בתמורה ל-2.5 מיליארד שקל - סופרבוס תפעיל את קווי דרום גוש דן
החברה תפעיל קווים מחולון וראשון לציון לתל אביב וערים נוספות, קווים שבמשך עשרות שנים הופעלו על ידי אגד ודן; סופרבוס תתפעל את הקווים בעזרת 430 אוטבוסים חשמליים; תדירות הנסיעה באזורי המכרז צפויה לגדול במעל 10%
חברת סופרבוס זכתה במכרז של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להפעלת התחבורה הציבורית באשכול דרום גוש דן. היקף ההתקשרות נאמד בכ-2.5 מיליארד שקלים, כאשר את הקווים תפעיל החברה בעזרת 430 אוטבוסים חשמליים.
סופרבוס תפעיל במסגרת המכרז קווי אוטובוסים מחולון וראשון לציון לתל אביב ולערים נוספות בסביבה. מדובר בקווים שהופעלו במשך עשרות שנים על ידי חברות "אגד" ו"דן". תדירות הנסיעה באותם אזורים צפויה לגדול ביותר מ-10%.
סופרבוס הינה בבעלות קבוצת בליליוס. בין פעילויותיה, החברה הינה יבואן אוטובוסים המונעים בין היתר בגז טבעי, חשמל ומימן. הקבוצה מייבאת לישראל גם רכבים חשמליים פרטיים ומסחריים מבית MAXUS, יוזמת ומקימה מתקני אגירת אנרגיה באמצעות חברת ENERGY BL, ופועלת גם בתחום הנדל"ן. עם זכייתה, הקבוצה תפעיל חמישה אשכולות תחבורה ציבורית, כאשר שלושה מהם במטרופולינים הגדולים בישראל: חיפה, ירושלים ותל אביב.
לדברי החברה האוטובוסים החדשים יציעו חוויית נסיעה מתקדמת יותר הכוללת עלייה מכל הדלתות ללא צורך בכרטוס אצל הנהג, הפרדה פיזית לשיפור בטיחות הנהג והנוסעים, רשת אלחוטית (Wi-Fi) ושקעי USB לטעינת מכשירים ניידים.
הפעלת השירות החדש תתבצע בהדרגה, בשני שלבים, במטרה לאפשר מעבר חלק ולתת מענה מיטבי לציבור הנוסעים. בשלב הראשון, שיחל בעוד כשנה, ייכנסו לפעולה שמונה קווים קיימים שהופעלו עד כה על ידי "אגד" ו"דן", לצד שני קווים חדשים שנוספו למערך השירות. בשלב השני, שיחל בעוד פחות משנתיים, יושלם תהליך המעבר, כאשר יתר הקווים באשכול דרום גוש דן יופעלו על ידי "סופרבוס", תוך הטמעת השיפורים והחידושים המתוכננים.
"אנו גאים על הזכייה במכרז להפעלת התחבורה הציבורית בדרום גוש דן, המצטרפת לפעילות שלנו בהפעלת המטרונית בחיפה ושירותי התחבורה הציבורית באשכול העמקים ובירושלים", מסר צחי נווה, מנכ"ל סופרבוס. "יש לנו הערכה והכרה עמוקה לחברות אגד ודן על פעילותן ארוכת השנים באשכול. מחויבותנו היא להעניק תחבורה ציבורית מתקדמת, נגישה וידידותית לסביבה. נמשיך להשקיע ולפתח פתרונות חדשניים, כדי להבטיח שירות איכותי, נוח ויעיל לכלל נוסעינו".
כמה הישראלים נוסעים באוטובוסים?
לפי דו"ח התחבורה הציבורית הגלובלי של Moovit שפורסם לפני מספר חודשים, נוסעי התחבורה הציבורית
בישראל מבלים בהמתנה בתחנה כ- 13 דקות בממוצע, לנסיעה בודדת. נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מבלים בנסיעה בתחבורה הציבורית כ-49 דקות בממוצע לכיוון אחד. עלייה של כ-4% (2 דקות) בהשוואה לדו"ח מ-2022. זמן זה מהווה שקלול של זמני ההליכה, ההמתנה והנסיעה. ביום שכולל 2
נסיעות (הלוך-חזור), הנוסע הממוצע מבלה למעלה משעה וחצי בנסיעה, בחודש כ-34 שעות ובשנה כ- 17 יממות.
כחלק מהדוח נשאלו נבדקים מה יגרום להם לנסוע יותר בתחבורה ציבורית - רוב נוסעי התחבורה הציבורית (46%) קבעו כי תדירות גבוהה יותר של כלי תחבורה תוביל לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית, לאחר מכן 20% טוענים שדיוק בזמני ההגעה, 11% הצביעו על תעריפי הנסיעה ו-8% הצביעו על זמני נסיעה קצרים יותר.
- 1.לדברי החברה יציעו חוויית נסיעה מתקדמת יותר ללא כרטוס אצל הנהג (ל"ת)חחח. כתבה מ1980 19/03/2025 17:13הגב לתגובה זו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה
לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.
מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו,
לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות.
מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.
מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.
- עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7


המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה
לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.
מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו,
לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות.
מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.
מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.
- עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

