בדרך להפרטה: דואר ישראל עבר לרווח קטן של 8 מיליון שקל אחרי שמחק הערת עסק חי בדוחות הקודמים
חברת דואר ישראל אמורה לצאת להפרטה, כך החליטה לפני שנה הממשלה הקודמת. ליברמן והנדל קידמו את התוכנית שבמסגרתה חלק מהמניות אמורות להיות מונפקות בבורסה וחלק יימכרו למשקיע פרטי והשאלה היא מתי זה ייצא לפועל. הדואר הפסיד בשלוש השנים האחרונות סכום עתק של 1.9 מיליארד שקל ויקבל סיוע של מיליארד שקל מהמדינה. חבל שהמדינה (כלומר כולנו, משלמי המסים) צריכה לתת סיוע כל כך גדול לדואר ועדיין - ההפרטה היא מהלך חשוב שייאלץ את הדואר לעמוד על הרגליים בכוחות עצמו ולהראות שמדובר בחברה שצריכה גם להרוויח ולא לחיות על חשבון הציבור.
על פי נתוני הדואר, הוא רשם רווח נקי של 8 מיליון שקל (23 מיליון כולל רווחי הון על מכירת נכסים למדינה בהיקף של 15 מיליון שקל) לעומת הפסד של 72 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. השיפור בתוצאות נובע ממהלכי התייעלות כולל צמצום של יותר מ-20% בכח האדם בחברה. בינתיים החברה צמצמה כ-740 עובדים מתוך כ-5,000 עובדים, כך שיש בהחלט עוד לאן להתקדם ולהשתפר. בסוף הרבעון עבדו בחברה 4,261 עובדים. עוד כ-400 עובדים צפויים לסיים את תפקידם בחברה במהלך הרבעון השני. "החברה צמצמה עשרות אלפי שעות נוספות ברבעון הראשון של שנת 2023 בהשוואה לרבעון המקביל, כתוצאה מייעול תהליכי עבודה, צמצום שעות פעילות וצמצום בפריסה הקמעונאית".
הדואר גם סוגר לא מעט סניפים. בשנה שעברה נסגרו 75 יחידות דואר ומתחילת שנת 2023 נסגרו כ-30 יחידות נוספות. בחודשים הקרובים תושלם תכנית ההתייעלות, והרשת הקמעונאית של החברה צפויה למנות כ-350 סניפים ברחבי הארץ.
בהמשך, הדואר צפוי גם להעלות את המחירים, כאשר בדור מציינים שמדובר בעיקר על העלאת מחירים ל"שירותים הפסדיים", כשמנגד מדברים בחברה גם על הורדת מחירים בעקבות התחרות הגוברת בשוק הדואר.
- יו"ר הדואר על הכוונת של שר התקשורת קרעי
- פיטורים של 700 איש בדואר ישראל - זאת רק ההתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לדוחות, החברה רשמה גידול של 14% בהכנסות ברבעון הראשון של 2023, לסכום של 436 מיליון שקל לעומת 382 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. על פי הדואר, ההכנסות הושפעו לטובה מצמיחה במגזר הדואר והקמעונאות ובבנק הדואר. ההכנסות משירותי סחר (שילוח בינלאומי) ירדו בקצת פחות מ-3%.
ה-EBITDA עמד על 63 מיליון שקל, או שיעור של 14% לעומת EBITDA שלילי של 17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, בנטרול אירועים חד פעמיים, עמד על 18 מיליון שקל, לעומת לתזרים שלילי של 80 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל: "שנה לאחר שהחברה הייתה במצב של קריסה ועל סף חדלות פירעון, היא מציגה תוצאות שיעניקו רוח גבית לתהליך ההפרטה. בשבועות הקרובים נתחיל – יחד עם רשות החברות – במפגשים עם משקיעים פוטנציאליים, כדי לממש בהקדם את יעד ההפרטה שהוא קריטי לעתיד החברה ולהבטחת רמת שירות גבוהה לציבור לאורך זמן. התוצאות מוכיחות שבניהול נכון ומקצועי, גם בחברה ממשלתית ניתן לבצע תוך זמן קצר מהפך שכולל הטמעת תרבות של התנהלות עסקית ומקצוענות שמחליפה מינויים פוליטיים ובזבזנות".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- 3.משה דוור 18/06/2023 08:31הגב לתגובה זופיטרו דוורים מסכנים, מקבלים דואר בקושי פעם בחודש שירות על הפנים והכל בשביל מראית עין של רווחיות. חברה רקובה לפטר את כל המנהלים המגעילים ולייבש את הביצה.
- 2.שלומי 30/05/2023 12:43הגב לתגובה זומשחקיפ במספרים כמו שהדואר יודע לעשות במשך שנים
- 1.מוטי 30/05/2023 10:14הגב לתגובה זועברו לרווח בזכות 2 שקלים מכל זקן שבא להוציא את הפנסיה מביטוח לאומי תתביישו עים הרווח

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?