אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

כמה זמן אנחנו מחכים לאוטובוס ומה יגרום לנו להשתמש בתחב"צ יותר?

דו"ח התחבורה הציבורית הגלובלי של Moovit חושף כי ישראל ממוקמת במקום ה-18 בעולם בזמן המתנה לאוטובוס בתחנה; כמה זמן הישראלים מבלים בתחבורה הציבורית ולמה אנחנו לא משתמשים בה יותר?
רוי שיינמן | (5)

נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מבלים בהמתנה בתחנה כ- 13 דקות בממוצע, לנסיעה בודדת, כך עולה מדו"ח התחבורה הציבורית הגלובלי של חברת Moovit. בהנחה שהנוסעים משתמשים בתחבורה פעמיים ביום (הלוך וחזור) מדובר על המתנה של 26 דקות ביממה, שהן 9 שעות בחודש ו-4.5 ימים בשנה. ביחס לנתונים שנמדדו בשנת 2022 מדובר בשיפור של כ-7% (דקה אחת) בנסיעה בודדת. ביחס לעולם, ישראל ממוקמת במקום ה-18 מבין 57 מטרופולינים שנבדקו, כאשר בתחתית הרשימה מונטריי שבמקסיקו, שם תחכו בתחנה 25 דקות, ובראש ניצבת פריז שם תחכו 10 דקות בלבד.

כמה זמן מבלים הישראלים בנסיעה בתחבורה הציבורית?

נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מבלים בנסיעה בתחבורה הציבורית כ-49 דקות בממוצע לכיוון אחד. עלייה של כ-4% (2 דקות) בהשוואה לדו"ח מ-2022. זמן זה מהווה שקלול של זמני ההליכה, ההמתנה והנסיעה. ביום שכולל 2 נסיעות (הלוך-חזור), הנוסע הממוצע מבלה למעלה משעה וחצי בנסיעה, בחודש כ-34 שעות ובשנה כ- 17 יממות.

אוטובוסים של חברת דן; קרדיט: תמר מצפי

אוטובוסים של חברת דן; קרדיט: תמר מצפי

ביחס לעולם, ישראל ממוקמת במקום ה-27, כאשר במקום הראשון ממוקמת ונציה עם 42 דקות ובמקום השני סן פרנסיסקו.

במחזור חיים ממוצע של אדם, הנוסע הישראלי מבלה שנה וחמישה חודשים בתחבורה הציבורית. כהשוואה, נוסע בוונציה ישהה כשנה וחודשיים בתחבורה הציבורית, נוסע במקסיקו סיטי יעביר כמעט שנתיים בתחבורה הציבורית וברומא שנה וחצי.

כמעט 44% מהישראלים אינם מחליפים אמצעי תחבורה/קווים כלל במהלך נסיעתם, זאת כאשר כ-38% מהישראלים מבצעים שתי החלפות של קווים במהלך נסיעתם וכ-11% מבצעים שלוש החלפות או יותר של קווים במהלך נסיעתם. 

קרדיט: Moovit

קרדיט: Moovit

מה יוביל יותר נוסעים להשתמש בתחבורה הציבורית?

רוב נוסעי התחבורה הציבורית (46%) קבעו כי תדירות גבוהה יותר של כלי תחבורה תוביל לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית, לאחר מכן 20% טוענים שדיוק בזמני ההגעה, 11% הצביעו על תעריפי הנסיעה ו-8% הצביעו על זמני נסיעה קצרים יותר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 25/02/2025 08:01
    הגב לתגובה זו
    כי זאת שקשוקה אחת ענקית על משלם המיסים....
  • 4.
    חיים 12/12/2024 18:51
    הגב לתגובה זו
    תחבורה ציבורית חייבת נתצים. אם האוטובוס בפקק כמו רכב.... למה אסע עליו
  • 3.
    אני 12/12/2024 11:13
    הגב לתגובה זו
    לא תהיה אפשרות להשתחרר מהתלות ברכב פרטי. זה לא עובד ככה בשום מקום בעולם.
  • 2.
    הנוסע 11/12/2024 07:35
    הגב לתגובה זו
    ולעצם מבנה רחובות העיר. אחד הדוברים המוצלחים ביותר בזמן האחרון לטעמי זה ערוץ היוטיוב "עיר לחיות בה".
  • 1.
    אברהם 10/12/2024 19:00
    הגב לתגובה זו
    הבעיה המרכזית, השרות לקוי, האוטובוסים אינם מגיעים בזמן, נוסעים לאט, חלקם מיושנים, והתדירות בעייתית, חסרים קווים למקומות רבים.
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.