ראיון עם המעצב של ג'ילי: מחפשים כיוון

היצרנית הסינית ג'ילי מחפשת כיוון חדש ומי שעוזר לה למצוא אותו הוא פיטר הורבורי, מעצב העל הבריטי שהגיע מוולוו ומספר על השינוי
אלי שאולי |

ג'ילי XC קונספטאחת המכוניות המעניינות שהוצגו בתערוכת שנגחאי הייתה ה-KC התצוגתית, שניצבה בעמדה של ג'ילי (Geely – מוצלח, או בר מזל במנדרינית). מדובר במכונית גדולה למדי באורך של 496 ס"מ ועם בסיס גלגלים של 288 ס"מ שמציגה את השאיפה של היצרנית הסינית להתחרות במותגי היוקרה בתחום מכוניות הסדאן הגדולות. אבל מה שחשוב במכונית הזו הוא העיצוב: הסיבה שהוא נראה טוב ומגובש בהרבה מכל מה שפגשנו בעבר מהיצרנית הזו קשורה לכך שזו המכונית הראשונה ג'ילי לה אחראי פיטר הורבורי (Horbury), מעצב העל האירופאי שהגיע מוולוו (ששייכת לג'ילי) והיה אחראי על המהפך העיצובי שעבר המותג הזה לפני יותר מעשור.

"כמו שאתה רואה, מכונית התצוגה הזו נראית מאוד מציאותית, ואכן מבחינתנו זהו ה'בקרוב' למכונית סדרתית", מספר הורבורי על המכונית שעשויה לראות אור ב-2015 ולהשתמש במנוע ה-2.0 ליטר החדש והמוגדש של היצרנית. "אבל בניגוד למה שנוטים לכתוב בעיתונות היא לא תשתמש בפלטפורמה של וולוו. למעשה, השימוש הראשון שלנו בפלטפורמות של וולוו יהיה בדור הבא של המכוניות הקטנות, כלומר ה-V40 הבאה. בנוכחית אסור לנו לשתף את ג'ילי כי הפלטפורמה פותחה עם פורד".
 
 
עוד מהדוכן של ג'ילי בשנחאי

המכונית הזו היא הצהרת כוונות. מה יגיע ממנה לדגמים אחרים של ג'ילי?
"אנחנו משנים את העיצוב הדרגתית בג'ילי וזה ייקח קצת זמן. אנחנו לא רוצים לקחת עיצוב אחד ולשכפל אותו, אבל דברים מסוימים מהמכונית הזו כמו השבכה למשל יגיעו".

ומה אפשר ללמוד מהפנים?
"אנחנו מנסים להשתמש כאן במאפיינים סיניים, למשל הקשת שבמרכז סביבת הנהג מזכירה גשר אבנים שמקובל באזור ממנו באה ג'ילי (עיר בשם האנגצ'ו – ע.ס). גם המושבים המיוחדים הם בסגנון העיצוב הסיני. הכוונה היא להשתמש במאפיינים סיניים כדי להביא משהו חדש ומיוחד לעולם הרכב. משהו שיהיה באמת סיני".

עד כמה גדול ההבדל בין עבודה אצל וולוו לבין ג'ילי?
"ההבדל הוא עצום. אבל לא באתי ואמרתי שלום, אני האחראי ועכשיו נשנה הכל. אני צריך לרכוש את האמון של כולם ולעשות זאת לאט לאט עם התקדמות הדרגתית ממוצר למוצר".

האם תיקח משהו מהכיוון העיצובי שיש לג'ילי כעת?
"סליחה שאני שואל, אבל תסתכל על המכוניות שניצבות כאן. האם אתה מוצא כאן כיוון עיצובי? כי אני לא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.