CAR
צילום: pixabay

זהירות: מציגים לכם רכב מ'השכרה' כליסינג' - אחת נתפסה אבל יש עוד כאלה

חברת פרי ירוחם נתפסה בהטעיית צרכנים חמורה, כך על פי הרשות להגנת הצרכן, שמתכנן להטיל עליה קנס של 1.4 מיליון שקל. כמובן שזו לא החברה היחידה שלכאורה נוהגת כך. מדובר בטריק ידוע שעולה לצרכן ב-15%-20% מערך הרכב. פרי: "נערער"
נתנאל אריאל | (8)

עובדים עליכם: הציעו לכם לקנות רכב ליסינג וגיליתם אחר כך שהוא רכב מהשכרה? זה כמובן מרגיז מאוד. לכאורה תגידו מה ההבדל - ליסינג לכאורה זה סוג של השכרה. אבל יש הבדל גדול: בליסינג הרכב עבר יד אחת, ובהשכרה הרכב עבר מאות אם לא אלפי ידיים, כשכל אחד נוסע עליו (ולעיתים מתפרע), ואנשים כידוע לא ממש שומרים על רכב שכור, מאמצים את המנוע - ולמעשה הרכב נפגע ומתקלקל הרבה יותר.

בעקבות כך שווי רכב שמוכרים מהשכרה הוא כמובן נמוך בהרבה משווי של רכב מליסינג. מדובר על פערים של 15%-20% ואולי אפילו יותר. אבל הטריק של לספר לכם שמדובר ברכב ליסינג כשלמעשה הוא היה רכב מהשכרה, הוא טריק של חברות. יש לצערנו חברות כאלה בארץ, ומדובר בפגיעה קשה בצרכנים. אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מעצה אחת פשוטה: תיזהרו.

אז הרשות להגנת הצרכן תפסה חברה אחת על חם, והודיעה היום על כוונתה להטיל קנס של קצת פחות מ-1.4 מיליון שקל על חברת פרי ירוחם. על פי הרשות להגנת הצרכן, פרי ירוחם מכרה 16 רכבים, לכאורה תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל - רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה, 15 מתוכם פורסמו באתרי אינטרנט כמו יד2 ואוטוספין תוך שמצויין: "הבעלות הנוכחית: ליסינג", או "יד ראשונה ליסינג". אלא שבבדיקה שביצעה הרשות התברר כי חלקם שימשו כרכבים רק להשכרה וחלקם כרכבים ששימשו בעברם גם בליסינג וגם בהשכרה.

מעבר לכך, בחקירה שביצעה הרשות עלה כי צרכנים אשר ביקשו לרכוש רכב מהחברה, הגיעו אל אחד מסניפיה של החברה לפגישה עם נציגי החברה. במהלך הפגישה נציג החברה הציג לצרכנים השונים את הרכב על פרטיו השונים ובין היתר מסר לצרכנים בעל פה כי הרכב שימש כ"ליסינג".

 

על פי הרשות, במהלך שיחת המכירה חתמו הצרכנים השונים על מסמך הנושא את הכותרת "זכרון דברים" אשר כלל את פרטיו השונים של הרכב הנמכר. כמו כן ברישיון הרכב אשר נמסר לצרכנים השונים לאחר הרכישה, בשדה "רישום מקורי" נרשם לעיתים "השכרה/ החכר" ולעיתים, שדה זה נשאר ריק ללא ציון רישומו המקורי של הרכב.

 

הרשות מצאה כי "החברה מכרה 16 רכבים, תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל, רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה ועל כן הצגתם כרכבי ליסינג אינה נכונה ויש בה כדי  להטעות את הצרכנים".

 

"עברו של הרכב והשימוש שנעשה בו הם פרטים מהותיים בעסקה שכן הם יכולים להעיד על מצבו ואיכותו ועל גורמים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

"הצגת הרכב במהלך שיחת המכירה, כרכב אשר שימש בעברו כליסינג, כשהוא בפועל לא שימש למטרת ליסינג כלל או בלבד, אלא גם שימש למטרת השכרה, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה, בהתייחס לכל אחד מהרכבים, שכן לצרכנים ניתן מידע אשר תיאר את עברו של הרכב כליסינג אולם מידע זה לא היה נכון ועברו של הרכב היה שונה.

 

"יתרה מכך, ציון "השכרה/ החכר" בשדה "רישום מקורי" ברישיון הרכב או השארת שדה זה ריק, תרמה אף היא למצג המטעה, שכן רישיון הרכב אשר הוצג לצרכן לא תיאר את עברו האמיתי של הרכב וניתן היה להבין מעיון ברישיון הרכב כי הרכב הנרכש לא שימש בעברו להשכרה כלל. (על פי הדין רכב המיועד להשכרה או שימש בעברו כליסינג וגם להשכרה יירשם ברישיון הרכב כ-"השכרה").

 

כאמור, נגזר על החברה קנס של כ-1.4 מיליון שקל והחברה תוכל לערער על ההחלטה בתוך 45 ימים.

 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי:  "רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו וחשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. העובדה שהחברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, חמורה במיוחד כיוון שפרטים אלה יכולים להעיד על מצבו, איכותו ועל פרמטרים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב. סיום החקירה הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שמטעה את ציבור הצרכנים."

תגובת פרי: "פרי היא חברה ותיקה בתחום ופועלת בו עשרות שנים. לפני מספר חודשים התקבלה פניה מהרשות. מתוך אלפי העסקאות שהועברו לבדיקת הרשות, תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה, נמצאו 16 עסקאות מכר אשר נטען כי הן עסקאות שכללו הטעיה, אלא שהרשות בחרה להתעלם באופן תמוה ומוחלט מהסכם המכר ובו סעיף מפורש לפיו רוכשי הרכבים ידעו ואישרו בחתימת ידם, כי מדובר ברכבי השכרה, והדבר נכון לגבי כל 16 הרכבים.

"יצוין כי כל רוכשי הרכבים מסרו בקולם, לאנשי הרשות, כי רכשו את הרכבים לשביעות רצונם ובמחיר זול מזה שהיה נקוב במחירון באותה העת, ושלא נגרם להם כל נזק כספי. על העיצום הכספי שהוטל, יוגש בימים הקרובים ערעור לבית המשפט המוסמך, אשר יאמר את דברו. החברה מצרה על התנהלות הרשות אשר פוגעת בשם החברה".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אני 27/10/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
    וואללה. ואיך ניזהר אם אי אפשר לבדוק? עצה גאונית איש, גאונית!!
  • 7.
    נוכלים.. ישראבלוף (ל"ת)
    דודו 23/10/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם אלבר עושים את זה, גם אנו נפלתי בפח (ל"ת)
    ינחב 22/10/2021 08:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי קורא את החוזה??? סומכים על המודעה!!! (ל"ת)
    התירוץ לא מתקבל!! 22/10/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רוני 21/10/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
    גם לי המוכר אמר שזה מליסינג פרטי ללא רישום. בפועל אחרי הקניה ראיתי שהיה בהשכרה. המחיר כמובן היה בהתאם, אין לי בכלל תלונות לפרי, אחריות ושרות מצויין. הבעיה היא לא בחברת ההשכרה, אלא במשרד התחבורה שלא מחוקק על מנת למנוע מקרים כאלו. וזה קורה הרבה.
  • 3.
    המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה 21/10/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה מכוניות יד 2 עם 0 קמ כשחלק מההנחה זה ניפוח מחיר מחירון מלאכותי וכלה במאכרים שמשלמים כסף לבוחני רכב במכונים שירככו בטופס הבדיקה פגמים ברכב. לעולם אל תבדקו רכב ממאכר באזור שפגשתם אותו. אלא לפחות 50 קמ מרחק ובלי להודיע לו מראש היכן בודקים. ועדיף לא לקנות מסוחר בכל מקרה
  • 2.
    עדיף לקנות מאדם פרטי אפילו אם המחיר גבוה (ל"ת)
    21/10/2021 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנתח דוחות 21/10/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
    לאסור על הבעלים לפתוח סוכנויות כאלה בעתיד
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובפרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונוב

שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי

יואב פולס |

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ. 

אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.

בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.

נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר". 

מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.