סמנכ"ל השיווק בסלקום: "עולם המוסיקה יתבסס על מודל 'אכול כפי יכולתך'"
חברת הסלולר הישראלית, סלקום, יצאה בשבועות האחרונים בקמפיין לרגל השקת 'הבית של המוסיקה הישראלית'. החברה השיקה אתר אינטרנט אשר הוקם בהשקעה של מיליוני שקלים ומכיל חנות מקוונת לכל מוצרי סלקום, כולל מכשירים שיימכרו בהנחת אינטרנט של 10%, וכן יהווה האתר מרכז שירות לקוחות (Self-care). כמו כן האתר יאפשר הורדות קבצי מוסיקה.
לנוכח השקת הפעילות החדשה, שוחח Bizportal עם עדי כהן, סמנכ"ל השיווק של סלקום, בעניין עולם המוסיקה המשתנה ונושאים נוספים.
שאלה: אתם נותנים דגש מיוחד לשוק המוסיקה, איך כרגע נראה השוק הזה ואיזה שינוי עושה הסלולר לשוק המוסיקה?
תשובה: "עולם המוסיקה עובר תהליכים מבניים משמעותיים במהלך השנים האחרונות. ההפצה הפכה להיות דיגיטלית וזה משפיע על כל התעשייה. הסלולר הוא אחד הערוצים היחידים שנותן תמורה לאמנים על התוצרת שלהם".
"מצד אחד זה יוצר לאמנים יכולת להתפרנס ומצד שני המוסיקה הופכת להיות מוסיקה של סינגלים. אם פעם היינו קונים דיסקים בשל שיר או שניים שבזכותו הדיסק התפרסם ולאחר מכן היינו מגלים את שאר השירים, היום המוסיקה היא יותר של להיטים ופחות התעמקות בכל אמן".
ש: איך הולך להראות עולם המוסיקה בשנים הקרובות?
ת: "תגובתה של תעשיית המוסיקה, בארץ ובעולם, לשינוי הדיגיטלי שחל בשנים האחרונות הייתה איטית והמשכנו לראות תלות במכירות דיסקים בחנויות המוסיקה".
"כיום ישנם מודלים לפיהם הצרכן רוכש מנוי לתקופה מוגבלת ובה מתאפשר לו להוריד כמה שירים שהוא רוצה בסכום קבוע. לדעתי בשנים הקרובות עולם המוסיקה יתבסס על מודל "אכול כפי יכולתך", על פיו יהיה גורם מתווך אשר יארגן את החוזים מכל החברות. מודלים מסוג זה כבר מתחילים לעבוד בעולם, למשל חברת נוקיה, שיצאו במבצע בו הם מכרו מכשיר ונתנו מתנה לרוכשים אפשרות להוריד מוסיקה של כל חברות התקליטים הגדולות בחינם, לתקופה קצובה".
ש: יש אמנים אשר לא פעם התמרמרו על ההכנסות מהסלולר, מה יש לך להגיד בנושא? הרי זו הופכת לאחת מההכנסות העיקריות שלהם?
ת: "לעומת מה שהאמנים מרוויחים מהשמעות ברדיו, אין להם על מה לבוא בטענות ונראה כי האמנים מאוד מרוצים מהפעילות המשותפת עם הסלולר.
האמנים מקבלים 50% מהעלות של כל שיר או חבילת שירים שלהם".
ש: קהל היעד שלכם הוא צעיר, מה עם הקהל הבוגר יותר?
ת: "בכל הקשור לשינוי שיצר העולם הדיגיטלי, יש כאלו שהובילו את השינוי ויש כאלו שהשתלבו בו. המהפכה הדיגיטלית התחילה בקרב הצעירים, זהו תהליך טבעי, מי שמתחיל בכך זה הצעירים והקהל הבוגר יותר משתלב".
"יש הרבה מבוגרים שמורידים שירים ב'בית של המוסיקה'. אחד הקונספטים היה לשלב שירים ישראלים מכל התקופות, בסדר גודל של 50,000 שירים ובכך אנו פונים גם לקהל הבוגר, שיכול למצוא שם את השירים הישנים יותר והמוכרים לו".
ש: מטרת הפעילות היא רק למכור מוסיקה? איך זה משיק לשאר פעילויות החברה?
ת: "סלקום עוסקת במוסיקה הישראלית כבר מאז 2005. חלק מסיפור של סלקום הוא המוסיקה וזה בא לידי ביטוי בהפקות אירועים העוסקים במוסיקה ישראלית, מתן חסויות להופעות שההשקעה שלנו היא חסרת פרופורציה".
"הבית של המוסיקה איננו רק למטרות רווח, אלא המטרה היא לקדם את המוסיקה הישראלית ולבנות 'היכל למוסיקה'. בפעילות זו ניסינו להעשיר את המוסיקה, באתר ישנן ביקורות על מוסיקה, ספיישלים בנושאים מסוימים,
כל זאת במטרה שהצרכן יחווה תכנים שמעבר לנושא של מכירה- קנייה, המטרה היא להצדיע למוסיקה הישראלית".
"חנות המוסיקה היא הדרך היחידה, החוקית, שניתן כיום להוריד מוסיקה ישראלית מבלי 'לגנוב'. באתר קיימים 60 אלף כותרים שונים, ומגוון רחב שרובו מוסיקה עברית, אבל יהיה בו גם תוכן לועזי".
ש: תקציב הפרסום בתקופת המיתון?

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בנק ישראל השלים את המעבר לתקן EMV, כולל בתחנות דלק
בנק ישראל הודיע רשמית על סיום תהליך הסבת שוק התשלומים המקומי לתקן EMV, לאחר מהלך רב-שנים שהוביל לשדרוג משמעותי באבטחת עסקאות כרטיסי אשראי ובפתיחת השוק לשירותים דיגיטליים מתקדמים
במהלך השנים האחרונות הוביל בנק ישראל את המשק הישראלי לעבר רפורמה בשוק התשלומים, ובמסגרתה סליקת עסקאות כרטיסי חיוב הוסבה לתקן EMV, ששיפר את אבטחת התשלום ואפשר כניסה של שירותים דיגיטאליים חדשניים כדוגמת תשלומים ללא מגע, המהווים כמחצית מכמות העסקאות בישראל, וכן ביצוע עסקאות באמצעות ארנקים בטלפונים החכמים המהווים כ-17% מכמות העסקאות בישראל.
הרפורמה שיושמה פתחה את הדלת לא רק לעולם התשלומים אלא גם לשירותים נוספים באמצעות הארנקים הדיגיטליים, כמו למשל הזדהות בקופות החולים, כרטיסי כניסה לאירועי ספורט ותרבות וכרטיסי טיסה ושירותים נוספים שבדרך.
במהלך השנים האחרונות בנק ישראל ליווה את בתי העסק במעבר למערכת התשלומים החדשה, וסייע באופן פרטני לבתי עסק אשר נתקלו בקשיים ובמורכבויות שונות ביישום התקן החדש, בפרט תחנות הדלק. בהתאם, בתי עסק אלו קיבלו בהתאם למורכבויות, אישורים ספציפיים למתווים להשלמת ההסבות.
על פי נתוני חברת שבא, נכון לסוף חודש אפריל 2023 , מעל ל-99% ממסופי התשלום בישראל הוסבו בהצלחה לתקן החדש.
פריסת תקן ה־EMV בענף הדלק נחשבה לאחת המשימות הטכנולוגיות המורכבות בשוק התשלומים הישראלי. בשונה מרכישה
רגילה, בתדלוק סכום העסקה אינו ידוע מראש, כך שבתחילת התהליך מוקצית מסגרת זמנית בכרטיס, שמתעדכנת רק בסיום התדלוק לסכום המדויק. תהליך זה דרש פיתוח תוכנה ייעודית למסופים בתחנות, התאמות בין בקרי המשאבות למערכות הסליקה, ושדרוג של תשתיות התקשורת והאבטחה. בעבר נחשבו
תחנות דלק יעד מרכזי לניסיונות הונאה בשל השימוש בפס מגנטי. כעת, עם השימוש בשבבים חכמים וניהול עסקאות בשרתים מרכזיים בזמן אמת, רמת האבטחה והבקרה עלתה באופן משמעותי.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: "אחד מהיעדים המרכזיים שלנו בבנק ישראל בשנים האחרונות היה לפתח את שוק התשלומים בישראל ולהציבו בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. היום אנו מציינים צעד מרכזי נוסף בתהליך הטמעת תקן ה-EMV. מדובר בצעד חשוב שהובל באופן מקצועי על ידי מחלקת מערכות תשלומים וסליקה והפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל. אני רוצה לציין לחיוב את ההטמעה המהירה בשוק הישראלי הן מצד בתי העסק והן מצד שימוש הציבור הרחב. אנו נמשיך לקדם צעדים נוספים שיובילו לשכלול המערכת הפיננסית, הגדלת התחרות בה ולשיפור רווחת הצרכן".
