטים יתרונות רבים על פני עמק יזרעאל:

1. אפשרויות התעסוקה הנוכחיות והעתידיות של תושבי הנגב המרכזי נמוכות מאלו של תושבי עמק יזרעאל. רק כדי לסבר את האוזן: בעמק יזרעאל תעבור "רכבת השלום", אותו קו המתוכנן להבאת סחורה מהודו ונפט מהמפרץ הפרסי דרך סעודיה וירדן ועד לחיפה ומשם באוניות משא לאירופה. הרכבת הזו היא הפתרון שעוקף את הבעיה החותית' במצרי באב אל מנדב (והיא זולה בכל מקרה משייט ימי שעוקף את כל ערב הסעודית בואכה תעלת סואץ). הרכבת תביא לפיתוח מואץ של האזור גם בלי נמל תעופה.

2. בנגב המרכזי הרבה שטח פנוי שניתן ליישב בו תושבים חדשים שיעבדו בנמל.

3. עלות הקרקע הפנויה בנגב זולה הרבה יותר.

4. עמק יזרעאל עלול להיות מטווח בעתיד שוב ע"י חיזבאללה. הנגב המרכזי מרוחק הרבה יותר מסיכוני טילים (על אף שגם לשם הגיעו).

5. המצב בנגב קשה מבחינת השתלטות בדואית בלתי חוקית. שדה תעופה ישמר את השטח ויביא אוכלוסיה יהודית.

6. בשמי הנגב יותר שטח אווירי נרחב למטוסי נוסעים אזרחיים לשם תמרון באופן שמאפשר מסלולי המראה ונחיתה שאינם יוצרים מפגעי רעש מעל בתי תושבים.

7. בעמק יזרעאל מדובר במפגע בריאותי לתושבי האזור מפאת המבנה הטופוגרפי שלו (דמוי "קערה"). מסביב לנבטים בנגב השטחים פתוחים והיישובים דלילים ומרוחקים יותר.

8. בעמק יזרעאל הנזק לערכי הטבע של החי והצומח יהיה גבוה מאשר בנגב ששומם יחסית במובן זה.

9. על אף קרבתו היחסית לגבול עם לבנון, להשארת בסיס רמת דוד בצפון בלי העתקתו דרומה קיים יתרון בדמות "פיזור סיכונים" ביטחוניים עבור חיל האוויר. זהו בסיס חיל האוויר הקרבי היחיד שפועל בצפון הארץ.

10. ההתנגדויות המשפטיות של תושבי האזור עלולות לדחות את הקמת הנמל בשנים רבות. בעיה זו אינה קיימת בנבטים.

קיימים 2 שיקולים חשובים שנוטים לטובת נמל תעופה בעמק יזרעאל והם כבדי משקל:

1. השיקול הביטחוני של חיל האוויר שמעדיף שכל מרחבי שמי הנגב יישארו פתוחים לטובת הפעילות האווירית שלו ולא יוגבלו ע"י תעופה אזרחית. 

2. סביב אזור העמק ובכל הצפון יש ריכוז תושבים גדול בהרבה מאשר סביב נבטים, שישמחו שלא להגיע לנתב"ג.

קיימים שני טיעונים מקצועיים נוספים בעד חלופת העמק, אך הם לדעתי חלשים:

1. נמל התעופה האזרחי ייבנה על תשתיות בסיס חיל האוויר רמת דוד ולכן יחסוך עלויות. ממה שהבנתי מאיש מקצוע, היכולת לנצל תשתיות צבאיות לשם הקמת נמל אזרחי בינלאומי הן נמוכות. 

קיראו עוד ב"בארץ"

2. בדרום כבר הקימו נמל תעופה - נמל רמון. אך רמון מרוחק באופן מדהים ממרכזי האוכלוסיה בישראל ולכן מעולם לא היה יכול להוות חלופה לתושבי המרכז ומלכתחילה הוא תוכנן כחלופה לנמל התעופה שהועתק מאילת.

ומה בנוגע לבעיה הנובעת מכך שבעקבות הקמת השדה האזרחי יהיה צורך לפנות טייסות מבסיס חיל האוויר בנבטים ולהקים עבורם בסיס חלופי או להרחיב בסיס קיים אחר בנגב? זו מתקזזת מול הבעיה הזהה שקיימת כאשר הקמת שדה בינלאומי בעמק יזרעאל תיאלץ להעביר את הטייסות מבסיס חיל האוויר ברמת דוד, שגם עבורם יהיה צורך למצוא חלופות בנגב.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    רואה עיזים 26/11/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    אני גם 100% בעד שדה בנבטים אבל הכתבה מוטעית לחלוטין. הנושא לא נמצא עכשיו בכלל בבית משפט ורשויות התכנון ב 100% גז על התכנון בעמק יזרעאל (למרות החלטת שתי שרות תחבורה על נבטים !)
  • 23.
    ירושלמי 26/11/2024 12:04
    הגב לתגובה זו
    בתעופה אזרחית, מטוסים לא טסים איך שמתחשק להם אלא חייבים להצמד למסדרון אווירי מוגדר. המסדרונות האוויריים מתואמים ומאושרים ע"י ICAO (הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית). כדי לטוס דרומה לרמון או לנבטים חייבים לעברו באותו מסדרון שמוביל לנתב"ג ורק דרכו אפשר לפנות דרומה. כלומר, כל מטוס שירצה להגיע לנסטים יאלץ להשצמש באותו מסדרון שמוביל נתב"ג וייצור עליו עומס בלתי נסבל. גם כיום, בזמנים שאין מלחמה, יש עומס עצום על המסדרון הזה. להוסיף עליו זה פשוט בלתי אפשרי. לעומת זאת, כדי להגיע לעמק יזרעאל טסים דרך המסדרון שמוביל לחיפה, ושם כידוע אין עומס כלל, לכן ההגעה מהירה ולא צריך להמתין לתור כדי לנחות. דבר זה הופך את אופציית הדרום ללא ריאלית, על אף השיקולים האחרים לטובתה (חוץ מהטיעון הנוגע לרכבת השלום, שהוא הזוי במיוחד כי לא יקום קו רכבות מהמפרץ הפרסי למפרץ חיפה גם בעוד מאה שנים. אף גורם בטחוני לא יאפשר לרכבת שמגיעה ממדינות ערביות להכנס ישירות לתוך מדינת ישראלץ יאלצו לפרוק הכל ולהעמיס על רכבת אחרת בצד הישראלי, וזה כמובן יסרבל וייקר כל כך את התהליך כך שאף אחד לא יעלה זאת על דעתו. שלא לדבר על ההסדרים המדיניים)
  • טייס עפיפונים 26/11/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה. אל נבטים אפשר להגיע מ"מסדרון נתבג" כמו שכתבת אבל אפשר גם מדרום, כמו שטסים עכשיו אל נתבג בגלל המלחמה.
  • 22.
    שלמה שגיא 25/11/2024 15:19
    הגב לתגובה זו
    שלום רב שדה תעופה בעמק יפגע בחקלאים בעמק שרוב המושבים והקיבוצים חיים מחקלאות וחוץ מזה קרוב לגבול ללבנון
  • 21.
    אילן 25/11/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין היכן גר כותב הכתבה ואיך זה משפיע על הנאמר בכתבה. אגב ניתן להשאיר את בסיס חיל האוויר ברמת דוד שיפעל יחד עם השדה האזרחי
  • 20.
    רם 25/11/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים שבחיפה זה המקום הנכון ועוד אפשר גם סטריפ לים - אבל ביביסטים זורקים שטויות לחלל האוויר בחיפה יש רכבת, יש אוכלוסיה גדולה שתנצל את הנמל ויש דרכי גישה לכל הצפון וגם מהמרכז בעמק יש שדות וטבע וחלקאים ! ובסיס חיל אוויר
  • 19.
    ק"ח 25/11/2024 10:59
    הגב לתגובה זו
    הכי זול והכי נוח, אך תכנון בזבזני של נמלי המפרץמונע
  • 18.
    החיים 25/11/2024 08:18
    הגב לתגובה זו
    למרות שהתוכנית תקעועה כבר 20 שנה עוד לפני שהגענו לבית משפט בגלל חוסר יכולת של הממשלה להחליט כך מתנהלת הסתה מטעם...
  • 17.
    רגב רוצה שדה תעופה בנבטים, לפי דרישת "היהלומים" (ל"ת)
    והנימוק המנצח! 25/11/2024 07:22
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    סם הגדול 25/11/2024 01:57
    הגב לתגובה זו
    כל המדינה הזו, מדן עד אילת, היא באורך 1000 קילומטר. אוכלוסיית המדינה הזו כולה עדיין קטנה יותר מאוכלוסיית עיר מרכזית ממוצעת בשאר העולם. כמה גדול הביקוש לנמלי תעופה פה? מה מהות הדיון מלכתחילה?
  • 15.
    קיבוצניק 24/11/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    כמובן שהגיוני לשפוך מאות מליונים על שדא באמצע שום מקום שאף אחד לא ישתמש בו כדי ש500 קיבוצניקים לא יסבלו מקצת רעש. ברור ש 2.5 מליון תושבי הצפון יסעו לדרום כדי לטוס, למי אכפת מהם בכלל... העיקר לא רעש...
  • הוא ביביסט מה ציפית ? (ל"ת)
    בובקט 25/11/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אורי 24/11/2024 21:41
    הגב לתגובה זו
    זה שאף אחד לא דבר עליו. החשש שטייס יחליט להתאבד על דימונה והקירבה לכור. אישית חושב שהויכוח מיותר ועם התפוצצות האוכלוסיה בארץ יהיו נמלי תעופה בשני המיקומים.
  • 13.
    ג.ש. 24/11/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
    עמק יזרעאל הוא שטח גידול ירק למאכל אדם ובהמה. שדה תעופה אזרחי יפגע אנושות באספקת המזון המקומי.
  • 12.
    לולי 24/11/2024 20:22
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו לריב ובסוף אף אחד לא יטוס מה מפריע חשמאלנים הקיבוצניקים שלא יוכלו לעשות קומבינות ע"ח המדינה
  • 11.
    קליגולה 24/11/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
    כפי שזה נראה זה לא עומד להשתנות
  • 10.
    ערן 24/11/2024 19:50
    הגב לתגובה זו
    הקמת השדה בעמק יזרעאל תעלה מליארדים יותר לקוףת המדינה שגם ככה היא ריקה. בנבטים מסלול ההמראה כבר סלול ומאושר כמסלול בינ"ל.
  • 9.
    פנסיונר 24/11/2024 18:10
    הגב לתגובה זו
    חייבים שדה תעופה פה בארץ ואפשר להאריך את השדה בחיפה לתוך הים
  • 8.
    מהצפון, צריך לנסוע 4 שעות לנבטים כדי לטוס שעתיים לאירופ (ל"ת)
    שלמה 24/11/2024 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    א 24/11/2024 17:57
    הגב לתגובה זו
    האמת לרשות שדות התעופה יש מיליארדים,אבל בכל זאת יש פה עשרה מיליון איש כמה שדות תעופה צריך? אם זה כלכלי אהלן וסהלן,אני לא מבין איך זה יהיה כלכלי. אגב בבאר שבע דימונה ועומר גרים שניים שלושה אחוזים מתושבי ישראל,לכל השאר קל יותר להגיע לנתבג.
  • זה נבדק וזה לא כלכלי (ל"ת)
    אמונחטאפ 24/11/2024 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חקלאי 24/11/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה נמל תעופה בעמק יזרעאל....
  • 5.
    אין מצב (ל"ת)
    חקלאי 24/11/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברכה 24/11/2024 16:47
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה עם כנף ציון ? אחרי האג ואחרי שיכנס לכלא ?
  • אמונחטאפ 24/11/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
    אתה מתועב ונתעב
  • 3.
    לשמור על הירוק 24/11/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    קצת הגיון שלא בנמצא בממשלה ה..... הזו ש'ת רק - בדרום או לתוך הים
  • 2.
    דן 24/11/2024 15:31
    הגב לתגובה זו
    תכנון של מדינה צריך להיות במבט של 100 שנה קדימה !!!
  • 1.
    נגבית 24/11/2024 15:12
    הגב לתגובה זו
    1. נבטים. נכון. ראוי יותר. 2. אפשר גם חלופה אחרת: נמל תעופה אזרחי בחצרים. העתקת חצרים אל רמון ושימוש בנמל התעופה בעקבה לתיירות באילת. שלום עושה כסף טוב.
  • אמונחטאפ 24/11/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    ירדן היא מדינה עוינת ובקרוב פלסטינית- אתה תקוע בקונצפסיה
מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מילואימניקים

יש בסיפור הזה כמה תובנות מעניינות - כולנו עם המילואימניקים, מגיע להם הרבה על השמירה, הגנה ועל הניצחונות. אין לאף אחד ספק בכך. הם ראויים לכל תשלום שיקבלו. חלק מהם גם בזכות כל המענקים מסביב הגיעו למספרים מאוד גבוהים. ההכנסות שלהם היו מעל השכר באזרחות, ושוב - זה מוצדק. אבל מה קורה אם באזרחות הם חייבים הרבה כסף - האם השכר במילואים יכסה את החוב כפי שלכאורה צריך להיות? אחרי הכל, דמיינו שמילואימניק הקים עסק ונפל ובדרך אנשים שילמו ולא קיבלו את השירות, האם בזכות העובדה שהוא מילואימניק הוא יקבל הקלה בהחזרת החוב לאזרחים התמימים האלו? זו שאלה קשה. התשובה היא כן.

בית המשפט הכריע והקל על מילואימניק שהעסק שלו נפל חודשים לפני המלחמה כי הוא מילואימניק בית המשפט השלום בירושלים, בשבתו כבית משפט לענייני חדלות פירעון, קבע בימים אלה כי תגמולי ימי מילואים המשולמים לחייבים המשרתים שירות מילואים ממושך, מוגנים, ולא יועברו לקופת הנשייה. ההחלטה ניתנה בימים אלה על ידי השופט עופר יובל, בעקבות מחלוקת ממושכת בין מילואימניק לבין הנאמן שמונה לו, שבמהלכה ייחס הנאמן למילואימניק ולבא כוחו חוסר תום לב והסתרת הכנסות.

בעקבות כישלון החופשה, האיצה החשיפה השלילית ברשתות החברתיות את קריסת חברת התיירות וגררה את החייב לחובות כבדים. במסגרת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון נאמדו חובותיו לנושיו בכ-3.42 מיליון שקלים. ימים ספורים לאחר שהוגשה הבקשה, פרצה מלחמת "חרבות ברזל". כבר ב-7 באוקטובר גויס החייב בצו 8 לשירות מילואים פעיל, ומאז הוא משרת ברציפות כרס״פ פלוגה בגדוד מילואים, כבר יותר מ-630 ימים ברציפות, לרבות שבתות וחגים. 

הדמיה של קריית הסייבר דימונה, קרדיט: מנספלד קהת אדריכליםהדמיה של קריית הסייבר דימונה, קרדיט: מנספלד קהת אדריכלים

קריית סייבר תוקם בדימונה - ההייטק ינוע דרומה?

התוכנית שאושרה ע"י הועדה המחוזית-דרום כוללת הקמת קמפוס אקדמי למקצועות הסייבר, שלושה מגדלי מגורים, מעונות סטודנטים, פארק עירוני, קריית ממשלה ואצטדיון חדש ומבקשת להפוך את דימונה למוקד ידע ותעסוקה בנגב - הפרסום מגיע במקביל לתכנית אנבידיה להכפלת מרכז המו"פ בבאר שבע

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דימונה סייבר

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה להפקדה את התוכנית להקמת קריית הסייבר בדימונה - מהלך רחב היקף שמטרתו לחזק את מעמדה של העיר כמרכז חינוך, חדשנות ותעסוקה. התוכנית, המשתרעת על פני כ-180 דונם בלב העיר, תכלול קמפוס אקדמי בן שמונה קומות ללימודי סייבר, שלושה מגדלי מגורים בני 15 קומות הכוללים 150 יחידות דיור מעל חזית מסחרית, ומעונות סטודנטים בני שמונה קומות ובהם 180 חדרים. לצדם יוקמו פארק עירוני רחב ידיים בשטח של כ-12 דונם, קריית ממשלה הפונה לרחוב בן גוריון, ואצטדיון עירוני חדש לאירועי ספורט ותרבות.

אישור התוכנית מגיע במקביל להודעת אנבידיה על הרחבת מרכז המו"פ בבאר שבע פי שלושה מהלך הכולל הקמת אתר חדש בפארק ההייטק גב-ים וגיוס מאות עובדים נוספים בדרום. שני המהלכים יחד עשויים לעצב מציאות חדשה במפת ההייטק במדינה שבה הדרום מתבסס כמוקד פעילות משמעותי של תעשיות ידע, השכלה ותעסוקה, וליצור רצף גיאוגרפי-כלכלי חדש שיחזק את אזור הנגב ויתרום לפיזור התעשייה בישראל אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום.

התוכנית כוללת גם הסדרה של מוסדות חינוך וציבור קיימים בתחומה - ארבעה בתי ספר, בתי כנסת, מרכז רפואי, בית משפט שלום ותחנת מד"א. המתחם גובל ברחובות המעפיל, הרצל, בן גוריון ובר לב, וממוקם בסמוך למרכז העיר. על פי החזון העירוני, קמפוס הסייבר ישמש מוקד ידע שיקשור בין מערכת החינוך המקומית, ההשכלה הגבוהה והתעשייה, ויהווה נדבך משלים לפארק ההייטק בבאר שבע - כך שבוגרי הקמפוס יוכלו להשתלב בתעשיות הסייבר והטכנולוגיה באזור.

"צעד מחולל שינוי לעיר דימונה ולנגב כולו"

עודד פלוס, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אמר כי "תוכנית קמפוס הסייבר בדימונה היא תוכנית מחוללת שינוי. ברמה המקומית, זהו צעד חשוב לעיר דימונה שנמצאת בתקופת פיתוח, וברמה האזורית, התוכנית תיתן מענה משמעותי לצורך שקיים בכל המרחב, וכן תתרום ליצירת הזדמנויות חדשות להשכלה, תעסוקה, דיור, מסחר ושירותים ציבוריים, תוך חיזוק מעמדה של דימונה כעיר מתפתחת ומרכזית בנגב".

גם מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל, התייחסה לחשיבות הפרויקט וציינה כי "מדובר בתוכנית משמעותית וחשובה לעיר דימונה ולנגב כולו. לראשונה יוקם בדימונה קמפוס אקדמי למקצועות הסייבר שיהיה חלק מבנייה של אקו-סיסטם שלם בנגב - יחד עם מוסדות חינוך וציבור נוספים ועם פארק ההייטק בבאר שבע שיהווה מוקד תעסוקה לבוגרי הקמפוס".