מכרז הליסינג של צה"ל הוכרע: הרכבים הסינים בחוץ - מה הסיבה?

אלדן ופרי יספקו כ-10,000 רכבים חדשים במסגרת חוזה חדש ל-4 שנים; צה"ל בחר בספקי ליסינג שיספקו רכבים מתוצרת אירופית ודרום קוריאנית – האם מדובר בהחלטה מקצועית בלבד, או גם בחשש ביטחוני מרכבים סיניים?
אביחי טדסה | (12)
נושאים בכתבה אלדן ליסינג

באופן רשמי הרכבים הסיניים היו חלק מהמתמודדות במכרז הענק של צה"ל לרכבים לקצינים. באופן רשמי הם פשוט לא זכו. אבל בחודשים האחרונים בחדררי חדרים נשאלות שאלות לא פשוטות לגבי הרכבים הסיניים. החשש הגדול שהם נמצאים בסופו של דבר בשליטת הממשל הסיני וככאלו הממשל יכול להאזין ולפרוץ למערכות הדיגיטליות של הרכבים האלו ולשאוב מידע מודיעיני ובכלל. הסינים חברים ולא חברים. זה תלוי כמובן באינטרסים שלהם, אבל האם ישראל יכולה לקחת סיכון? האם היא יכולה לספק גם אם באופן תיאורטי לגורם שבקשר עם האויבים הגדולים שלה יכולת לגשת לדטה כל כך מרשים ורחב?

דמיינו שיחה בין קציני צה"ל בדיבורית ברכב, דמיינו קצין צה"ל שמכניס את האייפון שלו לפלטפורמה הדיגיטלית ברכב. האם ליצרן הרכב יכולה להיות גישה למידע הזה ויכולת להאזין לאנשים ברכב? כן. האם לממשל הסיני ששולט במישררין או בעקיפין בחברות היצרניות יכולה להיות גישה? כן. וזה מסוכן. אולי זאת הסיבה שהסינים לא זכו היום, לא תשמעו את זה באופן רשמי. כלפי חוץ אחנו חברים.



מנהל הרכש הביטחוני (מנה"ר) במשרד הביטחון ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל מודיעים על החברות הזוכות במכרז הליסינג הגדול לצה"ל: חברת אלדן וחברת פרי. המכרז כולל שכירות, תחזוקה וניהול של רכבים צמודים לאוכלוסיית הרבי-סרנים והרנ"גים בצה"ל וכן מענה ברכבים למשפחות ברוכות ילדים. המכרז מתקיים לקראת סיום החוזה הנוכחי ולאחר שהמכרז הקודם הוארך בשנה לאור המלחמה. הרכבים יחליפו את הרכבים הקיימים היום- סיאט איביזה, יונדאי i20 וקיה ריו. חלוקת הרכבים מדגמים: סקודה פאביה, קיה סטוניק, סקודה סקאלה, סקודה קאמיק ועבור אוכלוסיית הרמב"י אופל פרונטרה צפויה להתחיל ברבעון ג׳ 2025 ולהסתיים עד רבעון ב׳ 2028.


את המכרז שנחשב לאחד מהמכרזים הגדולים במשק, ניהלה יחידת סגן ראש מנה״ר לרכש יבשה בשיתוף ובהתאם לדרישות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל. הזכיה בכפוף לעמידת החברות בכל דרישות המכרז ובתנאים כפי שהוצהרו על ידן. כחלק מתפיסת 'איכות וחווית השירות' של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל, גובש מכרז ליסינג ״חכם״ עבור משרתי הקבע. מטרת המכרז היא להביא לשיפור משמעותי ומתן מענה מתאים לצורכי המשרתים, שיוכלו לבחור בין שתי קטגוריות רכבים: משפחתי קומפקטי וסופר מיני. המכרז שם דגש על מתן מענה מותאם לכלל האוכלוסיות, תקני הבטיחות, גודל הרכבים וחיסכון בדלק, כאשר הבחירה בין הקטגוריות השונות תהיה בתוספת תשלום על ידי הפרט. כמו כן, המכרז כולל שיפור שירות באמצעות פתרונות דיגיטליים מתקדמים, כגון אפליקציה ושירותי WhatsApp, על מנת להבטיח שירות יעיל וזמין למשתמשים.


בצה"ל מפחדים מהסינים?


חלק גדול מהדגמים שהוצעו במכרז הם מתוצרת סין, לרבות מותגים מוכרים כמו צ'רי, MG ו-BYD. אף אחד מהדגמים המוזכרים לא זכה במכרז, הזכרנו את הסכנה ברכבים הסיניים - הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?


הסיכון הביטחוני הטמון ברכבים סיניים אינו נושא חדש, אך המתיחות ההולכת וגוברת בין ארה"ב לסין, לצד הקשרים הכלכליים והאסטרטגיים של ישראל, הופכים את האיום למוחשי יותר. החשש העיקרי נוגע ליכולת של האקרים או גורמים עוינים לנצל חולשות אבטחה ולבצע מתקפות סייבר דרך רשתות אינטרנט ורשתות אלחוטיות. אמנם כל רכב חשמלי עלול להיות מטרה למתקפה כזו, אך הדאגה סביב רכבים מתוצרת סין מקבלת משנה תוקף בשל הקשרים ההדוקים של יצרניות הרכב עם השלטון הסיני. מפעלי הרכב בסין נמצאים תחת השפעה ישירה או עקיפה של השלטון המקומי, והאפשרות שמידע יועבר לממשל היא סבירה למדי. המשמעות היא שכל רכב יכול לשמש ככלי לאיסוף מודיעין – למשל, קצינים בכירים שמנהלים שיחות רגישות ברכבם עשויים לחשוף מידע קריטי. מעבר לכך, ייתכן גם ניצול של מערכות הרכב למטרות זדוניות, כמו חדירה לרשתות מאובטחות או אפילו שליטה על מערכות חיוניות בתוך הרכב. גם אם חברות הרכב אינן משתפות פעולה באופן יזום עם הממשל הסיני, קשה להאמין שיוכלו להתנגד לדרישותיו במקרה הצורך.


מתקפות סייבר על רכבים: האם מדובר בתרחיש ריאלי? החשש המרכזי הוא מהאפשרות להשתלטות מרחוק על מערכות הרכב – בין אם לשם גניבת מידע אישי, שיבוש פעולתו, או אפילו גרימת תאונה באופן מכוון. כיום, רוב הרכבים החשמליים, ולא רק הסיניים, מקושרים לאינטרנט ומציעים עדכוני תוכנה מרחוק, גישה למערכות ניווט ואפשרות לתקשורת עם המוסך. אמנם טכנולוגיות אלו משפרות את חוויית המשתמש, אך הן יוצרות גם פרצות אבטחה חמורות. תרחישים מדאיגים כוללים השתלטות על היגוי, בלמים או מערכות קריטיות אחרות ברכב. למרות שמדובר במתקפה מורכבת הדורשת ציוד וידע מתקדמים, אין זה בלתי אפשרי. יצרניות הרכב משקיעות רבות במערכות הגנה, אך החשש הוא שבמקרה של יצרנים סיניים, רמת האבטחה נמוכה יותר, מה שמגביר את הסיכון לניצול חולשות קיימות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


הרכב כתחנת האזנה: סכנה למידע אישי ולבטחון הלאומי מעבר לסיכון הבטיחותי, רכבים מודרניים כוללים חיישנים, מצלמות ומיקרופונים, מה שהופך אותם לכלי פוטנציאלי לאיסוף מידע אישי. בתרחיש קיצוני, תוקף שמצליח לחדור למערכות אלו יכול לעקוב אחרי המשתמשים, לאסוף נתונים על תנועותיהם ואפילו להאזין לשיחותיהם.בישראל, משרד הביטחון כבר מבצע התאמות מסוימות לרכבים צבאיים, כולל ניטרול מערכות מדיה רגישות, אך רכבים פרטיים נותרו חשופים לסיכונים אלו. נוסף לכך, שקעי אבחון (OBD) ברכבים עלולים לשמש כנקודת חדירה נוספת. לאחרונה נחשפו פרצות אבטחה ברכבי BYD, שאפשרו פריצה למערכת דרך נקודת גישה זו. אמנם מדובר בפריצה שבוצעה באופן פיזי, אך היא מעידה על חולשות קיימות, שגורמים מדינתיים או ארגוני טרור יכולים לנצל בקנה מידה רחב יותר.


האם הרגולטורים יגבילו את כניסת הרכבים הסיניים? 


בארה"ב, כבר שוקלים חקיקה שתגביל מכירת רכבים עם רכיבים סיניים, מתוך חשש לאיסוף מידע על אזרחים אמריקאים. החשש המרכזי הוא שהנתונים שנאספים מהרכבים יועברו לממשלות זרות, מה שעלול להוות סיכון לביטחון הלאומי. מהלכים רגולטוריים כאלה עשויים לפגוע לא רק ביצרניות הרכב הסיניות, אלא גם במותגים גלובליים שנמצאים בבעלות חברות סיניות. לנוכח הסיכונים, נראה שגם אם יצרני הרכב הסיניים יזכו במכרזים בשווקים מערביים, יידרשו התאמות אבטחה משמעותיות, כולל דרישות סייבר מחמירות יותר. השאלה הגדולה היא האם צעדים אלו יספיקו כדי להבטיח את ביטחון המשתמשים ולמנוע ניצול של טכנולוגיות הרכב למטרות עוינות.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יצחק 26/04/2025 15:14
    הגב לתגובה זו
    לי יש טסלה ואני מבסוט עד השמים ואין לי טעינה בבית אחלה רכב ממליץ בחום
  • 8.
    חחח... 29/03/2025 12:05
    הגב לתגובה זו
    הצחקתם את ברוך!אמריקה כולה כבר מתוצרת סין.
  • 7.
    מוטי 27/02/2025 23:23
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד רכבים סיניים וטלפונים סלולרייםהם אמצעי ריגול ידועים שהסינים משתמשים בהםובמיוחד כאשר רכב כזה מסופק לקצינים בצהל שאומרים מידע רב וסודי שמאפשר שאיבת מידע רב ביותר
  • 6.
    אנונימיאריה מכפר סבא 26/02/2025 13:43
    הגב לתגובה זו
    יש סיבה אחד בלבד וזה לא בטיחותי ולא כלכלי ולא טכני פשוט ב הוראתבקשת ארהב ו בביצוע ביבי ו שאר חסרי חוט שדרה החליטו כך..כולנו מפסידים מזה
  • 5.
    ירון 23/02/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
    החלטה חכמה
  • 4.
    אנונימי 23/02/2025 17:50
    הגב לתגובה זו
    כולל הרכבת הקלה
  • 3.
    משרד הבטחון כ הוקרה ל ארצות הברית חייב לעבור לרכב אמריקאי (ל"ת)
    אנונימיYL 23/02/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 23/02/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
    הסינים רכשו את נמל חיפה ואת חברת תנובה וזה בסדר !
  • אנונימי 23/02/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
    של גאוטם אדאני
  • 1.
    אנונימי 23/02/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מקודם לסאל ברוב המקרים זה איש בינונינמוך שלא יצליח באזרחות
  • אנונימי 08/05/2025 09:12
    הגב לתגובה זו
    פוגענית ולא נכונה.עצם זה שאדם עבר בהצלחה קורס קצינים כבר מראה יכולות מעל רוב האוכלוסיה
  • נכון ראה וטורי דודו אמסלם ועוד.... (ל"ת)
    דובי 19/05/2025 11:11
ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

פולקסווגן ID.Buzz בעמדת טעינה. צילום יואב פולספולקסווגן ID.Buzz בעמדת טעינה. צילום יואב פולס

שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים

על כבישי ישראל נוסעות היום מעל 200,000 מכוניות חשמליות. השימוש ברכב חשמלי מצריך שינוי דפוסי התנהגות. ריכזנו עבורכם את שמונת הכללים החשובים לדעתנו.  

יואב פולס |

למרות ההאטה היחסית במכירת כלי רכב חשמליים, בלי לשים לב, מעל 200,000 כלי רכב חשמליים נמסרו ללקוחות ונוסעים על כבישי ישראל. למען חובבי הנתונים, מתחילת 2024, כלומר שנה ושמונה חודשים, עלו על כבישי ישראל מעל ל- 100,000 כלי רכב חשמליים, שהכפילו את כמות החשמליות המצטבר שנמכרו עד סוף 2023.

מאחר ומרבית החשמליות הן מהשנים האחרונות, מרביתן עדיין שועטות על כבישי ישראל בדממה, ללא צריכת בנזין, ללא פליטת מזהמים, ועם חסכון כספי משמעותי לבעליהן שנפרדו מהצורך לתדלק בנזין יקר בתחנות דלק.

כמות המכוניות הזו, שממשיכה לגדול בעקביות, מחייבת את בעלי המכוניות החשמליות גם לשינויי התנהגות שסיכמנו לכם בכמה נקודות פשוטות:

  1. טעינה – הטעינה 'הבריאה' ביותר לשמור על חיי סוללת הרכב היא טעינה איטית AC, ביתית או ציבורית. טעינה מהירה DC טובה לשימוש כאשר נדרשת הארכת טווח בנסיעה ארוכה. טעינת DC 'פעם ב...' לא תהרוס את הסוללה וניתן להטעין ללא חשש. עם זאת, מי שמסתמך רק על טעינת DC עלול לפגוע בביצועי הסוללה.
  2. ליצרנים סונים סוגי סוללות שונות בטכנולוגיות שונות. יש מי שממליץ להטעין רק עד 80% אם לא נדרשת נסיעה ארוכה, יש מי שמנחה את הנהגים להטעין אחת לחודש עד 100%, וכך גם בפריקת הסוללה. בררו עם יבואן הרכב שלכם מה המלצת היצרן.
  3. הכירו נקודות טעינה מהירה מרוחקות. ברחבי הארץ פרוסות מאות עמדות טעינה מהירות. אם יש לכם דודה בקרית שמונה, חבר באילת או הורים בנהריה, חשוב להכיר איפה בדרך יש מתחמי עמדות טעינה. כמי שמחזיק רכב חשמלי מעל לשלוש שנים אני 'מכיר' כמה מתחמי טעינה בקרבת קרית שמונה, בכניסה הדרומית לנהריה, בכל מתחמי הנוחות של 'דור' על כביש שש, באיזור באר שבע, בדימונה, ערד ומצפה רמון, וכך גם בצומת הערבה ועל כביש הערבה. עוד נכון להכיר את עמדות הטעינה בתחנות הדלק של 'פז' עם פיזור ארצי נהדר, ורמת שמישות גבוהה. זה יסייע לכם מאוד להנמיך חרדות טווח, אם עדיין יש לכם כאלה.
  4. 'אל תעשה לחברך' – החניה הצמודה לעמדת הטעינה הציבורית, איטית או מהירה אינה חניה לרכב חשמלי. היא שם רק עבור רכב חשמלי במהלך טעינה. אם הרכב לא בטעינה או שכבר הגעתם לאחוזי טעינה גבוהים, תפנו את העמדה לאחרים. בעלי מכוניות בנזין או דיזל, כמה רעים אתם יכולים להיות, וכמה חוסר איכפתיות לאחרים יש לכם כשאתם מחנים בעמדת הטעינה ולא מאפשרים למי שבאמת צריך גישה לעמדה. שימו לב, כבר דווחו מקרי ונדליזם במכוניות בנזין שחסמו עמדות טעינה.
  5. יונדאי איוניק 5 בעמדת טעינה. המקום הפנוי ליד מיועד לטעינה בלבד. צילום יואב פולס
  6. כשהרכב בטעינה, תשאירו כרטיס קטן על הדשבורד עם הטלפון שלכם. למקרה שיש תקלה והרכב לא מטעין, או למקרה שהרכב כבר הגיע ל- 100% טעינה, ומישהו אחר צריך עכשיו להטעין.
  7. טווח אמיתי ברכב חשמלי – הטווח המוצהר על ידי יצרן הרכב הוא נתון תיאורטי או לפי תקן כזה או אחר. במציאות, נהיגה בכבישים מהירים צורכת יותר חשמל מאשר נהיגה בכבישים עירוניים, כלומר בדיוק הפוך מרכב עם מנוע בעירה פנימית. אם אתם רגילים לנהוג בכבישים מהירים במהירות של 130 קמ"ש, קחו בחשבון שבנוסף לעבירת המהירות שאתם מבצעים, אתם צורכים הרבה יותר חשמל מאשר אם תנהגו ב- 100 קמ"ש, והמשמעות היא שהטווח יתקצר משמעותית.
  8. רגנרציה – אותו רכיב קסום שמאפשר לרכב החשמלי שלכם להאט באמצעות המנוע החשמלי, וממש לייצר חשמל ולהטעין את הסוללה. למרבית כלי הרכב החשמליים יש אפשרות לקבוע רמות רגנרציה, עד רמה של נהיגה בדוושה אחת. ממליץ לכם לקבוע את הרגנרציה על רמה גבוהה ככל שניתן, ובעיקר בירידות ארוכות בהן נדרשת בלימה, ותופתעו להגיע לסוף הירידה עם יותר חשמל ממה שהיה לכם בסוללה כשהתחלתם את הירידה.
  9. גלגל רזרבי וכבל טעינה איטי – שני אביזרים שאני ממליץ שיהיו לכם ברכב החשמלי שלכם. כשתזדקקו להם, תהיו מוכנים לשלם הון כדי שהם יהיו שם עבורכם. (לרזרבי כמובן שיש להוסיף מגבה (ג'ק) ומפתח ברגים לרכב.

מישהו רוצה להמר תוך כמה זמן נגיע ל- 400,000 חשמליות בכבישים?