כמה כלי רכב ימכרו ב-2013?
2012 לא תחשב לשנה מוצלחת מבחינת יבואני הרכב. אומנם ההערכות המוקדמות, שדיברו על 170-190 אלף מכוניות, התבררו כפסימיות מדי, אך עדיין נרשמה השנה ירידה של כ-9% בהיקף המכירות ביחס ל-2011. גם ההבטחות הגדולות של השנה לא התממשו, כמו הפריצה המתוכננת של בטר פלייס או ההמלצות של ועדת זליכה (הועדה להגברת התחרות בענף) שנותרו במגירה ובעיקר גרמו לאי ודעות בענף.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
היכונו כלי הרכב שיגיעו ב-2013
גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני
אגמון צופה שבשנת 2013 תישמר אותה רמה של מכירת מכוניות חדשות בשוק הרכב המקומי, אך מאמין שהיא תהיה הרבה יותר יציבה ורגועה. לדבריו לא נראה את אותה כמות מבצעים מטורפת ומכוניות עם "אפס קילומטרים" שנמכרו על ידי חברות הליסינג.
רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה
שלמה שמלצר, בעל קבוצת שלמה, יבואנית אופל
"אנחנו לא ממש אופטימיים לגבי שנת 2013." אומר שמלצר, "השוק עדיין במיתון ולא בטוח שנגיע לאותם מספרים כמו השנה. לא יודע כמה כלי רכב ישווקו בישראל ב-2013, אבל כדי לשחזר את המספרים של השנה נצטרך אנחנו, כמו גם שאר היבואנים, לעבוד קשה מאוד."
אורן חסון, מנכ"ל יפנאוטו, יבואנית סובארו
חסון, שעבר שנתיים מאתגרות למדי במקום מושבו, מעריך כי את השנה נסיים עם אותה כמות כמו בשנה שעברה. הוא אינו צופה מהפכות בשוק, אולי רק שינויים במאזן הכוחות בין המותגים כתוצאה מהחלשות היין היפני.
אבי צור, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי, סיאט, סקודה ופולקסווגן
ירון גורטלר, סמנכ"ל השיווק של UMI, יבואנית איסוזו, ביואיק, קאדילק ושברולט
לפי גורטלר המשך המיתון, העלאות מחירי חלק מכלי הרכב בתחילת השנה והצפי לעליית מחיר נוספת כתוצאה מהשינוי במיסוי הירוק, יגרמו להמשך החלשות השוק. להערכתו השחקנים העיקריים בשוק יתנהלו בצורה רציונאלית יותר מאשר בשנה שעברה בגלל מלאים ריאליים יותר, אבל הוא צופה ירידה של 5% לעומת 2012 לאזור ה-195,000 מכוניות חדשות ב-2013.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- תבע את בנו וגרושתו: השיבו לי מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
