פיטורי 1,000 עובדים בדואר ישראל העבירו את החברה לרווח, לקראת ההפרטה
דואר ישראל משלים את הפיטורים של 1,000 עובדים בדרך להפרטת החברה ומצליח לעבור לרווח של 21 מיליון שקל ברבעון. הדואר, בדומה לחברות ממשלתיות רבות, סבל מעודף עובדים ואבטלה סמויה. במקביל להתייעלות בדואר - השירות לציבור דווקא משתפר, במקביל לפתיחת סניפים חדשים באזורים עמוסים ועלייה במספר מרכזי המסירה.
במקביל, הדואר מתקדם למאה ה-21 עם החלפה של ציוד בסניפים (כמו מחשבים), השקת שירות לקוחות בווטסאפ עם מענה אנושי בשעות הפעילות ומענה אוטומטי 24/7 והוקם מערך אוטומטי לקליטת ומיון חבילות. השאלה האמיתית היא איך זה לא היה עד היום, אבל התשובה הלא נעימה היא - שירות ממשלתי שאין לו תחרות. אבל הדואר קפא על שמריו וכחלק מתהליך ההפרטה הוא מתייעל ומבין שכדי להיות רלוונטי הוא חייב להיות הרבה יותר גמיש מבעבר.
במסגרת הליך ההפרטה, ב-12 בספטמבר יושלם השלב הראשון של ההליך, בהגשת פניות על ידי משקיעים פוטנציאלים. לאחר בחינת הפניות, פתיחת חדר המידע, והשלמת דרישות נוספות, הגשת ההצעות המחייבות צפויה להתקיים במהלך הרבעון הראשון של 2024.
הכנסות החברה הסתכמו ב-412.5 מיליון שקל לעומת 376.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עליה של 9.5%. הרווח הגולמי הסתכם ב-62.5 מיליון שקל (כ-15.1% מההכנסות) לעומת הפסד גולמי של 34.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי של החברה ברבעון השני הסתכם ב-20.9 מיליון שקל, בהמשך לרווח של 8 מיליון שקל ברבעון הראשון, ובהשוואה להפסד של 103.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- התייקרות בדואר ישראל: האם יש חלופות
- דואר ישראל - רווח נקי של 4 מיליון שקל למרות התחזיות להפסד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעקבות רווחי הון ממכירת נכסים הדואר רשם במחצית השנה רווח של 175 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 176 מיליון במחצית הראשונה של השנה שעברה.
דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "השלמנו מחצית מצוינת עם הישגים חסרי תקדים, הישגים שאפשרו לנו להקדים תוכניות משמעותיות לשיפור השירות בהשקעה של מיליוני שקלים. אנחנו ניצבים בימים אלו בעיצומו של מהלך היסטורי להפרטת דואר ישראל, כשהחברה יציבה ואטרקטיבית, ורכישתה נבחנת על ידי משקיעים מהשורה הראשונה מהארץ ומהעולם. ככל שתוסר עננת ההתערבות הפוליטית ויתאפשר המשך ניהול מקצועי ועצמאי של החברה, נוכל להשלים את ההפרטה בהצלחה בתוך חודשים בודדים לטובת הציבור, העובדים והחברה."
- 12.שחר 27/03/2025 20:58הגב לתגובה זוהחברה הכי שרלטנית והכי כושלת בכדור הארץ.
- 11.קארין 06/09/2023 22:38הגב לתגובה זובנק הדואר הפך לסיוט שאין לתאר בכלל.אין תורים ואם יש לי חשבון אני לא יכולה בכלל לבצע הפקדות וחוזרים לי צ'קים.אין מענה בכלל.
- 10.אלכס 05/09/2023 19:16הגב לתגובה זוהדואר במתכונת הנוכחית לא רווחי משחקים עם המספרים כמו שרוצים הכל ממכירת הנכסים
- 9.מפוקח 04/09/2023 22:55הגב לתגובה זו0 שירות. פלא שעברו לרווחים?
- 8.משה משה 04/09/2023 12:14הגב לתגובה זודואר ישראל התפרק רק בגלל ניהול כושל לאורך שניים ביו ועדין יש כל מיני מיותרים שמקבלים משכורות עתק על כלום ובסוף זאת התוצאה של כל ממשלות ישראל עובדים מותשים ושירות גרוע במיוחד בדרג ההנהלה
- 7.המגיב 04/09/2023 11:45הגב לתגובה זוזה לא חוכמה גדולה. מעבר לזה - השירות בדואר ממש לא השתפר - לפחות בענייני תשלומים. חבילות בכל מקרה הם כבר כמעט לא מחלקים, ומעבירים את זה לחנויות פרטיות. ובנוסף לכל זה - "שכחתם", שהם התחילו לגבות עמלה על כל חשבון שמשולם בסניף הדואר, דבר שלא היה בעבר. שני שקל על כל חשבון שמשולם בדואר - זה מיליוני שקלים בשנה.
- 6.מורדי 03/09/2023 22:40הגב לתגובה זומצויין הפרטה תעשה לדואר ישראל רק טוב כי השירות שלהם פח אשפה
- 5.מיכאל 03/09/2023 17:43הגב לתגובה זוכל בר דעת מבין את זה
- 4.אני1 03/09/2023 15:31הגב לתגובה זופוטר היו"ר ומישהו מקורב יזכה בקרדיט...
- 3.לסגור הכל לפטר את כולם כולל המנכ״ל. שרות מיותר לא 03/09/2023 13:32הגב לתגובה זולסגור הכל לפטר את כולם כולל המנכ״ל. שרות מיותר לא רלוונטי בימים האלו
- 2.יש לנו ממשלה עם מחויבות להרוס את כל מה שטוב כאן. א 03/09/2023 12:28הגב לתגובה זויש לנו ממשלה עם מחויבות להרוס את כל מה שטוב כאן. אידיוטים כמו קרעי ואמסלם נחושים להעיף יו״ר מקצועי ומצליח ולמנות במקומו בובה פוליטית.
- 1.קלקלן 03/09/2023 12:22הגב לתגובה זוהרווחים לא אמיתייפ ונןבעים צכל מיני משחקים חשבונאים ולא מפעילןת הליבה של הדואר האלקטרוני הנותרת הפסדית(!)
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
