ראיון עם המעצב של ג'ילי: מחפשים כיוון
ג'ילי XC קונספטאחת המכוניות המעניינות שהוצגו בתערוכת שנגחאי הייתה ה-KC התצוגתית, שניצבה בעמדה של ג'ילי (Geely – מוצלח, או בר מזל במנדרינית). מדובר במכונית גדולה למדי באורך של 496 ס"מ ועם בסיס גלגלים של 288 ס"מ שמציגה את השאיפה של היצרנית הסינית להתחרות במותגי היוקרה בתחום מכוניות הסדאן הגדולות. אבל מה שחשוב במכונית הזו הוא העיצוב: הסיבה שהוא נראה טוב ומגובש בהרבה מכל מה שפגשנו בעבר מהיצרנית הזו קשורה לכך שזו המכונית הראשונה ג'ילי לה אחראי פיטר הורבורי (Horbury), מעצב העל האירופאי שהגיע מוולוו (ששייכת לג'ילי) והיה אחראי על המהפך העיצובי שעבר המותג הזה לפני יותר מעשור.
המכונית הזו היא הצהרת כוונות. מה יגיע ממנה לדגמים אחרים של ג'ילי?
"אנחנו משנים את העיצוב הדרגתית בג'ילי וזה ייקח קצת זמן. אנחנו לא רוצים לקחת עיצוב אחד ולשכפל אותו, אבל דברים מסוימים מהמכונית הזו כמו השבכה למשל יגיעו".
ומה אפשר ללמוד מהפנים?
"אנחנו מנסים להשתמש כאן במאפיינים סיניים, למשל הקשת שבמרכז סביבת הנהג מזכירה גשר אבנים שמקובל באזור ממנו באה ג'ילי (עיר בשם האנגצ'ו – ע.ס). גם המושבים המיוחדים הם בסגנון העיצוב הסיני. הכוונה היא להשתמש במאפיינים סיניים כדי להביא משהו חדש ומיוחד לעולם הרכב. משהו שיהיה באמת סיני".
עד כמה גדול ההבדל בין עבודה אצל וולוו לבין ג'ילי?
"ההבדל הוא עצום. אבל לא באתי ואמרתי שלום, אני האחראי ועכשיו נשנה הכל. אני צריך לרכוש את האמון של כולם ולעשות זאת לאט לאט עם התקדמות הדרגתית ממוצר למוצר".
האם תיקח משהו מהכיוון העיצובי שיש לג'ילי כעת?
"סליחה שאני שואל, אבל תסתכל על המכוניות שניצבות כאן. האם אתה מוצא כאן כיוון עיצובי? כי אני לא".
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
