אדם רויטר לדעות
צילום: אדם רויטר

אופציית נמל תעופה בעמק יזרעאל נופלת בגלל שנים של דיונים בבתי משפט

שיקולים סביבתיים, ביטחוניים וכלכליים מתנגשים בבחירת המיקום לנמל התעופה הבא של ישראל – האם נבטים היא התשובה?
ד"ר אדם רויטר | (29)

היכן עדיף שיוקם נמל התעופה הבינלאומי הבא של ישראל, בעמק יזרעאל במקום בסיס חיל האוויר רמת דוד או באזור נבטים? חישבו רק על נקודה אחת ברמה הפרקטית: ההתנגדויות המשפטיות של תושבי עמק יזרעאל, עלולות לדחות את הקמת הנמל בשנים רבות. בעיה זו אינה קיימת בנבטים. 

כולם יודעים שכל עוד מתקיים ההליך המשפטי – המדינה לא מקדמת כלום. בפועל גרירת רגליים, אי קבלת החלטות, טיעונים מפולפלים של עו"ד יקרים להפליא בעד ונגד, הליכה לבג"ץ, עלויות כספיות ניכרות למדינה ולתושבים ובסוף אחרי 5 שנות התדיינות, הנמל עלול גם שלא להיות מוקם כי גם בית המשפט יחליט לטובת נבטים...

מדוע להיכנס מלכתחילה לשדה המוקשים הזה?

 

10 סיבות מדוע בנבטים ורק שתי סיבות הפוכות

כבר דובר על כך רבות אך לנמל תעופה בינלאומי בנבטים יתרונות רבים על פני עמק יזרעאל:

1. אפשרויות התעסוקה הנוכחיות והעתידיות של תושבי הנגב המרכזי נמוכות מאלו של תושבי עמק יזרעאל. רק כדי לסבר את האוזן: בעמק יזרעאל תעבור "רכבת השלום", אותו קו המתוכנן להבאת סחורה מהודו ונפט מהמפרץ הפרסי דרך סעודיה וירדן ועד לחיפה ומשם באוניות משא לאירופה. הרכבת הזו היא הפתרון שעוקף את הבעיה החותית' במצרי באב אל מנדב (והיא זולה בכל מקרה משייט ימי שעוקף את כל ערב הסעודית בואכה תעלת סואץ). הרכבת תביא לפיתוח מואץ של האזור גם בלי נמל תעופה.

2. בנגב המרכזי הרבה שטח פנוי שניתן ליישב בו תושבים חדשים שיעבדו בנמל.

3. עלות הקרקע הפנויה בנגב זולה הרבה יותר.

4. עמק יזרעאל עלול להיות מטווח בעתיד שוב ע"י חיזבאללה. הנגב המרכזי מרוחק הרבה יותר מסיכוני טילים (על אף שגם לשם הגיעו).

5. המצב בנגב קשה מבחינת השתלטות בדואית בלתי חוקית. שדה תעופה ישמר את השטח ויביא אוכלוסיה יהודית.

6. בשמי הנגב יותר שטח אווירי נרחב למטוסי נוסעים אזרחיים לשם תמרון באופן שמאפשר מסלולי המראה ונחיתה שאינם יוצרים מפגעי רעש מעל בתי תושבים.

7. בעמק יזרעאל מדובר במפגע בריאותי לתושבי האזור מפאת המבנה הטופוגרפי שלו (דמוי "קערה"). מסביב לנבטים בנגב השטחים פתוחים והיישובים דלילים ומרוחקים יותר.

8. בעמק יזרעאל הנזק לערכי הטבע של החי והצומח יהיה גבוה מאשר בנגב ששומם יחסית במובן זה.

9. על אף קרבתו היחסית לגבול עם לבנון, להשארת בסיס רמת דוד בצפון בלי העתקתו דרומה קיים יתרון בדמות "פיזור סיכונים" ביטחוניים עבור חיל האוויר. זהו בסיס חיל האוויר הקרבי היחיד שפועל בצפון הארץ.

10. ההתנגדויות המשפטיות של תושבי האזור עלולות לדחות את הקמת הנמל בשנים רבות. בעיה זו אינה קיימת בנבטים.

קיימים 2 שיקולים חשובים שנוטים לטובת נמל תעופה בעמק יזרעאל והם כבדי משקל:

1. השיקול הביטחוני של חיל האוויר שמעדיף שכל מרחבי שמי הנגב יישארו פתוחים לטובת הפעילות האווירית שלו ולא יוגבלו ע"י תעופה אזרחית. 

2. סביב אזור העמק ובכל הצפון יש ריכוז תושבים גדול בהרבה מאשר סביב נבטים, שישמחו שלא להגיע לנתב"ג.

קיימים שני טיעונים מקצועיים נוספים בעד חלופת העמק, אך הם לדעתי חלשים:

1. נמל התעופה האזרחי ייבנה על תשתיות בסיס חיל האוויר רמת דוד ולכן יחסוך עלויות. ממה שהבנתי מאיש מקצוע, היכולת לנצל תשתיות צבאיות לשם הקמת נמל אזרחי בינלאומי הן נמוכות. 

קיראו עוד ב"בארץ"

2. בדרום כבר הקימו נמל תעופה - נמל רמון. אך רמון מרוחק באופן מדהים ממרכזי האוכלוסיה בישראל ולכן מעולם לא היה יכול להוות חלופה לתושבי המרכז ומלכתחילה הוא תוכנן כחלופה לנמל התעופה שהועתק מאילת.

ומה בנוגע לבעיה הנובעת מכך שבעקבות הקמת השדה האזרחי יהיה צורך לפנות טייסות מבסיס חיל האוויר בנבטים ולהקים עבורם בסיס חלופי או להרחיב בסיס קיים אחר בנגב? זו מתקזזת מול הבעיה הזהה שקיימת כאשר הקמת שדה בינלאומי בעמק יזרעאל תיאלץ להעביר את הטייסות מבסיס חיל האוויר ברמת דוד, שגם עבורם יהיה צורך למצוא חלופות בנגב.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    רואה עיזים 26/11/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    אני גם 100% בעד שדה בנבטים אבל הכתבה מוטעית לחלוטין. הנושא לא נמצא עכשיו בכלל בבית משפט ורשויות התכנון ב 100% גז על התכנון בעמק יזרעאל (למרות החלטת שתי שרות תחבורה על נבטים !)
  • 23.
    ירושלמי 26/11/2024 12:04
    הגב לתגובה זו
    בתעופה אזרחית, מטוסים לא טסים איך שמתחשק להם אלא חייבים להצמד למסדרון אווירי מוגדר. המסדרונות האוויריים מתואמים ומאושרים ע"י ICAO (הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית). כדי לטוס דרומה לרמון או לנבטים חייבים לעברו באותו מסדרון שמוביל לנתב"ג ורק דרכו אפשר לפנות דרומה. כלומר, כל מטוס שירצה להגיע לנסטים יאלץ להשצמש באותו מסדרון שמוביל נתב"ג וייצור עליו עומס בלתי נסבל. גם כיום, בזמנים שאין מלחמה, יש עומס עצום על המסדרון הזה. להוסיף עליו זה פשוט בלתי אפשרי. לעומת זאת, כדי להגיע לעמק יזרעאל טסים דרך המסדרון שמוביל לחיפה, ושם כידוע אין עומס כלל, לכן ההגעה מהירה ולא צריך להמתין לתור כדי לנחות. דבר זה הופך את אופציית הדרום ללא ריאלית, על אף השיקולים האחרים לטובתה (חוץ מהטיעון הנוגע לרכבת השלום, שהוא הזוי במיוחד כי לא יקום קו רכבות מהמפרץ הפרסי למפרץ חיפה גם בעוד מאה שנים. אף גורם בטחוני לא יאפשר לרכבת שמגיעה ממדינות ערביות להכנס ישירות לתוך מדינת ישראלץ יאלצו לפרוק הכל ולהעמיס על רכבת אחרת בצד הישראלי, וזה כמובן יסרבל וייקר כל כך את התהליך כך שאף אחד לא יעלה זאת על דעתו. שלא לדבר על ההסדרים המדיניים)
  • טייס עפיפונים 26/11/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה. אל נבטים אפשר להגיע מ"מסדרון נתבג" כמו שכתבת אבל אפשר גם מדרום, כמו שטסים עכשיו אל נתבג בגלל המלחמה.
  • 22.
    שלמה שגיא 25/11/2024 15:19
    הגב לתגובה זו
    שלום רב שדה תעופה בעמק יפגע בחקלאים בעמק שרוב המושבים והקיבוצים חיים מחקלאות וחוץ מזה קרוב לגבול ללבנון
  • 21.
    אילן 25/11/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין היכן גר כותב הכתבה ואיך זה משפיע על הנאמר בכתבה. אגב ניתן להשאיר את בסיס חיל האוויר ברמת דוד שיפעל יחד עם השדה האזרחי
  • 20.
    רם 25/11/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים שבחיפה זה המקום הנכון ועוד אפשר גם סטריפ לים - אבל ביביסטים זורקים שטויות לחלל האוויר בחיפה יש רכבת, יש אוכלוסיה גדולה שתנצל את הנמל ויש דרכי גישה לכל הצפון וגם מהמרכז בעמק יש שדות וטבע וחלקאים ! ובסיס חיל אוויר
  • 19.
    ק"ח 25/11/2024 10:59
    הגב לתגובה זו
    הכי זול והכי נוח, אך תכנון בזבזני של נמלי המפרץמונע
  • 18.
    החיים 25/11/2024 08:18
    הגב לתגובה זו
    למרות שהתוכנית תקעועה כבר 20 שנה עוד לפני שהגענו לבית משפט בגלל חוסר יכולת של הממשלה להחליט כך מתנהלת הסתה מטעם...
  • 17.
    רגב רוצה שדה תעופה בנבטים, לפי דרישת "היהלומים" (ל"ת)
    והנימוק המנצח! 25/11/2024 07:22
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    סם הגדול 25/11/2024 01:57
    הגב לתגובה זו
    כל המדינה הזו, מדן עד אילת, היא באורך 1000 קילומטר. אוכלוסיית המדינה הזו כולה עדיין קטנה יותר מאוכלוסיית עיר מרכזית ממוצעת בשאר העולם. כמה גדול הביקוש לנמלי תעופה פה? מה מהות הדיון מלכתחילה?
  • 15.
    קיבוצניק 24/11/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    כמובן שהגיוני לשפוך מאות מליונים על שדא באמצע שום מקום שאף אחד לא ישתמש בו כדי ש500 קיבוצניקים לא יסבלו מקצת רעש. ברור ש 2.5 מליון תושבי הצפון יסעו לדרום כדי לטוס, למי אכפת מהם בכלל... העיקר לא רעש...
  • הוא ביביסט מה ציפית ? (ל"ת)
    בובקט 25/11/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אורי 24/11/2024 21:41
    הגב לתגובה זו
    זה שאף אחד לא דבר עליו. החשש שטייס יחליט להתאבד על דימונה והקירבה לכור. אישית חושב שהויכוח מיותר ועם התפוצצות האוכלוסיה בארץ יהיו נמלי תעופה בשני המיקומים.
  • 13.
    ג.ש. 24/11/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
    עמק יזרעאל הוא שטח גידול ירק למאכל אדם ובהמה. שדה תעופה אזרחי יפגע אנושות באספקת המזון המקומי.
  • 12.
    לולי 24/11/2024 20:22
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו לריב ובסוף אף אחד לא יטוס מה מפריע חשמאלנים הקיבוצניקים שלא יוכלו לעשות קומבינות ע"ח המדינה
  • 11.
    קליגולה 24/11/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
    כפי שזה נראה זה לא עומד להשתנות
  • 10.
    ערן 24/11/2024 19:50
    הגב לתגובה זו
    הקמת השדה בעמק יזרעאל תעלה מליארדים יותר לקוףת המדינה שגם ככה היא ריקה. בנבטים מסלול ההמראה כבר סלול ומאושר כמסלול בינ"ל.
  • 9.
    פנסיונר 24/11/2024 18:10
    הגב לתגובה זו
    חייבים שדה תעופה פה בארץ ואפשר להאריך את השדה בחיפה לתוך הים
  • 8.
    מהצפון, צריך לנסוע 4 שעות לנבטים כדי לטוס שעתיים לאירופ (ל"ת)
    שלמה 24/11/2024 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    א 24/11/2024 17:57
    הגב לתגובה זו
    האמת לרשות שדות התעופה יש מיליארדים,אבל בכל זאת יש פה עשרה מיליון איש כמה שדות תעופה צריך? אם זה כלכלי אהלן וסהלן,אני לא מבין איך זה יהיה כלכלי. אגב בבאר שבע דימונה ועומר גרים שניים שלושה אחוזים מתושבי ישראל,לכל השאר קל יותר להגיע לנתבג.
  • זה נבדק וזה לא כלכלי (ל"ת)
    אמונחטאפ 24/11/2024 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חקלאי 24/11/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה נמל תעופה בעמק יזרעאל....
  • 5.
    אין מצב (ל"ת)
    חקלאי 24/11/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברכה 24/11/2024 16:47
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה עם כנף ציון ? אחרי האג ואחרי שיכנס לכלא ?
  • אמונחטאפ 24/11/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
    אתה מתועב ונתעב
  • 3.
    לשמור על הירוק 24/11/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    קצת הגיון שלא בנמצא בממשלה ה..... הזו ש'ת רק - בדרום או לתוך הים
  • 2.
    דן 24/11/2024 15:31
    הגב לתגובה זו
    תכנון של מדינה צריך להיות במבט של 100 שנה קדימה !!!
  • 1.
    נגבית 24/11/2024 15:12
    הגב לתגובה זו
    1. נבטים. נכון. ראוי יותר. 2. אפשר גם חלופה אחרת: נמל תעופה אזרחי בחצרים. העתקת חצרים אל רמון ושימוש בנמל התעופה בעקבה לתיירות באילת. שלום עושה כסף טוב.
  • אמונחטאפ 24/11/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    ירדן היא מדינה עוינת ובקרוב פלסטינית- אתה תקוע בקונצפסיה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

קנאביס
צילום: PIXABAY

קנאביס - האם מותר לכם להשתמש, כמה מותר להחזיק, מהם העונשים?

שאלות ותשובות על קנאביס בישראל

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קנאביס

מדברים בלי הפסקה על קנאביס, אבל אל תחשבו שהשימוש כבר חוקי. זה עוד רחוק. החזקת קנאביס בכמות של עד 15 גרם נחשבת לשימוש עצמי, אך עדיין אסורה על פי חוק. במקרים כאלה, רשויות האכיפה לרוב יטילו קנס או יציעו הליך חלופי במקום כתב אישום, במיוחד אם מדובר בעבירה ראשונה.

בפועל, קנאביס מותר בארץ רק לשימושים רפואיים ורק למי שיש לו אישור. היו ניסיונות להרחיב את האישור גם לפנאי, בינתיים אין אישור כזה. הנה שאלות ותשובות על קנאביס בישראל:

 

האם אפשר לקנות קנאביס באופן חוקי בישראל?
כן, אבל רק עם רישיון רפואי ממשרד הבריאות. מי שקיבל את האישור יכול לרכוש קנאביס בבתי מרקחת מורשים בלבד. אין אפשרות חוקית לרכוש קנאביס לשימוש אישי ללא אישור רפואי.

מה נחשב לשימוש עצמי לפי החוק?
שימוש עצמי מוגדר כהחזקת קנאביס בכמות של עד 15 גרם. מעבר לכך, העבירה עלולה להיחשב לסחר או החזקה שלא לשימוש עצמי, ועונשה חמור יותר.

האם מותר לעשן קנאביס במרחב הציבורי?
לא. גם מי שמחזיק ברישיון רפואי אינו רשאי לצרוך קנאביס במרחב הציבורי. העישון מותר רק בבית או במקום פרטי, בהתאם להנחיות הרישיון.