דואר ישראל
צילום: דואר ישראל

פיטורי 1,000 עובדים בדואר ישראל העבירו את החברה לרווח, לקראת ההפרטה

הכנסות החברה עלו ב-10% ל-413 מיליון שקל, החברה הרוויחה 21 מיליון שקל ברבעון השני של השנה לעומת הפסד של 103 מיליון ברבעון המקביל; בשבוע הבא יסתיים השלב הראשון - הגשת פניות ע"י משקיעים. שלב ההצעות המחייבות צפוי ברבעון הראשון של 2024
רוי שיינמן | (12)

דואר ישראל משלים את הפיטורים של 1,000 עובדים בדרך להפרטת החברה ומצליח לעבור לרווח של 21 מיליון שקל ברבעון. הדואר, בדומה לחברות ממשלתיות רבות, סבל מעודף עובדים ואבטלה סמויה. במקביל להתייעלות בדואר - השירות לציבור דווקא משתפר, במקביל לפתיחת סניפים חדשים באזורים עמוסים ועלייה במספר מרכזי המסירה.

במקביל, הדואר מתקדם למאה ה-21 עם החלפה של ציוד בסניפים (כמו מחשבים), השקת שירות לקוחות בווטסאפ עם מענה אנושי בשעות הפעילות ומענה אוטומטי 24/7 והוקם מערך אוטומטי לקליטת ומיון חבילות. השאלה האמיתית היא איך זה לא היה עד היום, אבל התשובה הלא נעימה היא - שירות ממשלתי שאין לו תחרות. אבל הדואר קפא על שמריו וכחלק מתהליך ההפרטה הוא מתייעל ומבין שכדי להיות רלוונטי הוא חייב להיות הרבה יותר גמיש מבעבר.

במסגרת הליך ההפרטה, ב-12 בספטמבר יושלם השלב הראשון של ההליך, בהגשת פניות על ידי משקיעים פוטנציאלים. לאחר בחינת הפניות, פתיחת חדר המידע, והשלמת דרישות נוספות, הגשת ההצעות המחייבות צפויה להתקיים במהלך הרבעון הראשון של 2024. 

 

הכנסות החברה הסתכמו ב-412.5 מיליון שקל לעומת 376.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עליה של 9.5%. הרווח הגולמי הסתכם ב-62.5 מיליון שקל (כ-15.1% מההכנסות) לעומת הפסד גולמי של 34.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי של החברה ברבעון השני הסתכם ב-20.9 מיליון שקל, בהמשך לרווח של 8 מיליון שקל ברבעון הראשון, ובהשוואה להפסד של 103.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בעקבות רווחי הון ממכירת נכסים הדואר רשם במחצית השנה רווח של 175 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 176 מיליון במחצית הראשונה של השנה שעברה.

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "השלמנו מחצית מצוינת עם הישגים חסרי תקדים, הישגים שאפשרו לנו להקדים תוכניות משמעותיות לשיפור השירות בהשקעה של מיליוני שקלים. אנחנו ניצבים בימים אלו בעיצומו של מהלך היסטורי להפרטת דואר ישראל, כשהחברה יציבה ואטרקטיבית, ורכישתה נבחנת על ידי משקיעים מהשורה הראשונה מהארץ ומהעולם. ככל שתוסר עננת ההתערבות הפוליטית ויתאפשר המשך ניהול מקצועי ועצמאי של החברה, נוכל להשלים את ההפרטה בהצלחה בתוך חודשים בודדים לטובת הציבור, העובדים והחברה."   

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    שחר 27/03/2025 20:58
    הגב לתגובה זו
    החברה הכי שרלטנית והכי כושלת בכדור הארץ.
  • 11.
    קארין 06/09/2023 22:38
    הגב לתגובה זו
    בנק הדואר הפך לסיוט שאין לתאר בכלל.אין תורים ואם יש לי חשבון אני לא יכולה בכלל לבצע הפקדות וחוזרים לי צ'קים.אין מענה בכלל.
  • 10.
    אלכס 05/09/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    הדואר במתכונת הנוכחית לא רווחי משחקים עם המספרים כמו שרוצים הכל ממכירת הנכסים
  • 9.
    מפוקח 04/09/2023 22:55
    הגב לתגובה זו
    0 שירות. פלא שעברו לרווחים?
  • 8.
    משה משה 04/09/2023 12:14
    הגב לתגובה זו
    דואר ישראל התפרק רק בגלל ניהול כושל לאורך שניים ביו ועדין יש כל מיני מיותרים שמקבלים משכורות עתק על כלום ובסוף זאת התוצאה של כל ממשלות ישראל עובדים מותשים ושירות גרוע במיוחד בדרג ההנהלה
  • 7.
    המגיב 04/09/2023 11:45
    הגב לתגובה זו
    זה לא חוכמה גדולה. מעבר לזה - השירות בדואר ממש לא השתפר - לפחות בענייני תשלומים. חבילות בכל מקרה הם כבר כמעט לא מחלקים, ומעבירים את זה לחנויות פרטיות. ובנוסף לכל זה - "שכחתם", שהם התחילו לגבות עמלה על כל חשבון שמשולם בסניף הדואר, דבר שלא היה בעבר. שני שקל על כל חשבון שמשולם בדואר - זה מיליוני שקלים בשנה.
  • 6.
    מורדי 03/09/2023 22:40
    הגב לתגובה זו
    מצויין הפרטה תעשה לדואר ישראל רק טוב כי השירות שלהם פח אשפה
  • 5.
    מיכאל 03/09/2023 17:43
    הגב לתגובה זו
    כל בר דעת מבין את זה
  • 4.
    אני1 03/09/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
    פוטר היו"ר ומישהו מקורב יזכה בקרדיט...
  • 3.
    לסגור הכל לפטר את כולם כולל המנכ״ל. שרות מיותר לא 03/09/2023 13:32
    הגב לתגובה זו
    לסגור הכל לפטר את כולם כולל המנכ״ל. שרות מיותר לא רלוונטי בימים האלו
  • 2.
    יש לנו ממשלה עם מחויבות להרוס את כל מה שטוב כאן. א 03/09/2023 12:28
    הגב לתגובה זו
    יש לנו ממשלה עם מחויבות להרוס את כל מה שטוב כאן. אידיוטים כמו קרעי ואמסלם נחושים להעיף יו״ר מקצועי ומצליח ולמנות במקומו בובה פוליטית.
  • 1.
    קלקלן 03/09/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    הרווחים לא אמיתייפ ונןבעים צכל מיני משחקים חשבונאים ולא מפעילןת הליבה של הדואר האלקטרוני הנותרת הפסדית(!)
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.