היד הקשה של שר התחבורה

ישראל כץ הביע התנגדות לרכישת יפנאוטו על ידי סמל"ת והתבטא בחריפות נגד יבואניות הרכב בפתיחת סוכנות איילון מוטורס
אלי שאולי | (1)

שר התחבורה, ישראל כץ, התבטא בחריפות נגד יבואניות הרכב שמתנגדות לרפורמה המוצעת בשוק, בפתיחת סוכנות איילון מוטורס. הוא הזכיר שעל פי הרפורמה החדשה שהוא מנסה להעביר, מוענקת לו הסמכות באם לחדש רישיון יבוא ליבואנית קיימת. לדבריו, הוא לא יהסס להשתמש בסמכות זו "משיקולי תחרות". דברים אלה הוא מפנה כשליחת אצבע מזהירה לכיוון דלק מוטורס ויבואניות וותיקות נוספות, שלטענתו מנסות לסכל את המדיניות החדשה. "פרטים על הכלים החדשים של איילון מוטורס הודלפו ליצרנית כדי שתנסה לחסום את המהלך". הוא סיפר, משרדי חוקר את העניין.
 

בנוגע לרפורמה אמר השר: "התחייבנו להוזיל ב-20% את אחזקת הרכב שמוערכת בכ-1,500 שקלים לחודש. זהו סכום נכבד. סיכמתי לאחרונה עם יו"ר עדת הכלכלה, פרופ' ברוורמן, כי כבר בימים הקרובים תוגש לכנסת הצעת החוק לרפורמה הכוללת בענף." לדברי כץ, ברוורמן התחייב כי יתמוך ברפורמה. "אנחנו לא מקבלים מציאות בה מונופול שולט ביבוא הרכב, 15 משפחות ששולטות במחזור של 30 מיליארד שקלים בשנה (סכום כולל מס בשווי של 50%)". אמר כץ וסיפר שמשרדו החל לדבר עם הממונה על ההגבלים העסקיים כדי לקבוע שהיבואניות הם מונופול. לדברי השר, אם הן מונופול דינן שונה "אולי נקבע להן את המחירים, כמו במונופולים אחרים".

במהלך השקת הסוכנות אף אמר כץ שהוא מתנגד לאפשרות שיפנאוטו, יבואנית סובארו, תירכש על ידי חברת סמל"ת, יבואנית קבוצת פיאט. לדבריו, משרדו כבר פנה לממונה על ההגבלים העסקיים בשל כך.

השר הסכים שהמיסוי על כלי רכב בארץ גבוה מדי. "המס על רכב לא צריך להיות גבוה יותר מ-60% ונקווה שיגיעו ימים...". אבל לטענתו, זה לא קשור ליבואניות, הן צריכות להתכונן לשוק תחרותי יותר שכן מי שיכולה לתת הנחה של 25% לחברות הליסינג, יכולה גם לתת הנחה של 20% לצרכן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סובאריהו 08/05/2013 17:31
    הגב לתגובה זו
    סובארו היא חברה איכותית ואמינה. מכירה, טיפול ותחזוקה על ידי סוכנות פיאט ומוסכיה לא תהיה כנראה לטובת חברת סובארו ובעלי מכוניות סובארו. עם זאת, סובארו בארץ זקוקה לבעלים טוב יותר. קווינו ששמעון ברזילי יהיה הפתרון, חבל שלא.
מתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקימתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקי

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"

שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה

תמיר חכמוף |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת המסחר.

במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".

בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".

על מערכת הבנקאות אמר סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".

בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.