ניתוח קמפיין: 'זה קורה אחת ל-100 שנה' - זו חוצפה ישראלית חיובית

עטרה בילר מנתחת את הקמפיין של גינדי השקעות שמציץ מכל שלט חוצות
עטרה בילר |

לפחות בברנז'ה הייתה הציפיה דרוכה לקראת השקת המיתוג של פרוייקט השוק הסיטונאי של גינדי השקעות. בתקופה שחלפה מאז החדשות על זכיית גינדי השקעות במתחם ועד לעליית הטיזר הפרסומי "זה קורה פעם ב- 100 שנה" רעשה ורגשה הברנז'ה סביב שאלת הדמויות שיובילו את יחסי הציבור, המיתוג והתקשורת השיווקית של הפרוייקט, וגם סביב סוגית ה'שמיכה הקצרה' של מיצוב המתחם המאתגר כל כך.

לא כל יום (אולי פעם ב 100 שנה..) מוקמת שכונה חדשה בעיר הכי ממותגת בישראל, שלא לדבר על רובע חדש שמתרומם לו מאפס. ואולי לא מאפס אולי ממינוס 20 או 30...? הרובע היוקרתי שאמור להתעורר לחיים כשכונה תל אביבית לכל דבר ממוקם במתחם בעל נטל תדמיתי, הלא זה מתחם השוק הסיטונאי שרעשיו וניחוחותיו ננעצו בזכרון הקולקטיבי של כולנו.

ודווקא בגלל זה היה מיתוג הרובע החדש בבחינת משימה כל כך מאתגרת.

לא זו בלבד שהשוק נושא צללים תדמיתיים, קשה מאד להגדיר אותו. הוא ההמשך של החשמונאים-המסגר? הוא הרחבה של שדרות רוטשילד ורחובות לב תל אביב? הוא כמו צפון תל אביב רק לא בצפון? אולי צפון עם עושר ההזדמנויות של נוה צדק ולב תל אביב? משימת המיתוג נראתה קשה לא רק בגלל אילוץ המיקום והגדרתו אלא גם בשל הגדרת קהלי היעד ששלחה השערות לכיוונים רבים.

מי יגיע לגור?

מי יגיע לגור במתחם השוק הסיטונאי? משפרי דיור תל אביביים? ואם כן מניין יגיעו? מתוך הלב או מהצפון? או שמא אנשים שרוצים לעבור לתל אביב מאזורים אחרים בארץ? מי יהיה זה שיקנה דירה לא זולה במתחם חדש, חסר פנים ולא זול בטבורה של עיר שוקקת? ומה נבטיח להם? שקט ירוק מהול בקירבה לעיר התוססת? לא שמענו את זה כבר מאה פעם?

"כל בניין הופך לרובע וכל קבוצת בניינים היא פארק"

הנטיה הטבעית והאינסטינקטיבית היתה להגדיר את המתחם על פי האזור בו הוא גובל בסגנון "הלב החדש" אולם המיצוב הרומנטי נתפס בידי רובע לב העיר של פישמן, פרוייקט בן בניין יוקרה אחד בלבד. ובכלל, הציבור התרגל להגזמות מהסוג הזה בניין הופך לרובע, כל קבוצת בניינים היא "פארק" או "צמרות" או "מגדלי" או "מושבה". כך שלנסות להתיפייף או להגדיל או להאדיר רק יקטין את הפרוייקט רב המימדים והזוהר הזה. במלים אחרות, כבר צעקנו "זאב, זאב" וכשהגיע הזאב האמיתי, נחלשה היכולת שלנו לגבות תשומת לב מהציבור.

להגדירו על בסיס היסטורי, בסגנון מתחם "התחנה", או "שרונה", כ"מתחם השוק" מחזיר אותנו לבעיה. לא לכל אחד יש חוש הומור ויכולת להבליג על ריח העגבניות הרקובות עם רדת החשכה. "זהאיפה שהיה השוק זה איפה שהיה החניון הענק הזה"...

בסופו של יום, סוד הפשטות מצוי מתחת לאף. Keep it simple. כמו עזריאלי, שכונת שפירא או שכונת מונטיפיורי כמו גם הדר יוסף ועוד רבות וטובות, מותר ואפשר לקרוא לפרוייקט בשם סוחר הקרקעות, היזם או המשקיע המרכזי שעומד מאחוריו. השם גינדי מקושר לערכים חיוביים של הצלחה ואיכות, וזיהוי של הפרוייקט החדש עם השם גינדי הוא נייטרלי, נטול צללים, שדים מהעבר או התייפייפות מתנצלת.

לצד "גינדי" מופיעה מילה אחת פשוטה ומיתממת. תל אביב. גינדי תל אביב.

תל אביב, כידוע היא לא רובע, לא מגדלי, לא פארק ולא מתחם. תל אביב היא העיר הכי עוצמתית בישראל, וגינדי תל אביב הוא צירוף שמייצר העצמה הדדית. תל אביב יפה לו, למותג גינדי, וגינדי תל אביב נכון לעיר הזו.

לא G ולא שרונה ולא התחנה ולא נוה כזה או נוה אחר. זה מצחיק, אבל המותג אוחז ביד אחת חלוציות, יזמות, פשטות, ראיית נולד, בתוליות, ומהצד האחר: עוצמה, נסיון, הצלחה מוכחת ובטחון של מנצחים.

במקום לנסות להגדיר באופן נואש את הרובע, להישען על הרובעים הגובלים, להיות בסדר עם הגבול הצפוני, המערבי, המזרחי והדרומי ולהבטיח הבטחות שווא על אווירה ומשפחתיות וקהילתיות גינדי תל אביב שומר על זהות שיכולה להרשות לעצמה להיות חצי לאקונית וחצי understated עם בטחון עצמי שקט וללא פוזה. ימים יגידו איזה אופי וסטראוטיפים ילבש המקום. עד אז, ליתר בטחון, נתנו לו את ההתחלה הכי טובה שאפשר.

מה שטוב בשם כמו גינדי תל אביב זה שבתחילת דרכו הוא מייצר סקרנות ובהמשך דרכו הוא מסוגל לשמור על קלאסיקה. אין בשם שום דבר בר חלוף, אופנתי או פרובינציאלי שמות כמו אזורי חן או נוה אביבים לנצח ישאו את חותם ה seventies בהם כל השמות המודרניים שהוענקו לשכונות ורובעים סבלו מגאוותנות ישראלית שאננה.

כדי למנף את רעיון המותג גינדי תל אביב עלה קמפיין טיזרים שהבטיח שכזה דבר קורה פעם ב 100 שנה. דמויות תל אביביות ממוקמות בלוקי ישנים המרמזים על שדרות רוטשילד, נוה צדק ושאר רחובות הלב מתבוננות מעלה בהשתאות כשהן מוארות באור נגוהות, אפקט שמזכיר את "מפגשים מהסוג השלישי". הפתרון לטיזרים הגיע בדמות גינדי תל אביב. פרוייקט של פעם ב 100 שנה.

גם בסיסמא יש במכוון או שלא במכוון הצמדה חכמה של הפרוייקט לליב ה האמיתית של תל אביב עיר שקמה לפני 100 שנה והנה כעבור 100 שנה קם פרוייקט גינדי... הרובע החדש מתקשר אסוציאטיבית לעיר בה הוא מוקם על כל ערכיה. יש תל אביב ויש גינדי תל אביב. עיר בתוך עיר? הרובע הכי ייצוגי של העיר? זה לא משנה. מה שחשוב זה שיש כאן חוצפה ישראלית שלרוב מוכיחה את עצמה כסיכון שהיה כדאי לקחת. באותו רוח ניתן לומר שלוגו הפרוייקט, לוגו שמציג קו רקיע של רבי קומות ססגוניים ודינאמיים, מתכתב בשפתו הגראפית עם לוגו העיר תל אביב שהושק בחגיגות המאה הלא הוא התפרצות צבעונית של בניינים רבי קומות צפופים ודינאמיים שיוצרים מעין שמש. שני הלוגואים מסמלים פלורליזם ואנרגטיות כמו גם אורבניות, קוסמופוליטיות יחד עם אופי ישראלי מוחצן ובטוח בעצמו.

קמפיין שמראה אנשים ולא בניינים ומייצר הקבלה בין הפרוייקט לעיר הגדולה, מתרחק ממלכודת המובלעת המתוחמת, וממלכודת החוויה המובטחת. התקשורת השיווקית מייצרת באופן אוטומטי הבטחה לתת לדיירים ולמבקרים את כל מה שהעיר הגדולה נותנת. רק יותר חדש ויותר איכותי. קסמה של העיר תל אביב הוא במגוון האפשרויות פר מטר רבוע שהיא מציעה. כמו מגוון הצמחיה פר מ"ר ביער גשם טרופי...כמעט בכל נקודה בעיר יש בית וגינה ציבורית וחנות ובית קפה ומרכז בילוי או תרבות ו..קירבה למקום אחר עם היצע דומה אך שונה במקצת בסגנון ובאווירה שלו...

במותג "גינדי תל אביב" יש הבטחה לקומבינציה כזו בלי לתת משקל יתר למרכיב זה או אחר. מיצוב של פרוייקט מגורים יחוויר את חווית המגורים האמיתית שהמקום יציע: תיאטרון ופארק ובתי קפה וחנויות מעורבבים עם רבי קומות ושבילי אופניים. הרמוניה עירונית תל אביבית שכנראה תתחבר בחן רב לשבילי רוטשילד ומסעדות יד חרוצים ותהיה עוד פרק בסימפוניה הבלתי גמורה של העיר הזו שתופרת שכונה כזו לשכונה אחרת, שדרה לים ונמל לפארק באופן שיוצר יריעת הרפתקאות מתחלפות ברמה יומיומית וכנראה באמת בלי הפסקה.

ועל מתחם המכירות בהיכל התרבות עוד לא דיברנו אבל כנראה שכמו האנשים הנדהמים בקמפיין עוד לא ראינו כלום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: