סופרבוס; קרדיט: רונן טופלברגסופרבוס; קרדיט: רונן טופלברג

בתמורה ל-2.5 מיליארד שקל - סופרבוס תפעיל את קווי דרום גוש דן

החברה תפעיל קווים מחולון וראשון לציון לתל אביב וערים נוספות, קווים שבמשך עשרות שנים הופעלו על ידי אגד ודן; סופרבוס תתפעל את הקווים בעזרת 430 אוטבוסים חשמליים; תדירות הנסיעה באזורי המכרז צפויה לגדול במעל 10%

רוי שיינמן | (1)

חברת סופרבוס זכתה במכרז של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להפעלת התחבורה הציבורית באשכול דרום גוש דן. היקף ההתקשרות נאמד בכ-2.5 מיליארד שקלים, כאשר את הקווים תפעיל החברה בעזרת 430 אוטבוסים חשמליים.

סופרבוס תפעיל במסגרת המכרז קווי אוטובוסים מחולון וראשון לציון לתל אביב ולערים נוספות בסביבה. מדובר בקווים שהופעלו במשך עשרות שנים על ידי חברות "אגד" ו"דן". תדירות הנסיעה באותם אזורים צפויה לגדול ביותר מ-10%.

סופרבוס הינה בבעלות קבוצת בליליוס. בין פעילויותיה, החברה הינה יבואן אוטובוסים המונעים בין היתר בגז טבעי, חשמל ומימן. הקבוצה מייבאת לישראל גם רכבים חשמליים פרטיים ומסחריים מבית MAXUS, יוזמת ומקימה מתקני אגירת אנרגיה באמצעות חברת ENERGY BL, ופועלת גם בתחום הנדל"ן. עם זכייתה, הקבוצה תפעיל חמישה אשכולות תחבורה ציבורית, כאשר שלושה מהם במטרופולינים הגדולים בישראל: חיפה, ירושלים ותל אביב.

לדברי החברה האוטובוסים החדשים יציעו חוויית נסיעה מתקדמת יותר הכוללת עלייה מכל הדלתות ללא צורך בכרטוס אצל הנהג, הפרדה פיזית לשיפור בטיחות הנהג והנוסעים, רשת אלחוטית (Wi-Fi) ושקעי USB לטעינת מכשירים ניידים.

הפעלת השירות החדש תתבצע בהדרגה, בשני שלבים, במטרה לאפשר מעבר חלק ולתת מענה מיטבי לציבור הנוסעים. בשלב הראשון, שיחל בעוד כשנה, ייכנסו לפעולה שמונה קווים קיימים שהופעלו עד כה על ידי "אגד" ו"דן", לצד שני קווים חדשים שנוספו למערך השירות. בשלב השני, שיחל בעוד פחות משנתיים, יושלם תהליך המעבר, כאשר יתר הקווים באשכול דרום גוש דן יופעלו על ידי "סופרבוס", תוך הטמעת השיפורים והחידושים המתוכננים.

"אנו גאים על הזכייה במכרז להפעלת התחבורה הציבורית בדרום גוש דן, המצטרפת לפעילות שלנו בהפעלת המטרונית בחיפה ושירותי התחבורה הציבורית באשכול העמקים ובירושלים", מסר צחי נווה, מנכ"ל סופרבוס. "יש לנו הערכה והכרה עמוקה לחברות אגד ודן על פעילותן ארוכת השנים באשכול. מחויבותנו היא להעניק תחבורה ציבורית מתקדמת, נגישה וידידותית לסביבה. נמשיך להשקיע ולפתח פתרונות חדשניים, כדי להבטיח שירות איכותי, נוח ויעיל לכלל נוסעינו".


כמה הישראלים נוסעים באוטובוסים?

לפי דו"ח התחבורה הציבורית הגלובלי של Moovit שפורסם לפני מספר חודשים, נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מבלים בהמתנה בתחנה כ- 13 דקות בממוצע, לנסיעה בודדת. נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מבלים בנסיעה בתחבורה הציבורית כ-49 דקות בממוצע לכיוון אחד. עלייה של כ-4% (2 דקות) בהשוואה לדו"ח מ-2022. זמן זה מהווה שקלול של זמני ההליכה, ההמתנה והנסיעה. ביום שכולל 2 נסיעות (הלוך-חזור), הנוסע הממוצע מבלה למעלה משעה וחצי בנסיעה, בחודש כ-34 שעות ובשנה כ- 17 יממות.


כחלק מהדוח נשאלו נבדקים מה יגרום להם לנסוע יותר בתחבורה ציבורית - רוב נוסעי התחבורה הציבורית (46%) קבעו כי תדירות גבוהה יותר של כלי תחבורה תוביל לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית, לאחר מכן 20% טוענים שדיוק בזמני ההגעה, 11% הצביעו על תעריפי הנסיעה ו-8% הצביעו על זמני נסיעה קצרים יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לדברי החברה יציעו חוויית נסיעה מתקדמת יותר ללא כרטוס אצל הנהג (ל"ת)
    חחח. כתבה מ1980 19/03/2025 17:13
    הגב לתגובה זו
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.