"אומרים לנו שיש סקס אחר"

גיא וינברגר, המשנה למנכ"ל בזרמון גולדמן כותב לאייס על קמפיין ארנה ומסביר לכם ולנו מה לא הבנו
גיא וינברגר |

כמה מילים על הקמפיין שלנו לקניון ארנה החדש:מדובר בקמפיין WOW. ברוק אנד רול אמיתי, לא מתפשר, עם דיסטורשן ורמקולים שמגיעים עד התקרה. זה לא משנה אם אהבתם או לא מדובר במשהו שעד היום עוד לא ראינו בישראל.

הקמפיין שלנו לא נוקט עמדה. הוא לא אומר אם זה טוב או רע. ראוי או לא, נכון או לא נכון. הקמפיין שלנו, דווקא, לא יודע. הוא מציג את הקטבים, את נקודות הקצה כדי לסמן את הגבולות. זו מהות האופנה. לאתגר כל עונה מחדש את המיינסטרים ולסמן אותו כפאסה. גם הקמפיין שלנו יותר מכל דבר אחר הוא בעצם סוג של חידון "בחן את עצמך".

רוב הזמן אנחנו חיים עם הנורמות הפתטיות שלנו, שאספנו בלי לשים לב במהלך החיים, כאילו הן היו אמיתות מוחלטות או לכל הפחות דברי אלוהים חיים. ואז מגיעה הפרובוקציה, פורמת את המובן מאליו ומכריחה אותנו להתעמת איתו ולגלות שיש סיכוי טוב שהוא חסר פשר או לכל הפחות שרירותי.

פרובוקציה באה מלטינית ומשמעותה לעורר תגובה רגשית עזה. מה שמייחד אותה כפרסום טוב מהפרסום הבנאלי והרע הוא מידת העוצמה. פרסום הוא מדיום אלים. אחרת איך תקראו לסיטואציה שבאמצע הקטע הכי מותח בסרט ג. יפית וכלתה נוחתות לכם באמצע הסלון כדי לאכול לכם ת'מוח עם חיוכים מזויפים, משחק גרוע ואינפורמציה אינסופית. פרסום פרובוקטיבי הוא לא אלים בגלל הנוכחות הבלתי נסבלת שלו בסלון, אלא בגלל שהוא יופיע מעט פעמים, אבל בכל פעם שתראו אותו הוא יכריח אתכם לעצור ולעמוד דום.

פרובוקציה היא שוק חשמלי שמכניס אותך להלם רגעי. סוג של טרור תקשורתי. המטרה של בן לאדן לא הייתה לפוצץ ולהרוג. זה היה רק האמצעי להגיע למהדורת החדשות ומשם להפוך לשיחת היום. מגדלי התאומים היו פיגוע WOW בגלל שהזוועה והאימה שלו הצטלמו נהדר במונחים קולנועיים. כולנו היינו מרותקים למסך וצפינו פעם אחר פעם כיצד המטוסים מתנגשים, האנשים קופצים והמגדלים קורסים ומותירים את בירת העולם מכוסה בעננת אבק לבנה. ראינו את זה אלפי פעמים בעבר, ואפילו בהפקות גרנדיוזיות יותר בקולנוע, אבל אף פעם לא ב CNN. התמונות האלה, דווקא משום שהיו כה מרהיבות, הכניסו אותנו למצב של הלם. הן ניתקו אותנו באגרסיביות מהשגרה הבטוחה ואילצו אותנו לשים לב למסר החד משמעי: יש בחור חדש בשכונה.

זוהי בדיוק הטכניקה של הפרובוקציה. סף הגירוי שלנו רק עולה ועולה. תרבות השפע וצריכת היתר הפכו את העור של כולנו לכל כך שמן ועבה עד שלפעמים צריך להכניס אותנו להלם רגעי כדי לגרום לנו לעצור, להתבונן ולחשוב. המנגנון של הפרובוקציה הפוך מזה של הפרסומות הרגילות. פרסומות רגילות עובדות על יצירת אהדה. הן יתחנפו אליך על ידי הצגת דברים מוכרים ואהובים. לא הפרובוקציה. ממש לא. הפרובוקציה היא כלבה גאוותנית. היא בחיים לא תודה בפניך שהיא מעוניינת ורוב הסיכויים שהיא תזרוק אותך כמו פאם פאטל מיד אחרי שתגלה בה זיק של עניין ראשוני. מה שמפתה בפרובוקציה זו דווקא הזרות שלה. היא באה ממקום רחוק. מקום שנמצא מעבר לנורמות, לאימג'ים השחוקים ולמוכר והאהוב. הפרובוקציה לא רוצה שתאהב אותה. היא רוצה שתבגוד איתה. להבדיל מהפרסומות הרגילה שאיתה סביר להניח שתתחתן ותוליד ילדים רוב הסיכויים שעם הפרובוקציה תברח רק ללילה אחד אבל כזה שלא תשכח כל החיים.

* הכותב גיא וינברגר הינו המשנה למנכ"ל זרמון גולדמן DDB

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?

הפתעה גדולה - כל הכלכלנים ציפו לירידה, אבל של 0.1% עד 0.3%; מחירי הדירות בנפילה, מדד תשומות הבנייה ללא שינוי; בנק ישראל צריך להוריד את הריבית

אדיר בן עמי |

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.6% בחודש ספטמבר 2025, בהשוואה לחודש אוגוסט 2025. בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2025 לעומת ספטמבר 2024), מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.5%. הירידה במדד המחירים לצרכן היא הרבה יותר גבוהה מתחזית הכלכלנים שדיברו על ירידה של 0.1% עד 0.3%. 

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: הוצאות על נסיעות לחו"ל וחופשות - קרוב ל-9% כשההשפעה של סעיף זה על המדד היא 0.45%.

פירות טריים ירדו ב-3.2%, תרבות ובידור שירד ב-2.4%, תחבורה ותקשורת שירד ב-2.2%, מזון שירד ב-0.5%, הלבשה והנעלה שירד ב-0.3%, שירותי דיור בבעלות הדיירים ותחזוקת הדירה שירדו ב-0.2%, כל אחד. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים שעלו ב-3.5%, שכר דירה ובריאות שעלו ב-0.3%, כל אחד.  

בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 5.3%. מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים נותר בחודש ספטמבר ללא שינוי ועמד על 100.4 נקודות (הבסיס: יולי 2025 = 100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-4.2%.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי - אוגוסט 2025 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני - יולי 2025, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.6%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (1.0%), צפון (0.2%-), חיפה (0.4%-), מרכז (1.8%-), תל אביב (0.9%-) ודרום (0.8%). מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.2%.