יצליחו להשתלט? תראו איך מצרים נלחמת בחופרי המנהרות בעזה - מאסרי עולם

ברקע לפיגוע הטרור הרצחני אתמול בסיני - יוצא נשיא מצרים במאבק חסר תקדים בתופעת המנהרות מעזה
מערכת Bizportal | (17)

במהלך 'צוק איתן' נחשף הציבור הישראלי ביתר שאת לתופעת המנהרות מעזה, אבל לא רק ישראל מתמודדת עם התופעה - אלא גם מצרים. אתמול העבירו במצרים תיקון לחוק באישור הנשיא סיסי לפיו כל אדם שמבצע פעולת חפירה של מנהרה או עובר במנהרה - צפוי למאסר עולם, כך לפי סוכנות הידיעות הממשלתית MENA. נציין כי מאסר עולם במצרים משמעותו 25 שנה בכלא.

 

וזה לא מסתיים בכך, גם אלו שברשותם מידע לגבי פעילות סביב נושא המנהרות ולא העבירו אותו לרשויות במצרים - אף הם צפויים למאסר עולם בכלא המצרי. תיקון נוסף בחוק המצרי מתייחס למקום הפעולה והציוד. לפי התיקון, בניין המשמש פתח כניסה למנהרה יעוקל וציוד שייתפס יוחרם. 

כך נראית הודעת סוכנות הידיעות המצרית: "כל אדם שחופר, מתכונן לחפור, משתמש בכביש או במעבר או מנהרה תת קרקעית בשטח המדינה עם כוונה להיפגש עם גורמים ביישות חיצונית למצרים - צפוי למאסר עולם". 

במצרים הוכרז בסוף 2014 על מצב חירום בגבול עם עזה, זאת לאחר ש-33 אנשי כוחות הבטחון המצרים נהרגו בפיגוע בחצי האי סיני. בחודש נובמבר האחרון יצרה מצרים אזור חיץ  (buffer zone) ברוחב של קילומטר בגבול עם עזה וזאת במטה למנוע הברחות - כל מוצרי מזון או נשק.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    abusalo 14/04/2015 09:57
    הגב לתגובה זו
    סיסי הוא שיצר את הטרור במעשים שלו. הוא הורס בתים של מצרים בלי שימצא להם פיתרון או מקום מגורים חילופי. הרברה משפחות ברפיח המצרית חיים כיום בלי קורת גג. ומה אתם מצפים מהילדים שלהם שיעשו
  • 10.
    היי טק 14/04/2015 09:03
    הגב לתגובה זו
    במצרים המנהרות הן למטרת העברת סחורות ונשק. מנהרות לארץ הן למטרת טירור ואין שום שיתוף פעולה מהצד הישראלי.
  • 9.
    ישראל 13/04/2015 20:36
    הגב לתגובה זו
    ישראל עשתה נגד המנהרות? כרגיל, מחכים לפיצוץ
  • 8.
    אהובה 13/04/2015 19:20
    הגב לתגובה זו
    ככה מתנהלים מול טרור רצחני
  • 7.
    מאיר 13/04/2015 17:57
    הגב לתגובה זו
    סיסי אולי תיפגש עם ביבי תעביר לנו בכנסת את החוקים האלה ובא לציון גואל
  • 6.
    צבי פורר 13/04/2015 17:32
    הגב לתגובה זו
    נו , נראה את החכ״ים החדשים , אוסף של קשקשנים
  • 5.
    אנחל 13/04/2015 16:59
    הגב לתגובה זו
    ישראל יכולה לכרות ברית הגנה איזורית על הסעודים והמצרים ומדינות מתונות נוספות. שיתוף פעולה איזורי נכד טירור יביא בסוף גם שלום לאיזור.
  • מחמוד 13/04/2015 17:31
    הגב לתגובה זו
    עד שלא תעלמו מהמפה - לא נפסיק לחפור מערות
  • חחח. מה לעשות אתם טפשים מידי בשביל לנצח את היהודים (ל"ת)
    אנונימי 14/04/2015 14:47
  • ציוני שוחר שלום 14/04/2015 01:21
    הציונים הביאו לכם, מים חשמל עבודה ופרנסה, בריאות מתקדמת,זכות הצבעה, חופש ובטחון בחיים. ומה אתם הבאתם? עריפת ראשים של מוסלמים בשם האל שלך מוחמד ? ואתה לא מתבייש בהיותך מוסלמי ועוד מעיז להטיף עוד שינאה ולהצדיק רצח של חיילים מצרים מסכנים, בגלל שיש ציונים בארץ ? מה אשמים החיילים הללו? המצרים הקריבו הרבה יותר קורבנות במלחמה נגד הציונים מאשר העם הפלשתינאי שאתה שייך לו. אתה בושה לכל המוסלמים ובטח לבני האנוש.
  • ניר 13/04/2015 19:52
    אתם כל כך חשוכים שתעלמו מהמפה בכוחות עצמכם. האח לסונים הידד לשיעים. חבורת רוצחים
  • יואל 13/04/2015 18:37
    ולהשליך אותנו לים ובסוף כשאתם מנסים לעשות זאת ונכשלים אתם בוכים שאתם מסכנים תחת כיבוש
  • Israeli 13/04/2015 18:12
    Israeli Police - please investigate if charges can be pressed against him
  • 4.
    צריך ללמוד מהם אצלנו צריך להרוג אותם (ל"ת)
    אבי 13/04/2015 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סיסימובארק גברים 13/04/2015 16:50
    הגב לתגובה זו
    כולל ש"ס ואגודה
  • 2.
    אפי 13/04/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לגנרל סיסי זה גבר עם ביצים. רק ככה פועלים נגד ערבים צריך ללמוד מהמצרים
  • 1.
    כך צריך גם לגבי כל זורק אבן, דוקר, וכו' (ל"ת)
    YYYYY 13/04/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.