מכרז הליסינג של צה"ל הוכרע: הרכבים הסינים בחוץ - מה הסיבה?
באופן רשמי הרכבים הסיניים היו חלק מהמתמודדות במכרז הענק של צה"ל לרכבים לקצינים. באופן רשמי הם פשוט לא זכו. אבל בחודשים האחרונים בחדררי חדרים נשאלות שאלות לא פשוטות לגבי הרכבים הסיניים. החשש הגדול שהם נמצאים בסופו של דבר בשליטת הממשל הסיני וככאלו הממשל יכול להאזין ולפרוץ למערכות הדיגיטליות של הרכבים האלו ולשאוב מידע מודיעיני ובכלל. הסינים חברים ולא חברים. זה תלוי כמובן באינטרסים שלהם, אבל האם ישראל יכולה לקחת סיכון? האם היא יכולה לספק גם אם באופן תיאורטי לגורם שבקשר עם האויבים הגדולים שלה יכולת לגשת לדטה כל כך מרשים ורחב?
דמיינו שיחה בין קציני צה"ל בדיבורית ברכב, דמיינו קצין צה"ל שמכניס את האייפון שלו לפלטפורמה הדיגיטלית ברכב. האם ליצרן הרכב יכולה להיות גישה למידע הזה ויכולת להאזין לאנשים ברכב? כן. האם לממשל הסיני ששולט במישררין או בעקיפין בחברות היצרניות יכולה להיות גישה? כן. וזה מסוכן. אולי זאת הסיבה שהסינים לא זכו היום, לא תשמעו את זה באופן רשמי. כלפי חוץ אחנו חברים.
מנהל הרכש הביטחוני (מנה"ר) במשרד הביטחון ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל מודיעים על החברות הזוכות במכרז הליסינג הגדול לצה"ל: חברת אלדן וחברת פרי. המכרז כולל שכירות, תחזוקה וניהול של רכבים צמודים לאוכלוסיית הרבי-סרנים והרנ"גים בצה"ל וכן מענה ברכבים למשפחות ברוכות ילדים. המכרז מתקיים לקראת סיום החוזה הנוכחי ולאחר שהמכרז הקודם הוארך בשנה לאור המלחמה. הרכבים יחליפו את הרכבים הקיימים היום- סיאט איביזה, יונדאי i20 וקיה ריו. חלוקת הרכבים מדגמים: סקודה פאביה, קיה סטוניק, סקודה סקאלה, סקודה קאמיק ועבור אוכלוסיית הרמב"י אופל פרונטרה צפויה להתחיל ברבעון ג׳ 2025 ולהסתיים עד רבעון ב׳ 2028.
את המכרז שנחשב
לאחד מהמכרזים הגדולים במשק, ניהלה יחידת סגן ראש מנה״ר לרכש יבשה בשיתוף ובהתאם לדרישות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל. הזכיה בכפוף לעמידת החברות בכל דרישות המכרז ובתנאים כפי שהוצהרו על ידן. כחלק מתפיסת 'איכות וחווית השירות' של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל,
גובש מכרז ליסינג ״חכם״ עבור משרתי הקבע. מטרת המכרז היא להביא לשיפור משמעותי ומתן מענה מתאים לצורכי המשרתים, שיוכלו לבחור בין שתי קטגוריות רכבים: משפחתי קומפקטי וסופר מיני. המכרז שם דגש על מתן מענה מותאם לכלל האוכלוסיות, תקני הבטיחות, גודל הרכבים וחיסכון בדלק,
כאשר הבחירה בין הקטגוריות השונות תהיה בתוספת תשלום על ידי הפרט. כמו כן, המכרז כולל שיפור שירות באמצעות פתרונות דיגיטליים מתקדמים, כגון אפליקציה ושירותי WhatsApp, על מנת להבטיח שירות יעיל וזמין למשתמשים.
- אלדן מצטרפת לבורסה, אבל הכסף נשאר במשפחה
- אלדן בוחנת הנפקה בבורסה לפי שווי של 1.2-1.4 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצה"ל מפחדים מהסינים?
חלק גדול מהדגמים שהוצעו במכרז הם מתוצרת סין, לרבות מותגים מוכרים כמו צ'רי, MG ו-BYD. אף אחד מהדגמים המוזכרים לא זכה במכרז, הזכרנו את הסכנה ברכבים הסיניים - הסכנה
הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?
הסיכון הביטחוני הטמון ברכבים סיניים אינו נושא חדש, אך המתיחות ההולכת וגוברת בין ארה"ב לסין, לצד הקשרים הכלכליים והאסטרטגיים של ישראל, הופכים את האיום למוחשי יותר.
החשש העיקרי נוגע ליכולת של האקרים או גורמים עוינים לנצל חולשות אבטחה ולבצע מתקפות סייבר דרך רשתות אינטרנט ורשתות אלחוטיות. אמנם כל רכב חשמלי עלול להיות מטרה למתקפה כזו, אך הדאגה סביב רכבים מתוצרת סין מקבלת משנה תוקף בשל הקשרים ההדוקים של יצרניות הרכב עם השלטון
הסיני. מפעלי הרכב בסין נמצאים תחת השפעה ישירה או עקיפה של השלטון המקומי, והאפשרות שמידע יועבר לממשל היא סבירה למדי. המשמעות היא שכל רכב יכול לשמש ככלי לאיסוף מודיעין – למשל, קצינים בכירים שמנהלים שיחות רגישות ברכבם עשויים לחשוף מידע קריטי. מעבר לכך, ייתכן
גם ניצול של מערכות הרכב למטרות זדוניות, כמו חדירה לרשתות מאובטחות או אפילו שליטה על מערכות חיוניות בתוך הרכב. גם אם חברות הרכב אינן משתפות פעולה באופן יזום עם הממשל הסיני, קשה להאמין שיוכלו להתנגד לדרישותיו במקרה הצורך.
מתקפות סייבר
על רכבים: האם מדובר בתרחיש ריאלי? החשש המרכזי הוא מהאפשרות להשתלטות מרחוק על מערכות הרכב – בין אם לשם גניבת מידע אישי, שיבוש פעולתו, או אפילו גרימת תאונה באופן מכוון. כיום, רוב הרכבים החשמליים, ולא רק הסיניים, מקושרים לאינטרנט ומציעים עדכוני תוכנה מרחוק, גישה
למערכות ניווט ואפשרות לתקשורת עם המוסך. אמנם טכנולוגיות אלו משפרות את חוויית המשתמש, אך הן יוצרות גם פרצות אבטחה חמורות. תרחישים מדאיגים כוללים השתלטות על היגוי, בלמים או מערכות קריטיות אחרות ברכב. למרות שמדובר במתקפה מורכבת הדורשת ציוד וידע מתקדמים, אין זה
בלתי אפשרי. יצרניות הרכב משקיעות רבות במערכות הגנה, אך החשש הוא שבמקרה של יצרנים סיניים, רמת האבטחה נמוכה יותר, מה שמגביר את הסיכון לניצול חולשות קיימות.
- מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
הרכב כתחנת האזנה: סכנה למידע אישי ולבטחון הלאומי מעבר לסיכון הבטיחותי, רכבים
מודרניים כוללים חיישנים, מצלמות ומיקרופונים, מה שהופך אותם לכלי פוטנציאלי לאיסוף מידע אישי. בתרחיש קיצוני, תוקף שמצליח לחדור למערכות אלו יכול לעקוב אחרי המשתמשים, לאסוף נתונים על תנועותיהם ואפילו להאזין לשיחותיהם.בישראל, משרד הביטחון כבר מבצע התאמות מסוימות
לרכבים צבאיים, כולל ניטרול מערכות מדיה רגישות, אך רכבים פרטיים נותרו חשופים לסיכונים אלו. נוסף לכך, שקעי אבחון (OBD) ברכבים עלולים לשמש כנקודת חדירה נוספת. לאחרונה נחשפו פרצות אבטחה ברכבי BYD, שאפשרו פריצה למערכת דרך נקודת גישה זו. אמנם מדובר בפריצה שבוצעה
באופן פיזי, אך היא מעידה על חולשות קיימות, שגורמים מדינתיים או ארגוני טרור יכולים לנצל בקנה מידה רחב יותר.
האם הרגולטורים יגבילו את כניסת הרכבים הסיניים?
בארה"ב, כבר שוקלים חקיקה שתגביל מכירת רכבים עם רכיבים
סיניים, מתוך חשש לאיסוף מידע על אזרחים אמריקאים. החשש המרכזי הוא שהנתונים שנאספים מהרכבים יועברו לממשלות זרות, מה שעלול להוות סיכון לביטחון הלאומי. מהלכים רגולטוריים כאלה עשויים לפגוע לא רק ביצרניות הרכב הסיניות, אלא גם במותגים גלובליים שנמצאים בבעלות חברות
סיניות. לנוכח הסיכונים, נראה שגם אם יצרני הרכב הסיניים יזכו במכרזים בשווקים מערביים, יידרשו התאמות אבטחה משמעותיות, כולל דרישות סייבר מחמירות יותר. השאלה הגדולה היא האם צעדים אלו יספיקו כדי להבטיח את ביטחון המשתמשים ולמנוע ניצול של טכנולוגיות הרכב למטרות עוינות.
- 9.יצחק 26/04/2025 15:14הגב לתגובה זולי יש טסלה ואני מבסוט עד השמים ואין לי טעינה בבית אחלה רכב ממליץ בחום
- 8.חחח... 29/03/2025 12:05הגב לתגובה זוהצחקתם את ברוך!אמריקה כולה כבר מתוצרת סין.
- 7.מוטי 27/02/2025 23:23הגב לתגובה זוטוב מאוד רכבים סיניים וטלפונים סלולרייםהם אמצעי ריגול ידועים שהסינים משתמשים בהםובמיוחד כאשר רכב כזה מסופק לקצינים בצהל שאומרים מידע רב וסודי שמאפשר שאיבת מידע רב ביותר
- 6.אנונימיאריה מכפר סבא 26/02/2025 13:43הגב לתגובה זויש סיבה אחד בלבד וזה לא בטיחותי ולא כלכלי ולא טכני פשוט ב הוראתבקשת ארהב ו בביצוע ביבי ו שאר חסרי חוט שדרה החליטו כך..כולנו מפסידים מזה
- 5.ירון 23/02/2025 19:16הגב לתגובה זוהחלטה חכמה
- 4.אנונימי 23/02/2025 17:50הגב לתגובה זוכולל הרכבת הקלה
- 3.משרד הבטחון כ הוקרה ל ארצות הברית חייב לעבור לרכב אמריקאי (ל"ת)אנונימיYL 23/02/2025 14:24הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 23/02/2025 14:24הגב לתגובה זוהסינים רכשו את נמל חיפה ואת חברת תנובה וזה בסדר !
- אנונימי 23/02/2025 20:48הגב לתגובה זושל גאוטם אדאני
- 1.אנונימי 23/02/2025 13:55הגב לתגובה זומי שלא מקודם לסאל ברוב המקרים זה איש בינונינמוך שלא יצליח באזרחות
- אנונימי 08/05/2025 09:12הגב לתגובה זופוגענית ולא נכונה.עצם זה שאדם עבר בהצלחה קורס קצינים כבר מראה יכולות מעל רוב האוכלוסיה
- נכון ראה וטורי דודו אמסלם ועוד.... (ל"ת)דובי 19/05/2025 11:11

עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
תחרות עזה, דגמים חדשים בחו"ל ולחץ גדול של היבואנים - הנחות של עשרות אחוזים; הסיבות לקנות רכב חדש והסיבות לחכות עם הקנייה לשנה הבאה?
שנת 2025 מתקרבת לסיומה, ובשוק הרכב יש ירידות מחירים ומבצעים דרמטיים. ליבואנים ולחברות הליסינג מלאי גדול של רכבי "אפס קילומטר", חלקם בני שנה ויותר, שמחייב חיסול מיידי. המחירים הוזלו לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון.
בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 נמסרו בישראל כ-242 אלף רכבים חדשים, עלייה של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הנתונים מסתירים מגמות מדאיגות: ירידה חדה במכירות הרכבים החשמליים מ-25% משוק המסירות בשנה קודמת לכ-20% בלבד השנה, לצד עלייה של 59% במכירות דגמים סיניים, שתופסים כעת 34% משוק המסירות הכולל.
התחרות הסינית, שמתחילה להתפשט גם בפלח היוקרה, משנה את כללי המשחק ומאלצת את היבואנים הוותיקים להוריד מחירים כדי להישאר רלוונטיים.
הנחות של 15% ואף יותר
בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל – 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.
דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון.
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביריד שהתקיים בתחילת החודש הוצעו מאזדה CX-5 ב-159 אלף שקל וקיא נירו היברידי ב-159 אלף שקל, לצד רנו קפצ'ור ב-130 אלף שקל, הנחה של 22 אלף שקל. ובכלל מדובר בהנחות של 10%-30%
ב-MG, ההוזלות הגיעו עד 55 אלף שקל.

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.