אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
דוח רווח והסבר

הרווח הפנומנלי של גיל אגמון = ההפסד שלכם

האם דיפלומט אשמה ביוקר המחיה, איך זה שהין היפני צונח ומחירי המאזדה לא יורדים?  והאם הגיוני שהרווחיות של דלק רכב תהיה כמו הרווחיות של צ'ק פוינט?

אבישי עובדיה | (36)

חברת דיפלומט ספגה אש גדולה בחודשים האחרונים. התוכנית הפופולארית הצינור בערוץ 13 העלתה אותה על המוקד. המגיש גיא לרר יחד עם המומחים (לצד מומחים בכאילו) ממש כעסו שהיא מעזה להעלות מחירים (יותר מדויק - מנסה להעלות מחירים). הבעיה היא שהתמונה בדיפלומט הרבה יותר מורכבת משאלת עליית המחירים שנדחתה. השאלה בדיפלומט היא אחרת לגמרי - לאן הולכים הרווחים? והנה התשובה:

כשמורידים את הרעש ואת הפופוליזם, מקבלים שדיפלומט היא חברה עם מרווחים סבירים:

רווח תפעולי של 3%-5% מהמכירות זה באמת לא ביג דיל. גם אם ננטרל את השכר העודף של ההנהלה (שנגדו צריך להיאבק יותר מכל), נקבל רווחיות כללית של עוד 1%. אז נכון, המחירים גבוהים, אבל אל תהרגו את השליח.

המיקוד של הצינור בדיפלומט הוא אומנם קל ונוח - יש לה מוצרים רבים, כולם משתמשים בהם, כולם מכירים אותם. אבל גם שטראוס ואסם הן חברות שכולם מכירים ומשתמשים במוצרים שלהן. יותר מאשר דיפלומט המתווכת (יבואנית של מוצרים) אחראית על יוקר המחיה, שטראוס היצרנית (מייצרת בעצמה את המוצרים) אחראית על המחירים:

 

הקרטל רק מתחזק - ככה יבואני הרכב מגדילים רווחים על חשבון הציבור

שטראוס, דיפלומט, הרשתות הקמעונאיות - כולם בשרשרת המזון לוקחים את הביס שלהם. אבל אף אחת מהחברות האלו לא מתקרבת ליבואניות הרכב שבחסות החוק, בחסות המדינה ואפילו בשותפות המדינה, גוזלות מהציבור כסף גדול. 

אתחיל בזה שההוצאות שלנו על רכב וחלפים עולות על 12% מסך ההוצאות - כך על פי הלמ"ס. אבל זה נתון קצת מבלף. לאלו שיש רכב ההוצאה הרבה יותר גבוהה. לאלו שנוסעים בתחבורה ציבורית, ההוצאה כמובן היא אפס. ההוצאה הזו כוללת את רכישת הרכב-שכירות-ליסינג וחלפים. אבל היא לא כוללת את המסביב. דלק, ביטוחים ועוד. בבתים עם רכב, יודעים שההוצאה על רכב היא מעל 20% מסך ההוצאות. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ובמקום הגדול והחשוב הזה - אין דין ואין דיין. הפקרות. על פי מבקר המדינה, קרטל יבואני הרכב גוזל מאיתנו 1.2 מיליארד שקל בשנה:

זה חישוב נאיבי, זה בפועל גדול יותר, ואדגים זאת על חברה אחת - דלק רכב שפרסמה ביום חמישי דוחות כספיים למחצית הראשונה של השנה. דלק רכב של גיל אגמון היא פרת מזומנים כבר 25 שנים. היא היבואנית של מאזדה, פורד, BMW ועם השנים היא נכנסה לפעילויות נוספות - איכות הסביבה, התפלת מים ועוד. אם תרצו סוג של  גרינוושינג (מה זה גרינוושינג?)

אבל, מבחינת בעלי המניות זו כמובן חשיבה עסקית נכונה ומקדימה את זמנה - גיל אגמון לקח סיכון והתברר שהכיוון הצליח, הוא משיג תשואה לו ולבעלי המניות. דלק רכב הפכה לסוג של חברת החזקות (OPC, ורידיס, ובקרוב אינפיניה-נייר חדרה) כשכל העסקים האלו מומנו מרווחי מכירת המאזדות.

וכמה מרוויחים על מאזדות? הנה הנתונים של המחצית הראשונה:

אלו נתונים לא נעימים לציבור הרחב. הם מאוד נעימים לבעלי המניות. דלק רכב לא מנפנפת בנתונים האלו, היא מסתתרת. היא אחת מהחברות הגדולות הנסחרות היחידות שלא מתקשרת למערכת ביזפורטל מדי רבעון כדי שנפרסם את דוחותיה. אגמון צודק. אין לו צורך ביח"צ, זה יחזור אליו כבומרנג. הוא מרוויח רווח מגזרי-תפעולי של 591 מיליון שקל על הכנסות של 2.36 מיליארד שקל במחצית שנה, עדיף לשמור את זה בשושו.

רווח מגזרי זה דומה-קרוב לרווח תפעולי. המשמעות היא שהרווח התפעולי בתחום יבוא הרכב הוא 591 מיליון שקל. נתקדם לרווחיות - כמה מרוויחים באחוזים? לא תאמינו - 25%. על כל רכב שנמכר מרוויחים תפעולית 25%. תפעולית, רק להזכיר, זה אחרי הוצאות תפעוליות - מכירה, שיווק, משכורות, וכו'. זה ממש קרוב לשורה התחתונה, מסים אולי מימון, ומגיעים לשורה התחתונה. 

כדי להבין עד כמה הרווחיות התפעולית הזו גבוהה נחזור לדיפלומט. עכשיו תקבלו פרופורציות - היא מרוויחה 3%, נניח 5%, נניח אפילו בהגזמה 7%. זה לא כוחות מול דלק רכב והמאזדות. עזבו את דיפלומט, לכו על הגדולה - שטראוס. מספרים מאוד יפים - 10% בשנה שעברה (בלי רווחי חברות מוחזקות), השנה זה ירד. אבל איפה שטראוס ואיפה דלק רכב, איפה הקוטג', השוקולדים, ואיפה המאזדה?

חכו, זה עוד לא הסוף. הרווחיות של שטראוס היא אמיתית, הרווחיות של מאזדה מוטה כלפי מטה. מה שאנחנו רואים - ה-25%, זה עוד נמוך לעומת הרווחיות האמיתית.

מה הכוונה? חברות הרכב הן שותפות של המדינה. אולי זו הסיבה, אגב, שהמדינה לא לוחצת אותן לקיר ומכריחה אותן להוריד מחירים או לחילופין מייצרת תחרות אמיתית בשוק. חברות הרכב משלמות למדינה מסי קנייה ומכס בסכומי עתק.

מה זה סכומי עתק? הנה הסבר מהדוחות השנתיים (2021) של דלק רכב עצמה - "מיסים - בארץ קיימים מיסי קנייה ומכס על יבוא מרבית כלי הרכב הפרטיים בשיעור מצטבר של כ-100% מסך עלות כלי הרכב. שיעור המס הנ"ל הינו מהגבוהים בעולם...".

את המשך המשפט אתם לא הייתם רוצים לקרוא, זה היה מאוד מרגיז אתכם. דלק מתלוננת על המסים הגבוהים, אבל המסים הגבוהים הם הסיבה שדלק רכב מרוויחה כל כך הרבה. כשאתם קונים מאזדה חדשה ב-150 אלף שקל, אתם מאשימים את המדינה, את המסים הגבוהים. דלק רכב מתחבאת מאחורי המדינה. כאשר אתם חושבים שחברות הרכב מרוויחות, רובכם סבור שזה 10%-15% (שזה מה שהיה עד לא מזמן). ואז אתם אומרים - "נו, בסדר, זה רווח נורמלי, וחוץ מזה, מה לעשות, אני רוצה את המאזדה".

אין לכם אפשרות לקנות מאחר, אין כאן תחרות. ואתם חושבים שזו רווחיות ראויה לחברה. אבל. בתוך ה-150 אלף שקל שאתם משלמים על המאזדה, יש כאמור תשלום ישיר למדינה של 75 אלף שקל, כך שדלק רכב מוכרת לכם את המאזדה ב-75 אלף שקל נטו. ועל ה-75 אלף שקל נטו היא מרוויחה 37.5 אלף שקל שזה 50%!!

זאת רווחיות של הייטק, לא סתם הייטק, זו רווחיות של חברות סייבר חזקות גדולות, תפתחו את הדוחות של צ'ק פוינט, זה לא רחוק מזה. 

אז בחסות המדינה וגם בחסות החשבונאות שמאפשרת הצגה כזו, דלק רכב מצליחה לקחת ביס ענק ולדאוג שיהיה לנו יקר. היא לא מרוויחה 10%-15% כפי שהיה בעבר, היא גם לא מרוויחה 25% כפי שהדוחות מראים, היא מרוויחה 50%.

הין היפני נופל, המחירים עולים

דלק רכב מדווחת בדוחות הכספיים על השינוי בשער הין. היא משלמת בין יפני ומוכרת בשקלים. כאשר הין יורד זה כמובן טוב לה. הין נופל בשנים האחרונות מול השקל:

הנתונים האלו לקוחים מדוחות דלק רכב והם מספרים שהין היפני ירד ב-11% מתחילת השנה וב-25% ויותר בשלוש-ארבע השנים האחרונות. האם אתם רואים את זה במחירי המאזדות? התשובה היא לא. בדלק רכב לא חושבים שצריך לשתף את הציבור ברווחים. אם זה היה הפוך, והין היה עולה, אני די בטוח  שהחברה היתה משתפת אתכם באופן מלא בהפסדים.

ולסיום, נחזור לדוח המבקר. הוא מדבר על רווח עודף ממוצע של 1.2 מיליארד שקל בשנה לקרטל יבואני הרכב. אם הרווחיות של דלק רכב היתה נורמלית, אפילו גבוהה - 10%, הרי שרק אצלה יש רווח עודף שנתי של לפחות 700 מיליון שקל. וזה עוד בלי תחום החלפים. הרווח העודף של הקרטל כולו הוא אפילו כפול מהערכת המבקר. הרווח העודף הזה, כך אפילו התבטא המבקר ששומר רוב הזמן על ממלכתיות - הוא ההפסד של הציבור.

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    קצת מציאות 30/08/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    וכמובן תורמת ליוקר באי יעילות הנמלים, המחיר הגבוה של הדלק שמשתרשר לכל דבר, וכו
  • 28.
    לרון 29/08/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
    "מלאך"??=אנגלמן,בין כה וכה הדו"ח מחזיק 12שעות ומיליארדים משולמים בגינו!השתגענו? כן השתגענו ,המצפון......
  • 27.
    לרון 29/08/2022 10:13
    הגב לתגובה זו
    וקארפור לדוגמא תוזיל מחירים,יקרה הפוך,הסתכלו על מניית קארפור בפריז ולימדו דבר או שניים
  • 26.
    לרון 29/08/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    את ערוות הגדולים,אך מה בדבר הסתכלות בראי =מניית ביזפורטל?
  • לביזפורטל אין מניה (ל"ת)
    דוד 29/08/2022 17:35
    הגב לתגובה זו
  • לרון 29/08/2022 21:12
    קו מנחה
  • 25.
    אמיר 28/08/2022 18:04
    הגב לתגובה זו
    רק ללכת ממדינתהגנבים פוליטיקאיםשלכ עושים נאדה
  • 24.
    חשבונאי מהרחוב 28/08/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    כלומר, דלק רכב בעצם מרוויחה 100% על כל רכב שהיא מוכרת. לא?
  • עוז 28/08/2022 23:38
    הגב לתגובה זו
    ריווחיות מחושבת מלמעלה מהסכום הכולל.
  • 23.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 28/08/2022 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מישל 28/08/2022 17:45
    הגב לתגובה זו
    אבישי אתה גאון.הסבר פשוט ומדויק. השאלה אין עוצרים את השוד בחסות החוק?
  • מקימים חברה ליבוא אישי (ל"ת)
    Zik 29/08/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אני רק טסלה (ל"ת)
    Bill Hwang 28/08/2022 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אין אצלו פופוליזם, רק ניתוח ריאלי של המציאות (ל"ת)
    כל הכבוד לאבישי 28/08/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    מאזדהה 28/08/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
    כתבה טובה עם ניתוח מעמיק ומקצועי,שאפו הגיע הזמן להוציא את האמת החוצה אולי הציבור יתעורר
  • 18.
    זליג 28/08/2022 12:26
    הגב לתגובה זו
    איני מסכים להערכתך שדיפלומט מרוויח 5-10% כל היבואנים בארץ מתמחרים 50% רווח גולמי, ועליהם הקמעונאים מתמחרים עוד 50%
  • יש הבדל בין רווח גולמי לרווח נקי (ל"ת)
    Zik 29/08/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    טוני 28/08/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
    אבל התהודה שכתבה אחת או אפילו 5 כאלו בביזפורטל לא מספיקה לצערי. ממליץ לשלוח בהקדם לגיא לרר בתור הפרויקט הבא (אין מה לבקר אותו על דיפלומט כמו שאין מה לבקר אותו על הפסטה של אוסם. כל פריים טיים שמוקדם לסיבות שבגללם ישראל יקרה הוא ברכה) ולאביר קארה שהולך לרוץ עכשיו עצמאית - לא שהוא יעבור אבל הפרסומים שלו יקדמו
  • 16.
    א 28/08/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    ירון זליכה כאשר כהן בתפקיד החשב הראשי של מדינת ישראל כאשר ביבי נתניהו היה שר האוצר עלה על העיניין ופרסם אותו. כ 12 שנה נתניהו היה ראש ממשלה ואיפשר את התופעה הזו שהיא גזילת "כבשת הרש" ומאחר וסביר להניח שיש תופעות דומות בזמן שלטון נתניהו.
  • 15.
    הניתוחים של אבישי חדים, ומציגים את התמונה ללא כחל וסרק (ל"ת)
    אבישי מאיר לנו בפנס 28/08/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אבי 28/08/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שעוד חברות בארץ יהיו כמו דלק רכב. עושה עסקים נכון, מרוויחה, מחלקת דיווינדים כמו שצריך, מדווחת על הכל ועוד. תראה כמה יבואנים יש, עשרות רבות (בטח עכשיו עם הסיניות) אז מה שמעניין אותך זה ייבוא מקביל של מזדה? (שדרך אגב ממזמן היא לא בראש טבלת המכירות). לך תתעסק עם כלמוביל או אחרות - חברה פרטית שכל הרווחים הולכים לבעלים הבעיה העקרית ברכבים זה הממשלה עם ה 100% מס
  • 13.
    מוני 28/08/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    מדינה בהזיה. נלחמים בצדק על שקל שניים בטונה ומפקירים את השטח ליבואני הרכב שגורפים רווחי עתק כאילו הם קונים בשקלים.כל המטבעות מאירופה ואנגליה צללו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים והיבואנים בחסות הקורונה ממשיכות לעלות מחירים. בושה למדינה שיש לה עם כזה טיפש שקונה בכל מחיר כאילו אין מחר. בושה.
  • 12.
    דניאל 28/08/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לשנות את תרבות הצריכה הרקובה של עם ישראל
  • 11.
    Business 28/08/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    "חוק " ???? הצחקתם . הוא הנותן גיבוי לעוולה . מערכת בנקאות בלתי מאוזנת המשלמת 0% עלחשבון שוטף ופקדונות ומולם גובה 7-15% על הלואות . הגדילו לעשות כרטיסי האשראי ה" מופרדים " הגובים גם 19% . מס על ני'ע 25% נגבה מידבמקור אך כדי לקזז הפסד קודם נכנסים לבירוקרטיה ותשלום לרו'ח גזלן . חברות ביטוח שהן רשיון להדפסת כסף לעצמן אך ביום פקודה , לך חפש אותן . אבל עמלות כמובן לשלם להן כמה שיותר ולא חשוב התוצאות בקרנותיהן השונות והמשונות . קרנות " נאמנות " הצחקתם אותי , חלקן אינן מנוהלות כלל או ברשלנות . דירות לזוגות צעירים שבסה'כ רוצים לחיות אך 70% ממחיר הדירה הולך למדינה . תחבורה ציבורית עלובה שרק עכשיו מנסים לשפרה . לכו ללמוד מאיסטנבול איך עושים זאת ביעילות לרווחת האזרחים בני האדם . יבואנים בלעדיים ללא תחרות וללא בושה לספסר אותנו . ועוד ועוד דוגמאות לרוב . זה מקור יוקר המחיה האמיתי לא הקוטג' אבל איך נאמר אנחנו עם של שותקים . עם של קקות ולכן מתיחסים אלינו ככה . רק אהבה
  • 10.
    אמנון 28/08/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
    הם לא דואגים לציבור הם דואגים שתהיה להם עבודה במגזר הפרטי.השחיטות מוטבעת מנגנוני המדינה.נערי האוצר מנהלים את המדינה יש להם הכי הרבה כח, הם עושים צרוח מהחלטות ממשלה ומסובבים את הפוליטיקאים על האצבע.
  • 9.
    מאיר 28/08/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
    למדינה יש הכנסות מהגז הגיע הזמן שישקיעו בשיפות תנאי המחייה במדינה.
  • 8.
    אין רגולציה על כלום, מדינה של חרא. (ל"ת)
    28/08/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    (ל"ת)
    28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מדינת הגנבים והחזירים . העיקר עושים רעש על פסטה וט 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    מדינת הגנבים והחזירים . העיקר עושים רעש על פסטה וטונה . תלכו על הכסף הגדול . יהודים אמרנו
  • 5.
    טור נהדר (ל"ת)
    דוד 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוטומביל 28/08/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    כלל מנהיגי הציבור מקבלים רכבי מדינה ...אז באמת מה איכפת להם ?! שנאכל אותה עד העצם !!
  • 3.
    וכל זה בגלל שהם לא מפרסמים אצלכם היחידים שהורידו מ 28/08/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
    וכל זה בגלל שהם לא מפרסמים אצלכם היחידים שהורידו מחירים הם דלק רכב לא ראיתי אתכם יוצאים על כל השאר מעניין למה
  • שי מהצפון 28/08/2022 15:06
    הגב לתגובה זו
    ראה כתבה שהתפרסמה באתר זה בשבוע שעבר על הרווחים של "קרסו" (30 אחוזי רווח).
  • 2.
    צופה 28/08/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
    אנשים מתביישים לנהוג ברכב קצת ישן כי מה יגידו השכנים... הזוי העם הזה
  • 1.
    ככל שאחוז החרדים+ערבים+ערסים גדל ככה תוקעים אותנו (ל"ת)
    אין שכל אין כסף 28/08/2022 09:44
    הגב לתגובה זו
  • לרון 28/08/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    היו עניים,היום יש להם מכוניות,סלולרים,"כשרים" או שלא
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

גילת מזנקת 5%; נור מטפסת 11%, ת"א 35 עולה 0.8%

המדדים בת"א נסחרים בעליות בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבולטים היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל

מערכת ביזפורטל |

עליות של עד 0.8% בבורסה ברקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות. הרחבה: סין וארה"ב לקראת הסכם סחר חדש: "השיחות היו מעמיקות, כנות ובונות"

עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות.  


קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות. כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות לגבי העתיד.  מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?



חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.


אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.