"אומרים לנו שיש סקס אחר"

גיא וינברגר, המשנה למנכ"ל בזרמון גולדמן כותב לאייס על קמפיין ארנה ומסביר לכם ולנו מה לא הבנו
גיא וינברגר |

כמה מילים על הקמפיין שלנו לקניון ארנה החדש:מדובר בקמפיין WOW. ברוק אנד רול אמיתי, לא מתפשר, עם דיסטורשן ורמקולים שמגיעים עד התקרה. זה לא משנה אם אהבתם או לא מדובר במשהו שעד היום עוד לא ראינו בישראל.

הקמפיין שלנו לא נוקט עמדה. הוא לא אומר אם זה טוב או רע. ראוי או לא, נכון או לא נכון. הקמפיין שלנו, דווקא, לא יודע. הוא מציג את הקטבים, את נקודות הקצה כדי לסמן את הגבולות. זו מהות האופנה. לאתגר כל עונה מחדש את המיינסטרים ולסמן אותו כפאסה. גם הקמפיין שלנו יותר מכל דבר אחר הוא בעצם סוג של חידון "בחן את עצמך".

רוב הזמן אנחנו חיים עם הנורמות הפתטיות שלנו, שאספנו בלי לשים לב במהלך החיים, כאילו הן היו אמיתות מוחלטות או לכל הפחות דברי אלוהים חיים. ואז מגיעה הפרובוקציה, פורמת את המובן מאליו ומכריחה אותנו להתעמת איתו ולגלות שיש סיכוי טוב שהוא חסר פשר או לכל הפחות שרירותי.

פרובוקציה באה מלטינית ומשמעותה לעורר תגובה רגשית עזה. מה שמייחד אותה כפרסום טוב מהפרסום הבנאלי והרע הוא מידת העוצמה. פרסום הוא מדיום אלים. אחרת איך תקראו לסיטואציה שבאמצע הקטע הכי מותח בסרט ג. יפית וכלתה נוחתות לכם באמצע הסלון כדי לאכול לכם ת'מוח עם חיוכים מזויפים, משחק גרוע ואינפורמציה אינסופית. פרסום פרובוקטיבי הוא לא אלים בגלל הנוכחות הבלתי נסבלת שלו בסלון, אלא בגלל שהוא יופיע מעט פעמים, אבל בכל פעם שתראו אותו הוא יכריח אתכם לעצור ולעמוד דום.

פרובוקציה היא שוק חשמלי שמכניס אותך להלם רגעי. סוג של טרור תקשורתי. המטרה של בן לאדן לא הייתה לפוצץ ולהרוג. זה היה רק האמצעי להגיע למהדורת החדשות ומשם להפוך לשיחת היום. מגדלי התאומים היו פיגוע WOW בגלל שהזוועה והאימה שלו הצטלמו נהדר במונחים קולנועיים. כולנו היינו מרותקים למסך וצפינו פעם אחר פעם כיצד המטוסים מתנגשים, האנשים קופצים והמגדלים קורסים ומותירים את בירת העולם מכוסה בעננת אבק לבנה. ראינו את זה אלפי פעמים בעבר, ואפילו בהפקות גרנדיוזיות יותר בקולנוע, אבל אף פעם לא ב CNN. התמונות האלה, דווקא משום שהיו כה מרהיבות, הכניסו אותנו למצב של הלם. הן ניתקו אותנו באגרסיביות מהשגרה הבטוחה ואילצו אותנו לשים לב למסר החד משמעי: יש בחור חדש בשכונה.

זוהי בדיוק הטכניקה של הפרובוקציה. סף הגירוי שלנו רק עולה ועולה. תרבות השפע וצריכת היתר הפכו את העור של כולנו לכל כך שמן ועבה עד שלפעמים צריך להכניס אותנו להלם רגעי כדי לגרום לנו לעצור, להתבונן ולחשוב. המנגנון של הפרובוקציה הפוך מזה של הפרסומות הרגילות. פרסומות רגילות עובדות על יצירת אהדה. הן יתחנפו אליך על ידי הצגת דברים מוכרים ואהובים. לא הפרובוקציה. ממש לא. הפרובוקציה היא כלבה גאוותנית. היא בחיים לא תודה בפניך שהיא מעוניינת ורוב הסיכויים שהיא תזרוק אותך כמו פאם פאטל מיד אחרי שתגלה בה זיק של עניין ראשוני. מה שמפתה בפרובוקציה זו דווקא הזרות שלה. היא באה ממקום רחוק. מקום שנמצא מעבר לנורמות, לאימג'ים השחוקים ולמוכר והאהוב. הפרובוקציה לא רוצה שתאהב אותה. היא רוצה שתבגוד איתה. להבדיל מהפרסומות הרגילה שאיתה סביר להניח שתתחתן ותוליד ילדים רוב הסיכויים שעם הפרובוקציה תברח רק ללילה אחד אבל כזה שלא תשכח כל החיים.

* הכותב גיא וינברגר הינו המשנה למנכ"ל זרמון גולדמן DDB

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".