רכב סרס
צילום: יצרן

מכרז הליסינג של צה"ל הוכרע: הרכבים הסינים בחוץ - מה הסיבה?

אלדן ופרי יספקו כ-10,000 רכבים חדשים במסגרת חוזה חדש ל-4 שנים; צה"ל בחר בספקי ליסינג שיספקו רכבים מתוצרת אירופית ודרום קוריאנית – האם מדובר בהחלטה מקצועית בלבד, או גם בחשש ביטחוני מרכבים סיניים?
אביחי טדסה | (12)
נושאים בכתבה אלדן ליסינג

באופן רשמי הרכבים הסיניים היו חלק מהמתמודדות במכרז הענק של צה"ל לרכבים לקצינים. באופן רשמי הם פשוט לא זכו. אבל בחודשים האחרונים בחדררי חדרים נשאלות שאלות לא פשוטות לגבי הרכבים הסיניים. החשש הגדול שהם נמצאים בסופו של דבר בשליטת הממשל הסיני וככאלו הממשל יכול להאזין ולפרוץ למערכות הדיגיטליות של הרכבים האלו ולשאוב מידע מודיעיני ובכלל. הסינים חברים ולא חברים. זה תלוי כמובן באינטרסים שלהם, אבל האם ישראל יכולה לקחת סיכון? האם היא יכולה לספק גם אם באופן תיאורטי לגורם שבקשר עם האויבים הגדולים שלה יכולת לגשת לדטה כל כך מרשים ורחב?

דמיינו שיחה בין קציני צה"ל בדיבורית ברכב, דמיינו קצין צה"ל שמכניס את האייפון שלו לפלטפורמה הדיגיטלית ברכב. האם ליצרן הרכב יכולה להיות גישה למידע הזה ויכולת להאזין לאנשים ברכב? כן. האם לממשל הסיני ששולט במישררין או בעקיפין בחברות היצרניות יכולה להיות גישה? כן. וזה מסוכן. אולי זאת הסיבה שהסינים לא זכו היום, לא תשמעו את זה באופן רשמי. כלפי חוץ אחנו חברים.



מנהל הרכש הביטחוני (מנה"ר) במשרד הביטחון ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל מודיעים על החברות הזוכות במכרז הליסינג הגדול לצה"ל: חברת אלדן וחברת פרי. המכרז כולל שכירות, תחזוקה וניהול של רכבים צמודים לאוכלוסיית הרבי-סרנים והרנ"גים בצה"ל וכן מענה ברכבים למשפחות ברוכות ילדים. המכרז מתקיים לקראת סיום החוזה הנוכחי ולאחר שהמכרז הקודם הוארך בשנה לאור המלחמה. הרכבים יחליפו את הרכבים הקיימים היום- סיאט איביזה, יונדאי i20 וקיה ריו. חלוקת הרכבים מדגמים: סקודה פאביה, קיה סטוניק, סקודה סקאלה, סקודה קאמיק ועבור אוכלוסיית הרמב"י אופל פרונטרה צפויה להתחיל ברבעון ג׳ 2025 ולהסתיים עד רבעון ב׳ 2028.


את המכרז שנחשב לאחד מהמכרזים הגדולים במשק, ניהלה יחידת סגן ראש מנה״ר לרכש יבשה בשיתוף ובהתאם לדרישות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל. הזכיה בכפוף לעמידת החברות בכל דרישות המכרז ובתנאים כפי שהוצהרו על ידן. כחלק מתפיסת 'איכות וחווית השירות' של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל, גובש מכרז ליסינג ״חכם״ עבור משרתי הקבע. מטרת המכרז היא להביא לשיפור משמעותי ומתן מענה מתאים לצורכי המשרתים, שיוכלו לבחור בין שתי קטגוריות רכבים: משפחתי קומפקטי וסופר מיני. המכרז שם דגש על מתן מענה מותאם לכלל האוכלוסיות, תקני הבטיחות, גודל הרכבים וחיסכון בדלק, כאשר הבחירה בין הקטגוריות השונות תהיה בתוספת תשלום על ידי הפרט. כמו כן, המכרז כולל שיפור שירות באמצעות פתרונות דיגיטליים מתקדמים, כגון אפליקציה ושירותי WhatsApp, על מנת להבטיח שירות יעיל וזמין למשתמשים.


בצה"ל מפחדים מהסינים?


חלק גדול מהדגמים שהוצעו במכרז הם מתוצרת סין, לרבות מותגים מוכרים כמו צ'רי, MG ו-BYD. אף אחד מהדגמים המוזכרים לא זכה במכרז, הזכרנו את הסכנה ברכבים הסיניים - הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?


הסיכון הביטחוני הטמון ברכבים סיניים אינו נושא חדש, אך המתיחות ההולכת וגוברת בין ארה"ב לסין, לצד הקשרים הכלכליים והאסטרטגיים של ישראל, הופכים את האיום למוחשי יותר. החשש העיקרי נוגע ליכולת של האקרים או גורמים עוינים לנצל חולשות אבטחה ולבצע מתקפות סייבר דרך רשתות אינטרנט ורשתות אלחוטיות. אמנם כל רכב חשמלי עלול להיות מטרה למתקפה כזו, אך הדאגה סביב רכבים מתוצרת סין מקבלת משנה תוקף בשל הקשרים ההדוקים של יצרניות הרכב עם השלטון הסיני. מפעלי הרכב בסין נמצאים תחת השפעה ישירה או עקיפה של השלטון המקומי, והאפשרות שמידע יועבר לממשל היא סבירה למדי. המשמעות היא שכל רכב יכול לשמש ככלי לאיסוף מודיעין – למשל, קצינים בכירים שמנהלים שיחות רגישות ברכבם עשויים לחשוף מידע קריטי. מעבר לכך, ייתכן גם ניצול של מערכות הרכב למטרות זדוניות, כמו חדירה לרשתות מאובטחות או אפילו שליטה על מערכות חיוניות בתוך הרכב. גם אם חברות הרכב אינן משתפות פעולה באופן יזום עם הממשל הסיני, קשה להאמין שיוכלו להתנגד לדרישותיו במקרה הצורך.


מתקפות סייבר על רכבים: האם מדובר בתרחיש ריאלי? החשש המרכזי הוא מהאפשרות להשתלטות מרחוק על מערכות הרכב – בין אם לשם גניבת מידע אישי, שיבוש פעולתו, או אפילו גרימת תאונה באופן מכוון. כיום, רוב הרכבים החשמליים, ולא רק הסיניים, מקושרים לאינטרנט ומציעים עדכוני תוכנה מרחוק, גישה למערכות ניווט ואפשרות לתקשורת עם המוסך. אמנם טכנולוגיות אלו משפרות את חוויית המשתמש, אך הן יוצרות גם פרצות אבטחה חמורות. תרחישים מדאיגים כוללים השתלטות על היגוי, בלמים או מערכות קריטיות אחרות ברכב. למרות שמדובר במתקפה מורכבת הדורשת ציוד וידע מתקדמים, אין זה בלתי אפשרי. יצרניות הרכב משקיעות רבות במערכות הגנה, אך החשש הוא שבמקרה של יצרנים סיניים, רמת האבטחה נמוכה יותר, מה שמגביר את הסיכון לניצול חולשות קיימות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


הרכב כתחנת האזנה: סכנה למידע אישי ולבטחון הלאומי מעבר לסיכון הבטיחותי, רכבים מודרניים כוללים חיישנים, מצלמות ומיקרופונים, מה שהופך אותם לכלי פוטנציאלי לאיסוף מידע אישי. בתרחיש קיצוני, תוקף שמצליח לחדור למערכות אלו יכול לעקוב אחרי המשתמשים, לאסוף נתונים על תנועותיהם ואפילו להאזין לשיחותיהם.בישראל, משרד הביטחון כבר מבצע התאמות מסוימות לרכבים צבאיים, כולל ניטרול מערכות מדיה רגישות, אך רכבים פרטיים נותרו חשופים לסיכונים אלו. נוסף לכך, שקעי אבחון (OBD) ברכבים עלולים לשמש כנקודת חדירה נוספת. לאחרונה נחשפו פרצות אבטחה ברכבי BYD, שאפשרו פריצה למערכת דרך נקודת גישה זו. אמנם מדובר בפריצה שבוצעה באופן פיזי, אך היא מעידה על חולשות קיימות, שגורמים מדינתיים או ארגוני טרור יכולים לנצל בקנה מידה רחב יותר.


האם הרגולטורים יגבילו את כניסת הרכבים הסיניים? 


בארה"ב, כבר שוקלים חקיקה שתגביל מכירת רכבים עם רכיבים סיניים, מתוך חשש לאיסוף מידע על אזרחים אמריקאים. החשש המרכזי הוא שהנתונים שנאספים מהרכבים יועברו לממשלות זרות, מה שעלול להוות סיכון לביטחון הלאומי. מהלכים רגולטוריים כאלה עשויים לפגוע לא רק ביצרניות הרכב הסיניות, אלא גם במותגים גלובליים שנמצאים בבעלות חברות סיניות. לנוכח הסיכונים, נראה שגם אם יצרני הרכב הסיניים יזכו במכרזים בשווקים מערביים, יידרשו התאמות אבטחה משמעותיות, כולל דרישות סייבר מחמירות יותר. השאלה הגדולה היא האם צעדים אלו יספיקו כדי להבטיח את ביטחון המשתמשים ולמנוע ניצול של טכנולוגיות הרכב למטרות עוינות.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יצחק 26/04/2025 15:14
    הגב לתגובה זו
    לי יש טסלה ואני מבסוט עד השמים ואין לי טעינה בבית אחלה רכב ממליץ בחום
  • 8.
    חחח... 29/03/2025 12:05
    הגב לתגובה זו
    הצחקתם את ברוך!אמריקה כולה כבר מתוצרת סין.
  • 7.
    מוטי 27/02/2025 23:23
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד רכבים סיניים וטלפונים סלולרייםהם אמצעי ריגול ידועים שהסינים משתמשים בהםובמיוחד כאשר רכב כזה מסופק לקצינים בצהל שאומרים מידע רב וסודי שמאפשר שאיבת מידע רב ביותר
  • 6.
    אנונימיאריה מכפר סבא 26/02/2025 13:43
    הגב לתגובה זו
    יש סיבה אחד בלבד וזה לא בטיחותי ולא כלכלי ולא טכני פשוט ב הוראתבקשת ארהב ו בביצוע ביבי ו שאר חסרי חוט שדרה החליטו כך..כולנו מפסידים מזה
  • 5.
    ירון 23/02/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
    החלטה חכמה
  • 4.
    אנונימי 23/02/2025 17:50
    הגב לתגובה זו
    כולל הרכבת הקלה
  • 3.
    משרד הבטחון כ הוקרה ל ארצות הברית חייב לעבור לרכב אמריקאי (ל"ת)
    אנונימיYL 23/02/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 23/02/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
    הסינים רכשו את נמל חיפה ואת חברת תנובה וזה בסדר !
  • אנונימי 23/02/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
    של גאוטם אדאני
  • 1.
    אנונימי 23/02/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מקודם לסאל ברוב המקרים זה איש בינונינמוך שלא יצליח באזרחות
  • אנונימי 08/05/2025 09:12
    הגב לתגובה זו
    פוגענית ולא נכונה.עצם זה שאדם עבר בהצלחה קורס קצינים כבר מראה יכולות מעל רוב האוכלוסיה
  • נכון ראה וטורי דודו אמסלם ועוד.... (ל"ת)
    דובי 19/05/2025 11:11
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה