ראיון עם המעצב של ג'ילי: מחפשים כיוון

היצרנית הסינית ג'ילי מחפשת כיוון חדש ומי שעוזר לה למצוא אותו הוא פיטר הורבורי, מעצב העל הבריטי שהגיע מוולוו ומספר על השינוי
אלי שאולי |

ג'ילי XC קונספטאחת המכוניות המעניינות שהוצגו בתערוכת שנגחאי הייתה ה-KC התצוגתית, שניצבה בעמדה של ג'ילי (Geely – מוצלח, או בר מזל במנדרינית). מדובר במכונית גדולה למדי באורך של 496 ס"מ ועם בסיס גלגלים של 288 ס"מ שמציגה את השאיפה של היצרנית הסינית להתחרות במותגי היוקרה בתחום מכוניות הסדאן הגדולות. אבל מה שחשוב במכונית הזו הוא העיצוב: הסיבה שהוא נראה טוב ומגובש בהרבה מכל מה שפגשנו בעבר מהיצרנית הזו קשורה לכך שזו המכונית הראשונה ג'ילי לה אחראי פיטר הורבורי (Horbury), מעצב העל האירופאי שהגיע מוולוו (ששייכת לג'ילי) והיה אחראי על המהפך העיצובי שעבר המותג הזה לפני יותר מעשור.

"כמו שאתה רואה, מכונית התצוגה הזו נראית מאוד מציאותית, ואכן מבחינתנו זהו ה'בקרוב' למכונית סדרתית", מספר הורבורי על המכונית שעשויה לראות אור ב-2015 ולהשתמש במנוע ה-2.0 ליטר החדש והמוגדש של היצרנית. "אבל בניגוד למה שנוטים לכתוב בעיתונות היא לא תשתמש בפלטפורמה של וולוו. למעשה, השימוש הראשון שלנו בפלטפורמות של וולוו יהיה בדור הבא של המכוניות הקטנות, כלומר ה-V40 הבאה. בנוכחית אסור לנו לשתף את ג'ילי כי הפלטפורמה פותחה עם פורד".
 
 
עוד מהדוכן של ג'ילי בשנחאי

המכונית הזו היא הצהרת כוונות. מה יגיע ממנה לדגמים אחרים של ג'ילי?
"אנחנו משנים את העיצוב הדרגתית בג'ילי וזה ייקח קצת זמן. אנחנו לא רוצים לקחת עיצוב אחד ולשכפל אותו, אבל דברים מסוימים מהמכונית הזו כמו השבכה למשל יגיעו".

ומה אפשר ללמוד מהפנים?
"אנחנו מנסים להשתמש כאן במאפיינים סיניים, למשל הקשת שבמרכז סביבת הנהג מזכירה גשר אבנים שמקובל באזור ממנו באה ג'ילי (עיר בשם האנגצ'ו – ע.ס). גם המושבים המיוחדים הם בסגנון העיצוב הסיני. הכוונה היא להשתמש במאפיינים סיניים כדי להביא משהו חדש ומיוחד לעולם הרכב. משהו שיהיה באמת סיני".

עד כמה גדול ההבדל בין עבודה אצל וולוו לבין ג'ילי?
"ההבדל הוא עצום. אבל לא באתי ואמרתי שלום, אני האחראי ועכשיו נשנה הכל. אני צריך לרכוש את האמון של כולם ולעשות זאת לאט לאט עם התקדמות הדרגתית ממוצר למוצר".

האם תיקח משהו מהכיוון העיצובי שיש לג'ילי כעת?
"סליחה שאני שואל, אבל תסתכל על המכוניות שניצבות כאן. האם אתה מוצא כאן כיוון עיצובי? כי אני לא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.