דוח רווח והסבר

הרווח הפנומנלי של גיל אגמון = ההפסד שלכם

האם דיפלומט אשמה ביוקר המחיה, איך זה שהין היפני צונח ומחירי המאזדה לא יורדים?  והאם הגיוני שהרווחיות של דלק רכב תהיה כמו הרווחיות של צ'ק פוינט?

אבישי עובדיה | (36)

חברת דיפלומט ספגה אש גדולה בחודשים האחרונים. התוכנית הפופולארית הצינור בערוץ 13 העלתה אותה על המוקד. המגיש גיא לרר יחד עם המומחים (לצד מומחים בכאילו) ממש כעסו שהיא מעזה להעלות מחירים (יותר מדויק - מנסה להעלות מחירים). הבעיה היא שהתמונה בדיפלומט הרבה יותר מורכבת משאלת עליית המחירים שנדחתה. השאלה בדיפלומט היא אחרת לגמרי - לאן הולכים הרווחים? והנה התשובה:

כשמורידים את הרעש ואת הפופוליזם, מקבלים שדיפלומט היא חברה עם מרווחים סבירים:

רווח תפעולי של 3%-5% מהמכירות זה באמת לא ביג דיל. גם אם ננטרל את השכר העודף של ההנהלה (שנגדו צריך להיאבק יותר מכל), נקבל רווחיות כללית של עוד 1%. אז נכון, המחירים גבוהים, אבל אל תהרגו את השליח.

המיקוד של הצינור בדיפלומט הוא אומנם קל ונוח - יש לה מוצרים רבים, כולם משתמשים בהם, כולם מכירים אותם. אבל גם שטראוס ואסם הן חברות שכולם מכירים ומשתמשים במוצרים שלהן. יותר מאשר דיפלומט המתווכת (יבואנית של מוצרים) אחראית על יוקר המחיה, שטראוס היצרנית (מייצרת בעצמה את המוצרים) אחראית על המחירים:

 

הקרטל רק מתחזק - ככה יבואני הרכב מגדילים רווחים על חשבון הציבור

שטראוס, דיפלומט, הרשתות הקמעונאיות - כולם בשרשרת המזון לוקחים את הביס שלהם. אבל אף אחת מהחברות האלו לא מתקרבת ליבואניות הרכב שבחסות החוק, בחסות המדינה ואפילו בשותפות המדינה, גוזלות מהציבור כסף גדול. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אתחיל בזה שההוצאות שלנו על רכב וחלפים עולות על 12% מסך ההוצאות - כך על פי הלמ"ס. אבל זה נתון קצת מבלף. לאלו שיש רכב ההוצאה הרבה יותר גבוהה. לאלו שנוסעים בתחבורה ציבורית, ההוצאה כמובן היא אפס. ההוצאה הזו כוללת את רכישת הרכב-שכירות-ליסינג וחלפים. אבל היא לא כוללת את המסביב. דלק, ביטוחים ועוד. בבתים עם רכב, יודעים שההוצאה על רכב היא מעל 20% מסך ההוצאות. 

ובמקום הגדול והחשוב הזה - אין דין ואין דיין. הפקרות. על פי מבקר המדינה, קרטל יבואני הרכב גוזל מאיתנו 1.2 מיליארד שקל בשנה:

זה חישוב נאיבי, זה בפועל גדול יותר, ואדגים זאת על חברה אחת - דלק רכב שפרסמה ביום חמישי דוחות כספיים למחצית הראשונה של השנה. דלק רכב של גיל אגמון היא פרת מזומנים כבר 25 שנים. היא היבואנית של מאזדה, פורד, BMW ועם השנים היא נכנסה לפעילויות נוספות - איכות הסביבה, התפלת מים ועוד. אם תרצו סוג של  גרינוושינג (מה זה גרינוושינג?)

אבל, מבחינת בעלי המניות זו כמובן חשיבה עסקית נכונה ומקדימה את זמנה - גיל אגמון לקח סיכון והתברר שהכיוון הצליח, הוא משיג תשואה לו ולבעלי המניות. דלק רכב הפכה לסוג של חברת החזקות (OPC, ורידיס, ובקרוב אינפיניה-נייר חדרה) כשכל העסקים האלו מומנו מרווחי מכירת המאזדות.

וכמה מרוויחים על מאזדות? הנה הנתונים של המחצית הראשונה:

אלו נתונים לא נעימים לציבור הרחב. הם מאוד נעימים לבעלי המניות. דלק רכב לא מנפנפת בנתונים האלו, היא מסתתרת. היא אחת מהחברות הגדולות הנסחרות היחידות שלא מתקשרת למערכת ביזפורטל מדי רבעון כדי שנפרסם את דוחותיה. אגמון צודק. אין לו צורך ביח"צ, זה יחזור אליו כבומרנג. הוא מרוויח רווח מגזרי-תפעולי של 591 מיליון שקל על הכנסות של 2.36 מיליארד שקל במחצית שנה, עדיף לשמור את זה בשושו.

רווח מגזרי זה דומה-קרוב לרווח תפעולי. המשמעות היא שהרווח התפעולי בתחום יבוא הרכב הוא 591 מיליון שקל. נתקדם לרווחיות - כמה מרוויחים באחוזים? לא תאמינו - 25%. על כל רכב שנמכר מרוויחים תפעולית 25%. תפעולית, רק להזכיר, זה אחרי הוצאות תפעוליות - מכירה, שיווק, משכורות, וכו'. זה ממש קרוב לשורה התחתונה, מסים אולי מימון, ומגיעים לשורה התחתונה. 

כדי להבין עד כמה הרווחיות התפעולית הזו גבוהה נחזור לדיפלומט. עכשיו תקבלו פרופורציות - היא מרוויחה 3%, נניח 5%, נניח אפילו בהגזמה 7%. זה לא כוחות מול דלק רכב והמאזדות. עזבו את דיפלומט, לכו על הגדולה - שטראוס. מספרים מאוד יפים - 10% בשנה שעברה (בלי רווחי חברות מוחזקות), השנה זה ירד. אבל איפה שטראוס ואיפה דלק רכב, איפה הקוטג', השוקולדים, ואיפה המאזדה?

חכו, זה עוד לא הסוף. הרווחיות של שטראוס היא אמיתית, הרווחיות של מאזדה מוטה כלפי מטה. מה שאנחנו רואים - ה-25%, זה עוד נמוך לעומת הרווחיות האמיתית.

מה הכוונה? חברות הרכב הן שותפות של המדינה. אולי זו הסיבה, אגב, שהמדינה לא לוחצת אותן לקיר ומכריחה אותן להוריד מחירים או לחילופין מייצרת תחרות אמיתית בשוק. חברות הרכב משלמות למדינה מסי קנייה ומכס בסכומי עתק.

מה זה סכומי עתק? הנה הסבר מהדוחות השנתיים (2021) של דלק רכב עצמה - "מיסים - בארץ קיימים מיסי קנייה ומכס על יבוא מרבית כלי הרכב הפרטיים בשיעור מצטבר של כ-100% מסך עלות כלי הרכב. שיעור המס הנ"ל הינו מהגבוהים בעולם...".

את המשך המשפט אתם לא הייתם רוצים לקרוא, זה היה מאוד מרגיז אתכם. דלק מתלוננת על המסים הגבוהים, אבל המסים הגבוהים הם הסיבה שדלק רכב מרוויחה כל כך הרבה. כשאתם קונים מאזדה חדשה ב-150 אלף שקל, אתם מאשימים את המדינה, את המסים הגבוהים. דלק רכב מתחבאת מאחורי המדינה. כאשר אתם חושבים שחברות הרכב מרוויחות, רובכם סבור שזה 10%-15% (שזה מה שהיה עד לא מזמן). ואז אתם אומרים - "נו, בסדר, זה רווח נורמלי, וחוץ מזה, מה לעשות, אני רוצה את המאזדה".

אין לכם אפשרות לקנות מאחר, אין כאן תחרות. ואתם חושבים שזו רווחיות ראויה לחברה. אבל. בתוך ה-150 אלף שקל שאתם משלמים על המאזדה, יש כאמור תשלום ישיר למדינה של 75 אלף שקל, כך שדלק רכב מוכרת לכם את המאזדה ב-75 אלף שקל נטו. ועל ה-75 אלף שקל נטו היא מרוויחה 37.5 אלף שקל שזה 50%!!

זאת רווחיות של הייטק, לא סתם הייטק, זו רווחיות של חברות סייבר חזקות גדולות, תפתחו את הדוחות של צ'ק פוינט, זה לא רחוק מזה. 

אז בחסות המדינה וגם בחסות החשבונאות שמאפשרת הצגה כזו, דלק רכב מצליחה לקחת ביס ענק ולדאוג שיהיה לנו יקר. היא לא מרוויחה 10%-15% כפי שהיה בעבר, היא גם לא מרוויחה 25% כפי שהדוחות מראים, היא מרוויחה 50%.

הין היפני נופל, המחירים עולים

דלק רכב מדווחת בדוחות הכספיים על השינוי בשער הין. היא משלמת בין יפני ומוכרת בשקלים. כאשר הין יורד זה כמובן טוב לה. הין נופל בשנים האחרונות מול השקל:

הנתונים האלו לקוחים מדוחות דלק רכב והם מספרים שהין היפני ירד ב-11% מתחילת השנה וב-25% ויותר בשלוש-ארבע השנים האחרונות. האם אתם רואים את זה במחירי המאזדות? התשובה היא לא. בדלק רכב לא חושבים שצריך לשתף את הציבור ברווחים. אם זה היה הפוך, והין היה עולה, אני די בטוח  שהחברה היתה משתפת אתכם באופן מלא בהפסדים.

ולסיום, נחזור לדוח המבקר. הוא מדבר על רווח עודף ממוצע של 1.2 מיליארד שקל בשנה לקרטל יבואני הרכב. אם הרווחיות של דלק רכב היתה נורמלית, אפילו גבוהה - 10%, הרי שרק אצלה יש רווח עודף שנתי של לפחות 700 מיליון שקל. וזה עוד בלי תחום החלפים. הרווח העודף של הקרטל כולו הוא אפילו כפול מהערכת המבקר. הרווח העודף הזה, כך אפילו התבטא המבקר ששומר רוב הזמן על ממלכתיות - הוא ההפסד של הציבור.

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    קצת מציאות 30/08/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    וכמובן תורמת ליוקר באי יעילות הנמלים, המחיר הגבוה של הדלק שמשתרשר לכל דבר, וכו
  • 28.
    לרון 29/08/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
    "מלאך"??=אנגלמן,בין כה וכה הדו"ח מחזיק 12שעות ומיליארדים משולמים בגינו!השתגענו? כן השתגענו ,המצפון......
  • 27.
    לרון 29/08/2022 10:13
    הגב לתגובה זו
    וקארפור לדוגמא תוזיל מחירים,יקרה הפוך,הסתכלו על מניית קארפור בפריז ולימדו דבר או שניים
  • 26.
    לרון 29/08/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    את ערוות הגדולים,אך מה בדבר הסתכלות בראי =מניית ביזפורטל?
  • לביזפורטל אין מניה (ל"ת)
    דוד 29/08/2022 17:35
    הגב לתגובה זו
  • לרון 29/08/2022 21:12
    קו מנחה
  • 25.
    אמיר 28/08/2022 18:04
    הגב לתגובה זו
    רק ללכת ממדינתהגנבים פוליטיקאיםשלכ עושים נאדה
  • 24.
    חשבונאי מהרחוב 28/08/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    כלומר, דלק רכב בעצם מרוויחה 100% על כל רכב שהיא מוכרת. לא?
  • עוז 28/08/2022 23:38
    הגב לתגובה זו
    ריווחיות מחושבת מלמעלה מהסכום הכולל.
  • 23.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 28/08/2022 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מישל 28/08/2022 17:45
    הגב לתגובה זו
    אבישי אתה גאון.הסבר פשוט ומדויק. השאלה אין עוצרים את השוד בחסות החוק?
  • מקימים חברה ליבוא אישי (ל"ת)
    Zik 29/08/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אני רק טסלה (ל"ת)
    Bill Hwang 28/08/2022 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אין אצלו פופוליזם, רק ניתוח ריאלי של המציאות (ל"ת)
    כל הכבוד לאבישי 28/08/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    מאזדהה 28/08/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
    כתבה טובה עם ניתוח מעמיק ומקצועי,שאפו הגיע הזמן להוציא את האמת החוצה אולי הציבור יתעורר
  • 18.
    זליג 28/08/2022 12:26
    הגב לתגובה זו
    איני מסכים להערכתך שדיפלומט מרוויח 5-10% כל היבואנים בארץ מתמחרים 50% רווח גולמי, ועליהם הקמעונאים מתמחרים עוד 50%
  • יש הבדל בין רווח גולמי לרווח נקי (ל"ת)
    Zik 29/08/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    טוני 28/08/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
    אבל התהודה שכתבה אחת או אפילו 5 כאלו בביזפורטל לא מספיקה לצערי. ממליץ לשלוח בהקדם לגיא לרר בתור הפרויקט הבא (אין מה לבקר אותו על דיפלומט כמו שאין מה לבקר אותו על הפסטה של אוסם. כל פריים טיים שמוקדם לסיבות שבגללם ישראל יקרה הוא ברכה) ולאביר קארה שהולך לרוץ עכשיו עצמאית - לא שהוא יעבור אבל הפרסומים שלו יקדמו
  • 16.
    א 28/08/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    ירון זליכה כאשר כהן בתפקיד החשב הראשי של מדינת ישראל כאשר ביבי נתניהו היה שר האוצר עלה על העיניין ופרסם אותו. כ 12 שנה נתניהו היה ראש ממשלה ואיפשר את התופעה הזו שהיא גזילת "כבשת הרש" ומאחר וסביר להניח שיש תופעות דומות בזמן שלטון נתניהו.
  • 15.
    הניתוחים של אבישי חדים, ומציגים את התמונה ללא כחל וסרק (ל"ת)
    אבישי מאיר לנו בפנס 28/08/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אבי 28/08/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שעוד חברות בארץ יהיו כמו דלק רכב. עושה עסקים נכון, מרוויחה, מחלקת דיווינדים כמו שצריך, מדווחת על הכל ועוד. תראה כמה יבואנים יש, עשרות רבות (בטח עכשיו עם הסיניות) אז מה שמעניין אותך זה ייבוא מקביל של מזדה? (שדרך אגב ממזמן היא לא בראש טבלת המכירות). לך תתעסק עם כלמוביל או אחרות - חברה פרטית שכל הרווחים הולכים לבעלים הבעיה העקרית ברכבים זה הממשלה עם ה 100% מס
  • 13.
    מוני 28/08/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    מדינה בהזיה. נלחמים בצדק על שקל שניים בטונה ומפקירים את השטח ליבואני הרכב שגורפים רווחי עתק כאילו הם קונים בשקלים.כל המטבעות מאירופה ואנגליה צללו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים והיבואנים בחסות הקורונה ממשיכות לעלות מחירים. בושה למדינה שיש לה עם כזה טיפש שקונה בכל מחיר כאילו אין מחר. בושה.
  • 12.
    דניאל 28/08/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לשנות את תרבות הצריכה הרקובה של עם ישראל
  • 11.
    Business 28/08/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    "חוק " ???? הצחקתם . הוא הנותן גיבוי לעוולה . מערכת בנקאות בלתי מאוזנת המשלמת 0% עלחשבון שוטף ופקדונות ומולם גובה 7-15% על הלואות . הגדילו לעשות כרטיסי האשראי ה" מופרדים " הגובים גם 19% . מס על ני'ע 25% נגבה מידבמקור אך כדי לקזז הפסד קודם נכנסים לבירוקרטיה ותשלום לרו'ח גזלן . חברות ביטוח שהן רשיון להדפסת כסף לעצמן אך ביום פקודה , לך חפש אותן . אבל עמלות כמובן לשלם להן כמה שיותר ולא חשוב התוצאות בקרנותיהן השונות והמשונות . קרנות " נאמנות " הצחקתם אותי , חלקן אינן מנוהלות כלל או ברשלנות . דירות לזוגות צעירים שבסה'כ רוצים לחיות אך 70% ממחיר הדירה הולך למדינה . תחבורה ציבורית עלובה שרק עכשיו מנסים לשפרה . לכו ללמוד מאיסטנבול איך עושים זאת ביעילות לרווחת האזרחים בני האדם . יבואנים בלעדיים ללא תחרות וללא בושה לספסר אותנו . ועוד ועוד דוגמאות לרוב . זה מקור יוקר המחיה האמיתי לא הקוטג' אבל איך נאמר אנחנו עם של שותקים . עם של קקות ולכן מתיחסים אלינו ככה . רק אהבה
  • 10.
    אמנון 28/08/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
    הם לא דואגים לציבור הם דואגים שתהיה להם עבודה במגזר הפרטי.השחיטות מוטבעת מנגנוני המדינה.נערי האוצר מנהלים את המדינה יש להם הכי הרבה כח, הם עושים צרוח מהחלטות ממשלה ומסובבים את הפוליטיקאים על האצבע.
  • 9.
    מאיר 28/08/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
    למדינה יש הכנסות מהגז הגיע הזמן שישקיעו בשיפות תנאי המחייה במדינה.
  • 8.
    אין רגולציה על כלום, מדינה של חרא. (ל"ת)
    28/08/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    (ל"ת)
    28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מדינת הגנבים והחזירים . העיקר עושים רעש על פסטה וט 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    מדינת הגנבים והחזירים . העיקר עושים רעש על פסטה וטונה . תלכו על הכסף הגדול . יהודים אמרנו
  • 5.
    טור נהדר (ל"ת)
    דוד 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוטומביל 28/08/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    כלל מנהיגי הציבור מקבלים רכבי מדינה ...אז באמת מה איכפת להם ?! שנאכל אותה עד העצם !!
  • 3.
    וכל זה בגלל שהם לא מפרסמים אצלכם היחידים שהורידו מ 28/08/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
    וכל זה בגלל שהם לא מפרסמים אצלכם היחידים שהורידו מחירים הם דלק רכב לא ראיתי אתכם יוצאים על כל השאר מעניין למה
  • שי מהצפון 28/08/2022 15:06
    הגב לתגובה זו
    ראה כתבה שהתפרסמה באתר זה בשבוע שעבר על הרווחים של "קרסו" (30 אחוזי רווח).
  • 2.
    צופה 28/08/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
    אנשים מתביישים לנהוג ברכב קצת ישן כי מה יגידו השכנים... הזוי העם הזה
  • 1.
    ככל שאחוז החרדים+ערבים+ערסים גדל ככה תוקעים אותנו (ל"ת)
    אין שכל אין כסף 28/08/2022 09:44
    הגב לתגובה זו
  • לרון 28/08/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    היו עניים,היום יש להם מכוניות,סלולרים,"כשרים" או שלא
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.51%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יהיה היום בבורסה, ולמה אתם צריכים לדעת מה אמרה הנהלת אורקל?

אחרי התקיפה בקטאר השוק המקומי רשם עליות חדות ושיאים חדשים, בעוד השווקים הגלובליים היו זהירים יותר; אורקל זינקה ביותר מ-30% במסחר המאוחר והוסיפה לשוויה מעל 200 מיליארד דולר, תוך שהיא דוחפת את החוזים לעליות

מערכת ביזפורטל |

אתמול ביצעה ישראל תקיפה אווירית על מטה הנהגת חמאס בדוחא שבקטאר. זה הפעם הראשונה שאירוע צבאי כזה מתרחש בשטח מדינה שהייתה עד כה מעורבת בתיווך. צה"ל שוב הוכיח עלוינות, רגישות ודיוק בלתי רגיל בפעולה בלב דוחא, התקיפה הישירה הראשונה נגד הנהגת חמאס בקטאר. המהלך סימן עוצמה אסטרטגית ויישום מדויק של יכולת תקיפה מעבר לגבולות, ותמך בשוק המניות. בסיכום היום מדדי ת"א 35 ו-125 רשמו שיאים חדש, ות"א 90 רחוק מרחק נקודות בודדות משיא דומה. גם בשוק הגלובלי התגובה הייתה מאופקת, כאשר הנפט שנחשב לאינדיקטור שמושפע מהמתיחות במזרח התיכון עלה קלות לרמה של 63$ לחבית.

המתקפה, שבמהלכה על פי הדיווחים נהרגו שישה בני אדם כולל גורם ביטחוני קטרי ושני בניו של בכיר חמאס, גונתה בקטאר שכינתה את המהלך כ"הפרה חמורה של ריבונות", והאו"ם גינה אותו בתוקף שהדגיש את חשיבות התיווך הקטארי. בארה"ב הביעו חוסר שביעות רצון מהדרך שבה בוצע המהלך, אך ציינו כי לא יתרחשו התקפות נוספות, מה שהצליח להרגיע את השווקים ולהותיר את ההשפעה על השווקים תחת שליטה.

ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין המתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)?

מעבר לים, שוק האג"ח האמריקאי עצר את הרצף החיובי של ארבעה ימים, כאשר התשואות עלו מחדש, בהובלת אג"ח לשנתיים שטיפסו מהרמות הנמוכות מאז 2022. במקביל, מדד S&P 500 עלה ב-0.3% התקרב שוב לשיא כל הזמנים, למרות שרוב המניות במדד ירדו. הנאסד״ק והדאו טיפסו גם כן ב-0.4%. מניות הטכנולוגיה הגדולות תמכו בעליות, למעט אפל שאיבדה 1.5% לאחר אירוע ההשקה שלה. לסקירת וול סטריט - הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%

את המוקד תפסה אורקל Oracle Corp 1.27%  שהקפיצה את התחזיות שלה בחטיבת הענן בצורה חדה. ההכנסות הצפויות מחטיבת הענן ב-5 השנים הקרובות במיליארדי דולרים: 18, 32, 73, 114, 144 אורקל בתחזית צמיחה חסרת תקדים, מזנקת 27% במסחר המאוחר בעקבות הזינוק במסחר המאוחר החברה נכנסה לרשימת עשר החברות הגדולות בארצות הברית ולארי אליסון הוסיף להונו האישי קרוב ל-80 מיליארד דולר. החברה סגרה את יום המסחר בשווי שוק של 678 מיליארד דולר וזינקה מעל 30% במסחר המאוחר, כלומר היא הוסיפה לשוויה מעל 200 מיליארד דולר (!). רק כדי להמחיש את המספר, שווי השוק של בנק לאומי לאומי 0%  , החברה הגדולה ביותר במונחי שווי שוק בישראל, עומד על 94 מיליארד שקל, כלומר כ-28 מיליארד דולר, ושווי כל הבנקים ביחד עומד על פחות מ-100 מיליארד דולר, כלומר אורקל הוספה לשוויה כפול משווי הבנקים בישראל בערב אחד בלבד.