CAR
צילום: pixabay

זהירות: מציגים לכם רכב מ'השכרה' כליסינג' - אחת נתפסה אבל יש עוד כאלה

חברת פרי ירוחם נתפסה בהטעיית צרכנים חמורה, כך על פי הרשות להגנת הצרכן, שמתכנן להטיל עליה קנס של 1.4 מיליון שקל. כמובן שזו לא החברה היחידה שלכאורה נוהגת כך. מדובר בטריק ידוע שעולה לצרכן ב-15%-20% מערך הרכב. פרי: "נערער"
נתנאל אריאל | (8)

עובדים עליכם: הציעו לכם לקנות רכב ליסינג וגיליתם אחר כך שהוא רכב מהשכרה? זה כמובן מרגיז מאוד. לכאורה תגידו מה ההבדל - ליסינג לכאורה זה סוג של השכרה. אבל יש הבדל גדול: בליסינג הרכב עבר יד אחת, ובהשכרה הרכב עבר מאות אם לא אלפי ידיים, כשכל אחד נוסע עליו (ולעיתים מתפרע), ואנשים כידוע לא ממש שומרים על רכב שכור, מאמצים את המנוע - ולמעשה הרכב נפגע ומתקלקל הרבה יותר.

בעקבות כך שווי רכב שמוכרים מהשכרה הוא כמובן נמוך בהרבה משווי של רכב מליסינג. מדובר על פערים של 15%-20% ואולי אפילו יותר. אבל הטריק של לספר לכם שמדובר ברכב ליסינג כשלמעשה הוא היה רכב מהשכרה, הוא טריק של חברות. יש לצערנו חברות כאלה בארץ, ומדובר בפגיעה קשה בצרכנים. אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מעצה אחת פשוטה: תיזהרו.

אז הרשות להגנת הצרכן תפסה חברה אחת על חם, והודיעה היום על כוונתה להטיל קנס של קצת פחות מ-1.4 מיליון שקל על חברת פרי ירוחם. על פי הרשות להגנת הצרכן, פרי ירוחם מכרה 16 רכבים, לכאורה תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל - רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה, 15 מתוכם פורסמו באתרי אינטרנט כמו יד2 ואוטוספין תוך שמצויין: "הבעלות הנוכחית: ליסינג", או "יד ראשונה ליסינג". אלא שבבדיקה שביצעה הרשות התברר כי חלקם שימשו כרכבים רק להשכרה וחלקם כרכבים ששימשו בעברם גם בליסינג וגם בהשכרה.

מעבר לכך, בחקירה שביצעה הרשות עלה כי צרכנים אשר ביקשו לרכוש רכב מהחברה, הגיעו אל אחד מסניפיה של החברה לפגישה עם נציגי החברה. במהלך הפגישה נציג החברה הציג לצרכנים השונים את הרכב על פרטיו השונים ובין היתר מסר לצרכנים בעל פה כי הרכב שימש כ"ליסינג".

 

על פי הרשות, במהלך שיחת המכירה חתמו הצרכנים השונים על מסמך הנושא את הכותרת "זכרון דברים" אשר כלל את פרטיו השונים של הרכב הנמכר. כמו כן ברישיון הרכב אשר נמסר לצרכנים השונים לאחר הרכישה, בשדה "רישום מקורי" נרשם לעיתים "השכרה/ החכר" ולעיתים, שדה זה נשאר ריק ללא ציון רישומו המקורי של הרכב.

 

הרשות מצאה כי "החברה מכרה 16 רכבים, תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל, רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה ועל כן הצגתם כרכבי ליסינג אינה נכונה ויש בה כדי  להטעות את הצרכנים".

 

"עברו של הרכב והשימוש שנעשה בו הם פרטים מהותיים בעסקה שכן הם יכולים להעיד על מצבו ואיכותו ועל גורמים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

"הצגת הרכב במהלך שיחת המכירה, כרכב אשר שימש בעברו כליסינג, כשהוא בפועל לא שימש למטרת ליסינג כלל או בלבד, אלא גם שימש למטרת השכרה, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה, בהתייחס לכל אחד מהרכבים, שכן לצרכנים ניתן מידע אשר תיאר את עברו של הרכב כליסינג אולם מידע זה לא היה נכון ועברו של הרכב היה שונה.

 

"יתרה מכך, ציון "השכרה/ החכר" בשדה "רישום מקורי" ברישיון הרכב או השארת שדה זה ריק, תרמה אף היא למצג המטעה, שכן רישיון הרכב אשר הוצג לצרכן לא תיאר את עברו האמיתי של הרכב וניתן היה להבין מעיון ברישיון הרכב כי הרכב הנרכש לא שימש בעברו להשכרה כלל. (על פי הדין רכב המיועד להשכרה או שימש בעברו כליסינג וגם להשכרה יירשם ברישיון הרכב כ-"השכרה").

 

כאמור, נגזר על החברה קנס של כ-1.4 מיליון שקל והחברה תוכל לערער על ההחלטה בתוך 45 ימים.

 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי:  "רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו וחשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. העובדה שהחברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, חמורה במיוחד כיוון שפרטים אלה יכולים להעיד על מצבו, איכותו ועל פרמטרים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב. סיום החקירה הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שמטעה את ציבור הצרכנים."

תגובת פרי: "פרי היא חברה ותיקה בתחום ופועלת בו עשרות שנים. לפני מספר חודשים התקבלה פניה מהרשות. מתוך אלפי העסקאות שהועברו לבדיקת הרשות, תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה, נמצאו 16 עסקאות מכר אשר נטען כי הן עסקאות שכללו הטעיה, אלא שהרשות בחרה להתעלם באופן תמוה ומוחלט מהסכם המכר ובו סעיף מפורש לפיו רוכשי הרכבים ידעו ואישרו בחתימת ידם, כי מדובר ברכבי השכרה, והדבר נכון לגבי כל 16 הרכבים.

"יצוין כי כל רוכשי הרכבים מסרו בקולם, לאנשי הרשות, כי רכשו את הרכבים לשביעות רצונם ובמחיר זול מזה שהיה נקוב במחירון באותה העת, ושלא נגרם להם כל נזק כספי. על העיצום הכספי שהוטל, יוגש בימים הקרובים ערעור לבית המשפט המוסמך, אשר יאמר את דברו. החברה מצרה על התנהלות הרשות אשר פוגעת בשם החברה".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אני 27/10/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
    וואללה. ואיך ניזהר אם אי אפשר לבדוק? עצה גאונית איש, גאונית!!
  • 7.
    נוכלים.. ישראבלוף (ל"ת)
    דודו 23/10/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם אלבר עושים את זה, גם אנו נפלתי בפח (ל"ת)
    ינחב 22/10/2021 08:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי קורא את החוזה??? סומכים על המודעה!!! (ל"ת)
    התירוץ לא מתקבל!! 22/10/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רוני 21/10/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
    גם לי המוכר אמר שזה מליסינג פרטי ללא רישום. בפועל אחרי הקניה ראיתי שהיה בהשכרה. המחיר כמובן היה בהתאם, אין לי בכלל תלונות לפרי, אחריות ושרות מצויין. הבעיה היא לא בחברת ההשכרה, אלא במשרד התחבורה שלא מחוקק על מנת למנוע מקרים כאלו. וזה קורה הרבה.
  • 3.
    המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה 21/10/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה מכוניות יד 2 עם 0 קמ כשחלק מההנחה זה ניפוח מחיר מחירון מלאכותי וכלה במאכרים שמשלמים כסף לבוחני רכב במכונים שירככו בטופס הבדיקה פגמים ברכב. לעולם אל תבדקו רכב ממאכר באזור שפגשתם אותו. אלא לפחות 50 קמ מרחק ובלי להודיע לו מראש היכן בודקים. ועדיף לא לקנות מסוחר בכל מקרה
  • 2.
    עדיף לקנות מאדם פרטי אפילו אם המחיר גבוה (ל"ת)
    21/10/2021 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנתח דוחות 21/10/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
    לאסור על הבעלים לפתוח סוכנויות כאלה בעתיד
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.


קורקינטים
צילום: דאלי

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה

עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר

עמית בר |

רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.

כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל. 

האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.

המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.


איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?

הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט.