קיה ריו 1.2 ליטר ידנית: מבחן דרכים

קטנה שהיא גדולה וגם זולה. האם קיה ריו היא אופציה אמיתית למשפחה כלכלית?
אריאל אלסיבוני |

קיה ריו

הרבה משפחות נכנסות ל"עונה כלכלית" בימים אלו. תהפוכות פוליטיות ומיתון, שקלים מעטים יותר מגיעים אל הכיס ושוויים הולך ופוחת. האם יש תחליף למשפחתית המסורתית? האם ויתור על הנוחות שבתיבה אוטומטית בכדי לחסוך עשרות אלפי שקלים במחיר הקנייה הוא הגיוני? הרבה שאלות מעמידה בפנינו קיה ריו החדשה. התהייה מתעוררת בעקבות המימדים הנדיבים תמורת מחיר נמוך משמעותית מכל משפחתית "אמיתית". הוסף על זה מבצעים שהורידו את מחיר הגרסה הזו אל כ-75,000 שקלים לפרק זמן (הוזלה של כ-7,000 שקלים), והשאלה מתבקשת – האם ריו ידנית יכולה להחליף את ה"דבר האמיתי"?
 

גרסת בסיס?
הגרסה הזולה של הריו משתמשת במנוע 1,248 סמ"ק אותו פגשנו אצל קיה פיקנטו, ותיבת הילוכים ידנית בעלת 5 מהירויות. גם בגרסת הבסיס נמצא את אותו עיצוב מוצלח ואת אותו פנים מודרני – נעים (בדרך כלל) ובנוי לתלפיות (תמיד). כמו במבחנים שערכנו לדגמים האחרים של הריו, גם כאן מצאנו את אותו מרווח חריג בקטגוריה (בסיס גלגלים של 257 ס"מ), 5 כוכבים במבחני הריסוק וגם 7 שנות אחריות. גם כאן לא אהבנו את עיצוב וגודל המושבים (צרים וקשים) – פגשנו נוחים מהם.
 
 

ההבדל העיקרי נעוץ, כמובן במערכת ההנעה. למנוע הקטן הספק של 85 כ"ס (ב-6,000 סל"ד) ומומנט של 12.3 קג"מ (ב-4,000 סל"ד) ובדיוק כמו שרומז דף הנתונים, הוא מייצר את עיקר כוחו מעל ל-4,000 סל"ד. עד לשם מרכולתו סבירה אך אם תבקש תאוצה אמיתית תצטרך להניף את המחט המדוברת אל על. במחוזות האלו רעשו הופך מתכתי ונוכח. יחסי ההעברה מעט ארוכים ופעולת המוט עצמו ארוכה ומעורפלת. גם מהלך דוושת המצמד ארוך למדי ונקודת החיבור נמוכה, אך תפעול הדוושה רך וקליל. ניתן לתפעל את כל אלו יחדיו ולקבל תנע סביר (נתוני התאוצה הרשמיים זהים לאלו של מאזדה 3, לדוגמא), אבל בחירת יחסי העברה קצרים במעט היתה יכול להכניס יותר שמחת חיים לתהליך. מנוע קטן ותפעול רגלי של המצמד התבטאו ב-12.1 ק"מ שננהגו על כל ליטר במבחן המאומץ, כשבהתנהלות רגועה יותר קיבלנו 14 ק"מ לליטר. האם זה יספיק בשביל לשכנע את אשתך לקנות מכונית ידנית?

מעבר ליחידת ההנעה הריו הזו מתנהגת על הכביש באופן דומה מאוד לשאר הגרסאות שבחנו. הכיול הוא על הצד הנוקשה, הנסיעה מוצקה ושקטה למדי, מלבד מעט רעשי כביש. הספיגה טובה בסה"כ אך תתקשה על כביש שבור באמת או על מהמורות גדולות. במהירויות גבוהות יותר הריסון נשמר והמרכב נותר נינוח. בעומס גבוה באמת ההגה הקליל, הנטייה הברורה לתת היגוי ותגובת שלדה נרפית להעברות משקל, יגדעו כל ניסיון לסחוט הנאה מהריו הזו. עוד נוסיף כי פעולת בקרת היציבות יעילה מאוד במקרי קיצון גם אם פעולתה אלימה למדי, ונציין את עמידותם הטובה של הבלמים – למרות נטיית ה-ABS להקדים ולפעול בנהיגה מהירה באמת.
 
 
 

בחירה אוטומטית?
הריו היא דוגמא מצוינת לקפיצות הנחשוניות שמבצעות קיה ותעשיית הרכב הקוריאנית בכלל. היא מכונית טובה ויעילה ונקודות התורפה שלה ברורות אך לא טרמינליות. הגרסה הזו קורצת לנהג המשפחתי מסיבות כלכליות בעיקר. האיכות הכללית והמרווח החריג לקטגוריה (ושל תא המטען – לדוחפי העגלות שבינינו) הופכים אותה לאופציה אמיתית למשפחה מחושבת וערה צרכנית. אומנם מחיר המחירון הרשמי גבוה מדי ביחס לתחרות, אולם אם משיגים אותה במחיר מבצע, ומתגברים על המחסום הפסיכולוגי של תפעול ידני להילוכים – הרי זו אופציה עם המון הגיון כלכלי מאחוריה. עשרות אלפי שקלים חסכון מול משפחתית "קלאסית" ובונוס אמיתי בדמות צריכת דלק נמוכה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.