רכב גנוב. קרדיט: איתוראן
רכב גנוב. קרדיט: איתוראן

איתוראן מדווחים על ירידה של 21% בגניבות רכב ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?

מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024; באיזה חג התבצעו הכי הרבה נסיונות גניבה? 

רן קידר | (1)

מחקר של חברת איתוראן Ituran Location & Control Ltd.  בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024. 

ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן מציין: "בשנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 610 חוליות חשודים בגניבות רכב, שיא בתפיסת חוליות גנבי רכב. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל. כמו כן, מעצרן של חוליות גנבי הרכב חסכו לשוק הרכב אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2026 ואף מעבר לה". 

עוד עולה מהמחקר כי היום שבו נרשם מספר הגניבות הגבוה ביותר בשנת 2025 היה 16.4.25 (חול המועד פסח). חודש מאי 2025 התבלט כחודש עם מספר גניבות הרכב הגבוה ביותר במהלך השנה. ההערכה היא כי-52% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-48% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל. 

סטטיסטיקה ופילוחים 

המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 18%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 10%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש עם 1%. 

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות נסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2025 הוא ג'יפים וג'יפונים, ששיעורם בסך נסיונות הגניבה עומד על 47%, לאחריהם נמצאים הרכבים הפרטיים, עם 34%, אופנועים עם 11%, רכבים מסחריים עם 5%, משאיות 2% וכלי צמ"ה עם 1%. 

כ-60% מכלל גניבות הרכב באזור גוש דן עברו דרך מחסומים ופרצות בכביש 443 לשטחי הרשות הפלסטינאית, ובמיוחד לרמאללה. מהמחקר של חברת איתוראן קובע כי-62% מגניבות הרכב בשנת 2025 בוצעו באמצעות התחברות וקידוד לשקע, וב-15% מאירועי הגניבה ברשות הגנב נמצא מפתח הרכב. 12% מניסיונות הגניבה בוצעו בשיטת הפריצה האלימה, ואילו 10% מהגניבות בוצעו באמצעות גרירת הרכב או העמסת הרכב וגניבתו.  בנוסף, 1% מהמקרים כללו רכב שנשדד ישירות מבעליו. 

מאירועי הגניבה שנרשמו מתחילת השנה, עולה כי 59% מכלי הרכב שנגנבו משנות ייצור 2021-2024. בנוסף, צבעי הרכבים המבוקשים ביותר באירועי הגניבה מתחילת השנה הינם: 42% מהרכבים היו בצבע לבן, 16%מהרכבים היו בצבע שחור, 16% מהרכבים בצבע אפור, 6% מהרכבים בצבע כסוף, ועוד 3% מהרכבים בצבע כחול. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תופעה בולטת נוספת מהשנתיים אחרונות  היא שגנבי הרכב פעילים במהלך כל ימות השבוע, ובכל שעות היממה. בעבר, כ-80% ממקרי גניבות הרכב התרחשו בשעות הלילה. עם זאת, במהלך השנתיים האחרונות חלה מגמה חדשה, כאשר הגניבות מתבצעות בכול שעות היממה.

מדוע מחירי הביטוח עדיין יקרים? 

כאמור, אנחנו צופים בירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב. גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    shafik 28/12/2025 11:01
    הגב לתגובה זו
    הקרטלים
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?